Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pelle

Pelle

08-11-2009 om 18:04

Wat vind je van een levensechte babypop bij tienerzwangerschappen?

In puberteit wordt gesproken over zo'n levensechte babypop die op bepaalde tijden gaat huilen, flesjes moet en schone luiers.

Vinden jullie dat een goed idee voor je dochter van 15 die twijfelt of ze door wil gaan met haar zwangerschap?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat ongelofelijk kortzichtig primavera!

denk je nou echt dat we hier met zijn allen tegen dat meisje aan zitten te praten dat ze moet aborteren!!! ik voel me hier echt door beledigd! statistieken kun je nooit doortrekken naar het individu - maar geven je wel een idee van de kansen. in dit geval en in deze familie was een baby uitstekend en liefdevol opgevangen - maar dat maakt het nog niet goed om op 14 jarige leeftijd een kind te krijgen. los daarvan, zou het een hoog risico zwangerschap zijn, gegeven het feit dat dit kind nog niet volledig uitgegroeid is!
de gesprekken met het meisje en haar ouders zijn gericht op voorlichting, helpen meedenken en ja, die pop is ook even ingezet. zoals ik elders al geschreven heb heeft mijns inziens vooral het terugtrekken van het vriendje (het is jouw leven, je hoeft dat kind niet te krijgen voor mij) de doorslag gegeven.

Maylise

Maylise

10-11-2009 om 22:49

Lara

Natuurlijk zal de jeugd van een meisje wat jong zwanger is voorbij zijn. Maar is die jeugd niet net zo voorbij als het kind weg laat halen? Abortus is een emotioneel hele zware beslissing waar veel vrouwen de (emotionele) gevolgen en leven lang van meedragen. Als een meisje op zo'n jonge leeftijd zo'n moeilijke beslissing moet nemen dan kan ze wat ze ook beslist toch niet meer terug naar wie ze daarvoor was. Waar ze ook voor kiest haar jeugd is inderdaad deels voorbij. Maar ja en ook al klinkt het hard ze heeft daar zelf voor gekozen en nu moet ze zelf die beslissing nemen of ze het kind houdt of niet.

Een goede vriendin van mij is op jonge leeftijd zwanger geworden. Er is toen min of meer op abortus aangedrongen en er waren in dat geval ook hele goede redenen voor. En ondanks al dat heeft ze er nu nog spijt van. Ik vind dat dus best een gevaar als je een kind in een bepaalde richting probeert te drukken. En ik begrijp hoe moeilijk het is om dat niet te doen want je eigen mening zal altijd doorschemeren in een objectief bedoeld gesprek over de mogelijkheden.

En ja, ik zou liever hebben dat mijn dochter in zo'n geval de baby zou houden hoewel ik dat nooit zal uitspreken en haar ook zeker met andere mensen zou laten praten die er anders over denken.

Maylise

Primavera

Primavera

10-11-2009 om 23:01

Ozzieozzie

ozzieozzie, ik reageer hier op een algemeen draadje over wat ik van zo'n pop vindt, niet op een speciaal geval die jij of Mirreke kent. Dan had ik wel in puberteit geschreven.
Ik vindt zo'n pop geen goed beeld van een leven met baby geven en heb het idee dat het vooral gedaan wordt om een zwangere tiener, ongetwijfeld met ieders goede bestwil, tot een abortus te overtuigen. Tinus geeft aan dat het verwrongen romantische roze positieve beeld wat veel van die tienermeisjes van een baby hebben ook geen goede basis is om een keuze te maken en daar ben ik het mee eens. Dat maakt alleen niet dat ik daarom die pop nu ineens wel een goed beeld vindt geven en zou liever andere (neutralere) middelen hebben om het al te romantische beeld wat realistischer te laten worden.

