Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ziek gemeld op school. Later op de dag wel werken?


Goede instelling: niet onnodig werk verzuimen. Feestje had ik iets twijfelend toch anders gevonden.

Anne1234! schreef op 26-05-2023 om 23:07:

Maar hebben jullie zelf dan nooit dat je knallende koppijn, buikkrampen of een grieperig gevoel hebt maar je je na een paar uur slapen weer beter voelt? Dan is het toch gek om je ziek te melden terwijl er niks meer aan de hand is? Is toch ook niet iets wat je je kinderen wil meegeven, dat je je zo snel/makkelijk ziek meldt.


Ik meld mij niet al te snel ziek. Ik werk rustig door met een knallende kop of een halve griep. En zolang ik met die buikkrampen geen halve dag op 't toilet kampeer is er ook weinig aan de hand. Ik ben sowieso toch niet het type dat op zo'n moment gaat slapen. Dus of ik nu thuis achter mijn computer / voor mijn tv zit of op mijn werk achter mijn pc ... er is weinig verschil.

Maar als ik dan toch zo belabberd ben dat ik thuis blijf is het wel voor de hele dag. Echt niet dat ik dan zin heb / in staat ben om 's avonds te gaan feesten of wat dan ook.

Ik zal me als ik me niet goed voel eerder ziek afmelden voor feestjes 's avonds dan voor werk overdag. Laat me dan 's avonds maar rustig op de bank naar een film staren in mijn ééntje ipv me in de drukte te gooien.

Werk verzet ook gewoon mijn zinnen. Ik voel me altijd zieker en zieliger thuis dan op kantoor. Dan ben ik liever buitenshuis nuttiger.

Anne1234! schreef op 26-05-2023 om 23:07:

Maar hebben jullie zelf dan nooit dat je knallende koppijn, buikkrampen of een grieperig gevoel hebt maar je je na een paar uur slapen weer beter voelt? Dan is het toch gek om je ziek te melden terwijl er niks meer aan de hand is? Is toch ook niet iets wat je je kinderen wil meegeven, dat je je zo snel/makkelijk ziek meldt.


Eh nee, ik niet eigenlijk. Ik mankeer zelden wat, maar als ik bovengenoemde kwalen heb is het wel zo mis dat ik me daarna best slap voel. Mijn eerste reactie zou ook zijn om aan te raden thuis te blijven om uit te zieken. En verder liet ik het ze zelf uitzoeken.

Ging je mee naar het zwembad om zelf ook baantjes te trekken TO?



kenfan schreef op 26-05-2023 om 23:38:

[..]

Eh nee, ik niet eigenlijk. Ik mankeer zelden wat, maar als ik bovengenoemde kwalen heb is het wel zo mis dat ik me daarna best slap voel. Mijn eerste reactie zou ook zijn om aan te raden thuis te blijven om uit te zieken. En verder liet ik het ze zelf uitzoeken.

Ging je mee naar het zwembad om zelf ook baantjes te trekken TO?



Ik vind het erg raar om een termijn aan ziekte te stellen. Ziek is ziek en beter is beter, zo simpel lijkt het me te zijn. 
Natuurlijk kun je ziek zijn en je na wat slaap weer prima voelen. Er is altijd (meestal) weer een moment dat je je weer prima voelt, waarom moet dat perse over een dag getild? 
Heb zelf heftige migraine. Nee, nog nooit mee ziek gemeld. Maar bij sommige aanvallen is het zeker zo dat ik ‘doodziek’ ga slapen en me na wat slapen weer prima voel. 

Bij echt een feestje na een ziekendag zou ik mijn kind wel meegeven dat er wrs wel scheve gezichten zouden zijn. 

Marty1984 schreef op 26-05-2023 om 23:24:

[..]

Ik meld mij niet al te snel ziek. Ik werk rustig door met een knallende kop of een halve griep. En zolang ik met die buikkrampen geen halve dag op 't toilet kampeer is er ook weinig aan de hand. Ik ben sowieso toch niet het type dat op zo'n moment gaat slapen. Dus of ik nu thuis achter mijn computer / voor mijn tv zit of op mijn werk achter mijn pc ... er is weinig verschil.

Maar als ik dan toch zo belabberd ben dat ik thuis blijf is het wel voor de hele dag. Echt niet dat ik dan zin heb / in staat ben om 's avonds te gaan feesten of wat dan ook.

Ik zal me als ik me niet goed voel eerder ziek afmelden voor feestjes 's avonds dan voor werk overdag. Laat me dan 's avonds maar rustig op de bank naar een film staren in mijn ééntje ipv me in de drukte te gooien.

Werk verzet ook gewoon mijn zinnen. Ik voel me altijd zieker en zieliger thuis dan op kantoor. Dan ben ik liever buitenshuis nuttiger.

Fijn voor de mensen met minder weerstand ook altijd die mensen die ziek/grieperig/buikgrieperig naar hun werk komen. 

Anne1234! schreef op 26-05-2023 om 23:07:

Maar hebben jullie zelf dan nooit dat je knallende koppijn, buikkrampen of een grieperig gevoel hebt maar je je na een paar uur slapen weer beter voelt? Dan is het toch gek om je ziek te melden terwijl er niks meer aan de hand is? Is toch ook niet iets wat je je kinderen wil meegeven, dat je je zo snel/makkelijk ziek meldt.


Nou dit. Ik krijg mega hoofdpijn van slaaptekort. Als ik dan vervolgens paar uur slaap is het vaak over.

Marty1984 schreef op 26-05-2023 om 23:24:

[..]

