Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Welke achternaam


Kaplablokje

Kaplablokje

20-09-2018 om 09:47

Nee, laat maar

1:63 bevat die eisen van openbaarheid en getuigen ook. Jammer! Niet op je telefoon dit soort dingen uitzoeken blijkt maar weer, al was het maar omdat die overheid.nl niet aan kan en telkens vastloopt.

Mark77

Mark77

20-09-2018 om 09:49 Topicstarter

kaplablokje

Ik had je idd verkeerd begrepen. Doesn't matter.

Grappige is dat de gemeente hier wel aangeeft dat je een getuige mee moet nemen bij gps. Blijkbaar is er dus ook gewoon onduidelijkheid binnen de eigen organisatie.

Ik was dus ook van mening dat een getuige voor gps niet nodig was. Maar vriendin gaf gister vol overtuiging tegengas, dat ik er maar van uitging dat ik het toch mis had.

Vooralsnog moet een rechter idd de scheiding uitspreken. Heb je gelijk in. Maar de procedure kan makkelijker zijn zonder kinderen.
En er licht een voorstel om scheiding zonder kinderen door een mediator uit te laten spreken. Is alleen nog niet doorgevoerd.

Mark77

Mark77

20-09-2018 om 09:53 Topicstarter

lekker

zo langs elkaar heen berichten schrijven...

Stiefvader.

Ik vind het een prima benaming. Bonusvader klinkt als een onbelangrijke, af en toe langskomende, onbelangrijk in de opvoeding, manspersoon.

Stiefvader is voor mij een vader die niet de biologische vader is maar een groot deel of geheel opvoed.

moeder

moeder

20-09-2018 om 10:55

Haar achternaam

Bij de zwangerschap, toen we overlegden over de naamkeuze, opperde mijn partner, de toekomstige vader, uit zichzelf om het kind mijn achternaam te geven (met een paar argumenten die hier niet ter zake zijn). Heel galant.

Wees ook zo galant en geef het kind haar achternaam, dat is voor beide kinderen het beste.

Overigens krijgen we nooit vragen of reacties over de achternaam. Vader is een heel aanwezige vader, we verdelen de zorg ongeveer gelijk.

Moeder

Moeder

20-09-2018 om 10:59

Naam doorgeven

En ik geef als dochter als enige de naam van mijn vader door.

Het argument dat meisjes geen naam zullen doorgeven is onzin.

Mark77

Mark77

20-09-2018 om 11:41 Topicstarter

@ Moeder

De beslissing is al gemaakt bij ons. Het is geen punt meer. Desondanks bedankt. Overigens ben ik op vele andere vlakken enorm galant. Ik heb mijn credits al lang en breed verdiend als ik mijn vriendin mag geloven. (Sorry voor de eigendunk. Maar het zijn haar woorden.)

Ik weet dat meisjes hun achternaam door kunnen geven. En ik weet niet hoe dat in de toekomst gaat, maar de boventoon is nog steeds dat vrouwen de naam van hun man aannemen en kinderen de achternaam van hun vader krijgen.
Ik weet dat het geen stabiele basis is, maar ik kan niet in de toekomst kijken.

En het is ook niet alleen het doorgeven van de naam. Dat is slechts een heel klein deel van mijn argumentatie.

En ja, het is daarnaast ook een stuk egoisme. Dat geef ik ruiterlijk toe. Maar is het ook niet een deel egoisme als de andere partner de achternaam wil geven? Is sowieso het krijgen van een kind geen egoistische daad? Dit is overigens een hele andere discussie die ik hier niet wil gaan voeren. (Ik vind het overigens leuk om hele kritische vragen te stellen. Dat wil niet altijd zeggen dat zo'n vraag ook direct mijn mening vertegenwoordigd.)

gokken

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar als je na lang praten toch allebei een andere voorkeur houdt, maar op zich wel bereid bent de voorkeur van de ander te accepteren, dan zou je kunnen gokken op het geslacht van het kind.

Als het een jongetje wordt dan kiest de vader de achternaam en de moeder de middelste naam, en als het een meisje wordt dan kiest de moeder de achternaam en de vader de middelste naam. De middelste naam is ook een prima manier om familienamen door te geven.

Mark77

Mark77

21-09-2018 om 08:37 Topicstarter

Gelukkig zijn we er al uit

en is het idd mosterd na. Maar toch bedankt voor je reactie.

Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoeld met de middelste naam?

Kindje krijgt als het een meisje wordt 1 voor en 1 achternaam. Als het een jongetje wordt krijgt het 2 voornamen en 1 achternaam. Dan komt de naam van een speciaal iemand er bij.

Middelste naam

Met middelste naam bedoel ik dus een tweede voornaam. Juist omdat je daar inderdaad ook een familieband mee aan kunt geven.

De eerste voornaam moet buiten de discussie blijven. Daar moeten beide ouders zich van harte in kunnen vinden en die beslissing kun je niet uitbesteden aan één ouder in ruil voor iets anders, dat gaat fout.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.