Anneke van Dam
28-12-2009 om 09:51
Your baby can read. helpt dat?
Ik zag van de week een heel programma over Your baby can read op tv en dat lijkt me wel wat voor mijn zoontje van 8 maanden maar mijn man vindt het zonde van het geld.
Is er iemand op dit forum die er mee gewerkt heeft en waarvan het kind nu al op school zit? Hoeveel tijd ben je er aan kwijt?

M Lavell
30-12-2009 om 09:44
Als er maar gespeeld wordt
Massi:"Ik vrees zo dat het tegen gaat vallen, die hele school. Het lijkt mij handig als er dan in elk geval nog *iets* te leren valt, zoals lezen."
Dat is een denkfout. Leren gaat als een olievlek. Alles wat je voor het een leert (lopen), gebruik je ook voor het ander (fietsen). Wie heeft leren lopen, leert makkelijker fietsen en hoe langer en beter het kind loopt, hoe makkelijker het leren fietsen gaat.
Wat jij hier eigenlijk zegt is dat je een goed lopend kind het fietsen nog even buiten beeld houdt (er zijn genoeg andere leuke dingen), in de hoop dat het in het volgende levensjaar dan nog een kluif heeft om in te bijten.
Maar dat is niet zo. Dat fietsen wordt op het moment dat je het aanbiedt een eitje, geen kluif. En dan is er dus.. eh.. niks meer.
Met lezen is dat nog ingewikkelder en dat komt door de wijze waarop het aangeboden wordt. Een kind dat voordat het naar school gaat alle krochten van de aanleunende leesvaardigheden al doorgrond heeft, wordt op school ineens aangesproken alsof het bij nul begint. Alsof het niks kan en alles opnieuw en in kleine stukjes moet leren.
Dat werkt niet. Kind denkt dat het gek is en niks kan. Ouders die huiswerk meekrijgen van de basisschool, overkomt dat vaak ook. Ze begrijpen niets van de meest eenvoudige sommen of taaloefeningen. Alles is al zo geautomatiseerd dat je niet eens meer weet hoe je het ook weer doet. Bovendien is het zelfs maar de vraag of je in werkelijkheid ooit die stapjes zo hebt toegepast.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je per se moet gaan lezen met je kind. Maar lezen mag wel in beeld zodat kind erbij kan. Net zo aanbieden als de rammelaar ooit. Je legt het ernaast, zodat het kind erbij kan. Net zo als je mes en vork hebt geintroduceerd. Je geeft het en gebruikt het zelf ook.
Weghouden of in de kast laten liggen voor later is onzin. Omgekeerd: tevoorschijn halen terwijl het dagelijks leven met allerlei andere leuke dingen gevuld is, is dat ook.
Het gaat om spelen en samen spelen. Dat werkt als elk spelen, je doet wat in je opkomt om de speelsigheid vol te houden. Sommige ouders kunnen zichzelf en hun kinderen eindeloos bezig houden met liedjes, tekeningen, frutsels, bouwen, noem maar op. Andere ouders zijn zo creatief niet, beleven helemaal geen lol aan knippen en plakken, maar wel aan spelletjes met lezen of rekenen.
Dat is goed. Als er maar gespeeld wordt. En dat moet ook met 8 maanden al.
Net zoals tekenen en bouwen een olievlek van leren oplevert die effect heeft op bijvoorbeeld leren lezen, zo leveren leesspelletjes aanleunende vaardigheden op voor tekenen en bouwen.
Het een is niet noodzakelijkerwijs beter dan het ander. Het samen spelen is belangrijk.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
30-12-2009 om 10:19
Mooi gezegd!
Pelle:"Alsof het dan de zandbak en het bos niet leuk meer vindt? Het wordt toch veel leuker als je IN het bos ook kan lezen wat er op de bordjes staat? Wordt het niet allemaal MEER ipv MINDER?"
Zo dan!
Amen
Miriam Lavell

Tirza G.
30-12-2009 om 12:37
Don't worry massi
Voordat die-van-jou op school zit, weet ze al dat de grote gouden M van McDonalds is. Te laat De commercie heeft je kind leren lezen
Tirza

Nasha 1st
30-12-2009 om 12:45
Ja hoor
die grote gele MMMMMMMMMMMMMM kennen allemaal, sommigen nog voor ze goed kunnen praten!

Sancy
30-12-2009 om 12:49
Grappig (ot)
Hoe dat altijd voor een M gezien wordt. Begrijpelijk (hier ten huize is het niet anders) maar het is niet de letter M, het zijn de 'Golden Arches of Succes' (doe mij maar een teiltje).

Tirza G.
30-12-2009 om 13:26
Sancy
Ik weet nog zo goed dat die wetenschap bij mij binnenkwam. De M van McDonalds is rood en vierkanterig, de gouden bogen langs de weg zijn Golden Arches.
In de tijd die het nodig was om in te zinken (ik was perpléx) kon ik gelukkig net een teiltje halen.
Tirza

Sancy
30-12-2009 om 13:45
Tirza (ot)
Je bent daarmee gezegend. Ik heb na dat schokkende nieuws als student zijnde nog 5 jaar gewerkt bij zo'n tent. Totdat ik mijn eigen gouden bogen kreeg (met briljant en in unisex uitvoering; met ketting en staaf voor de mannen en met sluiting achter voor de dames), ik heb na ontvangst direct mijn ontslag ingediend.

