Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

20-04-2015 om 07:40

Zwemdiploma duurt te lang

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3967772/2015/04/20/Ouders-klagen-zwemdiploma-halen-duurt-veel-te-lang.dhtml

Ja het helpt echt door te zeggen dat twee maal per week sneller gaat...


Limi

Limi

21-04-2015 om 12:00

creabea

Theoretisch kan het denk ik wel, alleen er is zo'n administratief gedoe omheen ( http://www.zwemwiki.org/tiki-index.php?page=Organisatie+van+het+diplomazwemmen ) dat ze dat niet snel voor 1 kind doen, lijkt me.

Tenzij ze het altijd voor alle kinderen gewoon tijdens de les doen. Bij ons doen ze het afzwemmen van zwemvaardigheid zo. Bij ABC is er een aparte middag, maar geen poppenkast.

carootje

carootje

21-04-2015 om 13:35

lekker zeuren

Heb gisteren mijn laatste maandagmiddag in het zwembad doorgebracht, na 3,5 jaar hebben beide kinderen hun A en B (oudste heeft er 2,5 jaar over gedaan, jongste 1,5 jaar, even hadden ze tegelijkertijd les)
Tuurlijk, leuk ik anders, maar zo erg is het toch niet? je kletst wat met andere ouders en voor je het weer is het uur alweer om!

Bovendien denk ik dat als ze het te snel halen, ze het ook sneller weer verleren. Je moet het echt bijhouden vind ik!

En dat afzwemmen, dat is hier echt een feestje, nee dat zou ik ze niet willen ontnemen!

Caesar

Caesar

21-04-2015 om 15:34

Creabea

Er zijn ook zwemscholen waar die examenfeestjes wel goed georganiseerd worden. Ik heb nog nooit huilende kinderen gezien bij het diploma zwemmen. Wel een heleboel kinderen die na het zwemmen supertrots zijn op het zojuist door hen behaalde diploma.

guera

guera

21-04-2015 om 16:23

afzwemmen

Hier zijn de diploma afzwem dagen ook supergoed georganiseerd. Dat is het probleem niet. Lieve juffen. Muziek. Discolichten. Klappende oma s... the works. Toch vonden mijn kinderen het niet leuk. Ze zeiden: jij weet allang wat ik kan dus dat hoef ik niet te laten zien. Het diploma hebben we eigenlijk al want dat zei de juf zodat we niet zenuwachtig zijn. Het is veel te druk en veel te harde muziek, waarom moet ik het dan toch doen?
Nou....eh.....sja....ze hebben het gedaan, maar eigenlijk had ik geen goed antwoord en eigenlijk vind ik het nu ik erop terugkijk toch best sneu dat ik doorgeduwd heb.

Guera

Ik heb ooit eens een draadje geopend met als onderwerp "dingen waarvan iedereen denkt dat kinderen die leuk vinden terwijl sommige kinderen er een enorme hekel aan hebben". Ik weet niet of jij daar toen in hebt gepost, maar dit is dus typisch een voorbeeld ervan

Groeten,

Temet

creabea

creabea

21-04-2015 om 22:11

de zwemles zélf is zo erg niet

mijn kinderen hebben het altijd wel redelijk leuk gevonden. Ik vind het ook niet erg om een uurtje bij het zwembad door te brengen, dat is daar veel gezelliger dan op menigeen andere wachtplek voor clubjes. Het is alleen wel een erg duur 'clubje'. Hier kost het zo'n 500 euro per jaar en dan wil je niet het gevoel hebben dat je aan het lijntje gehouden wordt door de zwemschool. Laatst was hier weer een afzwemdag, zoon zat er niet bij. Een week later kregen we het bericht dat hij klaar is om af te zwemmen de volgende keer - pas over 2 maanden. Wellicht moet hij nog wat oefenen, maar 2 maanden zwemles kost toch weer 90 euro.

Jarenlang in het zwembad gezeten

Want behalve A, B en C diploma hebben mijn 2 kinderen ook nog hun reddingsbrevetten gehaald bij de reddingsbrigade. Ik vond het erg jammer dat mijn kinderen daarna niet verder zijn gegaan met zwemmen, maar bij de "junioren" konden ze het tempo niet bijhouden. Ze waren altijd het laatste aan de overkant, typisch een geval van niet zo getalenteerd voor deze sport.

Ik vond vooral de lessen van mijn kinderen leuk die samenvielen met het uur dat je als "senior" ook kon zwemmen.

Jaarlijks kost het bij deze reddingsbrigade zo'n 300 euro.

