Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

20-04-2015 om 07:40

Zwemdiploma duurt te lang

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3967772/2015/04/20/Ouders-klagen-zwemdiploma-halen-duurt-veel-te-lang.dhtml

Ja het helpt echt door te zeggen dat twee maal per week sneller gaat...


puppydiploma

Daarom was ik blij met het puppydiploma van zoon. In de zomer op de camping kon hij van de hoge glijbaan in het diepe, daar wachtte ik hem op, maar hij kon gewoon met een soort hondjesslag helemaal zelfstandig naar de kant komen. Net vier jaar oud.

Vesta

Vesta

28-01-2017 om 08:35

sport

of je ziet die zwemles als een sport waar ze opzitten. Jaren staan ouders bij de hockey en de voetbal te blauwbekken.
Maar zwemmen is ook gewoon een leuke sport. Als je het zo ziet is het veel minder moeilijk om die tijd te accepteren.

Overigens: Badminton is lekker binnen, hoef je niet buiten in de kou te staan. De snelste balsport (ja, het valt onder de balsporten) en spectaculair om te kijken, zelfs al op jeugd niveau.

Ik zit inmiddels voor het zoveelste jaar in het zwembad, na ABC zijn er nog meer mogelijkheden en vind dat altijd wel een fijn uurtje. Boekje erbij, fruit en een bidon water en gewoon lekker zitten. Of zelf gaan zwemmen als dat kan omdat er nog een bad is. Het is een van mijn weinige relaxte uurtjes in de week.

Triva

Triva

28-01-2017 om 08:53

vesta

Je vergeet dat het makkelijk praten is over een relaxt uurtje als je maar 1 kind hebt!

Zwemles is een hele dure hobby/sport. Mijn jongste heeft eerst een poos op kleuterjudo gezeten voor hij begon met zwemles.

Haast

Sommige ouders hebben haast? Wat een waardeoordeel Anne J.Tsja, we kunnen niet allemaal alwetende opofferende engelen des gedulds zijn. ALs je toch al wilt oordelen, zou ik daar dan toch eerder de ouders onder scharen die kinderen op zwemles doen die daar nog helemaal niet aan toe zijn. Als na een paar lessen blijkt dat je hummel geen Ranomi of Pieter vd H in de dop, doe je er verstandig aan die lessen nog een paar jaar uit te stellen, tenzij je een sterke drang voelt het zwembad te subsidieren. Die zwemlessen voor vierjarigen zijn een goudmijn.

Het levert ook niets op dan schijnveiligheid. Een kleuter die in de sloot valt schrikt daar zo van dat ie niets aan dat moeizaam behaalde diploma A heeft.

Astrid

Astrid

28-01-2017 om 12:24

ohja

Mijn nichtje, dolfijnduikertje op zwemles, 1 diploma, maar veel te speels, viel met haar 5 jaar in een ongeveer 20 cm diepe sloot.
Ze bleef voorover liggen, verstijft van schrik en ik kon er in om haar overeind te hijsen omdat haar vader aan de kant bleef roepen dat ze moest gaan zwemmen...

Hanne.

Hanne.

28-01-2017 om 12:42

bekend verschijnsel

Het is een heel bekend verschijnsel dat er veel kinderen verdrinken in ondiep water. Blijkbaar zit het in de natuur ingebouwd dat als je geen bodem voelt je gaat bewegen om boven te blijven. Als je wel bodem voelt is die reflex er niet.

Heeft niets met al dan niet kunnen zwemmen te maken.

Triva

Triva

28-01-2017 om 17:37

Precies Hanne

Daarom zouden zwembaden regelmatig lessen moeten geven aan kinderen waarbij ze dat de kinderen leren. Dus wat doe je als je plotseling in ondiep of diep water valt. Daar hebben ze veel meer aan dan zwemlessen want dat duurt veel te lang.

Egel

Egel

29-01-2017 om 11:13

mijn kleuter ook

Precies, mijn kleuterjongen viel eens in water, wel diep trouwens. Hij zat nog niet op zwemles maar hij deed sowieso helemaal niets. Schreeuwde niet, ook niet tijdens de 2 meter vallen, riep ons niet. We ontdekten het bij toeval.
Hij trappelde ook niet echt. Ik denk dat hij heel erg geschrokken was. Het is maar goed dat zijn winterjas nog eventjes als zwemband fungeerde voordat deze helemaal volgezogen was met water. Nu konden we er nog net naast springen voordat hij verdween in het vieze bruine water.

We zijn vrij gauw wat vaker gaan zwemmen om de angst wat te verminderen.
Aantal maanden later pas op zwemles, kort na zijn 5e verjaardag. Inmiddels gelukkig C!

hier zeggen ze dat het twee jaar duurt voordat abc binnen is. Maar dat geldt maar voor een paar kinderen. Meestal zijn ze 4 of 5 als ze starten en halen ze als ze 6 of net 7 zijn hun A. 
Als ik terugdenk aan vroeger was het normaal om met 8 of 9 jaar net A te halen en we zaten er zeker niet al 3 jaar op. We begonnen toen we een jaar of 7 waren, toch?

