Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wat vind je belangrijk in een naam

De laatste tijd zie ik hier vrij veel topics over namen voorbij komen. Wij zijn bezig met een naam voor onze toekomstige baby maar ik vind het nog best lastig.
Wat vind jij belangrijk bij een naam? Heb je zelf een naam die je erg mooi vind of die juist voor problemen heeft gezorgd? Waar moeten we echt rekening mee houden?


BeneficialJay65

BeneficialJay65

24-02-2023 om 09:07

Due-scimmie schreef op 24-02-2023 om 08:58:

[..]

Niet altijd. Ik ken bijvoorbeeld een Lotje en Noortje. Dat is zonder de tje nog steeds een meisjesnaam.

Lot vind ik nou precies zo’n vreselijke naam. Het klinkt onaf en er zijn zoveel (gekke) woorden die er op rijmen. Ik vind hem ook ergens “hard/bitchie klinken.

Schemerlampje schreef op 24-02-2023 om 08:44:

[..]

??? Misschien is het dialect bij jullie, maar ik zie geen verband tussen Mick en kut.

Zou kunnen dat het dialect is. Nooit erg in gehad want ik dacht dat het overal zo was. Je schrijft het dan als mik.

- Makkelijk uitspreekbaar
- Geen gekke combinaties met voorletters/achternaam
- Geen dertien in een dozijn naam, hoewel dat geen garanties geeft dat ze nooit met een naamgenoot in de klas of op werk komt.
- Niet te moeilijk qua schrijfwijze (hoewel je dochters naam wel op meerdere manieren kan spellen)
- Internationaal ook enigszins uitspreekbaar

Dochter heeft drie voornamen die we allemaal mooi vonden. Ze is niet vernoemd, dat vonden we niet nodig. 

Oh, en dat een naam ook nog kan als je veertig bent, ongeacht hoe je eruit ziet. Dus niet een Vlinder van 130 kilo of zo. Of een Lotje, dat klinkt toch erg kinderlijk. Doe dan Lotte. Voor Noortje zou ik dan liever Nora kiezen.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe jullie kinderen allemaal heten.

Allereerst moeten jullie als ouders de naam mooi vinden.

We leven in een internationale wereld, dus ik zou ook goed uitzoeken of namen in bepaalde talen iets raars betekenen of klinken als iets raars, denk aan Fokke, Dick, Piet enz. 

Ook zou ik uitzoeken of een naam een jongens- of meisjesnaam is.
Ik vind het heel vreemd als mensen hun zoon Jente noemen (jente is Noors en betekent "meisje") en ook de Vlaamse trend om meisjes Friese jongensnamen te geven (Auke, Jelle) vind ik erg raar.

Yvaine schreef op 24-02-2023 om 08:36:

[..]

Dat is ook nog wel een goede om mee te nemen in de overweging. Wij zijn allebei groot, lang en stevig gebouwd. Waarbij man wel het type Viking is. Maar we verwachten een meisje en ik ga er vanuit dat zij ook niet heel petit gebouwd zal zijn.


Bedankt voor alle tips zo ver, ik heb een hoop inspiratie opgedaan. Ik denk dat de naam die ik in gedachten heb aan de meeste criteria wel voldoet.

Hier hadden we voor de oudste een niet bepaald alledaagse naam gevonden. Even naar de betekenis gezocht en waar het van afgeleid was. Meer als bevestiging dat we de naam wilden gebruiken.
Toch ook een tweede naam eraan toegevoegd, indien het niet in de smaak viel.

Ik heb dat met Chantal en Pascal. Ik ken een mannelijke tweeling die zo heten maar ik ken ook vrouwen met de naam Chantal en Pascal.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

24-02-2023 om 11:02

Marianne76 schreef op 24-02-2023 om 10:47:

Allereerst moeten jullie als ouders de naam mooi vinden.

We leven in een internationale wereld, dus ik zou ook goed uitzoeken of namen in bepaalde talen iets raars betekenen of klinken als iets raars, denk aan Fokke, Dick, Piet enz.

Ook zou ik uitzoeken of een naam een jongens- of meisjesnaam is.
Ik vind het heel vreemd als mensen hun zoon Jente noemen (jente is Noors en betekent "meisje") en ook de Vlaamse trend om meisjes Friese jongensnamen te geven (Auke, Jelle) vind ik erg raar.

Ik ken een Alex (meisje), nooit eerder gehoord en een jongen die Brian heet maar wat de ouders uitspreken als breien en wat regelmatig als brain wordt geschreven.

Een naam - tja, wat is een goede keuze. Er kan altijd iemand in je leven komen met een prachtige naam gecombineerd met een knap vervelend karakter. Of een alledaagse naam en volop prettige karaktertrekken. Het is sowieso handig als een naam makkelijk is te spellen en goed uit te spreken. En natuurlijk passend bij een achternaam. 

Wij hebben onze kinderen vernoemd. Naar mensen die niet meer in leven waren én naar mensen die er nog van harte plezier aan konden beleven. Een naam is een verhaal dat vorm krijgt in degene die 'm draagt. Als iemand vernoemd is, gaat de geschiedenis daarin mee. 

Toen een van onze kinderen trouwde, mocht ik (bij verrassing) de akte voorlezen. Ik las de naam van een van de huwelijksgetuigen (en tegelijk de naam van zijn opa) voor, op die feestelijke dag. Het voelde net of opa/mijn vader erbij was, nu zijn naam klonk. Wie genoemd wordt, blijft mee gaan, het leven door. 