Verder zet ik daar nog de kanttekening bij dat niemand, ook volwassenen niet een volledig realistisch beeld hebben wat hun te wachten staat en hoe je zelf ook verandert als je een kind krijgt.
Ook waarschuw ik voor het over één kam scheren van grote groepen op basis van statistische cijfertjes. Die cijfertjes zeggen vaak niet wat men denkt dat ze zeggen. Handelen puur op deze cijfers wil zeggen dat je het beslissingsrecht van mensen ondermijnt niet op hun werkelijke kunnen, maar op grond van in welk hokje je ze stopt. Dat gaat van alle tieners moeten aborteren want bij 60% zijn de levens als tienermoeder niet rooskleurig, als van het preventief afnemen van kinderen van minder begaafden omdat het daar ook bij een grote groep niet goed gaat tot het preventief uit huis plaatsen van ouders die in scheiding liggen, want daar blijkt 50% of zo van de kinderen ook wat aan over te houden, het preventief laten zittenblijven (pardon doorkleuteren) van herfstkinderen omdat ze jong zouden zijn en zo kun je nog talloze groepen uit je mouw schudden die reden geven om maar even voor ze te beslissen van bovenaf. Vaak ook zonder nog te onderzoeken of het besloten alternatief nou werkelijk zulke betere cijfers geeft.
Groeten Primavera

Ik vind 15 jaar niet echt kind meer

Toen ik 15 was mocht je op je 16e trouwen. En ik kende ook meisjes in mijn omgeving die dat deden. Voor zover ik weet is het niet slecht met ze afgelopen en zijn ze nu allemaal al oma.
In mijn optiek is een 15-jarige, zeker als ze al groot genoeg is voor sex geen kind meer.

Een pop voor een 15-jarige zie ik ook als een belediging. En n.a.v. wat ik hier lees zie ik het ook als abortuspropaganda.

Dat abortus in Nederland mogelijk is, en niet in de illegaliteit zit vind ik mooi. Het voorkomt onhygienische toestanden en vrouwen die doodbloeden enzo.

Maar ik vind niet dat je met een pop abortus moet gaan opdringen. Als je dat als 15-jarige laat doen draag je wel de rest van je leven de last van een vermoord kind bij je.

Om even op Australie te komen:
Bij mijn weten liggen de dingen daar toch wat anders. Problematische teenage pregnancies en die moeders die in de fuik van abusive relations en single motherhood blijven hangen ZATEN al in de penarie VOOR ze zwanger werden. Het heeft ook in Australie heel veel met het milieu en de omgeving te maken.

Dus een 15-jarige met een goed netwerk om zich heen kan gewoon haar kind krijgen. En het grote voordeel van Australie is dat het daarna veel gemakkelijker is om een opleiding af te maken en een carriere te hebben. In Nederland loop je als jong moeder geworden vrouw bij studies aan tegen allerlei restricties op het gebied van studiefinanciering en leeftijdsgrenzen bij studies. Dat heb je in Australie helemaal niet.

Je kunt je middelbare school onderbreken en later gewoon year 8 en 9 doen en dan naar een TAFE of universiteit. Daarna kun je de boel weer onderbreken (om te werken of voor een ander kind) en daarna kun je gewoon weer een degree gaan doen.

Met ondersteunende ouders en een vader die zich niet terugtrekt heb je het als tienermoeder in Australie volgens mij een stuk makkelijker als in Nederland. Vanwege de opleidingskansen, maar ook omdat het verschil met de 'gemiddelde' moeders veel kleiner is. In Nederland zie je toch meer lichtgrijzende vrouwen voor het eerst moeder worden als in Australie, dus de kloof die je als tiener voelt met andere moeders is in Australie kleiner.

dc

dc

11-11-2009 om 09:21

Vind het ook raar

ik vind dat er gesproken wordt over tieners alsof ze tegen zichzelf beschermd moeten worden. Ik weet nog van mezelf dat ik duidelijk besloten had een kind te houden als ik zwanger zou worden vanaf dat ik 14 was. En ik weet zeker dat ik dat gedaan zou hebben, hoe anders mijn leven ook gelopen zou zijn.

Wat betreft ideaalbeelden, ik heb mijn eerste kind uiteindelijk op mijn 29e gekregen, en ik moet zeggen dat het voor geen meter klopt met het beeld dat ik had. Het is gewoon iets waar je je niet op voor kunt bereiden, zeker niet met een pop. En wat dat betreft is een meisje van 15 misschien wel flexibeler dan iemand van tegen de 30 die gewend is om uit te slapen, laat naar bed te gaan, veel uit te gaan, en rustig uren voor de computer te kunnen zitten. Die gewoontes doorbreken vond en vind ik heel erg moeilijk.

