Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

20-04-2015 om 07:40

Zwemdiploma duurt te lang

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3967772/2015/04/20/Ouders-klagen-zwemdiploma-halen-duurt-veel-te-lang.dhtml

Ja het helpt echt door te zeggen dat twee maal per week sneller gaat...


Maar Ad

Bij ons in de stad is nog wel sprake van schoolzwemmen bij scholen uit achterstandswijken, maar m.i. beginnen ze daar te laat mee. Het wordt gegeven in groep 5 dan zijn de kinderen al 9 of 10. Prima om het te subsidieren voor kinderen bij wie zwemles geen vanzelfsprekendheid is, maar begin er dan iets eerder aan. Groep 3 of zo

Tegelijkertijd kan je ook stellen dat het ten koste van relatief veel lestijd gaat en juist deze kinderen kunnen dat vaak niet missen. Waarom dan niet gratis/tegen kostprijs lessen buiten schooltijd voor deze kinderen?

Moni

Moni

24-04-2015 om 14:20

Buiten schooltijd is duurder

Tijdens schooltijd staat het zwembad vaak leeg. Na schooltijd mist de gemeente/zwembad inkomsten.
En als de les vanaf groep 3 is, neemt niemand meer zelf zwemles.

Tijdens schooltijd geldt zwemmen als gymles. Het kost niet veel meer tijd als lopen/fietsen naar de sporthal.

mama2

mama2

24-04-2015 om 14:29

duur

Eigenlijk sta ik te kijken van de verontwaardiging over de duur van het behalen van de diploma's...het lijkt wel of alles binnen 1 jaar behaald moet worden ander is het oplichterij van het zwembad e.d.. Ik heb met de oudste 3 jaar in het zwembad "gezeten", wij zijn 1x overgestapt omdat de 1e vereniging in onze ogen niet juist lesgaf (ik ben zelf gediplomeerd zwemjuf dus weet hoe je een kind moet leren zwemmen, maar hij kon gewoon niet sneller. Als hij op les gaat wil ik graag dat hij het goed aanleert en als dat dan iets langer duurt dan zij het zo. Ik ben nu helaas m gezondheid redenen gestopt, maar toen ik nog lesgaf blèrde de ouders waarvan de kinderen het het "slechts" deden het hardst. Helaas laten vele zwemverenigingen deze kinderen "dan maar door" omdat ze bang zijn voor inkomstenverlies. Dat is wat er speelt, helaas ten koste van het kind....en daarnaast, als je kind het niet erg vind....ze zijn heerlijk lichamelijk bezig...

Nou Moni

Hier gaan ze ook met een bus naar het zwembad toe hoor, dus dat kost beduidend meer tijd. En lessen vanaf groep 3 zou alleen gelden voor die kinderen die niet door hun ouders op zwemles worden gestuurd en die op een minimuminkomen leven. Het is toch voor iedereen beter als deze kinderen eerder zwemles krijgen?

Maar is vrees dat jouw argument van het gemis aan inkomsten voor de gemeente dan wellicht de doorslag zal geven.

Mieke

Mieke

24-04-2015 om 15:01

Mama2

Ik denk dat de meeste ouders gewoon willen dat een kind leert zwemmen. Het hoeft niet perfect te zijn. Hij zit niet op schoonzwemmen. Ik wil dat mijn jongste zoon straks achter zijn broers en neven kan aanrennen In en uit het water kan klimmen. Springen. Van de glijbaan. Ze zullen ook stukjes zwemmen maar ik zie ze nooit baantjes zwemmen, ik zie uberhaupt nooit kinderen baantjes zwemmen. Als hij maar vertrouwt is in het zwembad vind ik het prima. Dan maar een slordige schoolslag. Ik heb bij mijn amdere drie kinderen geleerd dat ze het perfect aanleren. Daarna hebben ze hun zwemdiploma's en raffelen ze maar weer wat aan. Als ze ouder worden gaan ze weer netter zwemmen.

