Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wat te doen met de buren?


---

---

10-10-2021 om 12:18

redbulletje schreef op 10-10-2021 om 10:33:

[..]

Als die buren een 35-jarige in huis hebben moeten ze wat als ze ook nog tijd voor hunzelf/relatie willen hebben. Ze kunnen daar niet 24/7 voor thuisblijven, anders hebben ze zelf geen leven meer.

Nee daarvoor huur je een oppas in en of je regelt een zorgopvang of wat dan ook. Ik vind het van de zotte dat in Nederland van 2 volwassenen wordt gevraagd om 24/7 bij hun zoon van 35 te zitten en waar ze dat even niet kunnen ze de deur op slot moeten doen. Echt veilig als hij op het idee komt om een brandje te stichten. Er moeten andere oplossingen zijn voor deze 35 jarige en ik begrijp niet waarom die er niet zijn. Minimaal een dagbesteding zodat de ouders 40 uur per week voor zichzelf hebben. 


---

---

10-10-2021 om 12:18

Viva-amber schreef op 10-10-2021 om 05:42:

Geef je zoon een noisecancelling headphone. Leg de oplossing niet bij een ander neer. Harde muziek mag je draaien tot 22.00 uur. Je kan niet van je buren verwachten dat zij 24/7 hun 35jarige kind in de gaten houden. Ze hebben geen verplichting om er 24/7 naast te zitten; daarga jij niet over. Neem de oplossing in eigen hand.

Of geef de buurjongen een koptelefoon. 

Amaranth schreef op 10-10-2021 om 11:29:

[..]

Het is niet waar dat je overdag maar gewoon herrie mag maken, daar zijn wel richtlijnen voor.

Wat ik zou doen: wijkagent inschakelen. Wellicht ook een zorgmelding (0800-1205) doen wat betreft de gehandicapte jongen. Je kunt een kind met een zware beperking niet alleen thuis laten met de deur op slot. Gewoon gevaarlijk en onverantwoord.

Eens, Ook overdag zijn er grenzen aan het lawaai dat je mag maken. Daarnaast is het gevaarlijk om weg te gaan met de deur op slot, in geval van nood moet hij naar buiten kunnen of iemand binnen kunnen laten. 

--- schreef op 10-10-2021 om 12:18:

[..]

Nee daarvoor huur je een oppas in en of je regelt een zorgopvang of wat dan ook. Ik vind het van de zotte dat in Nederland van 2 volwassenen wordt gevraagd om 24/7 bij hun zoon van 35 te zitten en waar ze dat even niet kunnen ze de deur op slot moeten doen. Echt veilig als hij op het idee komt om een brandje te stichten. Er moeten andere oplossingen zijn voor deze 35 jarige en ik begrijp niet waarom die er niet zijn. Minimaal een dagbesteding zodat de ouders 40 uur per week voor zichzelf hebben.


Het is voor ons hier totaal onduidelijk hoe deze situatie is ontstaan. Of dat van deze mensen ‘wordt gevraagd’ of dat zij dit zichzelf opleggen. Als het echt zo is dat de buren de deur op slot draaien als ze weg zijn en de man er echt niet uit kan, ervaar ik dat ook als onveilig. Overigens moet dat inmiddels ook bij instanties bekend zijn als de politie verschillende keren aan de deur is geweest als de zoon in afwezigheid van zijn ouders gekke dingen doet en dan 112 belt. Die opname is er ook niet voor niks geweest. Je signalen afgeven aan de wijkagent, ook in de hoop dat de situatie niet opnieuw zo hoog hoeft op te lopen, lijkt mij reeel.

--- schreef op 10-10-2021 om 12:18:

[..]

Of geef de buurjongen een koptelefoon.

En dit ook natuurlijk.

Hoe verzin je het: een kleutertje met een koptelefoon in bed leggen... Nee, dat slaapt lekker elke avond.

yette schreef op 10-10-2021 om 10:05:

[..]

Veilig Thuis inschakelen omdat een overjarige puber om 8 uur 's avonds zijn muziek hard zet?!

Als je oorlog wil met je buren, moet zij dat vooral doen. 

yette schreef op 10-10-2021 om 10:49:

[..]

Advies waarover?

TO heeft last van muziek en stank. Daarvoor moet ze bij de buren zijn. Als dat niet lukt is de wijkagent inderdaad een goed idee.