Ik vind dat het het wel of niet houden van een baby een keuze van zo'n meisje zelf moet zijn, en de omgeving (en de staat) moet werken aan praktische ondersteuning, bij iedere keuze. Dus legale abortusmogelijkheden, maar ook mogelijkheden om studie af te maken, voltijd kunnen werken met een kind en dergelijke. En daar moet sowieso in Nederland heel hard aan gewerkt worden. Ook dertig-jarige moeders worden moreel en praktisch gezien nog steeds thuis opgesloten om voor de kinderen te zorgen.

mirreke

mirreke

11-11-2009 om 09:24

Kom op zeg! dirksmama

Een vermoord kind! Jawel, een baby van negen maanden, rozige wangetjes, lief gepruttel, vermoord! Wat een last!
Ook zo'n reactie die ik niet serieus kan nemen.

mirreke

mirreke

11-11-2009 om 09:25

Fysiek

Wat ook erg meespeelt is inderdaad het fysieke aspect. Wij zijn met dochter destijds natuurlijk ook naar de huisarts geweest. Alleen al vanwege het fysieke, een nog niet uitgegroeid lijf met een enorm risico, raadde ook hij de zwangerschap heel erg af.

mirreke

mirreke

11-11-2009 om 09:34

Onzin

Kind is 15, kind kan sex hebben, dus kan kind ook een baby (plus alles, alles wat daar de rest van je leven bijkomt) verzorgen. Wat een klinkklare onzin zeg! Ik wind me hier vreselijk over op.
Wat zijn pubers, gewoon omdat het pubers zijn (en dan heb ik het over pubers/kinderen in onze maatschappij, niet in een of ander land langgeleden waar je op je zestiende mocht trouwen, en een levensverwachting had tot je veertigste of zo): vooral heel egocentrisch. Die kijken niet op de zo lange termijn, die kunnen zich niet verplaatsen in een baby, in de behoeften van een baby. Ik vind het echt volslagen belachelijk dat er hier schijnbaar serieus wordt gepraat over de mogelijkheid een kind van 14 (of 12 of 15) een kind te laten krijgen. (Ik denk dat niet alleen zwangere pubers irreële verwachtingen hebben, maar ook de hierover filosoferende volwassenen.) Het is een volstrekte onmogelijkheid, een rampenrecept. In uitzonderingsgevallen gaat het goed, echt goed, in alle andere gevallen is het pappen en nathouden.
Maar die ramp begint al eerder, bij het zwanger worden. Dat moet worden voorkomen natuurlijk, dus gewoon veel voorlichting! Heel veel voorlichting, en die meiden een beetje realistisch zien te krijgen (en de jongens ook, trouwens).
En dan mag je best het prettige gevoel houden dat als jouw dochter zwanger wordt jij het moreel acceptabele ding doet en gelukkig en zwijmelend je kind haar kind laat houden.

mirreke

mirreke

11-11-2009 om 09:37

En nog wat, de vaders in dit verhaal

Daar wordt wat luchtigjes overheen gestapt, maar ik denk dat een baby toch echt recht heeft op een vader, al is de moeder 12 en neemt oma het heft in handen. En niet alleen ik denk dat, ook de rest van de maatschappij. Dus die vader speelt ook een rol. Maar daar lijken alle would-be oma's ook overheen te stappen, alsof de baby alleen van die dochter is.
Verder doet het zo'n jongen ook heel wat, ook dat lijkt niet te worden begrepen. Die heeft ook ineens een prille zwangerschap...
Oh, en vergeet jeugdzorg niet. Want ik denk dat het hele gezin als de wiedeweerga bij jeugdzorg wordt gemeld als een dochter van 12, 13, 14 zwanger blijkt en het kind wil houden.

