Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ziek gemeld op school. Later op de dag wel werken?


Ik zou blij zijn met zo'n zoon van 15, prima instelling.

ik zou er geen problemen mee hebben. Fijn juist dat hij toch is gaan werken. 

Lilar

Lilar

27-05-2023 om 15:27 Topicstarter

MamaE schreef op 26-05-2023 om 22:38:

Ik zou daar niet mee akkoord gaan als ouder en ik ben daar nogal rechtlijnig in.
Als je niet naar school kunt, kun je ook geen andere dingen gaan doen. Ja, je kunt gedurende de dag opknappen, maar dan ziek je die dag gewoon uit. Je gaat dan niet werken, niet sporten, niet naar vrienden of feesten.

Ik had ooit op mijn bijbaantje een leidinggevende die dit dus echt niet snapte. Die ging dan in de middag 'ziek naar huis' en in de avond voelde hij zich weer beter en ging naar een feestje van het werk. Die begreep oprecht niet dat het bij anderen wel vraagtekens en ook irritatie opriep.
Ik vind het ook best apart dat een zestienjarige zichzelf ziek meldt op school. Meestal moet je dat tot 18 jaar door je ouders laten doen.

Hij kan zich ook niet zomaar ziekmelden. Hij moet naar de Verzuimcoordinator om aan te geven wat er is en die belt dan één van de ouders. Het is niet zo dat hij zomaar van school kan/mag.

Lilar

Lilar

27-05-2023 om 15:34 Topicstarter

kenfan schreef op 26-05-2023 om 23:38:

[..]

Eh nee, ik niet eigenlijk. Ik mankeer zelden wat, maar als ik bovengenoemde kwalen heb is het wel zo mis dat ik me daarna best slap voel. Mijn eerste reactie zou ook zijn om aan te raden thuis te blijven om uit te zieken. En verder liet ik het ze zelf uitzoeken.

Ging je mee naar het zwembad om zelf ook baantjes te trekken TO?



Even ter aanvulling. Wij hebben op het dorp een zwembad voor de basisschooljeugd. Is geen mega zwembad ofzo. Ik zit al zo'n 8 jaar als vrijwilliger in het bestuur. Ons bad draait op vrijwilligers (bestuur) en uitzendkrachten (toezichthouders). 

Mijn zoon is een aantal uurtjes ingepland om te kijken of hij het wat vindt om vanaf volgend seizoen toezichthouder te zijn. Hij is nu reserve zeg maar. Ik ga dan mee omdat hij nog geen 16 is en geen EHBO heeft. 

Het bad zelf begint bij 40cm en op het diepst is het 80cm. Worden erg korte baantjes of erg zere knieën 😉

Als hij weer in staat is om te werken dan is dat toch helemaal prima. Mijn kinderen hebben zich ook weleens ziekgemeld op school omdat ze verrot wakker werden en in de loop van de dag zich weer wat beter voelden en dan inderdaad gingen werken.
Ik kan daar geen problemen mee hebben.

MamaE schreef op 26-05-2023 om 22:38:

[...]


Ik vind het ook best apart dat een zestienjarige zichzelf ziek meldt op school. Meestal moet je dat tot 18 jaar door je ouders laten doen.

OT (TO heeft hierover al antwoord gegeven): ook als je 18 bent, in ieder geval op de school waar onze kinderen heen gingen. Heel merkwaardig vond ik dat.

Keer het eens om. Stel je zoon had smorgens moeten werken, heeft zich ziek gemeld, knapt smiddags op. Mag hij dan van zijn vader smiddags niet naar school omdat hij zich smorgens ziek was?

Het lijkt er toch op neer te komen dat je man vindt dat iemand eigenlijk gestraft moet worden voor ziek zijn, en dat werk voor je plezier is maar school een harde verplichting. Bijzonder.

Marty1984 schreef op 26-05-2023 om 20:38:

Als hij kan werken kan hij ook naar school.

1 keer kan ie zoiets flikken, maar volgende keer zou ik niet meer meewerken aan een ziekmelding.

Hoe weet je trouwens dat ie "vanochtend" nog ziek was als ie pas om 11u uit zijn bed kwam? Terwijl hij dus wel om 8u of wat op school hoorde te zitten?

Het is nog één zaak dat je persé halfziek wil gaan werken.
Maar "staan stralen" terwijl je zogezegd al 2 dagen (of 1.5 dag) doodziek bent ... zou niet goed vallen bij mij.

Wat een boosheid richting die jongen gaat hier vanuit. Flikken? Wat heeft hij nou helemaal "geflikt" dan?

WendelmoedM schreef op 28-05-2023 om 14:26:

Keer het eens om. Stel je zoon had smorgens moeten werken, heeft zich ziek gemeld, knapt smiddags op. Mag hij dan van zijn vader smiddags niet naar school omdat hij zich smorgens ziek was?

Het lijkt er toch op neer te komen dat je man vindt dat iemand eigenlijk gestraft moet worden voor ziek zijn, en dat werk voor je plezier is maar school een harde verplichting. Bijzonder.

Inderdaad, onze zoon heb ik eens moeten afmelden in de examenklas in de ochtend voor een tentamen omdat hij zich echt beroerd voelde. Het tentamen na de middag heeft hij gelukkig wel kunnen maken. 