Ik wil dat een zwembad mijn kind leert zwemmen. Goed genoeg om A en B te halen (c mag ook als ze dat zelf willen) maar het hoeft er niet perfect uit te zien. Een kind een half jaar in een badje houden omdat ze een niet perfecte beenslag heeft is belachelijk. Mijn zus heeft ooit aan de zwemleraar gevraagd of een niet perfect beenslag gevaarlijk was. Daar keek hij wel even van op. Het was niet gevaarlijk maar het zag er niet zo mooi uit. Maar na de opmerking van mijn zus mocht hij daarna wel gelijk afzwemmen. En hij zwemt nog steeds niet netjes. Nogal lomp maar hij kan prima zwemmen. Mijn zus vertrouwt hem meer in het water dan zijn iele, oudere broer.

Moni

Moni

24-04-2015 om 15:05

Natuurlijk kost een bus tijd

maar dat kost fietsen/lopen naar de sporthal ook. Kinderen groep 4-5 gaan hier lopend naar de gym, vanaf groep 6 wordt er gefietst.

De bus kost vooral geld.

In ons dorp is het schoolzwemmen gestopt voor alle scholen omdat scholen/ouders de bus zelf moesten betalen. Alleen de school die vlakbij het zwembad zit, biedt nog zwemles voor groep 4 en 5 als natte gymles.
Overigens was dat schoolzwemmen voor iedereen.
Ik weet niet of bepaalde groepen nu korting krijgen voor de gewone zwemlessen.

Overleggen

Ik denk dat zwemschoolhouders wel rekening houden met haastige ouders. Als jij het aankaart. Kun je ook gewoon doen.
Ik was juist blij met het kalme karakter van de particuliere zwemles en de vele een op een momenten, de voorspelbaarheid, altijd even nog een paar minuten spelen op het einde.
Ik had er een hekel aan hoe kinderen in de zwemschool in het andere bad naast die van mijn kinderen door het bad geschreeuwd en gejaagd werden.
En ook tijdens het schoolzwemmen heb ik tot 2 keer toe op het einde een kind thuis gehouden omdat de druk te hoog werd, schreeuwen, straffen. Nou ja, daar hebben natuurlijk niet alle kinderen last van maar die van mij wel.
Het was een jarenlange zaterdagmiddag bezet. Nog afgezien van baby en peuterzwemmen. Maar het was het waard. We namen gewoon drinken en broodjes mee. En dan s' morgens ook eerst nog judo. Ze houden je wel bezig.

wat duur!

Ik betaal hier €160 per jaar, 1 uur per week, 40 minuten per les, geen les in de schoolvakanties.

Toen zoon begon, 6 jaar geleden, was het volgens mij €125, dus het is wel wat duurder geworden, maar het is nog steeds een stuk minder dan bedragen die ik hier voorbij zie komen.

Dochter heeft inmiddels 5 jaar les en heeft net haar B, gaat niet vlot, maar dat ligt aan dochter en niet aan de zwemvereniging.

Kan best aan de zwemvereniging liggen hoor. Waarom zeg jij dat zo stellig na 5 jaar?

Wij betalen veel, 16 euro per les van een half uur en in het afzwembadje is dat 45 min. Maar er zijn 2 zwemleraren in het zwembad en groepjes van 4-6 kinderen per les. Er zijn wachtlijsten omdat andere ouders vaak zo ontevreden zijn over zwemles elders dat ze na een jaar ofzo switchen.

Soms kan goedkoop juist duur zijn op de lange termijn

Hanne.

Hanne.

25-04-2015 om 17:11

Goedkoop is duurkoop

Om 160 euro per jaar duurkoop te laten worden tov 16 euro per uur moet he wel heeel veel jaar goedkoop leskrijgen hoor .