Prulletje

Prulletje

11-11-2009 om 10:37

Mirreke

Ja, het idee van een vermoorde baby gaat mij ook veel te ver. Ik ben ook zeker niet tegen abortus. Maar wel tegen "gedwongen" abortus.
Wat betreft het lichamelijke aspect, ook dat ben ik met je eens. Daarom vind ik 12 een ander verhaal dan 15. Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de persoon, maar goed kijken of een lichaam het aan kan is belangrijk.
De vaders. Tsja. Ik heb geen kennis van zaken, maar ik denk dat tienervaders gemiddeld genomen niet in de picture zijn. Zoals je dat bij volwassenen ook regelmatig ziet (rubriek alleenstaand ouderschap). Veel vaders zijn nu eenmaal niet heel erg betrokken bij hun kinderen. Dat hoeft geen ramp te zijn. Je kunt je kind uitleggen dat papa te jong was om een kind te krijgen. Maar dat mama (en oma en opa en ooms en tantes en...) wel heel blij zijn met hem/haar.
En jeugdzorg kan ook zien dat een kind in een stabiel gezin terechtkomt. Al is het dan geen standaard gezin.
Ook ik heb iemand in mijn omgeving met heel erge spijt van een abortus. Iemand die destijds is overgehaald door het vriendje. En die nu door omstandigheden geen kinderen meer kan krijgen. Heel droevig.

Biene M.

Biene M.

11-11-2009 om 10:51

Misschien

Misschien moet er voor het nodige evenwicht ook maar even melding gemaakt worden van vrouwen die als tiener een abortus ondergingen en die als volwassene nog steeds heel blij zijn dat ze die keuze hebben gemaakt. Die zijn er namelijk ook.

Prulletje

Prulletje

11-11-2009 om 11:23

Biene

Inderdaad. Je hebt gelijk. Die zijn er vast wel. Maar ik ken ze niet. Het is natuurlijk een taboe. Men praat er meestal niet over, behalve met een select groepje. Maar je hebt waarschijnlijk gelijk.

Prulletje

Tinus_p

Tinus_p

11-11-2009 om 11:23

Wat is jong

Yelle:
"Niet eenvoudig natuurlijk,want ze beginnen steeds vroeger aan relaties."
Dit lijkt me wat tegenstrijdig met Vic's opmerking: "Wel grappig wat Tinus noemt. Mijn zusje is oude dia's van vroeger aan het digitaliseren. O.a. van mijn moeder, als piepjong meisje van net 22, en al twee jaar getrouwd, met haar pasgeboren baby. Tegenwoordig noemen we 22-jarigen jongvolwassenen en hebben we een rubriek voor ouders van die 'kinderen' op OOL."
Ik denk zelf, dat NL kinderen helemaal niet 'steeds vroeger' beginnen aan relaties, maar dat ze juist steeds later beginnen en dat dat ook steeds meer een sociale norm wordt. Vroeger was 'verkering met 14' best normaal, nu is dat 'errug jong'.
Dat is een cultuurdingetje, en zeker buiten west-europa is die norm heel anders -zie ook de opmerkingen van Dirksmama.

Puur biologisch is 15-16 jaar oud genoeg om normaal zwanger te worden; de top qua vruchtbaarheid is ergens rond de 21-23. Later zwanger worden is mss sociaal-economisch beter, maar dat zegt weinig over biologie.

justme

justme

11-11-2009 om 11:29

Voor de niet zwangere was het een eye opener!

Een 15 jarige zwangere die overweegt van zwangerschap afbreken ja of nee... ik weet het niet. Dat lijkt me toch voor een ieder een heel persoonlijk dilemma.

Wat ik wél weet, is dat onze dochter gek is op kinderen en smelt van babytjes...
Bijna 18, een vast vriendje, toch een beetje riskant iets!
Laat nu op school zo iemand langskomen met zo'n babypop en ze mochten zich 4 uur lang ermee uitleven en werden uitgebreid voorgelicht over vooral de lasten van een baby.

Ik kon alleen maar denken, HOERA! Toen ze mij hierover vertelde en dat het toch allemaal niet meeviel en zij toch maar liever wilde wachten tot ze 25 is of zo! LOL!

