Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Anne Buiskool

Anne Buiskool

24-02-2013 om 09:27

Wat zijn volgens jou de beste opvoedingsboeken?

Als iedereen die daar zin in heeft een top 5 laat zien van wat hij/zij de beste oude en nieuwe opvoedingsboeken vindt. Mag ook ruimer: over relaties/communicatie, als het maar over gezinnen,ouders, kinderen, jongeren gaat. Mijn topper blijft nog steeds het boek luisteren naar kinderen van Thomas Gordon, maar ik ben niet meer op de hoogte van de afgelopen 10 jaar. Je maakt me er erg blij mee en volgens mij ook andere ouders? Kiezen is soms zo moeilijk. Een 2e vraag is: wat is jouw favoriete schrijvers/ster/professional? wie vind jij de beste in dit zelfde gebied van opvoeding.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen

Het zal wel geen verrassing zijn dat ik zeg: geen.

Ik vind dat het niet in een boek(je) staat.

Sancy

Sancy

24-02-2013 om 10:16

Anne

Vraag je dit vanuit je professie?

Fiorucci

Fiorucci

24-02-2013 om 11:55

Geen

Ik haalde hapsnap overal en nergens mijn info vandaan, geen specifieke boeken dus.

Pippe Lientje

Pippe Lientje

24-02-2013 om 12:27

En als

we nu weer eens gewoon gingen opvoeden?
weet niet meer van wie

Pippe Lientje

Pippe Lientje

24-02-2013 om 12:27

Zit stil en

alles went, zelfs een adoloscent
theo koppernolle

Boeken

-Steve Biddulph: jongens hoe voed je ze op
-Ross Greene, het explosieve kind
-Tony Attwood Hulpgids Asperger
-Colette de Bruin, geef me de vijf
en inderdaad websites

Ouders Online

http://www.ouders.nl/xjongens.htm
Steve Biddulph had ik van OOL. In die tijd las ik vooral de voorkant en de vraagbaken.

Dr. spock

Natuurlijk! Rust, reinheid en regelmaat! Voornamelijk handig voor het opzoeken van de kinderziektes...

Vic

Vic

24-02-2013 om 15:01

Gordon

Thomas Gordon is het enige opvoedboek dat ik heb gelezen. Tijdens het lezen kwam ik erachter dat ik eigenlijk al min of meer op die manier opvoedde. Noodgedwongen, denk ik, want mijn kinderen zijn behept met een karakter dat zich niet zomaar laat dwingen of drillen

Alice miller

Alice Miller heeft een aantal boeken geschreven over de omgang van volwassenen met kinderen met een inkijkje naar de beleving van kinderen daarbij. Daar heeft ze een aantal beroemde publieke figuren bij als voorbeeld gehad. Het is me inmiddels allemaal wat te psychoanalytisch maar het heeft wel mijn ogen geopend voor onzinopvoeding die geen rekening houdt met de beleving van kinderen. Kinderen uitlachen als ze aan het kortste eind trekken of iets fout doen, dat soort dingen.

Evanlyn

Evanlyn

24-02-2013 om 18:16

Penelope leach

Maar die stopt bij 5 jaar, dat is wel wat vroeg. Fijn voor ouders die zich snel zorgen maken, ook over de lichamelijke ontwikkeling.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2013 om 19:25

Haha

... ook géén. Ik heb er wel wat in huis gehad hoor en ik was ook lid van J/M en Kinderen en Ouders van Nu. Maar opvoeden heb ik daar niet van geleerd. Ik vond het vooral leuk leesvoer.

Ook...

...gordon. En niet allen wb opvoeden...

Jaina

Jaina

24-02-2013 om 21:19

Jo frost

De boeken van Jo Frost. Niet origineel maar wel prettig en toegankelijk geschreven.

+ Brunette +

+ Brunette +

24-02-2013 om 23:12

Niets meer.

Heb van alles gelezen. Sommige boeken spreken elkaar tegen. Zo herinner ik me bijvoorbeeld een boek waarin stond dat ouders helemaal niet één lijn hoeven te trekken en dat het juist goed is dat een kind zijn vader en moeder als twee verschillende individuen ziet.

