Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Vraagje

Vraagje

17-05-2018 om 21:20

Wat te doen? Veilig Thuis?

Ivm wellicht herkenning houd ik sommige dingen met opzet wat vaag. Ik vraag me af wat ik met deze situatie aanmoet. Een buurman van goede vrienden is veroordeeld geweest vanwege misbruik kind(eren). Hij woont nu weer bij deze kinderen (basisschoolleeftijd) in huis, terwijl dat volgens mijn vrienden officieel niet mag. Kennelijk weten meerdere buren hiervan, maar niemand durft iets te doen omdat ze bang zijn voor de reactie van buurman. Ik kan het me wel voorstellen, maar ik maak mezelf eigenlijk meer zorgen om wat er nu met die kinderen gebeurt. Vrienden zijn geen roddelaars. Veel (meer) feiten wisten ze ook niet, en ik dus ook niet. Ik weet dit nu een paar dagen en het blijft maar door mijn hoofd spoken. Aan een kant denk ik, je moet dit ergens melden, aan de andere kant weet ik feitelijk helemaal niets zeker (bijv. of hij daar idd niet mag wonen). Wat vinden jullie, wat moet ik hiermee? Melden (Veilig Thuis?) of niet, of nog iets anders? Elke keer als ik denk dat ik het zeker weet (melden) ga ik weer twijfelen.

TP

TP

17-05-2018 om 21:47

Melden, ik denk om te beginnen bij de politie.

En als je het niet ergens zou melden en er gebeurt (weer) wat met die kinderen...dan blijf je ook continu met de gedachte lopen "ik wist er van en deed niks" etc.

Anoniem melden kan ook bij politie, dus wat let je?

Frédérique

Frédérique

17-05-2018 om 23:00

Straf uitgezeten

Wat is er gebeurd met het idee dat als iemand zijn straf uitgezeten heeft, het klaar is met straffen? Reclassering zal misschien toezien op zijn verblijfplaats.

Maar als jij je zorgen maakt, dan kun je de politie vragen of een zedendelinquent na het uitzitten van zijn gevangenisstraf wel weer thuis mag wonen. En als ze ja zeggen, hoef jij verder niks te doen.
Even googelen levert dit op: http://www.openbareorde.nl/wp-content/uploads/De-terugkeer-van-zedendelinquenten-in-de-wijk.pdf

Als ik snel lees, is een burgemeester niet bevoegd om te bepalen dat een pedoseksueel niet meer thuis mag wonen. Dat moet een rechter bepalen.

Fransien

Fransien

18-05-2018 om 10:55

Via de wijkagent

Ik zou zelf de wijkagent benaderen met wat je gehoord hebt.
Als de rechter een verbod heeft opgelegd is het aan de politie om dat te handhaven.
Als de rechter geen verbod heeft opgelegd kan niemand iets. Instanties als veilig thuis hebben feitelijk maar 1 middel en dat is uithuisplaatsing en dan worden de kinderen gestraft voor wat hun vader gedaan heeft.

Vraagje

Vraagje

18-05-2018 om 22:06

Dilemma

Frederique, dat weet ik dus idd niet, van wie hij daar niet mag wonen. Volgens de vrienden heeft buurman dat zelf verteld. Hij is nogal een stoere die zich van niet veel dingen iets aantrekt, dus dat zegt hij ook gewoon.

Het enige dat ik verder weet is dat hij bij de kinderen woont die hij misbruikt heeft en waarvoor hij een gevangenisstraf heeft uitgezeten. Dat lijkt me voor die kinderen niet fijn, en vrienden en andere buren hebben duidelijk zorgen, maar niemand wil 'iets doen'.

Blijft een dilemma, dit.

Bregje

Bregje

19-05-2018 om 08:26

En de moeder?

En de moeder? Dat komt in mij op, hoe komt die erbij om iemand die veroordeeld is van het misbruik van haar kinderen nog in de buurt van haar kinderen te laten komen?

Vraagje

Vraagje

19-05-2018 om 20:58

Bregje

Tsja, dat vragen wij (vrienden + ikzelf) ons dus ook af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.