Primavera

Primavera

11-11-2009 om 11:45

Baas over eigen buik

Mirreke. Die vaders, van welke leeftijd dan ook hebben niet zoveel in te brengen over het al of niet afbreken van een zwangerschap vanwege het baas over eigen buik principe. Zo'n baby groeit nou eenmaal in de buik van de moeder en maakt voor 9 maanden deel uit van het lichaam van de moeder, je kunt er niet bij zonder aan de moeder te komen. Niemand, ook de vader niet, heeft het recht om tegen de wil van de zwangere over die buik te beslissen. Je kunt niet van een vrouw verlangen dat zij zich tegen haar zin laat aborteren noch van een vrouw verlangen dat ze tegen haar zin een zwangerschap uitdraagt ook al zou die baby nog zo welkom zijn bij de vader of de familie.
Het recht van de baby is ook een lastige om als argument te gebruiken. Ik heb dat expres niet aangeroerd om dat je dan onherroepelijk uitkomt op een discussie pro- en contra- abortus, die zich op zich reduceert tot vanaf welk moment in de zwangerschap de foetus als mens beschouwd mag worden en daarmee mensenrechten krijgt.
Een baby heeft recht op een vader. Jep, een baby heeft ook recht op leven, recht op een eigen kans om wat van z'n leven te maken. Een foetus heeft dat in onze cultuur niet, een foetus heeft geen rechten, ook niet op een vader. Ik vindt het een oneerlijke stelling om een hypothetische baby het recht op leven te ontzeggen, omdat je later het recht op vader misschien wel moet ontzeggen. Er zijn een hoop kinderen die door de één of andere omstandigheid zonder (natuurlijke) vader opgroeien. Ik geloof niet dat ze zich daarom allemaal dood wensen.
Praat me verder niet over jeugdzorg. Ikzelf heb mijn uiterste best moeten doen toen ik zelf nog in het verkeerde vakje zat om uit handen te blijven van jeugdzorg. Alleenstaande werkloze zwangere allochtoon zonder afgeronde opleiding en verblijfsvergunning zonder familie met kans van 80% op downsyndroom, wie volgens de boze roddeltongen van de buren door prostitutie wat bij probeerde te verdienen. Klinkt niet best, vind je niet? Natuurlijk zat de werkelijkheid anders maar met vakjes aanvinken en door buurtonderzoek zou die er nooit uitgekomen zijn.
Het lijkt me ook weer typisch zoiets dat jeugdzorg zich op een gezin met tienermoeder zou gooien ook al hebben die de boel uitstekend onder controle, terwijl een leeftijdsgenoot die in de goot zit, maar tot 3 keer toe abortus laat uitvoeren niet in aanmerking komt, want niet zichtbaar genoeg. Ik vind het wel heel erg dat een zwangere tiener abortus zou moeten overwegen om jeugdzorg te kunnen ontlopen.
Groeten Primavera

Even dingetje

Even dingetje

11-11-2009 om 12:48

Hoezo niet in staat?

Toen ik vijftien was, werd mijn broertje geboren. Mijn moeder kreeg zowel een zwangerschapsvergiftiging als een postnatale depressie en was bijna een jaar uit de running. Ze lag meestal op bed. Ik heb dat jaar vrijwel geheel gespijbeld en met heel veel liefde en plezier voor mijn broertje gezorgd. Hoezo kan een vijftienjarige niet voor een baby zorgen? De ene puber is de andere niet. Mijn oma zaliger verloor haar moeder toen ze dertien was en bracht zes kleinere broers en zusjes, waaronder een pasgeboren baby, groot. En daarna nog zeven eigen kinderen. Was in die tijd niet ongewoon, moeders stierven bij bosjes in het kraambed.
Als mijn dochter dit overkomt en ze is bij haar volle verstand, zal ik haar aanraden het kind te houden. Net wat Maylise zegt, zo'n kindje komt wel groot.
Groetjes
Even dingetje in verband met herkenbaarheid

Pelle

Als de moeder besluit de zwangerschap uit te dragen dan geldt neem ik aan hetzelfde wat ook geldt voor meerderjarige verwekkers: ze kunnen aangesproken worden voor onderhoudsplicht en er kan (maar dat hoeft niet) juridisch ook een vaderschap gevestigd worden (actie tot gerechtelijke vaststelling van het vaderschap). In dat laatste geval is er ook een erfrechtrelatie etc. Als je alleen aanspreekt op de onderhoudsplicht moet de man dokken, maar is hij juridisch nog geen vader.