Waarom

Waarom wil je dat weten?

Een kleine ontwikkelingspsychologie van Rita Kohnstamm. Geen opvoedboek, wel een handig boek om inzicht in de ontwikkeling van het jonge kind te hebben als groentje, naar aanleiding waarvan je je eigen opvoedstrategie kan bedenken.

Moederschap van Sarah Blaffer Hrdy. Ook geen opvoedboek maar een beschrijving van moederschap door de eeuwen en de wereld heen.

skik

Sukran

Sukran

26-02-2013 om 06:50

How2 talk to kids

van Faber and Mazlish. Lijkt wat op Gordon, ook favoriet. Daarnaast Steve Biddulph (ben naar twee lezingen geweest van 'm, geweldig!) en mijn absolute bijbel, al genoemd door Skik: Kleine ontwikkelingspsychologie van Rita Kohnstamm (eerste en tweede deel). Dat is echt een levensredder voor me. Inderdaad geen opvoedboek maar wel uitleg over hoe een kind zich ontwikkelt. Kennis is macht en weten wat je kunt en mag verwachten bij een bepaalde leeftijd heeft veel begrip gekweekt bij me en heel wat onredelijke boosheid bespaard
Sluit me aan bij de vraag: vanwaar de interesse?

Pippe Lientje

Pippe Lientje

26-02-2013 om 10:26

Kom op anne buiskool

Nu hebben we je netjes je vraag beantwoordt: nu jij de onze?
Waarom deze interesse?
Heb je een opvoedprobleem? Doe je een studie? Of wat?☺

Deze

De civilitate morum puerilium.
Beste boek aller tijden!

Vygotskij

En zijn theorie over de zone van de naaste ontwikkeling. In: cultuur en ontwikkeling. Geen pedagogisch visie in de zin van: wat moeten ouders doen. Weel een substantiele visie op ontwikkeling van kinderen. Eigenlijk weer superactueel als het gaat over onderwijs.

Tsjor

Echt veel

1. rustige moeder rustig kind Wilson
2. zullen we gewoon weer eens gaan opvoeden Feddema
3. Het gezin als onderneming
4. Het boek van the Nanny, van tv
5. How to talk to kids´
&. Wat mijn peuter verteld
7. Single moeder survival gids
8. De T.A.O. van opvoeden
7. Deepak Chopra, de 7 wetten van opvoeden

Adrie van der Horst

Adrie van der Horst

11-03-2013 om 15:02

"kinderen dagen ons uit"

Zie hier: [url=https://sites.google.com/site/kinderendagenonsuit/[/url]

Willy Hoekstra "Help... alle kinderen doen mee!"
Betty Bettner "De Creatieve Kracht"
Theo Schoenaker "Kinderen opvoeden en vrede in het huis houden"
Theo Schoenaker "Succes op School"
Rudolf Dreikurs "Kinderen dagen ons uit"
Rudolf Dreikurs "Ouders en kinderen, vrienden of vijanden?"
Raimond Corsini: "Praktisch ouderschap"

en nog veel meer, kijk op mijn site: https://sites.google.com/site/kinderendagenonsuit/

Fiorucci

Fiorucci

11-03-2013 om 18:25

En....

Heb je betaald voor dit reclamebericht? Zie forumregels.

Adrie van der Horst

Adrie van der Horst

11-03-2013 om 19:58

Opvoeden kan je niet leren uit een boek!

Het is geen commercie, het is (mijn) passie en mijn bescheiden bijdrage aan het bekendmaken van een (nog vrijwel onbekende) wijze van opvoeden, gebaseerd op gelijkwaardige verhoudingen en respect.
Het is mijn persoonlijke antwoord op de gestelde vraag: "Wat zijn de beste opvoedingsboeken?"

Overigens: een boek kan voor ouders hooguit een middel zijn om zich goed te oriënteren op hun taak. Opvoeden is niet uit een boek te leren en je leert het ook niet op school.
Wat wel kan is dat ouders zelf een studiegroep oprichten en van elkaar leren. Zie: https://sites.google.com/site/kinderendagenonsuit/vorm-een-studiegroep-van-ouders
Zo'n groep kan eventueel een ervaren encouraging-trainster inhuren. Zie www.encouragingtraining.nl

Zozo...

