Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wat vind je belangrijk in een naam

De laatste tijd zie ik hier vrij veel topics over namen voorbij komen. Wij zijn bezig met een naam voor onze toekomstige baby maar ik vind het nog best lastig.
Wat vind jij belangrijk bij een naam? Heb je zelf een naam die je erg mooi vind of die juist voor problemen heeft gezorgd? Waar moeten we echt rekening mee houden?


Rhonda schreef op 24-02-2023 om 07:31:

Wat vind je van deze als inspiratie? https://www.ad.nl/gezin/gwenny-32-is-zwanger-van-de-twaalfde-broertje-voor-alex-axel-xela-lexa-xael-xeal-exla-leax-xale-elax-en-alxe~a5e0b43b/

Het zal familie van je zijn moet je al die namen nog op het juiste kind plakken ook. Hoe verzin je het en hoe onthoud je het zelf als ouder.

Ik houd van namen waarvan duidelijk is hoe je ze uitspreekt en schrijft. Gekunstelde namen om origineel te zijn vind ik bijna nooit geslaagd.

Een naam moet een levenlang mee en wat bij je baby leuk is moet dat bij een 30 jarige ook nog zijn.

Mijn man had een naam die weinig voor komt. Het duurde altijd wel een tijd voordat mensen het konden onthouden of er niks anders van maakten. Daar heeft hij zijn hele leven een hekel aan gehad dus wij hebben voor onze zoon gekozen voor een simpele naam. Ik vind het ook belangrijk dat je een naam kiest waarmee je niet gepest kan worden. 

watertoren schreef op 24-02-2023 om 08:12:

Mijn man had een naam die weinig voor komt. Het duurde altijd wel een tijd voordat mensen het konden onthouden of er niks anders van maakten. Daar heeft hij zijn hele leven een hekel aan gehad dus wij hebben voor onze zoon gekozen voor een simpele naam. Ik vind het ook belangrijk dat je een naam kiest waarmee je niet gepest kan worden.

Dat laatste is helaas niet mogelijk. Met elke naam kan je gepest worden

we hebben vernoemd in de 2e en 3e naam. Bij meisje: mijn moeder, zijn moeder. Bij jongen: zijn vader, mijn vader. Daarbij niet altijd de originele naam, maar een variant om ze ook bij elkaar te laten passen (bijv niet Henk en Pierre) en roepnamen van grootouders waren soms ook een variant op de originele naam.   

Ik vind meisjesnamen eindigend op je of tje niet leuk. Het is leuk tot een jaar of 3 en als je dan de je of tje er af haalt zit je meteen met de mannelijke naamvorm

Ik zocht een naam:
- bij voorkeur niet te populair.
- redelijk internationaal (uit te spreken in meerdere talen)
- passend bij de achternaam
- bij voorkeur uit het Midden-Oosten, maar weer geen naam waarbij mensen gelijk zouden denken dat hij Marokkaans ofzo is (ivm Buitenlandse achternaam)
- geen vernoeming in de roepnaam.

Ik vond Niek ook een leuke naam, maar in een Franstalige omgeving was dit niet zo'n succes...

Ik ben nog steeds blij met zijn naam. Vrij uniek in Nederland, maar met een Nederlandse spelling waardoor het wel Nederlands oogt. Hele standaard naam in het land waar man vandaan komt. Goed uitspreekbaar in andere landen. En hij past echt bij zoon.

Voor vernoemen hebben we de traditie van man gevolgd: tweede naam is die van de vader.

Yvaine

Yvaine

24-02-2023 om 08:36 Topicstarter

Mugske schreef op 23-02-2023 om 21:56:

[..]

Wij wisten niet of het een jongen of meisje zou worden, dus ook jongensnaam bedacht. Daarbij kwamen ook scandinavische namen voorbij. Vriend opperde naam die ik associeerde met grote, gespierde viking. Wij zijn zelf klein, dus die vond ik niet passend (andere scandinavische jongensnamen wel)

Dat is ook nog wel een goede om mee te nemen in de overweging. Wij zijn allebei groot, lang en stevig gebouwd. Waarbij man wel het type Viking is. Maar we verwachten een meisje en ik ga er vanuit dat zij ook niet heel petit gebouwd zal zijn.


Bedankt voor alle tips zo ver, ik heb een hoop inspiratie opgedaan. Ik denk dat de naam die ik in gedachten heb aan de meeste criteria wel voldoet.

absor schreef op 24-02-2023 om 08:19:

[..]