JimButton schreef op 15-09-2021 om 15:18:

hier zeggen ze dat het twee jaar duurt voordat abc binnen is. Maar dat geldt maar voor een paar kinderen. Meestal zijn ze 4 of 5 als ze starten en halen ze als ze 6 of net 7 zijn hun A.
Als ik terugdenk aan vroeger was het normaal om met 8 of 9 jaar net A te halen en we zaten er zeker niet al 3 jaar op. We begonnen toen we een jaar of 7 waren, toch?

Dat kan ik mij niet meer herinneren maar mijn kinderen hadden alle vier binnen 2 jaar A, B en C. Hoewel ik met de laatste twee er zo klaar mee was dat die alleen A en B hebben. Zelfs mijn oudste die geen enkele zwemaanleg had heeft het toch nog net binnen 2 jaar gered. Twee jaar is nog best ruim want de meeste kinderen haalden het nog wel wat sneller. De jongste was het snelste maar dat kwam ook omdat wij als ouders inmiddels wat mondiger waren en durfden te vragen of kind niet ook op die en die datum kon afzwemmen. En dat kon toen ook opeens na een paar extra zwemlessen. 

Hier lopen we ook tegenaan. Mijn middelste zoon zit al 2,5 jaar op zwemles en heeft nog zijn A niet. Hij is wel vroeg begonnen, Corona stop etc... Maar alsnog. We zien het maar als een sport, gelukkig vindt hij het leuk. 

Laatst waren we het zat en ben ik gaan bellen. Opeens mocht hij naar het laatste badje. Hij zwemt echt als een vis in het water. Ik heb het idee dat er veel te veel eisen gesteld worden. Het moet er perfect uitzien, het gaat niet meer alleen om je kunnen redden in het water. Zoals vroeger.

Jongste heb ik met net 4 ook meteen erop gedaan. We zitten er toch en waar wij wonen is veel water. Hoe eerder ze leren hun hoofd boven water te houden, hoe beter.

Ik denk wel dat ouders een diploma soms overschatten. Verdrinkingsgevaar blijft, ook met een C diploma. Het is ook een stukje uithoudingsvermogen wat kinderen pas krijgen als ze een stuk ouder zijn. Op de camping zie je kinderen van 6 (met diploma neem ik aan) geheel zelfstandig naar het zwembad gaan. Onbegrijpelijk vind ik dat.

Ik had vroeger schoolzwemmen. Je begon in de kleuterklas en in groep 3 had iedereen A en B. Maar de eisen waren veel minder dan nu heb ik het idee.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

15-09-2021 om 20:48

Wij hebben gekozen vanwege beperking kind voor kleinschalige lessen in een kleiner bad waar ze gelijk in het diepe starten. Dit was wel een stukje duurder. Hij heeft echt gedegen les gehad, instructeurs in het water en veel persoonlijke aandacht en dat heeft echt het verschil gemaakt. A, B en C in een normale tijd (zou terug moeten zoeken hoe lang alles bij elkaar)

Dat was nooit gelukt in grote groepen waar ze langs de kant staan te roepen en de kans dat kinderen een beetje aan lopen klooien niet wordt opgemerkt want: teveel kinderen.

Ik raad het iedereen aan als het kan financieel.

Oja: we zijn ook bewust wat later gestart met lessen.

Leene

Leene

16-09-2021 om 17:03

Mijn kinderen hebben beiden lang over A gedaan. Meer dan een jaar. B heel snel en dochter daarna iets langer dan 3 maanden over C. Zoon binnen een maand ook C en daarna nog 2 zwemvaardigheid diploma's .Toen was hij het lessen zat, hield wel van zwemmen en zit nu op reddingszwem.  Is hij super enthousiast over. Hij is - als enige van het gezin- zeer zwemvaardig. Dochter zwemt wel maar alleen recreatief en dat merk je echt. Als je het niet goed bijhoudt verleer je snel bepaalde zwemvaardigheden. eens dus met Lena55.
Niet te vroeg beginnen. Buurkinderen met 4 jaar begonnen, drama uiteindelijk na veel trammelant gestopt met B, Terwijl ze zo'n soort abonnement hadden. Binnen 18 maanden ABC , zoniet dan mag je gratis door lessen tot je de diploma's hebt. Jochie was meer dan twee jaar bezig voor zijn B, was angstig en toen zij ze toch maar gestopt.

---

---

21-09-2021 om 13:27

Plantenbak schreef op 15-09-2021 om 15:36:

[..]

Dat kan ik mij niet meer herinneren maar mijn kinderen hadden alle vier binnen 2 jaar A, B en C. Hoewel ik met de laatste twee er zo klaar mee was dat die alleen A en B hebben. Zelfs mijn oudste die geen enkele zwemaanleg had heeft het toch nog net binnen 2 jaar gered. Twee jaar is nog best ruim want de meeste kinderen haalden het nog wel wat sneller. De jongste was het snelste maar dat kwam ook omdat wij als ouders inmiddels wat mondiger waren en durfden te vragen of kind niet ook op die en die datum kon afzwemmen. En dat kon toen ook opeens na een paar extra zwemlessen.

Hoe lang het duurt ligt natuurlijk aan het aantal minuten effectief les per week. Je kunt dat niet in jaren aanduiden. Sommigen hebben 2 maal per week 30 min intensief les, anderen 1 maal per week een uur maar met spelen, veel op de kant zitten etc. Volgens mij staat voor A gemiddeld 75 uur effectief les. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.