Maar eh... die ouders die zo ontevreden zijn dat ze overstappen. Weet je ook waar ze ontevreden mee zijn? Kwaliteit of snelheid? Mijn persoonlijke ervaring is nl dat de particuliere zwemscholen snel lesgeven (ouders blij) maar dat de kwaliteit soms te wensen over laat. En dan heb ik het echt over kinderen die een diploma hebben maar waar je je als instructeur je tijdens een les afvraagt of je er in moet springen of dat ze de kant zelfstandig halen...

De exameneisen zijn flexibel te interpreteren. Als de eis 25m zwemmen i. Kan je sat dan als je binnen die 25m net niet verzuipt of als je na 25 meter ook nog energie hebt om uit het water te klimmen?

Als je zwemmen belangrijk vindt ivm de veiligheid zou ik voor de 2e optie gaan. Maar die kost wel tijd. Want dan wordt er wel tijd besteed aan 'mooi zwemmen' niet omdat we dat zo leuk vinden maar omdat je met een schaarslag of een technisch slecht uitgevoeden slag geeoon weinig stuwing hebt en zwemmen dus extra veel energie en moeite kost. Misschien niet erg als je een half uurtje baantjes trekt in stilstaand water, maar als je de hele dag in het tropische zwemparadijs bent met stroomversnellingen en een golfslagbad kan dat net het verschil maken.

Mieke

Mieke

25-04-2015 om 19:15

Kwaliteit

Wij zijn met onze jongste na een maand gestopt met lessen en overgestapt op naar een andere zwemschool. Hij was vijf jaar. Ging naar zo'n badjes zwemschool. Ze hadden gezegd dat je af en toe kon kijken hoe je kind het deed. Ze hielden dat bij in een schrift met kruisjes. Mijn zoon is nogal klein voor zijn leeftijd maar fysiek is er niets met hem aan de hand. Hij doet salto's op de trampoline en kan prima skiën. Hij is juist heel goed in sport. Dus na een maand ging ik kijken. Bij alle kinderen stonden kruisjes behalve bij die van mij. De zwemlerares zag mij kijken en zei toen. Ach, hij is ook nog zo klein. Hij wil liever spelen. Ja, duh. Hij speelde omdat niemand tegen hem zei dat hij iets anders moest doen waarschijnlijk.

Ik ben toen direct gestopt. Ik ben niet eens meer in discussie gegaan. Ik ben naar een zwemschool gegaan waar ze vanaf dag 1 in het diepe zwemmen. Na ruim een jaar had hij zijn A diploma en binnenkort zwemt hij af voor B. In het andere zwembad zat hij waarschijnlijk nu nog in badje 1 want hij gaat echt niet drijven met zijn gezicht in het water als hij gewoon kan gaan staan. In het diepe had hij daar geen last van en ligt hij keurig als een zeester, potlood en weet ik veel wat in het zwembad.

meisje klein

Dat het aan mijn dochter ligt weet ik heel zeker omdat ze linkszijdig spastisch is, toen ze begon durfde ik niet eens te hopen dat ze haar A ooit zou halen, maar ze hebben haar zo goed begeleid en zo ontzettend meegedacht dat ze nu zelfs haar B heeft. Dochter heeft een tijdje zondags om 8.00 uur gezwommen, vaak was het dan zo rustig dat er maar 2 kinderen in haar groepje waren en meestal ook 2 instructeurs, voor die 160 euro heeft ze dus ook nogal eens 1 op 1 les gehad.

Clowntje

Clowntje

26-04-2015 om 00:54

Altijd snel gestart

Hier 3 meisjes die prima door de zwemlessen heen gingen. Nr 1 gestart met 4,5 jaar en met 5 jr 7 mnd À,,B en C. Nr 2 is begonnen met 4, 3 jr en had na 1 jr À en B en nr 3 is begonnen met 4 jr en had na 1 jr À en B. Allemaal 2x per wk 45 min zwemmen. Korte vakanties pok, zomervakantie geen lessen.

