Zeespiegel
11-01-2026 om 09:07
Zittend eten
hallo allemaal,
Vroeger kreeg ik te horen dat in de tijd dat mijn grootouders jong waren, kinderen nog aan tafel moesten staan, omdat er niet zoveel stoelen waren.
In mijn tijd was het idee dat rustig overeind zittend tafelen goed is voor de spijsvertering.
Tegenwoordig blijkt in het algemeen veel zitten heel ongezond te zijn.
Mijn kleuter heeft ook veel moeite met lang aan tafel moeten zitten. Waarbij ik me afvraag of dat niet ook een reden is dat kinderen vroeger geen eigen stoel kregen.
Hoe denken jullie over het zitten tijdens het eten, voor kinderen?
Lizzyliz
12-01-2026 om 14:54
Herfstappeltaart schreef op 12-01-2026 om 14:53:
[..]
Aha, fijn dat dat mogelijk was.
Ja, speciaal voor haar kwam die juf iedere dag. Zo fijn!
SibellaxMonty
12-01-2026 om 18:22
Mijn man is ook niet van het langtafelen. Gaat dan een beetje met zijn bestek spelen als hij zijn boord leeg heeft. Dus daarom was ik er niet zo streng in met de kinderen. Beter 10 minuten gezelligheid dan een uur irritatie.
Zeespiegel
12-01-2026 om 18:24
Meesje schreef op 12-01-2026 om 10:55:
Wij eten aan tafel. Voordat ik kinderen had had ik daar idealistische ideeen bij. Mijn oudste blijkt geen zitvlees te hebben. Die wiebelt, zit ineens ondersteboven, glijdt van de stoel onder tafel, gaat staan enz. Ze moet wel aan tafel blijven, maar neigt bij grote onrust al snel tot roepen dat ze geen honger meer heeft. Jongste wil mijn eten, ook als dat niet kan/mag. En gaat schreeuwen, handje uitstrekken, eigen eten op de grond smijten.
Ja, wij hebben heerlijke rustmomentjes voor het gezin. Maar niet als we eten, hahaha.
Dat van die oudste herken ik helemaal in mijn kleuter!
Decembermamma
12-01-2026 om 21:24
SibellaxMonty schreef op 12-01-2026 om 18:22:
Mijn man is ook niet van het langtafelen. Gaat dan een beetje met zijn bestek spelen als hij zijn boord leeg heeft. Dus daarom was ik er niet zo streng in met de kinderen. Beter 10 minuten gezelligheid dan een uur irritatie.
Ik denk dat de meeste mensen normaal gesproken rustig hun eten opeten en dat dat in een minuut of 10-15 wel gedaan is. Daarom is het ook zo'n onzin dat kinderen moeten rond lopen tijdens het eten, leer ze die paar minuten gewoon stilzitten en zich bezig houden met eten.
Bakblik
12-01-2026 om 22:16
Decembermamma schreef op 12-01-2026 om 21:24:
[..]
Ik denk dat de meeste mensen normaal gesproken rustig hun eten opeten en dat dat in een minuut of 10-15 wel gedaan is. Daarom is het ook zo'n onzin dat kinderen moeten rond lopen tijdens het eten, leer ze die paar minuten gewoon stilzitten en zich bezig houden met eten.
Voor een gezond gewicht zou je over iedere maaltijd 20 minuten moeten doen. Zelf snijden van je vlees en groenten, het op en vork rollen van de spaghetti, kauwen, slikken. Na 20 minuten wordt het verzadigingssysteem actief. Dan voel je dat je genoeg hebt en stop je met eten.
Als je binnen 15 minuten later bent kan er nóg wel een hapje bij en zou je kunnen overeten met overgewicht tot gevolg.
Als je veel langer dan 20 minuten over je maaltijd doet krijg je al een seintje dat je vol zit en eet je te weinig met misschien ondergewicht tot gevolg.
Je zou kinderen dus moeten leren om 20 minuten aan tafelvte kunnen zitten en ook die tijd over de maaltijd te doen voor een ideaal gewicht later.
Decembermamma
13-01-2026 om 08:06
Bakblik schreef op 12-01-2026 om 22:16:
[..]
Voor een gezond gewicht zou je over iedere maaltijd 20 minuten moeten doen. Zelf snijden van je vlees en groenten, het op en vork rollen van de spaghetti, kauwen, slikken. Na 20 minuten wordt het verzadigingssysteem actief. Dan voel je dat je genoeg hebt en stop je met eten.
Als je binnen 15 minuten later bent kan er nóg wel een hapje bij en zou je kunnen overeten met overgewicht tot gevolg.
Als je veel langer dan 20 minuten over je maaltijd doet krijg je al een seintje dat je vol zit en eet je te weinig met misschien ondergewicht tot gevolg.
Je zou kinderen dus moeten leren om 20 minuten aan tafelvte kunnen zitten en ook die tijd over de maaltijd te doen voor een ideaal gewicht later.
Ach wij meten een gezonde maaltijd af, bij meer activiteit iets meer te eten bij minder activiteit iets minder te eten. Als ik naar een verzadigingssignaal zou luisteren dan was ik 55 kilo zwaarder als dat ik nu ben.
TineWinkel
13-01-2026 om 13:43
Bakblik schreef op 12-01-2026 om 22:16:
[..]
wij koken redelijk afgepast. Dus als ik na 15 minuten klaar ben, dan is mijn bord leeg. Dus klaar met eten. Tuurlijk kan er een hapje bij, maar ik hou het gewoon bij 1 bord.