Wat ik me wel afvraag is wat er gebeurt als de minderjarige niet betaalt -kan je dan zijn ouders aanspreken?

Als ik tijd heb probeer ik dit morgen eens uit te zoeken, ik heb geen wetboek paraat op dit moment.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

11-11-2009 om 14:23

Scheef

Pelle:
"Wat zijn zijn plichten als de eigenaar van die buik beslist het kind te houden? Helemaal geen?"
Die zijn wat scheef. De vader heft namelijk wel plichten (en kan bv KA moeten betalen) maar heeft geen invloed op de beslissingen. De moeder kan tot abortus besluiten, de vader niet.

yelle

yelle

11-11-2009 om 15:32

Wat is jong?

13-14 jaar,dàt vind ik bijzonder jong om reeds aan een vaste relatie te beginnen.Het zijn nog kinderen,pas aan de middelbare school begonnen.

Biene M.

Biene M.

11-11-2009 om 15:57

Tja pelle

Het is misschien niet helemaal eerlijk, maar welke constructie zou wel helemaal eerlijk zijn?

Primavera

Primavera

11-11-2009 om 16:22

Pelle

Als vuller heb je geen verplichtingen tegenover de eigenaar van de buik, wel tegenover de vulling als die er uitkomt. Die verplichtingen zijn echter verdraait lastig af te dwingen, vooral als vuller financieel platzak is of zich zo laat voorkomen.
Ik zou de buik verder ook afraden om die verplichtingen af te dwingen, omdat het voor de vulling volgens mij beter is als die verplichtingen vrijwillig komen of helemaal niet. De kans dat vuller alsnog om vulling gaat geven lijkt me een stuk groter als die vulling niet als een financiële bloedzuiger gevoeld wordt. En anders maar niet, liever geen vader dan een vader tegen wil en dank die uit wraak dwars gaat liggen waar hij kan.
Een punt waar volgens mij wat meer voorlichting voor nodig is voordat een potentiële buik en potentiële vuller geslachtsgemeenschap hebben, is dat de kans op het ontstaan van vulling er altijd blijft hoe klein dan ook en dat je op die verantwoordelijkheden gewezen kan worden. Voorbehoedsmiddelen kunnen die kans aardig verkleinen, maar niet tot nul reduceren. Als een tiener zich oud genoeg voelt voor geslachtsgemeenschap moet die zich ook oud genoeg voelen om met eventuele ongeplande resultaten daarvan geconfronteerd te worden.
Groeten Primavera

Maylise

Maylise

11-11-2009 om 17:46

De vader

Zolang het kind nog niet geboren is heeft de vader geen rechten. Dat lijkt me logisch. Het kind groeit in het lichaam van de moeder en de moeder is dus de enige die hierover kan beslissen.

En ik vind het ook logisch dat de vader na de geboorte op zijn plichten aangesproken kan worden. Misschien heeft hij het kind nooit gewild maar hij was er wel bij toen het kind gemaakt werd. En ja van sex kun je zwanger raken zeker als het onveilig gebeurd. Dan had die jongen dat maar van te voren moeten bedenken.

Natuurlijk zou het mooist zijn als de tienervader ook een rol wil spelen in het leven van zijn kind maar dat zullen de meeste jongens niet willen. Als vrouw blijf je uiteindelijk toch vaak achter met de baby.

Dat is ook iets wat ik mijn dochters altijd voor hou; als je besluit een kind te krijgen op welke leeftijd dan ook hou er dan altijd rekening mee dat je er alleen voor kan komen te staan.

Ik vind het dus inderdaad niet nodig dat de mening van de aanstaande vader meegenomen wordt in de besluitvorming.