Op school ook schoolzwemmen, maar alleen in groep 4 en 5. Geen diploma zwemmen wel een natte gymles, maar op een erg leuke manier.

Barvaux

Barvaux

26-04-2015 om 06:44

clowntje

Er is toch echt een verschil tussen 1 of 2 keer per week zwemmen...

mama van twee

mama van twee

26-04-2015 om 10:00

Verschil 1 of 2 keer per week zwemmen...

Zoon gestart met 4 jr 11 mnd na 1½ jaar A en B met 2x zwemles in de week ook tijdens alle vakanties (zomervakantie 1x per week).
Dochter gestart met 4 jr 1 mnd bij hetzelfde zwembad na 1½ jaar A, B en C met 1x zwemles in de week.
Dus verschil tussen 1 en 2 keer per week zwemmen, kan ook aan kind liggen.

Hanne

Ik vind ook dat onze zwemschool reteduur is, maar wel kwaliteit levert. De instructeurs (2) zijn ook de hele tijd IN het water en er wordt niet (zoals bij mij vroeger) vanaf de kant lesgegeven. Kleine groepjes en daar betaal je voor. Andere ouders die overstappen zijn vaak al jaren bij andere zwemscholen bezig geweest. De verhalen zijn zo talrijk dat ik niet eens weg zou durven gaan.

Twee keer per week zou nog beter zijn, maar daar kom ik helemaal niet aan toe met ook nog een ander kind met sporten/hobbies etc.

Nerina

Da's toevallig, mijn oudste heeft ook een linkszijdige hemiplegie. Dus dan begrijp ik het ja (maar dat had je er niet bij gezegd). Die is overigens nooit naar de zwemschool van mijn jongste gegaan, maar heeft prive les gehad. Heeft wel zijn A diploma maar als hij zwemt komt er altijd wel een badmeester vragen of hij wel een diploma heeft. Het ziet er gewoon niet 'normaal' uit. B was toen volgens die zwemleraar niet haalbaar vanwege zijn gebrek aan kracht, hij is nu wat ouder dus misschien zou het nu wel kunnen.

Niet kunnen drijven

Moet opeens denken aan die jongen die uitstekend kon zwemmen, maar een hele lange magere staak was die met de beste wil van de wereld niet kon drijven. Hij zakte altijd spontaan naar beneden. Dus daar was hij al 2x op gezakt. De derde keer vond de examinator het zo'n onzin dat hij weer zou zakken, dat er sneller afgeteld werd en zodoende toch "lang genoeg" bleef drijven.

Meisje Klein

Dat is inderdaad toevallig, nou ja, dan snap je wel waarom ik zo stellig ben. Ik had het er inderdaad niet bij staan, in eerste instantie wel, maar toen ben ik tekst gaan veranderen en ben vergeten het er weer bij te zetten.

Herkenbaar ja, die badmeesters die komen vragen of ze een zwemdiploma heeft, aan het begin van het zwemuitje gaat het prima, maar een paar uur later, als ze moe wordt, gaat het aanzienlijk minder netjes en dan komen de vragen.

Ze is met reguliere zwemles begonnen omdat we daar toch zaten en ze echt heel erg graag ook wilde zwemmen. Ik had haar anders ook nooit al met 5 laten beginnen, maar het heeft best aardig uitgepakt en wellicht was het met aangepaste les sneller gegaan, maar ze heeft er al die tijd lol in gehad, dus het was geen probleem. We hebben het beschouwd als hobby, niet als noodzakelijke les, dat scheelt misschien in de beleving.

De meeste instructeurs gaan hier ook mee het water in, in ieder geval tot het A diploma. Dat vind ik ook echt wel meerwaarde hebben. Dan kunnen ze de bewegingen laten voelen, wat bij mijn dochter in ieder geval beter werkt dan alleen zien hoe het moet.

