Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wordt er nog gestrooid tegenwoordig?

Vroeger 'grabbelden wij als muisjes' als Piet met gulle hand pepernoten in de klas rondstrooide. En van mijn moeder hoorde ik laatst dat in haar tijd het snoep gewoon van straat werd opgeraapt (dat gebeurde in mijn tijd volgens mij niet meer, maar 'indoor'aten we nog gewoon van de vloer).
Maar wordt er tegenwoordig nog echt gestrooid? Op het kdv krijgen de peuters de pepernoten in de knuistjes gestopt door Piet, en ik vermoed dat strooien inmiddels om hygiëneredenen misschien wel helemaal is uitgeburgerd. Of heb ik het mis?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jawel

In het kader van draadjestitels verkeerd opvatten meende ik dat het over het strooien van pekel tegen gladheid ging
Maar het ging over ander strooigoed, gelukkig. Hier wordt nog wel gestrooid met pepernoten. Af en toe steekt er zomaar, als de kinderen helemaal niet opletten, een zwart pietje een hand naar binnen en gooit een handvol pepernoten de kamer in. En is natuurlijk weg voordat ze er erg in hebben Bij het Sintfeest van afgelopen zaterdag lag de vloer ook vol en afgelopen jaar op school hoorde ik van de ooggetuigen mijn kinderen dat er ook (binnen) gestrooid werd.

Bij mij niet

Genista:"In het kader van draadjestitels verkeerd opvatten meende ik dat het over het strooien van pekel tegen gladheid ging "
Precies! Ik wilde al heel slachtofferig klagen over de officiele status waarin wij verkeren als gemeentelijk niet strooi gebied!
Genista:"Bij het Sintfeest van afgelopen zaterdag lag de vloer ook vol en afgelopen jaar op school hoorde ik van de ooggetuigen mijn kinderen dat er ook (binnen) gestrooid werd."
Totdat ook daar iemand een milieu-effect rapportage van maakt. Strooien met rijst bij trouwerijen mag in veel gemeentes ook niet meer. Pepernoten zie ik hier ook nooit meer rondvliegen. Misschien nog wel eens in een klaslokaal?
Groet,
Miriam Lavell

Mijn voorbeelden waren indoor

Hoe het bij de in- en optochten gaat, weet ik niet. De voorbeelden die ik gaf waren allemaal indoor.

En o.t. over de rijst

Van de gemeente Haarlem mocht het een aantal jaren geleden al niet, en die gaven als reden op dat er teveel duiven op af kwamen, die de boel dan onderscheten. Maar dan in ambtelijke taal

Temet

Temet

26-11-2008 om 12:11 Topicstarter

Aha

Ik vroeg het me ook af omdat ik wel eens berichten heb gehoord over ouders die met St Maarten alle snoep weggooien die niet is voorverpakt. Dus ik dacht dat strooien dan misschien ook wel op bezwaren zou stuiten. maar het is in elk geval niet uitgestorven. Ben benieuwd of er nog meer reacties komen.

Ben ook benieuwd hoe dat t.z.t. bij mijn zoon op school zal gaan. Volgens mij is in veel culturen ingebakken dat je niets opeet dat op de grond gelegen heeft, en het zou me dan ook niet verbazen als op scholen met veel kinderen van niet-Nederlandse afkomst er niet meer wordt gestrooid. We zullen het zien.