Heb nog nachtmerries

Van de tocht naar het zwembad. Zal maar niet uitweiden wat ik allemaal meegemaakt heb met 4 kinderen, maar wat een geldklopperij!!!! Het duurde eeuwen voordat ze een badje verder mochten. En uiteraard wilde ik nooit zo'n zeurmoeder zijn dus wachtte ik netjes in de kleedkamer totdat ze weer aangekleed moesten worden maar dat had ik nooit moeten doen. Mijn kind duurde dus het langste en toen ik dat aankaartte wisten ze niet eens wie ze was ( na anderhalf jaar in hetzelfde badje!!!!) bij jongste ging ik na 2 jaar eens vragen wanneer het diploma eraan zat te komen, ook omdat hij de enige van zijn klas was in groep 4 die nog geen diploma had en hij zich begon te schamen, toen bleek dat hij een scharslag had.....ik nog naief vragen wat dat was. Dan blijken dus je benen niet synchroon te gaan... Nou mn broek zakte af. Ik ben heel aardig gebleven maar ik heb wel duidelijk gemaakt dat ik niet zit te wachten op een diploma voor esthetiek. Ik kon ze wel wat doen. Twee weken later mocht ie proefzwemmen en had ie zn diploma. Of hij nog bleef voor zn B. nou toen heb ik gezegd dat hij twee jaar had om als zn diploma's te halen maar dat die tijd opgegaan was aan het verbeteren van zn scharslag! Ik zei het geld en geduld is op en mn tijd ook. Geloof maar niet dat ze de boodschap begrepen. Ik werd weggezet als ontaarde moeder die niets voor haar kind over had.
En dat belachelijke 10 minuten spelen aan het begin en aan het einde om het maar leuk te houden. Daar was ik na verloop van tijd ook wel klaar mee.

creabea

creabea

23-04-2015 om 09:30

je moet er bovenop zitten

Jee Eefy, jij bent wel erg geduldig geweest met de zwemles

Ik ben er ook niet persé heel goed in, maar als je wilt dat de vaart erin blijft (dat het niet teveel geld kost moet je wel een zeurouder zijn. Ik zie hier tenminste dat ouders die klagen ineens gehoor krijgen in de vorm van een kind dat de volgende week -ploep- een badje of zelfs twee, verder is. En dat weten ze bij het zwembad volgens mij, want het is niet zo makkelijk om een badmeester te spreken te krijgen: daarvoor moet je eerst een formulier invullen en dan wordt je teruggebeld voor een afspraak. Dan ben je zo weer 2 weken verder.

(heerlijk klaagdraadje is dit

vlinder72

vlinder72

23-04-2015 om 10:06

Klopt

Je moet zeuren. Had ik ook pas door bij mijn vierde. Bij hem heb ik in januari gevraagd wanneer het afzwemmen voor Acwas. Dat was in maart en wat hij moest doen om erbij te horen. Toen kon hij opeens een paar keer extra komen zwemmen. In maart heeft hij zijn A gehaald. In juni zal hij B halen. En dat is dus gelijk een van de redenen waarom ik een hekel heb aan dat afzwemmen. Waarom wachten tot juni? Nou ja. Het einde is in zicht. Hij gaat echt niet meer door C. Ik ben er klaar mee na vier kinderen. Wij gaan zelf wel met hem zwemmen en als hij wat ouder is krijgt hij wat gratis reddingszwemlessen en snorkellessen via kies je sport.

Barvaux

Barvaux

23-04-2015 om 10:14

hmm

Het voordeel van een grote organisatie is wel dat er veel vaker afzwemmen is, het rouleert hier geloof ik elke week op woensdag: dan A, dan B, dan C en dan weer A. Dat vind ik ook het nadeel van kleine zwemverenigingen die eens per drie maanden afzwemmen.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

23-04-2015 om 10:28

hier

Dochter heeft A gehaald in een jaar en 3 maanden; 4 maanden later B, vervolgens even een pauze en daarna nog in 3 maanden C er achteraan. Kortom, ze heeft precies 2 jaar gedaan over A B en C, met wel de kanttekening dat ze hier ongeveer om de 3 maanden afzwemmen (oktober, februari, april en juli zo ongeveer). Bij een vriendin doet de zwemschool het maandelijks, dat lijkt me toch prettiger, maar ja. Dochter was bijna 5.5 toen ze begon.
Zoon is net 3 dagen voor zijn 5e verjaardag begonnen. Bij hem ook eerder omdat hij motorisch handiger is en - vind ik - ook veel meer de behoefte heeft tot bewegen, vandaar dat we nu al gestart zijn. Hij vindt het leuk. Ben wel benieuwd hoe lang hij er over gaat doen.

