Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zijn er nog kinderen zónder rugzakje?


Pejeka1

Pejeka1

26-03-2022 om 15:03 Topicstarter

Mija schreef op 26-03-2022 om 15:00:

[..]

Je zou ook kunnen vragen: “Hoe komt het dat dat bij jullie niet werkt? Ik kan het me vanuit mijn eigen ervaring dat we elkaar altijd van alles te vertellen hebben tijdens het avondeten zo slecht voorstellen.”

En over die middelbare school en ontbijt: die is hee eenvoudig: andere begintijden. Veel pubers komen niet om 7u uit bed als ze pas om half 10 op school hoeven zijn.


Tja, daar gaat het dus al fout. Want als ze straks moeten gaan werken, moeten ze wel gewoon op tijd opstaan. Dus ik handhaafde altijd: gewoon op tijd op, en dat deed ik zelf ook als ik een dag vrij was. Want dan moet je natuurlijk wel consequent zijn en zelf het goede voorbeeld geven. Maar nergens voor nodig om midden in de week tot 9 uur op je bed te hangen.

Pejeka1 schreef op 26-03-2022 om 14:50:

[..]

Je kan je dan beter afvragen: waarom heb je elkaar weinig te vertellen tijdens het avondeten? Geen interesse in elkaar? Niks meegemaakt? Geen actualiteiten om over van gedachten te wisselen? Of gewoon, zomaar eens over koetjes en kalfjes praten?

En hoezo geen gezamenlijk ontbijt? Wat heeft dat te maken met middelbare school?

Ontbijt: omdat men op verschillende tijden op moet en weggaat misschien? En omdat ik toen ook in de ochtend ging werken. Hoe moeilijk is dat. En natuurlijk is er interesse in elkaar maar dat hebben we allemaal al gedeeld voor het avondeten en ja sommige mensen zijn geen kletsers. Als het dan gewoon niet gezellig wordt is het soms juist beter om iets te gaan kijken wat je allemaal leuk vindt, kun je daarover praten. Nog steeds zijn de ontbijtjes in het weekend niet iets waar veel verteld wordt. 

Tutututut schreef op 26-03-2022 om 12:22:

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik snap je vraag.
Anderzijds zie ik ook een schoolsysteem wat veranderd. En niet echt gunstig wat mij betreft.
25 jaar geleden kwamen wij rond 8.30 op school aan en speelden een kwartier buiten; is hier afgeschaft wegens Corona, en nu ivm geen toezicht.
Wij hadden een uur en een kwartier middagpauze, waarbij we eerst een halfuur op het gemak aten (zonder filmpjes op een scherm!) en daarna nog eens 3 kwartier buiten speelden.

Dan kwamen wij altijd op de fiets (5km) en na schooltijd gingen we hutten bouwen of skeeleren.

Nu; voor school; hup naar binnen op je stoel. Continu rooster dus om 12u gaat het scherm aan en heb je een kwartier om al apathisch schermstarend gedachteloos je lunch naar binnen te werken. Dan een halfuurtje naar buiten.
Schrijven doen we niet meer, 80% is tablet onderwijs.
Ondertussen vinden we het allemaal raar dat kinderen druk en onrustig zijn en motorisch onder ontwikkeld.
Als er hier vriendjes komen spelen is bij sommige het eerste wat ze vragen een scherm. Nee dat krijg je niet, eerst 3u buiten spelen daarna een halfuur gamen.

Ik weet gewoon, thuis is dat een hele middag na school.
Er zullen echt kinderen zijn met allerlei aandoeningen maar ik gok dat een deel daarvan al genezen zou zijn als ze gewoon wat meer gelegenheid hadden om te rennen en zichzelf ‘uit te laten’.
Ik vind het soms lastig mijn kind op te voeden in een dergelijke omgeving en koester zijn beste vriendjes die een vergelijkbare opvoeding krijgen.
En ja daar zit ook een jongetje bij met AdHD. Maar ouders doen er echt alles aan om buiten school de ideale leefomgeving te creëren, en op school is het alleen maar gezeur en moeilijk, lastig.
Zijn vader is enerzijds blij met diagnose, want zelf altijd stempel ‘lastig kind’ maar eigenlijk is er daaronder nog niet veel veranderd. Hij mocht van de meester (1985) als hij het niet meer hield even een rondje rond het schoolplein; dat mag zijn kind niet terwijl dat in vaders ogen het enige is wat ie soms nodig heeft...
Nee ga maar met een koptelefoon in een snoezelruimte zitten.