Op zoons kdv wordt zoals gezegd niet gestrooid, maar dat kan er natuurlijk mee te maken hebben dat ze met het oog op rondkruipende baby's geen kleine dingen op de grond willen laten slingeren.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

26-11-2008 om 12:12 Topicstarter

Optocht

Overigens: bij de Sint-intocht in Amsterdam wordt niet gestrooid, kinderen die langs de kant staan krijgen het strooigoed toegestopt. Of dat is om redenen van voedselveiligheid, vanwege duivenoverlast of uit consideratie met de mensen van de gemeentereiniging: geen idee.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2008 om 13:25

Goeie ouwe tijd

Waar is de tijd gebleven dat dit soort dingen gewoon zonder probleem gedaan werd? Ik vind het zo jammer dat door allerlei regeltjes en ideeën gebruiken stoppen. Inderdaad heeft het met Sint Maarten al geen zin meer om los snoep uit te delen. Het moet verpakt en anders gaat het zo de vuilnisbak in. Niet dat het vroeger altijd beter was. Neem onze toenmalige buurman. Volgens mij was hij Sint Maarten helemaal vergeten, want we mochten een graai doen in een bak met snoepballetjes die meer op taartversiering leken dan op serieus snoep. De kniert! En in de snoeptas verdwenen die bolletjes natuurlijk in de naden, zie je het voor je?

Op school wel

Tenminste vorig jaar lag de gymzaal, na bezoek van sint en zijn pieten, bezaaid met pepernoten en ander strooigoed. Wedstrijdje: wie graait het meeste strooigoed bij elkaar!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

26-11-2008 om 13:53

Hier

Hier bij de intocht werden zakjes met pepernoten uitgedeeld, thuis ga ik (of zwarte Piet) wel strooien. Maar hier kan je dan ook van de vloer eten. Ben benieuwd wat het kdv doet.

En over rijst gooien... dat heeft er mee te maken dat het een pokkewerk is om op te ruimen. Hier mag het wel, maar moet je extra betalen voor de schoonmaakkosten. Met hygiëne heeft het niet te maken, kan me niet voorstellen dat mensen dat gaan oprapen en 's avond opeten

Jawel!

Vorige week vrijdag, toen alle kleinkinders bij oma Sintliedjes zaten te zingen, werd er op de kamerdeur gebonst. Vervolgens vlogen er ineens bergen pepernoten en suikergoed door de kamer! De kinders zagen een zwarte arm met een handschoen die maar bleef strooien en gingen helemaal uit hun dak. Súper vonden ze het. En deze hulppiet genoot ook, zeker toen ik terugkwam van mijn "boodschap" en ik uitgelaten kinders aantrof!

Groet,
Tessie

Temet

Temet

26-11-2008 om 15:12 Topicstarter

Mmmm

Misschien moet ik hier in huis ook maar eens laten strooien. Maar dan zal ik eerst de vloer maar eens schoonmaken (ook bij mij kan je van de vloer eten, er ligt zat...). En zoonlief moeten instrueren dat hij dit keer bij wijze van hoge uitzondering wel iets mag eten wat op de vloer gelegen heeft...

Groeten,

Temet

Tink

Tink

26-11-2008 om 16:26

Vanmiddag nog

Mijn zoon had gymles, en wel Pietengym vandaag. Na afloop kwam er een enthousiast gerateld verhaal dat er opeens allemaal snoep door de lucht vloog en dat dat kwam door de Pieten!!! Groot succes dus

Bastet

Bastet

26-11-2008 om 18:10

Ja hoor

Hier werd volop gestrooid in school,tijdens een onverwacht Pietbezoekje van de week.Zoonlief van 11 jaar en klasgenoten strooiden terug,dat mocht niet eens...
Bastet

Hier niet

Ik heb dit jaar nog geen strooiende Pieten gezien (en ik vond het altijd zo leuk, onder alle tafels enzo door om de pepernoten te vinden.)
Vanmiddag was Sinterklaas in de bibliotheek. Dochtertje van 14 maanden kwam niet bij een Piet in de buurt (zoonlief veroverde ook maar 2 pepernoten, het was heel erg druk), maar vond er wel een op de grond. Ze was er erg blij mee en van mij mocht ze 'm opeten, maar ik werd door moeders aan alle kanten gewaarschuwd dat ze een pepernoot van de grond at. Ik zal wel een slechte moeder zijn...?
(met de tot gruis vertrapte pepernoten waar ze later op af ging had ik meer moeite)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.