Leene

Leene

24-02-2023 om 13:11

fianne schreef op 24-02-2023 om 11:03:

Een naam - tja, wat is een goede keuze. Er kan altijd iemand in je leven komen met een prachtige naam gecombineerd met een knap vervelend karakter. Of een alledaagse naam en volop prettige karaktertrekken. Het is sowieso handig als een naam makkelijk is te spellen en goed uit te spreken. En natuurlijk passend bij een achternaam.

Wij hebben onze kinderen vernoemd. Naar mensen die niet meer in leven waren én naar mensen die er nog van harte plezier aan konden beleven. Een naam is een verhaal dat vorm krijgt in degene die 'm draagt. Als iemand vernoemd is, gaat de geschiedenis daarin mee.

Toen een van onze kinderen trouwde, mocht ik (bij verrassing) de akte voorlezen. Ik las de naam van een van de huwelijksgetuigen (en tegelijk de naam van zijn opa) voor, op die feestelijke dag. Het voelde net of opa/mijn vader erbij was, nu zijn naam klonk. Wie genoemd wordt, blijft mee gaan, het leven door.

mooi verwoord Fianne. Dat is ook waarom wij hebben vernoemd

Leene

Leene

24-02-2023 om 13:20

Caramelzeezoutchocola schreef op 24-02-2023 om 11:02:

[..]

Ik ken een Alex (meisje), nooit eerder gehoord en een jongen die Brian heet maar wat de ouders uitspreken als breien en wat regelmatig als brain wordt geschreven.

In Groot-Britannië heten wel meer vrouwen Alex, dat komt dan van Alexandra maar wordt afgekort, Ook de naam Bobby van Roberta heb ik gehoord en Chris van Christina, werd soms ook wel Chrissy. Dus ik vind het niet zo vreemd meer. De naam René kan ook voor een man en vrouw. Ik vind de naam mooier voor een vrouw( maar dan geschreven als Renee)

Het uitspreken van een naam kan heel lastig zijn en ik zou nooit een naam kiezen waar iedereen eerst moet vragen hoe je de naam uitspreekt. Zo ken ik een jochie dat Sean heet. Heel ingewikkeld. Dat wordt Sjan, Shaun ( als in Sean O Connery, ierse uitspraak) of  iets van Sheen . De uitspraak volgens de ouders is tussen Sjan en Sheen in. Noem je kind dan Jan of Johannes ( want dat is de Nederlandse versie van deze Ierse naam).

Namen die in het NL intieme lichaamsdelen voorstellen zal ik de eerste tijd lastig over de lippen krijgen maar na de tiende keer merk ik dat ook niet meer.

Namen worden overschat.

Fiorah schreef op 24-02-2023 om 08:43:

[..]

Ik vind zelf dat heel veel wel past. Maar zoiets als Mijntje zou ik zelf niet zo snel geven omdat ik dat met een klein zoet meisje associeer. Andere dingen kun je vaak wel makkelijk afkorten als het echt niet matcht.

Zelf had ik bijvoorbeeld Veerle op de lijst. Vind ik nog steeds heel mooi maar wel zoet en past qua stijl gewoon niet bij mij. Maar ik denk dat iedereen een Veerle zou kunnen zijn.

Wat is 'zoet'?  Ik ken het vooral als smaak (en het ouderwetse braaf). Geen idee wat er dan allemaal onder een zoete naam valt.

Overigens vind ik alles als Mijntje, Gijsje, Trijntje, Teuntje niet mooi, maar zeker niet schattig of zo. Alsof je niet verwacht dat iemand ooit kleuter-af is.

absor schreef op 24-02-2023 om 08:19:

[..]

Dat laatste is helaas niet mogelijk. Met elke naam kan je gepest worden

Nouhou, ik vind Ruth een van de allermooiste meisjesnamen die ik ken, ook met het verhaal erachter,  maar om van de hand liggende reden heb ik daar toch maar van afgezien en heeft mijn dochter een andere tijdloze naam met een mooie betekenis gekregen.

Leene schreef op 23-02-2023 om 22:32:

[..]

Weet je dat zeker? als dat zo is zou dat voor mij een reden zijn om er niet aan te beginnen. Wij hebben ook vernoemd en hebben ook gekeken naar hoe de combinatie van namen loopt/ hoe het klinkt. We hebben een dochter en een zoon en dochter heeft een naam van een oma en een opa ( maar dan in de vrouwelijke vorm) en zoon naam van een opa en een oma( maar dan de mannelijke naam) kwam zo uit. Nooit gezeur gehoord dat de een eerder werd genoemd.


Hier de naam van de oudste opa eerst, dan is er ook geen reden om teleurgesteld te zijn, lijkt me.

kenfan schreef op 24-02-2023 om 15:38:

[..]

Nouhou, ik vind Ruth een van de allermooiste meisjesnamen die ik ken, ook met het verhaal erachter, maar om van de hand liggende reden heb ik daar toch maar van afgezien en heeft mijn dochter een andere tijdloze naam met een mooie betekenis gekregen.

Ik ken de naam Ruth alleen in het Engels 'Roethhh' maar wat is in het Nederlands het verhaal er achter voor deze naam?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.