Ik laat mijn leerlingen ook rustig even een rondje rennen. Even thee halen of iets uitprinten. Even in beweging. Ze hebben bij ons om de twee lesuren (1,5u) pauze en veel praktijklessen waarbij ze lekker bezig kunnen zijn. Sommige leerlingen hebben een time-outkaart. Ze kunnen dan als ze teveel prikkels ondervinden een TO nemen van tien minuten. Dit mag twee keer per dag. Dit voorkomt conflicten en een leerling kan even opladen. 
Sowieso is bewegen heel goed om te kunnen leren. Er zijn een aantal scholen die dagelijks met een half uurtje sporten beginnen. 

Pejeka1 schreef op 26-03-2022 om 13:17:

[..]

Het waren veelal kinderen met een achterliggende problematiek. Wat ik altijd heel opmerkelijk vond is dat veel verbeterde door het bieden van een stabiele omgeving en gewoon de drie r's: rust, reinheid, regelmaat. Dat wil niet zeggen dat er een soort militair bewind moest heersen, maar wel duidelijkheid, consequent zijn, ruimte geven maar ook de grenzen van die ruimte duidelijk stellen, een vaste dagroutine (dus maaltijden op een bepaalde tijd (aan tafel, niet een bord op schoot bij de TV), bedtijd was bedtijd, en op tijd opstaan om voor het naar school gaan nog behoorlijk te kunnen ontbijten. En ik wilde weten waar ze uithingen, en met wie.

Is dat een remedie voor álles? Nee, natuurlijk niet. Maar het viel me wel op dat veel jongeren eigenlijk snakten naar die duidelijkheid, die regelmaat, weten waar je aan toe bent, en dat het hun gedrag best vaak ten goede kwam.

Dat zien we in het onderwijs ook. Ik zeg vaak tegen nieuwe docenten: je hoeft niet streng te zijn, je moet vooral duidelijk zijn. Spreek uit wat je van ze verwacht en handhaaf daar consequent op. En vooral ook humor. En zorg dat je niet echt boos wordt. Bewaak je eigen grenzen en daarmee die van je leerlingen. 

Pejeka1 schreef op 26-03-2022 om 15:03:

[..]

Tja, daar gaat het dus al fout. Want als ze straks moeten gaan werken, moeten ze wel gewoon op tijd opstaan. Dus ik handhaafde altijd: gewoon op tijd op, en dat deed ik zelf ook als ik een dag vrij was. Want dan moet je natuurlijk wel consequent zijn en zelf het goede voorbeeld geven. Maar nergens voor nodig om midden in de week tot 9 uur op je bed te hangen.

Echt onzin, sorry. Een puber heeft gewoon een ander bioritme en dat komt wel weer goed tegen de tijd dat ze gaan werken. 

SuzyQFive schreef op 26-03-2022 om 15:46:

[..]

Dat zien we in het onderwijs ook. Ik zeg vaak tegen nieuwe docenten: je hoeft niet streng te zijn, je moet vooral duidelijk zijn. Spreek uit wat je van ze verwacht en handhaaf daar consequent op. En vooral ook humor. En zorg dat je niet echt boos wordt. Bewaak je eigen grenzen en daarmee die van je leerlingen.

Niet iedere leerkracht/docent zal even soepel functioneren in het speciaal onderwijs en zelfs de beste leerkrachten/docenten kunnen in het speciaal onderwijs niet dezelfde groepsgrootte aan. En ik denk dat veel docenten niet hun hele carrière in het speciaal onderwijs kunnen werken, omdat ze na een bepaalde tijd door hun energie heen zijn. 

Dezelfde soort kanttekeningen spelen ook bij ouders met gecompliceerde kinderen. 

Het feit dat een bepaalde factor van groot belang is, mag nog niet tot de aanname leiden dat hij gemakkelijk te beïnvloeden is. Dat is namelijk afhankelijk van heel veel factoren. Als het zo gemakkelijk was, zou ieder kind het op school ongeveer evengoed doen, tenslotte. 

