Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

4 computer 'liefhebbers'

Hoi, wij hebben 4 kinderen tussen de 5 en 12 jaar oud en die willen allemaal (muv de jongste) graag zo veel mogelijk op de pc. Wij hebben er 1 met internetaansluiting en 1 zonder. Op de laatste wordt dan bijvoorbeeld met Sims gespeeld.
Nu vinden wij dat het uit de hand begint te lopen. Er wordt continue aan ons gevraagd 'mag ik nu, x zit al zolang'. Het is ochtend, middag en avond als we ze de kans geven. Na het avondeten wordt er sowieso niet meer gecomputerd, maar we zijn op zoek naar een modus om iedereen de kans te geven zonder dat het uit de hand loopt.
Dus 2 keer per dag ofzo en dan hoelang? Hoe doen jullie dat?

groetjes,
Jons

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zeg maar 1 ding:

Timeslot! Een ideale tool om alle kinderen dezelfde (of aangepaste ivm huiswerk ofzo) computertijd te geven. Geen gezeur als je afspraken maakt over wanneer en gecomputeerd mag worden. Bij ons mag er bijvoorbeeld met mooi weer niet gecomputerd worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-06-2011 om 00:22

Wat bij ons heel erg hielp

was om ze zelf afspraken te laten maken. Bij jou zal dat met de jongste nog wat moeilijk gaan, maar de oudsten kunnen wel hun best doen om hun tijd netjes te verdelen. Ik weet niet waarom de avond uitgesloten wordt bij jullie, maar zeker de oudsten zouden dan ook een moment kunnen krijgen. Zeker met die van 12 ontkom je daar niet meer aan.

Maylise

Maylise

20-06-2011 om 00:43

Afspraken maken

Wij hebben ook meer kinderen dan computers. Iedereen een eigen computer is duur, neemt veel ruimte in en is ook niet echt noodzakelijk.

Hier is de afspraak dat schoolwerk voor gaat. Wie iets voor school op de computer moet doen mag uiteraard eerst. Computers staan in de woonkamer dus ik zie heus wel als ze niet met school bezig zijn.

Voor de rest maken ze zelf afspraken wie wanneer mag. Daar ben ik ooit mee begonnen toen we een Nintendo kregen. Constant geruzie om dat ding. Ik heb toen tegen de kinderen gezegd dat bij ruzie er een hele dag door niemand mag worden gespeeld. Ze mogen zelf afspraken maken wie wanneer op de Nintendo mag. Bij de PC doen we het net zo en dat werkt meestal prima.

Ik heb ze wel aangeraden die afspraken op papier te zetten en boven de computer te hangen zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. De eerste keer heb ik ze geholpen met afspraken maken. Af en toe een een duwtje in de juiste richting is nog steeds nodig en soms is er weer geruzie en dan gaat de PC uit voor de rest van de dag. Probleem ook opgelost.

Belle Époque

Belle Époque

20-06-2011 om 13:42

Wat hier hielp...

...was, in overleg, een rooster opstellen en op papier zetten.

De volgende keer laat ik dat rooster ook ondertekenen, omdat jongste alweer piept "dat heb ik nóóit gezegd!"...

Maar afspraken werken hier pas als het op papier staat. Want mijn kroost heeft een erg selectief geheugen...!

Vic

Vic

20-06-2011 om 19:49

Eigen pc

Als het financieel mogelijk is, zou ik kinderen vanaf 12 jaar een eigen pc geven. Dan hebben ze hem toch steeds meer nodig voor school. Toen mijn oudste nog geen eigen pc had, mocht ze min of meer onbeperkt op de mijne. Ik ben dus blij dat ze er nu zelf een heeft Jongste mag af en toe een uurtje, maar dat is zeker niet vaker dan twee keer per week.

jons

jons

21-06-2011 om 10:56 Topicstarter

Timeslot

zijn we nu aan het proberen. Ik heb wat moeite om het goed geinstalleerd te krijgen op alle accounts, maar we boeken vooruitgang.
Mijn oudste heeft autisme en een laag iq, hij heeft de pc echt niet nodig voor huiswerk ofzo. Daarnaast laten onze financiën het niet toe om 'even' een paar extra pc's of laptops te regelen mét internet

Ik denk dat we met timeslot al een heel eind komen. Bedankt voor de reacties!
Jons

margje van dijk

margje van dijk

21-06-2011 om 11:50

Vanaf 12 jaar een eigen computer?