S.

Net als Carootje,

Ik vond het begeleiden van de zwemles ook niet zo'n last. Eerder een uurtje voor jezelf want hier konden we er niet bij zijn en de ouders gingen in een tuin een kopje koffie drinken en een boek lezen. Maar zwemmen zag ik ook als een uur sportief bezig zijn. Net zo goed als de tijd dat je later langs de zijlijn van het voetbalveld je kind aanmoedigt of je kind naar de atleriekbaan rijdt of bekijkt hoe het een houtgreep aanlegt. Het hoort gewoon bij ouderschap. Het voordeel van zwemmen is nog het feit dat je niet in de regen staat te koukleunen of je auto stinkt naar de paardenpoep.

Ik vind zwemmen ook geen heel dure sport. Je hoeft geen schoenen te kopen of scheenbeschermers of judopak.

Het enige minpunt aan sporten, vind ik de tijden waarop.

Limi

Limi

23-04-2015 om 11:59

een bad afhuren is niet gratis

Ja gaat geen zwembad afhuren voor bijvoorbeeld 150* euro per uur als er maar 5 kinderen toe zijn aan afzwemmen. Van doorberekenen worden de ouders immers ook niet blij. Dus dan wacht je tot er meer zijn. En bij een kleine zwemschool of vereniging met maar 1 avond/les per week, zal dat minder vaak gebeuren dan bij een gemeentelijk zwembad waar iedere dag les is.

Bij ons is om de 12 lessen afzwemmen en dan van twee locaties tegelijk, vanwege de kosten.

* is wel redelijk gemiddeld, maar het kan nog duurder

caton

caton

23-04-2015 om 13:00

ligt ook aan kind

Mijn dochter bleef ook maar hangen in een badje. Greep na 3 slagen naar de kant omdat ze anders zonk. Ik ben toen met haar naar het grote zwembad gegaan en heb haar het hele bad (50 mtr) over laten zwemmen. Deed ze probleemloos. Toen ik vroeg waarom ze dat bij zwemles niet deed, zei ze dat alle kinderen zich vastgrepen, dus zij ook. De volgende les heb ik gevraagd aan de juf of ze even iets mocht laten zien en dochter aangespoord zo goed mogelijk voor te doen wat ze kon. En inderdaad, ze mocht meteen 2 badjes verder...

Barvaux

Barvaux

23-04-2015 om 19:46

Flanagan

De sport van mijn oudste wordt duur gevonden en kost zo'n 150 euro per jaar voor kinderen vanaf een jaar of zeven. Je bent dan nog wel een bal, schoenen en (gewone) sportkleding kwijt en natuurlijk de reiskosten naar een uitwedstrijd om de drie keer maar volgens mij haal je dat niet met een jaar zwemles en dan ben je met die sport al twee keer per week bezig.

creabea

creabea

23-04-2015 om 20:08

inderdaad

Zwemles is hier net zo duur als een dure sport als paardrijden. Bij mijn weten was vroeger paardrijden het duurste wat je kon doen binnen het gangbare aanbod van sporten en ik schat zo in dat dat nog steeds wel zo is (iets als motorrijden, schansspringen etc. zal wel duurder zijn).

Een standaardsport als voetballen kost hier bijvoorbeeld 7,50 per maand (tot 11 jaar), en dan heb je trainen én wedstrijden. Verreweg de meeste sporten (voor zover ik ze ken van de sportpas) hebben een jaarcontributie van tussen de 100 en 200 euro per jaar voor kinderen. Dan moet je dure sportkleding/attributen kopen wil je boven de ruim 500 euro uitkomen dat zwemles hier kost voor een jaar.

Limi

Limi

23-04-2015 om 20:28

dat is de huur

Als je googlet, vind je dat een zwembad wel 10x zo duur kan zijn om voor een uur te huren dan een sportveld.
Ik kwam net tegen 24 euro voor een veld tegen boven de 300 euro voor het grootste bad in een bepaalde stad. Dat is ook wel een groot en nieuw bad, maar toch! Je zal er maar zitten als club. Dan lukt het je gewoon niet om zwemles aan te beiden voor 4 euro per les.

Hanne.

Hanne.

23-04-2015 om 23:08

subsidie sporten

Veel sporten worden door gemeentes fors gesubsidieerd. Uitzondering lijken zwemlessen te zijn. Als hier in de gemeente een zwembad wil huren om zwemles te geven betaal ik 125 euto per uur. Wil ik in dat zelfde bad waterpolo/wedstrijdzwemmen of een andere 'zwemsport' doen hetasl ik 25 euro per uur.