Pejeka1

Pejeka1

26-03-2022 om 16:13 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 26-03-2022 om 15:50:

[..]

Echt onzin, sorry. Een puber heeft gewoon een ander bioritme en dat komt wel weer goed tegen de tijd dat ze gaan werken.

Ik weet dat op tijd opstaan tegenwoordig een probleem is, zelfs ook voor oudere mensen (dus niet-pubers). Ik zie jongere collega's soms gehaast binnen rennen, die zijn dan opgestaan, in 7 haasten gewassen en aangekleed en zonder eten hop de auto in, want ze konden hun bed niet uit komen. Tegelijkertijd hoor je dan dat ze tot 1 uur in de nacht of later hebben zitten kijken naar een bepaalde serie op Netflix ofzo. Ja sorry, ga dan gewoon op tijd naar bed, logisch dat je je bed niet uit kan als je tot midden in de nacht gaat zitten Netflixen. Dus geen onzin, gewoon een vast ritme. Wil je Netflix kijken? Prima, dat kan ook om 8 uur in de avond.

Pejeka1 schreef op 26-03-2022 om 15:03:

[..]

Tja, daar gaat het dus al fout. Want als ze straks moeten gaan werken, moeten ze wel gewoon op tijd opstaan. Dus ik handhaafde altijd: gewoon op tijd op, en dat deed ik zelf ook als ik een dag vrij was. Want dan moet je natuurlijk wel consequent zijn en zelf het goede voorbeeld geven. Maar nergens voor nodig om midden in de week tot 9 uur op je bed te hangen.

Ja dat is makkelijk, jij bent volwassen. Een puber leeft in en permanente jetlag. Het zou veel beter zijn als ze pas om 10 uur op school hoeven te zijn of nog later. Dat gaat vanzelf over als ze ouder worden. Ik dacht ook altijd dat mijn kinderen geen uitslapers waren. Hun neefje sliep in groep 8 al het liefst tot na elf uur. Die van mij begonnen daar pas na hun 14de mee. Beiden kunnen nu ze in de 20 zijn ook gewoon heel vroeg op als dat moet.

Ach, iedere dag door de week is er wel iemand die om 6 uur in het water moet liggen. No way dat we daar een gezamenlijk ontbijt aan vooraf doen gaan.

Pejeka1 schreef op 26-03-2022 om 16:13:

[..]

Ik weet dat op tijd opstaan tegenwoordig een probleem is, zelfs ook voor oudere mensen (dus niet-pubers). Ik zie jongere collega's soms gehaast binnen rennen, die zijn dan opgestaan, in 7 haasten gewassen en aangekleed en zonder eten hop de auto in, want ze konden hun bed niet uit komen. Tegelijkertijd hoor je dan dat ze tot 1 uur in de nacht of later hebben zitten kijken naar een bepaalde serie op Netflix ofzo. Ja sorry, ga dan gewoon op tijd naar bed, logisch dat je je bed niet uit kan als je tot midden in de nacht gaat zitten Netflixen. Dus geen onzin, gewoon een vast ritme. Wil je Netflix kijken? Prima, dat kan ook om 8 uur in de avond.

Ah je ging hier nog verder. Tja als ik jou vier tijdzones naar het oosten neerzet dan wil je ook om 12 uur netflixen ipv 8 uur 's avonds. Zo moet je het zien met die pubers. Ja dat kun je hard doorbreken, dat moeten ze al met die schooltijden maar ik geef ze toch echt op hun vrije dag de mogelijkheid om daar anders mee om te gaan en dan zeg ik niet dat ik dat toch ook kan? Nee ik zit namelijk in mijn eigen tijdzone, zij stiekem 4 uur verderop. 

Door de week met het hele gezin ontbijten op het moment dat huisgenoten compleet verschillende begintijden hebben en de kinderen in staat zijn hun eigen zaakjes verantwoordelijk te regelen, voegt niks toe. Integendeel.