Van de site van Adrie, over het boek "kinderen dagen ons uit" van Dreikus: ...Kinderen worden niet geboren met de vele vormen van storend of onaangepast gedrag, zoals rommel maken, ruzie zoeken, ongehoorzaamheid, luiheid, onverschilligheid, angstigheid, ADHD, stotteren, enz. Deze gedragsvormen ontwikkelen zich in kinderen door de wisselwerking tussen kind en directe omgeving...
Zo, daar ga je hier vrienden mee maken Adrie!
Verder is wat Dreikus verkondigd in dit boek natuurlijk absoluut geen 'onbekende wijze van opvoeden'. In tegendeel, zelden een boek gelezen dat meer open deuren intrapt dan dit. Er staan bovendien de nodige achterhaalde denkbeelden in en daarbij is de toon ook nog eens bloedirritant betuttelend. Maar goed, het is dan ook al in 1964 geschreven...

Adrie van der Horst

Adrie van der Horst

11-03-2013 om 22:46

Ouders zijn nooit 'schuldig', misschien maken ze fouten door geb

Wel eens een zuigeling gezien die al meteen na de geboorte ruzie zoekt, ongehoorzaam is, lui, onverschillig, angstig is of stottert?

Dat kinderen zulk gedrag ontwikkelen is niet de 'schuld' van ouders, eerder van een gemis aan kennis.
En inderdaad. Het boek is al in de zestiger jaren van de vorige eeuw geschreven en gebaseerd op de opvoedingssituatie in de USA. In die tijd waren het geen 'achterhaalde denkbeelden', maar was Rudolf Dreikurs zijn tijd ver vooruit!
Overigens: Op mijn site staan nog een tiental recentere boektitels, ook van andere auteurs!

Gedragsvormen ontwikkelen zich in kinderen door de wisselwerking tussen kind en directe omgeving. Bijvoorbeeld: een kind van doofstomme ouders komt ter wereld met al het gehuil dat kenmerkend is voor een zuigeling. Na verloop van tijd huilt dit kind bij moeder nog steeds met tranen, grimassen en bewegingen, ... maar zónder geluid! Het heeft namelijk al vroeg geleerd dat 'geluid maken' geen zin heeft. Mamma en Pappa horen het toch niet. Hetzelfde kind logeert bij oma (die wel hoort) en daar ... blert het kind wél met geluid als het wat wil.
Een goed nest creëren, daar gaat het om in de opvoeding.
NB:
De naam van de auteur is Dreikurs (i.p.v. Dreikus)

nathalie

nathalie

12-03-2013 om 08:10

Joepie

toch fijn om te weten dat als mijn kinderen rommel maken, ergens bang voor zijn, ongehoorzaam zijn, luiheid ten toon spreiden, ADHD blijken te hebben, dat dat dan komt door mijn gebrek aan kennis.

Adrie van der Horst

Adrie van der Horst

12-03-2013 om 08:26

Joepie! joepie!

Daar is niks mis mee, hoor. Joepie!
Net zomin dat er volwassenen zijn die hun vuilnis vanaf het balkon op straat kieperen, bij de psych lopen omdat ze de straat niet meer op durven, lak hebben aan de regels van de samenleving, anderen het bloed onder de nagels vandaan halen, worden ontslagen omdat ze de kantjes eraf lopen en waarbij anderen gillend weglopen omdat er niet mee te praten of te werken valt!

Ely

Ely

12-03-2013 om 09:06

Maar adrie

Je bent een man die nadenkt over gedrag en effect, zo begrijp ik.

'Wel eens een zuigeling gezien die al meteen na de geboorte ruzie zoekt, ongehoorzaam is, lui, onverschillig, angstig is of stottert? '

Hoe kom je er dan bij om zo'n draak van Eem redenering hier op te pennen? Onderschat je je publiek? Was het een verkeerd uitgepakte poging tot humor? Of overschat ik jou?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.