Hier

heeft oudste nog schoolzwemmen gehad in groep 4. Zijn klas was de laatste, daarna is het afgeschaft onder het mom van 'kost teveel tijd'.

Jongste heeft dus alleen zwemles in het zwembad gehad, en bij haar heeft het inderdaad erg lang geduurd. Jongste was fysiek minder sterk dan oudste, dus bij haar was het duidelijk dat ze gewoon meer tijd nodig had.

Bij oudste in het zwembad ook wel eens gemopperd dat het zo lang duurde, met als resultaat dat hij 2(!) groepjes vooruit geplaatst werd. Vond ik heel bijzonder, dan had hij ook wel een tijd eerder 1 gropeje vooruit gekunt.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-04-2015 om 15:53

MoederMop

"Hij zakte altijd spontaan naar beneden."

Longen volzuigen, dat wordt nogal eens over het hoofd gezien. De hoveelheid lucht in je longen bepaalt voor een groot deel het drijfvermogen van je lichaam.

Leer je als je gaat duiken...

Hele lange stakerige benen

Het waren vooral die benen die het 'm deden. Ze hadden al ik weet niet hoeveel truukjes uitgeprobeerd.

Moederdochter7,5

Moederdochter7,5

25-01-2017 om 20:57

Mijn dochter zit nu twee jaar op zwemles en is begonnen toen ze 5,5 was.
Ze gooien het op haar concentratie dat ze nog geen a heeft...
Ik vin doet ontzettend vervelend vooral omdat ze in juni 8 word....
Maar ja wat kan ik eraan doen behalve weer zeggen tegen de zwemjuf Gata het al beter doen jullie er wat aan?!

Oud topic

Moederdochter7,5 dit is een oud topic uit 2015. Ik vermoed dat hun kinderen inmiddels diploma A hebben.

Mijn zoon heeft 2,5 jaar over zijn a gedaan. Begonnen met 4,5 en gehaald toen hij 7 was. Bij hem had het te maken dat hij het eerste half jaar niet in het water durfde te springen en daarna had hij moeite met de borstcrawl. Zoon heeft ook zijn B en C en daar heeft hij wel normale tijd over gedaan.

Mijn dochter heeft vorige week na twee jaar haar diploma gehaald. Begonnen met 4 jaar en een paar maanden, nu dus 6. Zij is klein en fijn gebouwd en bij verschillende badjes een maandje langer gehouden om kracht op te bouwen. Daarna was ook bij haar borstcrawl en rugcrawl een probleem. Vervolgens heeft ze twee maanden lang het gat niet willen doen.

Op de zwemschool waar mijn kinderen zaten, geven ze extra zwemles op onderdelen waar ze moeite mee hebben als ze in het laatste badje voor het A zitten. Beide kinderen hebben deze extra zwemlessen gekregen en het heeft hun geholpen.

Je hoort wel eens over kinderen die in een paar maanden tijd hun A hebben gehaald, maar je kunt je afvragen of zij dan ook echt kunnen zwemmen. Zeker als er een tijd niet gezwommen worden. Mijn kinderen hebben er misschien langer over gedaan, maar ze kunnen echt wel goed zwemmen.

Kom je bij het zwembad waar ze nu zit niet vooruit en heb je het idee dat de badjuf er weinig aan doet, dan zou je natuurlijk ook overwegen om naar een ander zwembad over te stappen

maan.

maan.

27-01-2017 om 17:35

Zwemt hier al elf jaar...

Moederdochter7,5 ook mijn dochter heeft lang gedaan over A diploma bijna drie jaar, kreeg het laatste jaar daarvan extra begeleiding. Ze is al die tijd met veel plezier gegaan maar had enorme watervrees. Na die drie jaar had ze de smaak te pakken en wilde toch ook B. En C. Driemaal zwemvaardigheid, diverse snorkeldiploma's en survival. Ze zwemt als een waterrat en blijft voorlopig op zwemles.. hadden we elf jaar geleden nooit verwacht.