Ze heeft helemaal geen last van de stank, staat al in het eerste bericht. Ze geeft alleen aan dat de meeste dingen geven en nemen zijn, dat je haar daar echt niet over hoort. Alleen de harde muziek vanaf 20.00 uur, dát is het probleem. Er zijn al veel tips gegeven, ik hoop dat jullie eruit komen.
TO het erbij halen van verschillende voorbeelden (die ik snap) maakt dat mensen dingen uit zijn verband rukken en de adviezen dus ook niet meer kloppen. (helaas) 

Maar ik zou ook niet zitten wachten op keiharde muziek om 20.00 's avonds, trouwens overdag ook niet, gelukkig luisterde mijn buurjongen wel naar mijn vraag of het zachter kon (of voor hem een koptelefoon op o.i.d.)  
Sterkte ermee.

Viva-amber schreef op 10-10-2021 om 12:40:

[..]

Als je oorlog wil met je buren, moet zij dat vooral doen.

Die weten dat helemaal niet als je een telefoontje pleegt om het eens voor te leggen en advies te vragen  hoe je de situatie zelf het best kunt aanvliegen. Je hoeft je eigen en hun naam niet eens te noemen. Je hoeft geen melding te doen.

Als de situatie zou zijn dat die ouders moeite hebben om passende hulp te krijgen, zouden signalen van de buren ze daar misschien zelfs bij kunnen helpen. Daar zou TO kunnen proberen achter te komen, of ze juist geholpen zouden zijn met melden, om de ernst van de hulpvraag neer te zetten naar de buitenwereld. TO hoeft zich niet als tegenstander of vijand op te stellen. 

--- schreef op 10-10-2021 om 12:18:

[..]

Nee daarvoor huur je een oppas in en of je regelt een zorgopvang of wat dan ook. Ik vind het van de zotte dat in Nederland van 2 volwassenen wordt gevraagd om 24/7 bij hun zoon van 35 te zitten en waar ze dat even niet kunnen ze de deur op slot moeten doen. Echt veilig als hij op het idee komt om een brandje te stichten. Er moeten andere oplossingen zijn voor deze 35 jarige en ik begrijp niet waarom die er niet zijn. Minimaal een dagbesteding zodat de ouders 40 uur per week voor zichzelf hebben.


Ik lees ook hier weer allemaal aannames. Hoe weet jij wat de weekinvulling van deze man is en dat hij zó gestoord is dat het gevaar bestaat dat hij de boel in de fik zet? 

Als moeder van een kind met WLZ, word ik best moedeloos van dit soort uit onwetendheid voortkomende vooroordelen. Een van onze kinderen heeft ook een vergoeding voor 24/7 hulp. Hij woont zelfstandig in een volledig appartement in een instelling. Doet zijn boodschappen, kookt zijn potje, draait zijn was, gaat met de taxi naar dagbesteding waar hij websites bouwt voor opdrachtgevers. Zijn financiën, lidmaatschappen, medicatie, nieuwe rolstoel etc. regelt hij zelf ... en als hij hulp nodig heeft voor zijn epilepsie, drukt hij op de bel. Soms vier keer op een dag, soms vier dagen niet. Ze komen verder alleen elke dag even informeren hoe het gaat. 

Het lijkt wel of die 24/7 hulpvraag voor sommigen hier gelijk staat aan 'ontoerekeningsvatbaar'! 

Wat weten we nou helemaal over deze buurjongen, behalve dan dat hij niet zelfstandig kan wonen? Hij heeft een scooterrijbewijs, is (soms?) depressief en zet zijn muziek te hard. Lijkt wel een puber. Meer weten we niet. Dat zijn ouders het huis op slot doen, is vreemd, maar daar zullen  ze een reden voor hebben. Ook die reden kennen we niet. We weten dus ook niet of ze dat doen om de buitenwereld tegen hem te beschermen of andersom. Misschien is hij zelf wel bang voor de buitenwereld en is hij degene die de deur graag op slot wil? 

De conclusie dat het hier dus wel om een gevaarlijke gek of om een verwaarloosde gehandicapte moet gaan, kan je op basis van wat we weten, helemaal niet trekken. 

Als je nieuwsgierig bent naar de hulp die iemand krijgt, doe dan wat WMO doet: vraag aan de mantelzorgers of ze het redden en wat ze eventueel nodig hebben om goede zorg te bieden. Ga alsjeblieft niet lopen oordelen en roepen dat het huis misschien wel in brand wordt gestoken, voor je dat soort dingen weet. 

Nogmaals: het gaat om geluidsoverlast. Twee buren met kinderen met een beperking. Twee kinderen die nogal wat geluid produceren. De een heeft meerdere trampolines in huis, de ander een muziekinstallatie. Daarover kan je gewoon overleggen. De buren sturen een berichtje als ze overlast ervaren door gestamp. Wat doet TO op het moment dat ze overlast ervaart door muziek? Ze heeft hun nummer. 