Ik pieker er eerlijk gezegd niet over om onze kinderen (13, 12 en bijna 9) vanaf hun 12e een eigen PC of laptop te geven, want dat vind ik absoluut niet nodig en ook niet wenselijk. Ik wil niet dat ze allemaal op hun eigen kamer kunnen verdwijnen achter hun eigen schermpje. Ze zijn allemaal nogal verslavingsgevoelig voor comuters (lees: computerspelletjes), dus ik wil dat zo lang mogelijk nog enigszins in de hand hebben.

Bij ons hebben man en ik elk een laptop, en we hebben één desktop PC die op een min of meer centrale plaats staat (op zolder op de overloop, waar ik ook de was heb, en dus ook regelmatig even langs kom waaien). Dat is wel een goede PC (vrij nieuw, met een snelle processor en zo). Ook staan daar de printers. Maar het is dus maar één computer, en de kinderen moeten hem delen. Oudste is 's middags eerder thuis uit school, en de afspraak is dat hij dan zijn schoolwerk doet waarvoor een computer nodig is. Op het moment dat iedereen thuis is, wordt de tijd eerlijk verdeeld (en doen ze geen schoolwerk maar spelletjes). Die enkele keren dat er veel schoolwerk is (bv. de jongere kinderen moeten een spreekbeurt voorbereiden) laat ik er eentje op mijn laptop beneden werken.

Ik vind de sociale controle die ze op deze manier onderling uitoefenen prettig, en dat ze leren dat je niet eindeloos achter zo'n PC hoeft te zitten.

Tegen de tijd dat hun examenjaar in zicht komt wil ik wel eens overwegen hen een eigen laptop te geven, dus als ze 15 of 16 worden of zo. Of als de praktijk uitwijst dat het niet langer zo werkt als wij het doen.

Maar op hun 12e vind ik echt veel te vroeg. Ze krijgen hier trouwens ook geen TV op hun kamer. En dat is niet omdat de financiële middelen het niet toelaten, maar ik wil gewoon geen TV's of computers op de slaapkamers hebben (behalve dan vanaf hun 16e o.i.d., zoals ik net schreef).

Het leven is al hectisch genoeg.

Margje

Tijden veranderen....

.... merk ik. Ik hoor hier bij de groep oudgedienden, onze kinderen zijn al een tijdje het huis uit.
We hadden, toen de kinderen nog op het VO zaten alleen een huisPC;ik kreeg in het derde jaar van mijn (late) studie een eigen laptop. De kinderen kochten beiden van hun eigen geld een computer aan het begin van hun studie (er was wel geld van Opa en Oma).

Tot drie jaar geleden werkte ik zelf in het VO en daar had toen haast niemand een eigen PC.
Veel kinderen moesten bepaald huiswerk waarvoor ze internet nodig hadden op school maken,waar genoeg Pc's beschikbaar zijn

Het was een geliefde smoes voor huiswerk dat niet gemaakt was: ik mocht de computer niet meer op want mijn tijd was om..........

Angelika, Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Annet

21-06-2011 om 19:09

Hier wel een eigen pc

Het scheelt dat het financieel kan en dat we één grote ruimte hebben (soort kantoor aan huis) waar alle computers staan. Er staan er hier 4, waarvan 1 echt heel oude laptop zonder internet voor jongste, en 1 laptop van werk van man.
Genoeg controle dus in de buurt.
Ik wil mijn pc liever niet delen met de kinderen, man heeft laptop overdag mee en heeft de laptop thuis nodig voor werk, dat heeft ons extra gemotiveerd om voor voldoende pc's te zorgen.

Smartphones

Ik hoorde laatst op de radio dat tegenwoordig meer leerlingen met een smartphone in de bovenbouw van BO dan in het VO zijn. Vreemde ontwikkeling.

Angelika, Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

tonny

tonny

22-06-2011 om 23:33

Yes, margje!

helemaal mee eens!

Beetje reguleren die beeldschermen, je hoeft als ouders bepaald niet alles oké te vinden omdat ze het zo leuk vinden en/of omdat je het kunt betalen.

Wij hebben vier kinderen en toen ze allemaal nog thuis woonden hadden we één internetcomputer waarover geweldig fijn onderhandeld werd.
Eentje had een laptop zonder internet voor huiswerk (moest van de opleiding) en er was een PC met spelletjes.
Een eigen TV mocht pas boven de 16. Er was wel een reserveTV voor als ze iets wilden zien wat ons niet boeide of andersom.

Het leek me geen zinnige ontwikkeling als ze ieder op hun eigen kamer met elkaar zouden msn-nen en ik per mail zou roepen 'eten!'