Maylise

Caillic

Caillic

11-11-2009 om 19:13

Over vader gesproken

Ik moet ineens denken aan gesprek wat ik hoorde toen ik er nog te klein voor was. Toen ik vroeg wat er was, kreeg ik als antwoord dat mijn neef baby's maakte in de buik van meisjes. Neef zal toen een jaar of dertien/veertien zijn geweest. Ik vond het echt ontzettend lief van mijn neef.
Maar Pelle, hoe zie je het voor je als de jongen mee besluit over kindje houden of abortus? (ik heb het gemaakt, dus je zult het krijgen ook!) Ik vind dat toch echt een zaak van het meisje alleen. Baas in eigen buik. Toch? Natuurlijk kan een jongen meedenken, maar toch nooit beslissen.

Caillic

Caillic

11-11-2009 om 19:53

Jups pelle

Sorry, ik zag later dat mijn reactie van geen waarde was, toen ik de reacties erboven las. Was weer even in de verkeerde volgorde bezig. ;(

Maylise

Maylise

11-11-2009 om 20:00

Pelle

Ik vind inderdaad dat een aanstaande vader absoluut niks in te brengen heeft. De vrouw zal zelf moeten beslissen wat ze doet. Ik snap dat het krom lijkt dat de vader vervolgens wel moet betalen maar ik vind daar niet zoveel kroms aan.

In mijn redenatie is een zwangerschap een logisch geval van seks. Als je seks hebt kan je zwanger raken of iemand zwanger maken. Door het veilig te doen verminder je die kans drastisch maar je sluit het nog steeds niet helemaal uit. Er kan alsnog een zwangerschap ontstaan. Die zwangerschap is er dan en is in principe een vaststaan feit. De moeder kan er voor kiezen om het kindje niet te dragen en dat is haar keuze want het is haar lichaam. Maar in principe is ze gewoon zwanger en krijgt ze een kind. Dan kun je het als vader nog zo erg niet willen maar je hebt er zelf voor gekozen om seks te hebben en dus zul je ook zelf de verantwoordelijkheden die daar uit voort vloeien moeten dragen.

Het hebben van seks is een keuze en uit die keuze kunnen consequenties voortvloeien. De consequentie van seks = mogelijke zwangerschap. Die zwangerschap kan eventueel worden afgebroken maar dat doet niks af aan het feit dat seks leidt tot babies.

Maylise

Maylise

Maylise

11-11-2009 om 20:02

Correctie

Geval moet gevolg zijn. Zwangerschap = een logisch gevolg van seks wilde ik schrijven. Voor elke keuze die je maakt is er een prijs die je moet betalen.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2009 om 22:18

Justme

Ik geloof ook dat ik zo'n voorlichtingitem op school helemaal niet verkeerd zou vinden onder het kopje van 'leerzaam'. Het kan heel verhelderend werken om er eerlijk over te praten, eventueel video's te laten zien over het leven van jonge moeders e.d.. Laat de realiteit maar zien. Een babytijd simuleren met alle lasten maar absoluut niet de lusten dat werkt in mijn beleving niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2009 om 23:46

Even dingetje

Je wilt toch niet zeggen dat de situaties die jij omschrijft ideaal zijn? Jij moest min of meer wel de taak van verzorger op je nemen, jouw oma moest ook wel. Je gunt een meisje van die leeftijd als het even kan een zorgeloze jeugd. Jij zegt dat je je dochter zou aanraden het te houden. Ik heb die neiging ook, maar ik geloof dat ik nog liever op mijn tong bijt dan mijn mening op te dringen bij zo'n ingrijpende keus. Aanraden om een lekker luchtje te kopen is prima, aanraden om aan het moederschap te beginnen op je 15de is een heel ander verhaal. Het moet eigen keus zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2009 om 00:01

