Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wat te doen bij huiselijk geweld?

Bij een vriend van mijn zoon gaat het al jaren niet erg lekker, toen het joch nog klein was viel me wel op dat zijn stiefvader niet erg aardig voor hem was. Maar zonder concreet bewijs en zonder echte klachten van het kind zelf kon ik er niet zoveel mee en ik hoopte dat zijn echte vader hem een uitweg zou bieden. Inmiddels is de jongen 18 maar zijn broertjes, die wel van die stiefvader zijn, hebben ook nogal wat te verduren en hij wil daarom ook eigenlijk niet uit huis, om ze nog enigszins te kunnen beschermen.
Wat zou ik hem kunnen adviseren? Veilig thuis bellen, of AMK? Doen die überhaupt iets of hebben ze toch geen tijd?
Het geeft best wat buikpijn, weten dat het ergens niet loopt maar er te ver af staan om zelf iets te kunnen doen. Zelfs voor een melding weet ik eigenlijk te weinig, maar ik zou hem misschien een weg kunnen wijzen. Iemand tips? Het duurt nl nog wel even voor de jongste daar 18 is.


Absoluut veilig thuis bellen . Kan anoniem en geeft ook informatie 
Wat goed dat je wat wil doen .

Zit die jongen al zo lang in een onveilige situatie en dan wil hij blijven om zijn broertjes te beschermen, wat verschrikkelijk sneu   
Ik begrijp dat je twijfelde omdat je geen bewijs hebt, maar dat hoef je ook niet te hebben.... daar zijn instanties voor. Heb je wel zijn vader op de hoogte gebracht van de situatie?  Niet langer afwachten en meteen een melding maken dat kan eventueel ook anoniem.

ik zou zeker veilig thuis bellen. Het AMK bestaat niet meer, dat is nu veilig thuis. 
Huiselijk  geweld en/of kindermishandeling stopt nooit vanzelf. Het heeft moedige omstanders en/of slachtoffers nodig om het te stoppen. 

Je kunt veilig thuis ook bellen voor advies, dan hoef je niet meteen een melding te doen. De vriend van je zoon kan eventueel ook zijn verhaal doen bij de huisarts, die is dan namelijk verplicht om een melding te doen, waardoor eventuele hulp op gang kan komen. 

Koekjez schreef op 17-03-2023 om 20:49:

Je kunt veilig thuis ook bellen voor advies, dan hoef je niet meteen een melding te doen. De vriend van je zoon kan eventueel ook zijn verhaal doen bij de huisarts, die is dan namelijk verplicht om een melding te doen, waardoor eventuele hulp op gang kan komen.

Is dat zo? Een jaar of 5 geleden belde ik de huisartsenpraktijk omdat ik mij ernstig zorgen maakte over de kinderen vd buren, ze mochten mijn  melding niet aannemen. Daarna heb ik contact opgenomen met veilig thuis.

Het lijkt me wat anders als je als slachtoffer zelf je verhaal doet bij je eigen huisarts dan als bezorgde buuf…

Jonagold schreef op 17-03-2023 om 21:54:

Het lijkt me wat anders als je als slachtoffer zelf je verhaal doet bij je eigen huisarts dan als bezorgde buuf…

Daar heb je gelijk in, dat is wel een verschil

Ik zou in ieder geval de jongen steunen en laten weten dat jullie er voor hem zijn.
Verder zou ik hem de opties voorleggen; jij belt VT, hij belt zelf, hij vertelt het aan de huisarts. 
Blijven om de broertjes te beschermen lost de situatie waarschijnlijk niet op. Juist op afstand kun je vaak meer betekenen omdat de afhankelijkheid van het thuisfront voor bijvoorbeeld onderdak, eten, veiligheid dan wegvalt.