En ik vind het erg grappig dat er in het gezin waar ik uit kom 2 mensen zijn die razend snel eten (nl na 10 minuten klaar in veel gevallen) en dat zijn ook de 2 mensen zonder overgewicht.
Herfstappeltaart
13-01-2026 om 13:55
TineWinkel schreef op 13-01-2026 om 13:43:
[..]
wij koken redelijk afgepast. Dus als ik na 15 minuten klaar ben, dan is mijn bord leeg. Dus klaar met eten. Tuurlijk kan er een hapje bij, maar ik hou het gewoon bij 1 bord.
En ik vind het erg grappig dat er in het gezin waar ik uit kom 2 mensen zijn die razend snel eten (nl na 10 minuten klaar in veel gevallen) en dat zijn ook de 2 mensen zonder overgewicht.
Wij eten ook afgepast. Ik schep het in de keuken op en we eten aan tafel. Wij hebben beiden geen gewichtsproblemen (op een paar kilo na alle kerstversnaperingen na dan).
TineWinkel
13-01-2026 om 15:53
Herfstappeltaart schreef op 13-01-2026 om 13:55:
[..]
Wij eten ook afgepast. Ik schep het in de keuken op en we eten aan tafel. Wij hebben beiden geen gewichtsproblemen (op een paar kilo na alle kerstversnaperingen na dan).
M.b.t. de extra kilo's geldt gelukkig dat een mens niet dik wordt van de 2 weken van kerst+oud/nieuw, maar van de andere 50 weken in het jaar. Ik zie die kilo's ook bijna altijd na feestdagen, soms ook na vakanties. Dan geldt bij mij altijd (analoog aan: als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg): als je eet wat je at, weeg je wat je woog (dus, als ik weer 'normaal' ga eten dan ben ik met 2 weken ook weer terug op mijn normale gewicht).
Herfstappeltaart
13-01-2026 om 16:05
TineWinkel schreef op 13-01-2026 om 15:53:
[..]
M.b.t. de extra kilo's geldt gelukkig dat een mens niet dik wordt van de 2 weken van kerst+oud/nieuw, maar van de andere 50 weken in het jaar. Ik zie die kilo's ook bijna altijd na feestdagen, soms ook na vakanties. Dan geldt bij mij altijd (analoog aan: als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg): als je eet wat je at, weeg je wat je woog (dus, als ik weer 'normaal' ga eten dan ben ik met 2 weken ook weer terug op mijn normale gewicht).
Klopt hoor, dat gaat hier ook best snel. Snackniveau terug naar 'op de zaterdagavond' en verder back to normal
troelahoep
13-01-2026 om 20:04
zittend eten hoor. Een oefeningetje geduld, een moment van samenzijn en rekening houden met elkaar. Al vanaf dat ze als baby van ongeveer een half jaar oud vast voedsel gingen eten zaten ze erbij, op schoot of in de maxi-cosi op tafel, voordat ze in een kinderstoel konden. Toen de kinderen klein waren probeerden we ze ook te laten blijven zitten tot iedereen was uitgegeten en dat ging over het algemeen heel prima (ze waren zelf toch het laatste klaar
. Als er heel lang werd getafeld met visite ofzo mochten ze als ze genoeg gehad hadden wel van tafel.
En dat kinderen vroeger aan tafel moesten staan dat heeft natuurlijk niets met gezondheid te maken maar simpelweg met gebrek aan ruimte/te grote gezinnen. Net als dat er rechtstreeks uit de pan gegeten werd in plaats van dat ieder zijn eigen bordje had. Zelf hebben we ook geen ruimte in huis voor een eettafel met 12 stoelen.
Zeespiegel
14-01-2026 om 05:49
troelahoep schreef op 13-01-2026 om 20:04:
zittend eten hoor. Een oefeningetje geduld, een moment van samenzijn en rekening houden met elkaar. Al vanaf dat ze als baby van ongeveer een half jaar oud vast voedsel gingen eten zaten ze erbij, op schoot of in de maxi-cosi op tafel, voordat ze in een kinderstoel konden. Toen de kinderen klein waren probeerden we ze ook te laten blijven zitten tot iedereen was uitgegeten en dat ging over het algemeen heel prima (ze waren zelf toch het laatste klaar
. Als er heel lang werd getafeld met visite ofzo mochten ze als ze genoeg gehad hadden wel van tafel.
En dat kinderen vroeger aan tafel moesten staan dat heeft natuurlijk niets met gezondheid te maken maar simpelweg met gebrek aan ruimte/te grote gezinnen. Net als dat er rechtstreeks uit de pan gegeten werd in plaats van dat ieder zijn eigen bordje had. Zelf hebben we ook geen ruimte in huis voor een eettafel met 12 stoelen.
Hier stond het wipstoeltje ook op tafel, tot het kind zelf overeind kon zitten. Heel herkenbaar. En inderdaad eet de kleuter meestal het langzaamste. Wanneer we wat uitgebreider, of 2x opscheppen hoeft de kleuter zeker niet te blijven zitten. Veel te onrustig.
Zeespiegel
14-01-2026 om 06:00
bedankt voor alle reacties. We hebben het nu twee maaltijden geprobeerd, om de kleuter te laten staan. (Wel bij de tafel te laten staan dus.)
Ging redelijk. Staand is er minder gedoe mogelijk, zoals onderste boven op de stoel hangen. Het is in die zin op dit moment dus juist veiliger tijdens het eten.
Bij de tweede maaltijd had de kleuter het wel gezien, en wilde weer gewoon zitten.
Sindsdien zit de kleuter wel iets rustiger.