Bastet
30-12-2009 om 14:43
Berber
Meer zorgt ervoor dat mijn dochter goed in haar vel zit,zich niet verveelt en als gevolg daarvan lusteloos wordt en helemaal niks meer doet.Dus ja,dat is is fijn aan MEER.
Bastet

Jade
30-12-2009 om 17:37
De ´m´,
die kenden mijn kinderen al toen ze nog maar een dreumes waren.......hebben ze op die leeftijd zomaar leren lezen (en wij als ouders proberen af te leiden als we er langs reden.......te laat

Bastet
30-12-2009 om 18:14
Berber
Dat hangt dus van je kind af.Ik denk niet dat je daar algemeenheden op los kunt laten.Mijn kind van inmiddels bijna tien wordt diepongelukkig van minder en te weinig.
Groetjes,bastet

Massi Nissa
30-12-2009 om 20:50
Meer of minder is niet echt im frage
Pelle en Miriam, jullie brengen allebei valide argumenten te berde, ik denk erover na. Intussen is het bij mij geen kwestie van meer of minder, maar van anders. Dochter is nu nog een peuter en heeft een heel scala aan activiteiten die we straks als ze op school zit, minder vaak zullen kunnen uitvoeren. Bovendien zit ze dan in een vrij strak ritme, nu kunnen we nog alle kanten uit.
Het is inderdaad waar dat ze als vierjarige ook nog niet zal leren lezen op school, dan moet ze officieel nog eens twee jaar wachten. Ik denk niet dat ze het zover zal laten komen .
En Bastet, ik ken de frustratie van de grote basisschoolverveling maar al te goed. Wat fijn dat je dochter een eigen programma mag volgen.
Groetjes
Massi

Bastet
31-12-2009 om 09:14
Berber
Je hebt gelijk, je zei: kan.Ik reageerde wellicht wat fel,omdat dat over het algemeen toch wel de gangbare mening is,ook in onderwijsland.Ik had ooit een bezorgde groep 3 juf,die toch even duidelijk wilde stellen dat een kind ook moet kunnen spelen.En dat alleen omdat ik graag wilde dat mijn al lezende dochter niet bij Maan hoefde te beginnen.Alsof ik haar elke nacht 600 woordjes leerde ofzo....
Groetjes,bastet

Selah
01-01-2010 om 15:46
Tijgeroog
Ik weet niet of er ook boeken in het Nederlands voor te krijgen zijn. Wel in het Spaans, Duits en Frans meen ik. Omdat wij onze kinderen met meerdere talen opvoeden heb ik er eigenlijk nog niet opgelet. Het Nederlands is natuurlijk een klein taalgebied en daarom zijn veel producten vaak niet voor de Nederlandse markt te verkrijgen. Het voordeel is dan weer dat onze kinderen al jong hun best moeten doen om andere talen te spreken.

Hennah
04-01-2010 om 13:01
Vanzelf! en muziekles?
"Alleen is er geen weldenkend mens die bewust deze activiteit doet met een 8 maanden oude baby. Waarom zou je, een kind leert wanneer het er open voor staat. Wanneer het eerst goed heeft leren praten volgt het lezen. Het lijkt me nl. nogal zinvol dat een kind dat hardop leest de letters/woorden ook kan uitspreken zoals ze er staan."
Wij lezen al van heel jongs af aan boekjes met onze zoon, omdat we dat leuk vinden en omdat we dachten dat je daar zo vroeg mogelijk mee moet beginnen, toch?! We lezen niet echt voor, maar vertellen over de plaatjes, wijzen aan wat er op staat en maken er zelf een simpel verhaaltje van. Hij "las" trouwens bij 0 m. al een knisperboekje, we hadden dat gekregen en hij had er meteen veel belangstelling voor, uit zichzelf.
Zoontje is nu 2j4m en kan sinds kort "opeens" de cijfers 0 tm/ 10 lezen - hij ziet ze echt overal staan, op apparaten, nummerborden, etc. Hij kan nog niet helemaal goed tellen van 1 tot 10, hij slaat nog wel eens wat over, maar de cijfers lezen kan hij dus wel. Dit komt omdat hij gek is op het boekje "Tellen met muis". Wij hebben hem dit nooit bewust aangeleerd. Hij is nu ook bezig met letters te herkennen. Het was absoluut niet onze bedoeling om hem dit te leren maar het is vanzelf gegaan. Wij lezen zelf veel en zijn veel met taal bezig, dat is waarschijnlijk ook van invloed.
Ik zou nooit iets doen met een tv-programma. Iets doen met je kind zonder tv is altijd beter. Een tijd geleden stond er in de krant iets over een onderzoek naar tv en kleine kinderen. Onder de drie jaar is het beter als een kind helemaal geen tv kijkt. Het doet nl. iets met de hersenen, tv brengt de hersenen in een soort slaapstand zonder de voordelen van slaap. Daarom is zelfs het allerbeste educatieve tv-programma op die leeftijd minder goed dan zelf met je kind spelen.
Dus inderdaad: als je taal wilt oefenen, ga dan samen boekjes lezen. Samen tekenen (in het begin: ouder tekent voor kind) en er ev. iets bijschrijven is ook een goede manier, onze zoon vindt dat nu heel leuk om met ons te doen. En zingen en muziekmaken natuurlijk! En spelen met stemklanken, rijm e.d.
Als je iets speciaals wilt doen met je kind, dan raad ik muziekles aan. Er zijn allerlei cursussen, o.a. "muziek op schoot", voor baby's, dreumessen en peuters. Dat is ook heel goed voor de ontwikkeling. Of baby-/peuter-yoga of dans. Hartstikke leuk om iets speciaals te doen met je kind!
En gewoon veel kinderliedjes zingen, dat is erg goed voor de ontwikkeling van taal, muziek en geheugen.