Het is ook goed mogelijk dat hij niet doorheeft hoe slecht de situatie thuis is, omdat hij er middenin zit en ermee is opgegroeid. Dus dat hij geen echte klachten heeft, klinkt mij niet onlogisch. Dat er iets niet goed zit en hij bij zijn broertjes wil blijven, dat besef is er ergens wel, maar vaak komt pas later het besef wat er allemaal nog meer niet goed was, of hoe erg/afwijkend het werkelijk was (ik spreek uit ervaring). 

Dus ik zou er een telefoontje naar Veilig thuis aan wagen. 

Veilig Thuis bellen zelf of met een zorgverlener. Zorgverleners hebben de plicht om actie te ondernemen volgens de meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. 

Loezzie schreef op 18-03-2023 om 07:09:

Veilig Thuis bellen zelf of met een zorgverlener. Zorgverleners hebben de plicht om actie te ondernemen volgens de meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling.

Dat laatste klopt bij mijn weten niet helemaal. Een zorgverlener is verplicht de meldcode te doorlopen als hij direct contact heeft met de cliënt. Het doorlopen van de meldcode is het verzamelen van signalen en dan een afweging naar wel/niet melden bij veilig thuis.

Dus TO kan het beste zelf bellen met veilig thuis. Huiselijk geweld en kindermishandeling stopt nooit vanzelf.

Tatemae schreef op 18-03-2023 om 07:50:

[..]

Dat laatste klopt bij mijn weten niet helemaal. Een zorgverlener is verplicht de meldcode te doorlopen als hij direct contact heeft met de cliënt. Het doorlopen van de meldcode is het verzamelen van signalen en dan een afweging naar wel/niet melden bij veilig thuis.

Dus TO kan het beste zelf bellen met veilig thuis. Huiselijk geweld en kindermishandeling stopt nooit vanzelf.

Je hebt de plicht om de meldcode te doorlopen en een van de stappen is de afweging

Sorry voor de onduidelijkheid..

Prillewits

Prillewits

18-03-2023 om 08:24 Topicstarter

troelahoep schreef op 18-03-2023 om 00:40:

Het is ook goed mogelijk dat hij niet doorheeft hoe slecht de situatie thuis is, omdat hij er middenin zit en ermee is opgegroeid. Dus dat hij geen echte klachten heeft, klinkt mij niet onlogisch. Dat er iets niet goed zit en hij bij zijn broertjes wil blijven, dat besef is er ergens wel, maar vaak komt pas later het besef wat er allemaal nog meer niet goed was, of hoe erg/afwijkend het werkelijk was (ik spreek uit ervaring).

Dus ik zou er een telefoontje naar Veilig thuis aan wagen.

Hij heeft wel degelijk echte klachten, maar nooit tegen mij geuit. Dat is wat anders. Dat ze hem een weekend door lieten lopen met een gebroken pols (stiefvader vond dat het wel meeviel) waarvan mij niet duidelijk was hoe hij eraan kwam, vond ik wel de druppel, maar helaas was hij toen 12 en toen ze naar de middelbare school gingen verwaterde het contact. Mijn zoon heeft weer contact en hoorde wat verhalen hoe het nu gaat en omdat de jongen in kwestie nu volwassen is, en het daar nog niet veranderd is (hij kan nu wel voor zijn broertjes opkomen, dat scheelt) zit het me niet lekker om niks te doen.



Loezzie schreef op 18-03-2023 om 07:55:

[..]

Je hebt de plicht om de meldcode te doorlopen en een van de stappen is de afweging

Sorry voor de onduidelijkheid..

Dat is verplicht als zij direct contact hebben, dus niet via via zoals jij voorstelde. Of begrijp ik je onvoldoende?

Je hoeft hem niet alleen te adviseren he. 18 jaar is nog piepjong en gezien de situatie waar hij in leeft is de stap op zoek naar hulp erg groot. Je kunt hem vragen of hij iets wil, dan kun je aangeven dat je namens hem een afspraak wil maken en met hem mee wilt om hem te ondersteunen. Soms hebben (jong)volwassenen net een extra duwtje in de rug en paar schouders nodig om dat te doen wat nodig is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.