Dat laatste is helaas niet mogelijk. Met elke naam kan je gepest worden

Bij de ene naam wat meer als bij de andere. Vroeger op de middelbare school zat er een jongen met de naam Mick. Hij was niet zo populair en werd altijd kut genoemd. Zulk soort namen bedoel ik meer.

Yvaine schreef op 23-02-2023 om 21:51:

[..]

Dat zijn ook goede overwegingen. De naam die wij in gedachten hebben is Scandinavisch en wij zijn beiden ook licht van kleur met lichte ogen, dus dat zou op zich wel passen. Of de naam bij elke volwassene past vind ik dus heel lastig in te schatten. Misschien vinden sommigen hem te zoet, ik zelf niet maar kan me we voorstellen dat mensen dat vinden.

Ik vind zelf dat heel veel wel past. Maar zoiets als Mijntje zou ik zelf niet zo snel geven omdat ik dat met een klein zoet meisje associeer. Andere dingen kun je vaak wel makkelijk afkorten als het echt niet matcht.

Zelf had ik bijvoorbeeld Veerle op de lijst. Vind ik nog steeds heel mooi maar wel zoet en past qua stijl gewoon niet bij mij. Maar ik denk dat iedereen een Veerle zou kunnen zijn.

watertoren schreef op 24-02-2023 om 08:39:

[..]

Bij de ene naam wat meer als bij de andere. Vroeger op de middelbare school zat er een jongen met de naam Mick. Hij was niet zo populair en werd altijd kut genoemd. Zulk soort namen bedoel ik meer.

??? Misschien is het dialect bij jullie, maar ik zie geen verband tussen Mick en kut.

Tara82 schreef op 23-02-2023 om 22:46:

[..]

Dat was precies de reden dat mijn oma mij zeer sterk aanraden om vooral niet te vernoemen. Het had bij haar alleen maar voor gezeur gezorgd.

De kinderen van mijn broer zijn met hun tweede naam vernoemd naar de overleden ouders van mijn schoonzus. Ik vind dat persoonlijk echt niks. Ze hebben niks met een opa en oma die er niet meer zijn. Toen mijn schoonmoeder overleed tijdens mijn zwangerschap was dat geen reden om alsnog te vernoemen. Mijn vader vind het ook ergens toch een beetje jammer dat zijn kleinzoon wel naar de andere opa is vernoemd en niet naar hem. Hij zal het verder nooit tegen mijn broer zeggen.

Mijn kind heeft direct inderdaad niks met mijn overleden ouder, maar is daar wel naar vernoemd. Maar daarnaast weet ze ook wie het was, vraagt ze er soms naar, staan we even stil bij verjaardag en sterfdag. Ik denk dat het heel gezond is voor een kind om een bepaalde connectie te hebben met de voorouders indien dat mogelijk is. Dat hoeft niet met een naam, maar kan dus wel.

Het belangrijkste was om het samen eens te worden over de naam. En daarbij vind ik dat de naam bij een klein kind, maar ook bij een volwassene moet passen en een 'nuchtere' naam, niet exotisch, Frans of Engels, maar Nederlands, Fries of Scandinavisch. Namen die eindigen op een i, ie of y vielen gelijk af en ook je of tje. Het moest ik nog bij de achternaam passen, die is best lang en begint met een klinker, daarbij past niet elke naam. 

Ze zijn alle vier blij met hun naam zeggen ze tenminste, het alternatief als ze van het andere geslacht zouden zijn vinden ze dan weer niet mooi, maar daar zijn ze niet mee opgegroeid, dus dat snap ik wel.
Voor één van de dochters hadden we een hele mooie voornaam als ze een jongen zou zijn, vonden man en ik, één die niet heel vaak voorkomt, maar ook niet heel apart is, maar dan had hij wel 8 jaar bij een naamgenoot in de klas gezeten.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

24-02-2023 om 08:53

Minimaal 2 voornamen zodat het kind ( later) wat te kiezen heeft en zelf kan bepalen hoe die zich laat noemen 

Bolmieke schreef op 24-02-2023 om 08:31:

Ik vind meisjesnamen eindigend op je of tje niet leuk. Het is leuk tot een jaar of 3 en als je dan de je of tje er af haalt zit je meteen met de mannelijke naamvorm

Niet altijd. Ik ken bijvoorbeeld een Lotje en Noortje. Dat is zonder de tje nog steeds een meisjesnaam. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.