Jesse_1 schreef op 28-05-2023 om 13:08:

[..]

OT (TO heeft hierover al antwoord gegeven): ook als je 18 bent, in ieder geval op de school waar onze kinderen heen gingen. Heel merkwaardig vond ik dat.

Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe dat nu bij onze 18-jarige zoon gaat, volgens mij gebruikt hij nu mijn account om zich ziek te melden .

Ik was zelf al de deur uit op zijn leeftijd, dus ik ga me niet meer dagelijks bemoeien met zijn school en de dingen eromheen. Als hij vindt dat hij ziek is dan is hij ziek. En als hij vindt dat hij kan werken, dan gaat hij werken.

(Ik geef wel eens mijn mening, maar verbieden hoort er niet meer bij).

WendelmoedM schreef op 29-05-2023 om 15:45:

[..]

Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe dat nu bij onze 18-jarige zoon gaat, volgens mij gebruikt hij nu mijn account om zich ziek te melden .

Ik was zelf al de deur uit op zijn leeftijd, dus ik ga me niet meer dagelijks bemoeien met zijn school en de dingen eromheen. Als hij vindt dat hij ziek is dan is hij ziek. En als hij vindt dat hij kan werken, dan gaat hij werken.

(Ik geef wel eens mijn mening, maar verbieden hoort er niet meer bij).

Je kunt je er niet meer mee (willen) bemoeien, maar als de school pas een ziekmelding accepteert als er een mail van de ouders is, dan ga ik die toch sturen. Ook al is kind 18 of 19 (of ...) en regelt die zijn eigen zaakjes.

(Want onze kinderen laat ik niet toe in mijn mailaccount).

Meerdere onderzoeken hebben aangegeven dat de biologische klok werking heeft op het immuunsysteem en je je daardoor in de ochtend slechter voelt. Als je ´s nachts ziek bent dan heb je ook slecht geslapen, waardoor je je in de ochtend dus slechter voelt. Wanneer je lichaam wat extra rust heeft gehad dan voel je je weer beter. Het is dan juist goed om frisse lucht te halen en iets te gaan doen. 

Werken in een zwembad zou naar mijn mening geen goed idee zijn vanwege de drukte en geuren die er hangen die slecht zijn voor je herstel, maar dat is een persoonlijke keuze. Het gaat er om dat hij iets anders doet dan hele dag in bed liggen. 

Waarom zou je iemand moeten straffen omdat hij ziek is geweest? Er zijn zoveel verschillende soorten ziektes/griep. De een voelt zich sneller beter dan een ander. Dit is zo persoonlijk dat je het niet voor iemand kan bepalen of hij of zij wel of niet thuis moet blijven of op stap gaat. 

Nu heb ik het wel over iemand die echt ziek is. Er zijn ook kinderen die zich ziek melden om andere redenen maar dan moet je dieper uitvogelen wat er aan de hand is. 

De meeste ouders die hier roepen dat hun kind het niet moet flikken of dan niet met zijn/haar vrienden mag spelen, hebben geen goed contact met hun kinderen. Die kinderen zullen jou dan ook nooit vertellen wat er echt aan de hand is omdat je al oordeelt voor je het verhaal hebt gehoord en je je kind ook niet serieus neemt. 


Sandravaa schreef op 31-05-2023 om 06:31:

(...)

De meeste ouders die hier roepen dat hun kind het niet moet flikken of dan niet met zijn/haar vrienden mag spelen, hebben geen goed contact met hun kinderen. Die kinderen zullen jou dan ook nooit vertellen wat er echt aan de hand is omdat je al oordeelt voor je het verhaal hebt gehoord en je je kind ook niet serieus neemt.

Of je voorstander bent van een (half) dagje uitzieken of niet, heeft volgens mij helemaal niks te maken met of het contact met je kind goed is. 

Uitzieken is trouwens meestal echt geen ramp. Of het moet toevallig zo zijn dat een kind er iets unieks en belangrijks door mist. Zoals een concert of zo. 

Bovendien is het vaak ook helemaal geen slecht idee. Zéker niet als je weet dat je kind de neiging heeft om te snel weer door te lopen, waardoor het uiteindelijk veel langer duurt voor ze weer fit zijn. 

wat ik me dan afvraag: als jullie zelf ziek worden tijdens het werk? Dan ook gelijk de hele dag afwezig?
Bij veel hybride werkers (deels thuis, deels op kantoor) is zelf je tijd in delen gebruikelijk geworden. Bij mijn afdeling is er even tussenuit gedurende de dag om wat voor reden niet ongewoon denk: boodschappen doen, kind onverwacht thuis maar ook ziek zijn. Als ik hoofdpijn heb is het nemen van een pijnstiller en een uurtje of 2 slapen meestal voldoende om dat recht te trekken. Dan meld ik dat, ben even off line en ga weer verder, of ga naar huis en sluit daarna weer vanuit huis aan. 

Dat doe ik met mijn kind ook, wat kun je, wat zijn je verplichtingen, wat is op dit moment de beste keuze. Een bijbaan is ook een verplichting, vrijwilligerswerk ook. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.