Maar zeker bij de verenigingen is zwemles zeer vergelijkbaar of iets goedkoper dan andere sporten. Hier 180 euro per jaar voor 45min per week (ook in korte vakanties) Judo kost bv voor 45-60 per week 220 euro (niet in vakanties) en ex de wedstrijden. Ballet kost bv 200 euro maar dat is dan maar voor 30 weken

Het nut van zwemles

Ik dacht dat het draadje vooral ging om de tijd die je als ouder erin steekt om met je kind naar de zwemles te gaan, week in week uit. Maar blijkbaar gaat het ook om de kosten. Vroeger is mijn kind met 4 jaar in een kinderbadje in de problemen gekomen nadat het kind de zwemvest had uitgedaan. Hij heeft zijn leven gered door steeds als het koppie onder ging met de tenen af te zetten tegen de bodem om zo weer adem te kunnen halen. Die beelden blijven op je vizier. Mijn keuze voor een zwembad werd ook niet gemaakt op basis van de prijs maar of het water niet te koud was en de groep niet te groot. We moesten wel wachten tot kind minstens 5 was. Gezien de wachttijd, werd het 5,5. Maar het kreeg wel goed les en draalde nooit dat het zo koud was. Het was ook in een revalidatiebad, dus lekker warme omgeving.

Als ik zo kijk naar de prijzen, is het wel de moeite waard om de lessen te vergelijken. In Amsterdam zie ik bij sportpas een zwemles voor 334€ pj bij zwembad het Y, bij optisport vragen ze 89€ voor 12 lessen. Uitgaande van 45 weken les per jaar, is dat ook een 335€pj.
Het is duurder dan voetbal, alhoewel, dan moet je de aanschaf van schoenen, extra kousen, trainingspak, extra trainingsbroek, grote sporttas, voetbaltenue +kousen ook niet vergeten.

Maar het gaat toch om het feit dat je wilt voorkomen dat je kind verzuipt omdat het nooit heeft leren zwemmen.
Niet kunnen voetballen is nog geen ramp, niet kunnen zwemmen wel. En als je kind wel redelijk kan zwemmen, en het wordt te duur, kan je besluiten te stoppen met zwemles (zonder dat diploma). Ik ken basisscholen die voor een laag en gesponseerd tarief, in samenwerking met de gemeente, zwemles bieden in groep 5.

En

De manege kost 25€ pm, bij inschrijving toendertijd wat prijs/kwaliteit met elkaar vergeleken.
Vroeger deed ik aan hockey. Het werd gezien als een elite sport. Maar als ik de prijzen voor volleybal hoorde, viel hockey best mee.
Ik vind het trouwens best een groot verschil die die prijzen voor zwemles; 335 of 500€pj.

Flanagan

In Amsterdam wordt nog wel schoolzwemmen gegeven in groep 5, maar dat is vziw een Amsterdams dingetje. Er was trouwens ook een project om alle kinderen in ik meen groep 6 die nog geen diploma hadden in de vakantie snelcursussen aan te bieden voor een bijzonder laag bedrag. Maar of dat project nog bestaat weet ik niet, de resultaten in het eerste jaar vielen meen ik wat tegen.

Hoe dan ook: schoolzwemmen wordt vziw lang niet overal gegeven.

Groeten,

Temet

Charis

Charis

24-04-2015 om 09:47

Schoolzwemmen

is vziw in de meeste gemeentes gewoon compleet wegbezuinigd. Ook zwembaden krijgen geen subsidies meer voor zwemlessen en de prijzen zullen alleen maar verder omhooggaan.

En zoals gezegd is kunnen zwemmen in een waterrijk land als Nederland een vereiste. Als er straks genoeg mensen zijn die de zwemlessen van hun kind niet meer kunnen betalen en er ongelukken gebeuren, zal de politiek wel weer aan de bel trekken. Maar dat kan nog vele jaren duren.

Verantwoordelijkheid

Nee, geen bezuiniging. Schoolzwemmen is afgeschaft omdat scholen de verantwoordelijkheid niet willen.
Ze dachten dat schoolzwemmen onder verantwoordelijkheid van de ouders gebeurde.

Lees http://www.digibron.nl/search/detail/012ddfd67ffbe7ec3c337a17/allemaal-een-bandje-om

Die verdrinking in Naarden leidde tot strafrechtelijke vervolging (OM) van de school/leerkrachten.
Toen pas werd het de scholen (en de verzekeraars trouwens) duidelijk dat school verantwoordelijk is tijdens de schoollessen (dûh).