Vind jij het vervelend worden of vindt je dochter het vervelend worden? Ik hoop het eerste..

Triva

Triva

27-01-2017 om 18:00

Calenzia

Je kunt beginnen met vier jaar niet vergelijken met beginnen met 5,5 jaar. De meeste kinderen doen er in totaal langer over als je eerder begint.

Precies

Tenzij je niet weet wat je met geld aan moet en graag in klamme kleedkamers rondhangt, gewoon pas met zes beginnen. En ze leren het veel sneller (de vlotste had binnen 7 maanden a en b) en ze kunnen zich al zelf aankleden. Win - win. En dan bij voorkeur bij een zwemvereniging, dan ben je nog voordelig uit ook en bij een leuke vereniging blijven ze hangen. Hoef je ook geen zaterdagochtenden bij de voebal of de hockey te staan blauwbekken

Hier ook

Kinderen hebben twee a 3 jaar over hun A diploma gedaan. Zoon misschien iets korter, maar die had ook al een puppydiploma.
Sommige ouders hebben haast, het kost ook wat aan tijd en geld, maar het is toch wat relaxter als je het gewoon accepteert, ze hoeven wat mij betreft niet door het leven gejaagd en daar konden die van mij al helemaal niet tegen. Ze hadden een leuke particuliere les en dat was ook gewoon een uitje voor ze. B en C hebben ze later met schoolzwemmen achter elkaar gehaald.
Misschien helpt het wel als je zelf wat vaker met ze gaat zwemmen?
In de vakantie bijvoorbeeld, of als je tijd hebt ook door het schooljaar heen.

vlinder72

vlinder72

27-01-2017 om 18:32

AnneJ

" Sommige ouders hebben haast "

Of
1. mijn 4 kinderen hadden een hekel aan zwemles. Het was voor hun een noodzakelijk kwaad. Ze moesten nou eenmaal leren zwemmen. Maar dat baantjes trekken vonden ze verschrikkelijk. Ze hebben het ook nooit meer gedaan nadat ze alle zwemdiploma's hadden. Overigens zijn ze wel dol op zwemmen maar niet op netjes baantjes zwemmen, rugzwemmen en weet ik veel wat.
2. Zwemles is duur. Hier geen zwemverenigingen waar kinderen voor een koopje zwemles kunnen krijgen. Zwemles kost minimaal 36 euro per 4 lessen (per kind)
3. schoolzwemmen is al jaren geleden afgeschaft. Alleen mijn oudste twee kinderen hebben nog wat schoolzwemmen gehad

Verder ben ik het met je eens dat veel samen naar het zwembad gaat helpt. En wat ook helpt is niet accepteren dat je kind nog wat langer in een badje blijft omdat ze nog zo klein en zwak is. Mijn kinderen zijn allemaal klein en sprieterig. Als ik had moeten wachten op kracht en lengte, waren ze pas afgezwommen toen ze 8 waren of zo.

Triva

Triva

27-01-2017 om 18:58

vlinder

'Verder ben ik het met je eens dat veel samen naar het zwembad gaat helpt. '

Kost ook geld... Zwembaden die kinderen die aan het leszwemmen zijn korting of zelfs gratis laten zwemmen doen dat omdat de ouders betalen

'Als ik had moeten wachten op kracht en lengte, waren ze pas afgezwommen toen ze 8 waren of zo.'

Je had ook veel later kunnen beginnen. Ik begrijp nog steeds niet wat er mis is aan met 8 afzwemmen. Zeker met 7 zou normaal moeten zijn. Een kind op zwemles doen betekent niet dat hij of zij zich dan meteen kan redden als het in het water valt. De dingen die een kind kan doen om zich te redden kun je elk kind in een uurtje aanleren maar moet je, als ze jong zijn wellicht elk half jaar opfrissen. Te beginnen zodra ze kunnen lopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.