Dáár gaat het om. 

Echt hoor, op deze manier los je dit toch niet op?! Hier heeft TO niks aan. Integendeel. 

Leene

Leene

10-10-2021 om 14:49

ja maar Yette. Jouw eigen verhaal is toch heel anders. Ik weet aardig wat af van WLZ indicaties en weet dat je niet 24 uur naast iemand moet zitten en zijn handje moet vasthouden. Jouw zoon heeft binnen zijn eigen mogelijkheden een normaal bestaan. Jouw zoon woont niet thuis, komt gewoon buiten en wordt niet opgesloten in huis. Ik lees dingen als dat deze buurjongen in paniek de woningbouwvereniging belt omdat hij niet uit huis kan.
Los van het  lawaai dat hij maakt is dat op zich al een melding waard. Ik vraag mij af of de woningbouwvereniging dat niet heeft gedaan. Dit is toch de gek voor woorden. 
Als buurvrouw is het lastig. Zeker als je een jij bak terugkrijgt van ' jouw kind maakt ook lawaai'
Ik zou naar de buren toe zeggen dat je geen lawaai meer wenst en of hij een koptelefoon kan gebruiken. Als dat niet werkt een melding maken bij de wijkagent en je zou een melding kunnen maken bij het sociaal wijkteam. Het is natuurlijk onzin dat er geen hulp zou zijn voor deze man. Als zijn ouders wegvallen moet hij toch ook ergens heen. 
Kortom TO niet al te veel erbij halen zeggen wat je wilt. Lukt dat niet dan een.melding maken. Desnoods vragen of de wijkagent komt luisteren in jouw huis als de buurjongen weer zoveel lawaai maakt. 
Jij hoeft verder hun problemen niet op te lossen. Maar als niemand wat doet of meldt gebeurt er ook niets 

Helemaal eens Yette dat je moet opletten met aannames. En je tegenover deze mensen opstellen maakt het probleem waarschijnlijk alleen maar erger. Maar ik lees toch wel wat dingen waaruit ik opmaak dat de situatie bij dit gezin behoorlijk anders is dan bij jouw kind. Dat er alleen geluidsoverlast speelt, ligt niet voor de hand. De ouders geven kennelijk zelf als verklaring daarvoor: ‘Hij luistert niet naar ons’. Geregeld 112 gebeld door de man en dan politie aan de deur bij de afwezigheid van de ouders en een opname wijzen ook al niet op een stabiele situatie waarin een goed gesprek genoeg zou zijn om een oplossing te bereiken. Ik ben het met jou eens dat je bij voorkeur bijdraagt aan het stabiliseren van de situatie ipv aan verdere ontwrichting. Ik vind dat TO die intentie ook duidelijk laat zien: hulp aanbieden, willen overleggen, evt met de hulpverleners in gesprek ed. Maar dat leidt kennelijk vooralsnog tot niets.  

Het lijkt me echt een moeilijke situatie, voor alle betrokkenen. Ik hoop dat TO wat hulp kan vinden hoe hier op een constructieve en effectieve manier mee om te gaan. Jij noemt de Wmo Yette: misschien kan TO daar ook eens naartoe bellen? Wellicht kunnen die helpen om dat gesprek op de goede manier in te steken, zoals jij het schetst? Want ik vind wel dat ze echt hulp verdient hiermee. Dat welwillende gesprekje van buur tot buur is al geprobeerd en heeft helaas niet tot resultaat geleid. 

Grote kans dat de buurjongen over 10 jaar daar nog bij zijn ouders woont. Ik denk dat je de conclusie kan trekken dat die woning waar je naartoe verhuisd bent, niet voor niets vrij is gekomen. Nu kan TO hen wel helpen, maar ze heeft zelf ook haar handen vol aan haar eigen kind!
Het is jammer voor TO, maar ze kan toch beter eieren voor haar geld kiezen. Haar eigen kind is namelijk pas 5 jaar oud, het lijkt mij niet gezond als TO en kind daar blijven ook al heeft TO nu geen boeven/beneden uren en heeft het huis een tuin. Het geeft gewoon te veel stress voor beide partijen. Welzijn van je zoon gaat boven alles. Dat had je willen bereiken, maar zo wil het niet zijn.

---

---

10-10-2021 om 22:17

yette schreef op 10-10-2021 om 13:35:

[..]

Ik lees ook hier weer allemaal aannames. Hoe weet jij wat de weekinvulling van deze man is en dat hij zó gestoord is dat het gevaar bestaat dat hij de boel in de fik zet?

