Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zittend eten

hallo allemaal,

Vroeger kreeg ik te horen dat in de tijd dat mijn grootouders jong waren, kinderen nog aan tafel moesten staan, omdat er niet zoveel stoelen waren.
In mijn tijd was het idee dat rustig overeind zittend tafelen goed is voor de spijsvertering.

Tegenwoordig blijkt in het algemeen veel zitten heel ongezond te zijn. 
Mijn kleuter heeft ook veel moeite met lang aan tafel moeten zitten. Waarbij ik me afvraag of dat niet ook een reden is dat kinderen vroeger geen eigen stoel kregen. 

Hoe denken jullie over het zitten tijdens het eten, voor kinderen?

Bij jonge kinderen wordt er geadviseerd zittend te eten. Dit is veiliger. minder kans op verslikking. Stikken gebeurt vaak stil dus als je kind ergens buiten je zicht loopt heb je het ook minder snel in de gaten

Ik denk dat ze vaak moesten staan omdat er dan nog wel een kind extra tussen paste. En omdat ze er dan beter bij konden. Kleuters zitten op een normale volwassen stoel veel te laag om netjes te kunnen eten. De zitting is vaak ook veel te diep. Dus door te staan hadden ze een betere houding.

Verder denk ik dat een kind aan tafel moet blijven zolang het wil eten. Daarna mag kind van tafel, of komt er iets te spelen op tafel. 

zittend eten of een zittend leven . Daar zit verschil in .

Eten aan tafel natuurlijk. Maar Misschien ben ik ouderwets….

Werden je overgrootouders ook slapend uit bed gehaald en tegen de muur gezet zodat de volgende lichting kon gaan slapen?

Ted68 schreef op 11-01-2026 om 09:43:

Eten aan tafel natuurlijk. Maar Misschien ben ik ouderwets….

Ik vond dat ook altijd, maar mijn jongste is al 22. Dus ik ben zelf al ouderwets.

Wij aten en dronken alles zittend aan de keukentafel. Destijds. Ontbijt, lunch en avondeten, maar ook tussendoor. Fruit, wat drinken, koekje. Elk kind had ook een stoel op de juiste hoogte, kinderstoel, maar ook een kleuterstoel, en daarna een verhoger op de normale stoel zodat ze er altijd goed bij konden. 

De keren dat we iets aten of dronken bij de salontafel hadden ze daar ook stoeltjes om echt aan tafel te zitten. 

Kinderen wisten van jongsafaan niet beter dan dat eten en drinken aan tafel gebeurde. Hield de hele boel ook schoon, want eten en speelgoed kwamen nooit bij elkaar. 

Eten aan tafel, met de televisie uit.

Alleen het Sinterklaasjournaal was een uitzondering, dan draaiden we de televisie naar de eettafel.

Hoe lang duurt jouw avondeten dan? Nu met pubers zijn wij meestal binnen 15-20 minuten klaar. Toen ze nog klein waren aten ze heel erg snel 5-10 minuten max. Voor die paar minuten kunnen ze toch even stil zitten. Als het avondeten meer dan uur duurt snap ik dat het zitten lastig wordt. Maar met kleine kinderen moet je ook niet een uur gaan tafelen. De meeste volwassenen houden dat nog geen eens vol.

Mijn kinderen (nu volwassen) hebben altijd aan tafel gezeten tijdens het eten. Toen ze klein waren vond elk eet moment aan tafel plaats als ze knoeiden was dat op die plek geen probleem. 
De tijd die ze per dag aan tafel zaten viel reuze mee er was gewoon nog meer dan genoeg tijd om te bewegen.
Ik vond het belangrijk dat een kind ook leerde om wat langer aan tafel te zitten ook als ze al klaar waren met eten en een ander nog niet. Er werd dan even over de dag gepraat. 
Het is zeker als je weleens uit eten gaat gewoon fijn als een kind geleerd heeft wat langer aan tafel te zitten en dat leren doe je bijvoorkeur thuis.

Zeker in de kleuter periode kwamen er wel eens vriendjes mee die aan tafel eten vreemd vonden. Ze wilde op de bank zitten of lopend eten maar als ik zei dat we dat hier niet zo deden lukte het altijd wel om aan tafel te zitten en wie vaker kwam wist gewoon niet anders.

Ik vind eten aan de eettafel dus de norm en dat gebeurden zittend zelf zat ik ook en het lijkt mij dan heel raar om je kinderen te laten staan. Mijn kinderen hebben ook nooit gevraagd of ze mochten staan dus ik heb er in die tijd ook nooit over nagedacht.

TO, dan heb je het over een tijd van bittere armoede, waar er geen geld of plek was voor stoelen. Zodra de mensen geld kregen waren er stoelen voor iedereen. 

Ik heb de indruk dat je wat dingen door elkaar haalt. Lijkt me heel goed om juist zittend te eten. En dat een kleuter dat moet leren en dat eerst niet zo goed kan, dat is normaal. 

Zeespiegel

Zeespiegel

11-01-2026 om 10:46 Topicstarter

SibellaxMonty schreef op 11-01-2026 om 09:53:

Hoe lang duurt jouw avondeten dan? Nu met pubers zijn wij meestal binnen 15-20 minuten klaar. Toen ze nog klein waren aten ze heel erg snel 5-10 minuten max. Voor die paar minuten kunnen ze toch even stil zitten. Als het avondeten meer dan uur duurt snap ik dat het zitten lastig wordt. Maar met kleine kinderen moet je ook niet een uur gaan tafelen. De meeste volwassenen houden dat nog geen eens vol.

Het gaat in mindere mate om avondeten. Daar zitten geen korsten aan die op moeten.

Zeespiegel schreef op 11-01-2026 om 10:46:

[..]

Het gaat in mindere mate om avondeten. Daar zitten geen korsten aan die op moeten.

Korsten als in brood? Oh laat dat los. Mijn man eet ook de korsten van zijn brood niet. En mijn kinderen kwamen daar als kleuter al achter dat papa het ook niet op at. Dus ik vond het heel hypocriet van mijzelf om het ook van hun te verwachten. En nu ze ouder zijn eten ze gewoon hun korstjes op. Staat wel raar een puber die zijn korstjes niet opeet. 

Wij eten zittend. Borden hoeven niet leeg te zijn.

Gewoon zittend eten natuurlijk. Aan tafel en heel af en toe een tosti ofzo op de bank. Lopend eten was verboden vroeger hier en nu voor de kleinkinderen nog steeds. Ik vind het gevaarlijk i.v.m. verslikken en ik vind het ook gewoon niet zo netjes staan. Zelfs een ijsje in de tuin eten ze hier zittend aan een tafeltje. 

Edit: onze kleinkinderen (5 en 6 jaar) lunchen hier 1x in de week en dat is juist een gezellig moment aan tafel waar ze honderduit kletsen met ons 

Ik vind zitten tijdens het eten voor kinderen heel normaal. Ik ken ook helemaal geen mensen die het goed vinden dat hun kleuter staand of lopend eet. Ja een ijsje ofzo wel, maar geen maaltijd. Langer aan tafel laten zitten omdat er nog nagetafeld wordt vind ik niet nodig.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.