Ik meld mij niet al te snel ziek. Ik werk rustig door met een knallende kop of een halve griep. En zolang ik met die buikkrampen geen halve dag op 't toilet kampeer is er ook weinig aan de hand. Ik ben sowieso toch niet het type dat op zo'n moment gaat slapen. Dus of ik nu thuis achter mijn computer / voor mijn tv zit of op mijn werk achter mijn pc ... er is weinig verschil.

Maar als ik dan toch zo belabberd ben dat ik thuis blijf is het wel voor de hele dag. Echt niet dat ik dan zin heb / in staat ben om 's avonds te gaan feesten of wat dan ook.

Ik zal me als ik me niet goed voel eerder ziek afmelden voor feestjes 's avonds dan voor werk overdag. Laat me dan 's avonds maar rustig op de bank naar een film staren in mijn ééntje ipv me in de drukte te gooien.

Werk verzet ook gewoon mijn zinnen. Ik voel me altijd zieker en zieliger thuis dan op kantoor. Dan ben ik liever buitenshuis nuttiger.

Het gaat hier toch ook over werk en niet over feestjes?

Ik zou er geen moeite mee hebben als hij zich beter voelt en wil gaan werken.

Ik zou het prima vinden. Je hoeft je van mij niet ziek te gedragen als je je niet meer ziek voelt. Vanuit mijn perspectief op school: als een leerling vaak ziek is/ziek is tijdens toetsen/vaak ziek naar huis gaat trekken we vanzelf wel aan de bel. Maar zoiets als dit kan gewoon gebeuren. Kinderen en jongeren herstellen snel. 

@ TO, stel nou dat dit in een weekend had gespeeld. Dat jullie zoon op zaterdag goed ziek was en zondagmiddag na een slappe start tòch wel 2 uurtjes wilde gaan werken. Hoe had je man er dan ingestaan? 

Nee, ik vind het niet kunnen. Als je je ziekmeldt voor school, dan niet later op de dag werken. Al ben je opgeknapt dan maar even verplicht bijtanken.

Mijn kinderen mogen gerust werken als ze eerder op de dag nog niet helemaal fit waren. Zij kunnen zelf goed inschatten wat ze kunnen. Soms heb je de tweede dag nog een stukje nodig om weer helemaal op de been te zij. Daarnaast kan werken een kind het ook goed doen en zitren ze de volgende dag ook weer gewoon op school. 
Een van mijn kinderen heeft een week of 10 niet mogen werken en dat deed het humeur niet veel goeds. Juist het werken was een uitlaatklep naast schoolwerk. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

27-05-2023 om 10:44

yette schreef op 27-05-2023 om 10:21:

@ TO, stel nou dat dit in een weekend had gespeeld. Dat jullie zoon op zaterdag goed ziek was en zondagmiddag na een slappe start tòch wel 2 uurtjes wilde gaan werken. Hoe had je man er dan ingestaan?

Ik ben niet TO haar man, maar voel me wel aangesproken vanwege mijn eerdere stellingname.

Ook in zo'n weekend zou ik voorstander zijn om die zondag rustig aan te gaan doen en mijn zoon niet te laten werken. Om zo meer zekerheid te hebben dat 'ie maandag weer naar school kan.

Tuurlijk, je hebt ziek en ziek. Maar TO geeft aan dat haar zoon een hele dag compleet in bed heeft doorgebracht. De volgende ochtend ook nog "gevloerd". En daarna fit genoeg om te werken... (?)

Het gaat me er niet om dat je niet een halve dag ziek kunt zijn. Of een regel dat als je school verzuimd, ook je bijbaan of een feestje moet verzuimen. Het gaat mij er om dat school even het belangrijkste is en dat ik zou willen voorkomen dat hij de dag erna weer inkakt en alsnog school moet verzuimen. De gelegenheid gebruiken om aan te sterken dus.

Nick90 schreef op 27-05-2023 om 07:20:

[..]

Fijn voor de mensen met minder weerstand ook altijd die mensen die ziek/grieperig/buikgrieperig naar hun werk komen.

Met buikgriep blijf ik thuis. Bij verkoudheid ga ik gewoon werken want ik ben het hele jaar door wel wat verkouden. 

In geval van de zoon van TO zou ik het niet raar gevonden hebben dat hij in de namiddag toch naar zijn bijbaan ging. Er hierbij wel van uitgaande dat hij de dag erna ook terug naar school zou gaan. 

De situatie in mijn ogen op een rijtje:
* Was hij echt ziek? Ja
* Was het eerste dat hij weer deed een verplichting of puur voor de leuk? Werk dus een verplichting.
* Is hij structureel ziek voor bepaalde verplichtingen? Voor ze ver ik lees komt ziek voor school en andere dingen wel kunnen niet vaker voor.
* Is hij er na gelijk weer ziek? Voor zo ver ik lees niet, al was de volgende dag nu ook geen schooldag dus was er ook niet iets om zich weer ziek voor te melden.

Dan zie ik geen enkel signaal dat wat hij deed niet kon.

Dan weegt voor mij ook nog mee dat werk maar 2 uurtjes was, in het geval dat hij niet naar school kon maar wel 8 uur kon werken had ik het anders gevonden. Van slaap kan je soms snel opknappen en 2 uurtjes even een andere omgeving kan je ook goed doen na het ziek zijn. Al met al vind ik dit meer lijken op een jongen die bij ziek zijn zo snel mogelijk weer zijn verplichtingen wil oppakken en vind dat een goed uitgangspunt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.