De reactie: zwemles is langzaam afgeschaft.

Caesar

Caesar

24-04-2015 om 10:12

Zwemles

Ik vind het heel goed dat schoolzwemmen op de meeste basisscholen is afgeschaft. Veel gemeenten zorgen voor flinke korting op zwemles voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen.

creabea

creabea

24-04-2015 om 10:35

tijd/geld

Flanagan, ik had bijna automatisch 'zwemles duurt te lang' gekoppeld aan de prijs. Dat komt ook doordat hier de zwemles dus flink prijzig is en iedereen erover klaagt. Van tevoren wordt je voorgespiegeld dat de wachtlijst lang is (schrijf je kind in uiterlijk als het 4 is, het kan wel 1,5 jaar duren!!!) en dan ben je ineens al na 4 maanden aan de beurt. Als je dan nog even afzegt omdat het te vroeg is, dan kom je weer onderaan de wachtlijst. Veel ouders gaan dan toch met hun spruit van net 4 jaar naar het zwembad. Dan komt er nog bij dat ze zeggen dat het tot het eerste diploma gemiddeld een jaar duurt en dat kinderen er gemiddeld in totaal 1,5 over doen om het hele ABC te halen. En dat lijkt gewoon niet waar te zijn, het lijkt erop dat het zwembad de resultaten mooier voorspiegelt dan ze zijn.

Overigens zijn hier wel een paar goedkopere zwemverenigingen (waarvan 1 niet eens zo goedkoop, daar betaal je ook tegen de 40 euro per maand). Het nadeel van die zwemverenigingen zijn de beroerde (tweederangs) lestijden rond bedtijd of op zaterdagochtend tussen 7 en 9, en een beperkt aantal plaatsen.

Verder vind ik persoonlijk zwemles op zich niet vervelend, ouders kunnen er fijn zitten op een terrasje en de kinderen vinden het best leuk.

Moiraine

Moiraine

24-04-2015 om 13:28

Mazzel gehad

Hier heb ik dus buitengewoon veel geluk gehad als ik het zo lees.
Mijn zoon heeft A diploma gehaald in 3/4 jaar en daarna B en C en survival tijdens schoolzwemmen. Hij startte toen hij bijna zes was.

Mijn dochter heeft A, B en C gehaald nét binnen het jaar. Zij startte ook (bewust) toen ze bijna zes was. Eerst heeft ze twee maanden bij het zwembad gelest, ze was al compleet watervrij, maar mocht almaar niet door. Toen heb ik haar eraf gehaald en naar een kleinere zwemschool gedaan en daar is ze in 15 lessen voor haar A gegaan.

Beiden lesten 1 keer per week 45 minuten. De lessen van de kleinere zwemschool waren wel een stukje duurder, maar dat woog op tegen de kortere tijd dat ze op les heeft gezeten.

Moni

Moni

24-04-2015 om 13:40

Hier ook binnen het jaar

Allebei begonnen met 6 of bijna 6. De een had A binnen dat jaar, de ander had A en B binnen dat jaar. Ze hadden 1x per week les, 45 minuten geloof ik.
Wel gingen we in het weekend vaak oefenen.

Ad Hombre

Ad Hombre

24-04-2015 om 13:52

Caesar

"Ik vind het heel goed dat schoolzwemmen op de meeste basisscholen is afgeschaft. Veel gemeenten zorgen voor flinke korting op zwemles voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen."

Ik niet. In Nederland moeten alle kinderen zwemmen leren, dus dan is het logisch om dat in het basisschoolprogramma op te nemen.

Vooral allochtone ouders (in de woestijn opgegroeid?) zijn minder gewend dat zwemles erbij hoort. Dat risico vang je mooi af door op de basisschool zwemles te geven. Het is geen 'luxe' sport of zo.

https://www.mediq-apotheek.nl/nieuws/2-1503/allochtone-kinderen-verdrinken-vaker.aspx

Maar Ad

Bij ons in de stad is nog wel sprake van schoolzwemmen bij scholen uit achterstandswijken, maar m.i. beginnen ze daar te laat mee. Het wordt gegeven in groep 5 dan zijn de kinderen al 9 of 10. Prima om het te subsidieren voor kinderen bij wie zwemles geen vanzelfsprekendheid is, maar begin er dan iets eerder aan. Groep 3 of zo

Tegelijkertijd kan je ook stellen dat het ten koste van relatief veel lestijd gaat en juist deze kinderen kunnen dat vaak niet missen. Waarom dan niet gratis/tegen kostprijs lessen buiten schooltijd voor deze kinderen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.