Plichten vader

Ik vind het om eerlijk te zijn ook heel krom dat een jongen die ongewenst vader wordt verplicht kan worden zijn kind groot te brengen of er tenminste financieel aan bij te dragen. Fraai is dat! Het meisje mag zomaar een streep door de zwangerschap halen, dát gaat vader totaal niet aan, maar o wee als ze het wel houdt. Moeder heeft dus wel een ontsnappingsclausule in dit 'contract' maar vader niet. Beetje raar toch? Een jongen moet zich vind ik in situaties waarin over een meisje wordt gepraat als 'dat doe je zo'n kind niet aan' ook terug kunnen trekken.
Ik zou in de jaren dat ik nog frank en vrij rondhuppelde een man nooit gedwongen hebben zijn plicht als vader na te komen als ik geen serieuze relatie met hem gehad zou hebben. In zo'n geval zou mijn keus om het kind te laten komen net zo egoïstisch zijn als wanneer de vader in spé zich niet met de opvoeding had willen bemoeien. Als vader het kind wil erkennen, prima, maar ik vind dat hij ook de vrijheid mag nemen om dat niet te doen.

mirreke

mirreke

12-11-2009 om 09:56

Volgens mij klopt er iets niet in de discussie

De teneur lijkt te zijn: wie oud is genoeg voor sex is schijnbaar verantwoordelijk genoeg om over het resultaat van die sex een beslissing te nemen. Maar juist het feit dat kinderen van deze leeftijd sex hebben (vaak ook heel gemakkelijk, meestal is het niet een vaste relatie die ze al jaren hebben, dat kan ook niet met 12 of 14), vind ik juist een teken van hun onverantwoordelijkheid, het kinderlijke, het experimenteergedrag dat er trouwens van mij best mag zijn. Bovendien zijn kinderen nog handelingsonbekwaam, jij als ouder bent tot 18 of 21? verantwoordelijk voor ze. Dus waarom zouden ze dan ineens wel in staat worden geacht om over het blijvende bestaan van een ander persoon te kunnen en mogen oordelen?
En dan die vaders. Maylise, ik ben het volstrekt niet met je eens. Het lijkt erop alsof je zegt: eigen schuld, dikke bult, en alsof je denkt dat het wel de jongen zal zijn die heeft aangedrongen op sex. Die mag lekker niet beslissen (de buik is immers niet van hem), maar lekker wel dokken als een ander buiten hem om een bepaalde beslissing neemt.
Ik ga ervan uit dat je als verantwoordelijke (ahum) puber weet dat je misschien wel sex wilt, maar zeker geen baby. Sex op je 14e ach, maar een baby op je 14e moet je en mag je niet willen. Dus dan aan de pil, met condoom en ook nog een morning afterpil. Hoe dan ook ben je verplicht ervoor te zorgen dat er geen kindje kan komen, niet alleen naar jezelf maar ook naar de jongen, die toch maar mooi vader zou zijn.
Ik denk dat iedereen onderschat wat het voor een jongen (en zijn ouders) betekent om (ongewild) vader te worden, te leven in de wetenschap dat er ergens een kindje van je bestaat. Daar wordt mooi overheen gehuppeld. Ook die jeugd is ten einde, misschien minder zichtbaar maar toch.
Als dan zo'n meisje, gesteund door haar ouders, toch zo'n baby laat komen, vind ik het behoorlijk crimineel als dan later wel bij die jongen wordt aangeklopt. Ja joh, je was toen oud genoeg voor sex, en dus nu ook voor geld.
Het hele punt is juist dat die kinderen wel oud genoeg zijn voor sex, het hele lichaam bruist van de hormonen, maar niet verantwoordelijk genoeg voor een kind, niet in onze maatschappij. Dat mag je niet aan elkaar verbinden.
En ik vind ook dat die oma's nu wel kunnen denken dat dat kindje (lekker) alleen van hun dochter is, maar dat is dus niet zo. Dat is niet mijn mening, maar de mening van onze maatschappij. In Nld geldt dat ouders met elkaar een kind delen, gezamenlijk opvoeden ook al wonen ze niet bij elkaar. En het kan dus ook gewoon zo zijn dat de (ouders van) de jongen die baby ook de helft van de tijd opeist/en. En dat vind ik dan niet meer dan terecht. Want het is ook hun kleinkind. Echt onzin om te zeggen dat het van het meisje is omdat het in haar buik groeit. Dan had ze maar in haar eentje sex moeten hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.