Tijdens de basisschool ontbeten we hier uiteraard wel elke dag samen. Maar met pubers die verschillende begintijden hebben en een forensende vader, is samen ontbijten alleen in het weekend leuk. Er is er hier notabene eentje die al vóór 6.30 vertrekt om de trein te halen. Die staat om 5.30 op. 

Aangezien pubers ook nog eens veel meer tijd nodig hebben in de badkamer, zou ik ongeveer om 5.00 moeten beginnen met aanwijzen wie er wanneer aan de beurt is zodat we tegen 6.00 als compleet gezin met onze forensende mbo-er kunnen ontbijten en hem om 6.25 gezamenlijk uit kunnen zwaaien.

Nee dank je. 

Dan zit ik hier vervolgens met de chagrijnige anderen die nog 1,5 tot 2,5 uur de tijd hebben voor ze weg moeten   

Sorry Pejeka, maar dat zal ècht geen positieve invloed hebben op hoe leuk het nu gaat! 

Orde en regelmaat zijn zéker belangrijk, maar dan wel op een manier die bij jouw specifieke situatie past. 

De mijne heeft ook geen diagnose maar wordt wel.erg gepest door kinderen met diagnose en daarmee lijkt het wel dat ze geen een rugzakje willen geven.

Decembermamma schreef op 26-03-2022 om 16:58:

De mijne heeft ook geen diagnose maar wordt wel.erg gepest door kinderen met diagnose en daarmee lijkt het wel dat ze geen een rugzakje willen geven.

Wil jij aub niet alle kinderen met diagnoses afschilderen als pesters! Mijn kind is ook gepest en vooral door kinderen (voor zover ik weet want ik weet dat soort dingen niet) zonder 'diagnoses' en wat heeft dyslexie te maken met pesten? 

yette schreef op 26-03-2022 om 16:42:

Door de week met het hele gezin ontbijten op het moment dat huisgenoten compleet verschillende begintijden hebben en de kinderen in staat zijn hun eigen zaakjes verantwoordelijk te regelen, voegt niks toe. Integendeel.

Tijdens de basisschool ontbeten we hier uiteraard wel elke dag samen. Maar met pubers die verschillende begintijden hebben en een forensende vader, is samen ontbijten alleen in het weekend leuk. Er is er hier notabene eentje die al vóór 6.30 vertrekt om de trein te halen. Die staat om 5.30 op.

Aangezien pubers ook nog eens veel meer tijd nodig hebben in de badkamer, zou ik ongeveer om 5.00 moeten beginnen met aanwijzen wie er wanneer aan de beurt is zodat we tegen 6.00 als compleet gezin met onze forensende mbo-er kunnen ontbijten en hem om 6.25 gezamenlijk uit kunnen zwaaien.

Nee dank je.

Dan zit ik hier vervolgens met de chagrijnige anderen die nog 1,5 tot 2,5 uur de tijd hebben voor ze weg moeten

Sorry Pejeka, maar dat zal ècht geen positieve invloed hebben op hoe leuk het nu gaat!

Orde en regelmaat zijn zéker belangrijk, maar dan wel op een manier die bij jouw specifieke situatie past.

O heerlijk verhaal dit en zo herkenbaar.  No way dat wij de hele week gezamenlijk gaan ontbijten.  De eerste vertrekt hier iedere dag voor 7 uur. Ik ben dan wel wakker en tijdens het hele estafetteontbijt de stabiele factor aan tafel. Ik ben geen uitslaper en hoef pas als laatste de deur uit. 

Ook in het weekend niet altijd samen aan het ontbijt.  Een puber die vroeg moet werken, of een wedstrijd heeft om 9.00 uur daarvoor ga ik de student (die iedere dag de wekker hoort om 6.00) niet uit bed timmeren dat heeft geen toegevoegde waarde en wordt zeker niet gezellig. 

Decembermamma schreef op 26-03-2022 om 16:58:

De mijne heeft ook geen diagnose maar wordt wel.erg gepest door kinderen met diagnose en daarmee lijkt het wel dat ze geen een rugzakje willen geven.

Sorry, echt heel vervelend dat jouw kind wordt gepest, ik heb er helaas ook ervaring mee, maar ik begrijp verder helemaal niks van je bijdrage - ik snap zelfs niet waarom je het überhaupt in dit topic noemt. 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.