Het leven is al individualistisch genoeg. Daarnaast kosten al die apparaten ook stroom en zijn ze slecht voor de broodnodige beweging en belemmeren ze vaak het op tijd naar bed gaan. Maar da's een ander verhaal.

tonny

tonny

22-06-2011 om 23:35

Basisschoolleerlingen met een smartphone

ja, dat zag ik laatst ook.

De wereld draait door en de desbetreffende ouders zijn de weg kwijt.

Tirza G.

Tirza G.

22-06-2011 om 23:42

Meer

computers dan mensen hier in huis De zolder staat er vol mee (oudjes in de regel); zoon heeft de allerbeste en snelste computer van de hele straat (geloof ik) omdat hij er van die 'zware' spellen op speelt, de mijne staat in de woonkamer, man en dochter bezitten samen 3 laptops en zitten overal. We zitten gezellig met onze printer in een huisnetwerkje. Kinderen bezitten beiden smartphones, wij doen het met hun afdankertjes.

Tirza

Maylise

Maylise

23-06-2011 om 14:23

Eens met tonny

Ik ben het wel eens met Tonny eigenlijk. Ik kan best voor iedereen een eigen PC betalen maar ik vind het gewoon niet zo nodig. Het kost geld, ruimte en stroom. Misschien als ze op een school zouden zitten waar al het huiswerk per computer zou gebeuren maar dan nog kunnen best twee kinderen een computer delen. In de praktijk gaat het grootste deel van het huiswerk gewoon op papier dus nodig is een groot woord.

Hier is het nu zo dat onze 16 jarige een eigen laptop heeft evenals de 20 jarige. Hij heeft ook nodig voor zijn studie. De 16jarige niet echt maar sinds ongeveer 9 maanden heeft hij nu een eigen computer. De 14 jarige, bijna 12 jarige en 8 jarig nichtje die hier woont delen met z'n drieen een PC.

Eigen tv heeft op dit moment niemand maar we hebben wel een tweede tv dus er is de mogelijkheid om naar verschillende dingen te kijken. Overigens hebben mijn kinderen veel minder interesse in een eigen tv dan ze in een eventuele eigen pc zouden hebben. Als ze mochten kiezen dan kozen ze voor dat laatste.

Ik kan nu natuurlijk de drie jongsten wel een eigen PC geven maar dan zitten ze inderdaad dus allemaal achter hun eigen scherm. Vind ik niet echt nodig. Zoveel tijd per dag heb je nou ook weer niet nodig op een computer.

Maylise

neteret mut

neteret mut

24-06-2011 om 23:08

Net als tirza

meer computers dan mensen in huis. Is voor een deel zo gegroeid. Hobby van man, knutselen met computers en kinderen op middelbare scholen. Veel is tweedehands, aangevuld met wat nieuws, soms door ons gesponserd maar vaak ook dmv verjaardagsgeld/ zakgeld bijeens gespaard. Zo deden de meiden samen met 1, nog steeds maar de oudste heeft inmiddels zelf een laptop gekocht. Zoon 2 heeft een laptop nodig voor school, net als komend jaar zoon 3. De beeldschermen die we hebben zijn bv op 1 na allemaal tweedehands ( voor 5 euro kun je er al wel 1 hebben). Het gekke is dat ze idd geregeld allemaal achter hun eigen scherm zitten en dan ineens weer allemaal samen op 1 kamer ivm overleg en discussie hoe iets aan te pakken. Eigen TV heeft niemand, er staat een gekregen TV in de garage en die wordt voor de playstation gebruikt en ook om iets anders te zien dan wat de mensen in de woonkamer willen zien.

Angie

Angie

08-07-2011 om 21:26

Sneu

Wij staan ook bol van de computers. Maar als het schoolwerk eronder leidt, dan gaat de boel dicht en weg.

Smartphones: ja, wij ouders, want die schema's van de kinders, is wel handig om altijd bij je te hebben en gesynced te hebben. Kidneren: prepaid phones, zonder poespas, we geven beltegoed en als dat te hard gaat, mogen ze zelf dokken. Onze vaste lijn wordt voor bellen gebruikt, want lokaal kost dat verder niets (VS) en dat ook uitgelegd aan de kinderen.

Dit vind ik echt sneu: http://www.nieuws.nl/650048

kinderen in de schuld door zo'n telefoon, dan vind ik met maar rotdingen. En wat is het verschil met geld aan drugs, spelletjes, alcohol of auto's te verstoken?

Ik geef toe: ik kijk een beetje door een gekleurde bril, want ongelukje gehad door een tiener die afgeleid was door....tja, zeker weten doen we het nooit, maar "online zijn kost meer dan je lief is". Geniet, maar met mate!

Angie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.