Als moeder van een kind met WLZ, word ik best moedeloos van dit soort uit onwetendheid voortkomende vooroordelen. Een van onze kinderen heeft ook een vergoeding voor 24/7 hulp. Hij woont zelfstandig in een volledig appartement in een instelling. Doet zijn boodschappen, kookt zijn potje, draait zijn was, gaat met de taxi naar dagbesteding waar hij websites bouwt voor opdrachtgevers. Zijn financiën, lidmaatschappen, medicatie, nieuwe rolstoel etc. regelt hij zelf ... en als hij hulp nodig heeft voor zijn epilepsie, drukt hij op de bel. Soms vier keer op een dag, soms vier dagen niet. Ze komen verder alleen elke dag even informeren hoe het gaat.

Het lijkt wel of die 24/7 hulpvraag voor sommigen hier gelijk staat aan 'ontoerekeningsvatbaar'!

Wat weten we nou helemaal over deze buurjongen, behalve dan dat hij niet zelfstandig kan wonen? Hij heeft een scooterrijbewijs, is (soms?) depressief en zet zijn muziek te hard. Lijkt wel een puber. Meer weten we niet. Dat zijn ouders het huis op slot doen, is vreemd, maar daar zullen ze een reden voor hebben. Ook die reden kennen we niet. We weten dus ook niet of ze dat doen om de buitenwereld tegen hem te beschermen of andersom. Misschien is hij zelf wel bang voor de buitenwereld en is hij degene die de deur graag op slot wil?

De conclusie dat het hier dus wel om een gevaarlijke gek of om een verwaarloosde gehandicapte moet gaan, kan je op basis van wat we weten, helemaal niet trekken.

Als je nieuwsgierig bent naar de hulp die iemand krijgt, doe dan wat WMO doet: vraag aan de mantelzorgers of ze het redden en wat ze eventueel nodig hebben om goede zorg te bieden. Ga alsjeblieft niet lopen oordelen en roepen dat het huis misschien wel in brand wordt gestoken, voor je dat soort dingen weet.

Nogmaals: het gaat om geluidsoverlast. Twee buren met kinderen met een beperking. Twee kinderen die nogal wat geluid produceren. De een heeft meerdere trampolines in huis, de ander een muziekinstallatie. Daarover kan je gewoon overleggen. De buren sturen een berichtje als ze overlast ervaren door gestamp. Wat doet TO op het moment dat ze overlast ervaart door muziek? Ze heeft hun nummer.

Dáár gaat het om.

Echt hoor, op deze manier los je dit toch niet op?! Hier heeft TO niks aan. Integendeel.


Fijn dat jij mijn verwijt dat ik allemaal aannames doe en vervolgens precies hetzelfde naar mij doet.

Je sluit niet iemand op die zich daarbij onprettig voelt (dat lees ik uit alle gevolgen van de opsluiting). Ik zeg niet dat ik denk dat hij de boel in de hens steekt maar ik zie wel dat hij andere dingen doet die niet horen bij veilig alleen thuis.

Als ik van mijn buren hoor dat ze er niet een uurtje uit kunnen zonder de deur op slot te doen met allerlei nare gevolgen dan klopt er iets niet.  Ik zou dan willen nagaan wat er niet klopt. Nergens zeg ik dat het hier om iemand gaat die ontoerekeningsvatbaar is. Ik vermoed wel dat of de ouders of hijzelf misschien wel gelukkiger wordt van een andere oplossing. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

11-10-2021 om 19:18

Ik las hier ergens in de reacties vt bellen voor advies. Doe dat maar niet. Ik weet niet waarom dat in godsnaam als advies wordt aangeboden. Je kan wel eens een gesprek aangaan met de wijkagent en kijken of die eventueel met jou en je buren om tafel wilt. 

Keetie schreef op 11-10-2021 om 19:18:

Ik las hier ergens in de reacties vt bellen voor advies. Doe dat maar niet. Ik weet niet waarom dat in godsnaam als advies wordt aangeboden. Je kan wel eens een gesprek aangaan met de wijkagent en kijken of die eventueel met jou en je buren om tafel wilt.

Dat heb ik geadviseerd omdat ik dat zelf ooit heb gedaan en toen heel zinnige tips kreeg. Ik heb toen anoniem gebeld en heb geen namen genoemd (het ging over mijn eigen gezin).

Die wijkagent is natuurlijk wel verplicht te melden bij VT als zij/hij daar aanleiding toe ziet. Die zal geen anoniem telefoontje plegen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.