Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Ask.fm, mag jullie kind daarop?

In mijn dochters omgeving gebruiken veel kinderen momenteel Ask.fm
Dat is een website waarop kinderen elkaar anoniem vragen kunnen stellen

Ik ben zelf erg voorzichtig met social media. Mijn man en ik komen uit een ander land en vinden het lastig dat de mensen hier in onze omgeving op internet erg open zijn en veel posten over wat zij mee maken. Wij hebben zelf wel een Facebookaccount, maar plaatsen eigenlijk bijna nooit een statusupdate. Zeker als het om onze kinderen gaat zijn wij voorzichtig. Foto's van hen plaatsen we nooit, en we hebben misschien alleen een keer gemeld dat er eentje jarig is.
Wij vinden dat niet iedereen alles over ons hoeft te weten, en realiseren ons dat je op internet moet oppassen wat je erop zet.

Mijn dochter heeft zelf ook een ask.fm account (bijna 10, zit daarop met klasgenootjes en wellicht vreemden van internet???) en praat daar (anoniem) op met andere kinderen. Ik kan gelukkig alles zelf wel zien en houdt het ook in de gaten, maar maak me toch zorgen over of deze website zo veilig is. Facebook is tenslotte niet voor niets 13+ en ik vind de anonimiteit van Ask.fm niet fijn. Als er wat gebeurt kan je niet zien wie daar betrokken bij is.
Ik heb vandaag gegoogeld op wat er over ask.fm te vinden is, en ik las dat er in Belgie problemen zijn met minstens twee kinderen die hun verhaal doen over dat ze gepest zijn via die site wat uit de hand liep.
Dit verhaal doet me denken aan de dochter van een kennis van me die in de tijd van hives vreselijke verhalen las over wat andere mensen openbaar in krabbels naar elkaar stuurden, en dat zij zelf ook mensen heeft ontmoet op die site die ze niet had willen ontmoeten

Wat is jullie ervaring met Ask.FM? Sociale media is niet weg te denken en mijn dochter zal hoe dan ook moeten leren hoe verstandig ermee om te gaan, maar ik vraag me af of Ask.FM wel een veilige site is.
Ik wil daarnaast ook voorkomen dat mijn dochter stiekem gedrag vertoont op het internet

Izabela

Izabela

21-12-2015 om 00:30 Topicstarter

Toevoeging

Ik was vergeten te vermelden dat als ik als advies krijg die site niet te gebruiken ik haar niet wil dwingen om er afstand van te doen maar het haar op een andere manier duidelijk te maken.
Ze heeft een tijdje op Instagram gezeten, maar daar is ze zelf vanaf gegaan toen ze erachter kwam dat de website meer gericht is op aandacht krijgen dan op leuke foto's met elkaar delen. Ik heb hier goed met haar over gepraat en vooral laten weten dat in "het echte leven" cijvertjes op instagram niks te maken hebben met of je een leuk dan wel populair meisje bent.
Facebook heeft ze nooit gehad wegens die leeftijdsgrens en omdat een vriendinnetje van haar wel een account had maar die door FB is geblokkeerd omdat FB erachter kwam dat het meisje nog geen 13 was en ze nu dus alsnog niet erop kan.

Ava

Ava

21-12-2015 om 00:48

Tien

is wel jong, te jong om zo los te laten op het internet. Eerst toch wel een praatje over hoe mensen zich voor kunnen doen en hoe mensen door kunnen vragen om er achter te komen waar je woont, naar school gaat, hoe oud je bent, eens een foto op het internet, voor altijd op het internet. etc. En dan nog een flinke tijd monitoren.
Kortom, nee want te jong nog.

Jamie

Jamie

21-12-2015 om 06:47

ken het niet

Maar mijn kinderen waren op die leeftijd alleen bezig met hyves. Ze mochten alleen mensen toelaten die ze in het echt kennen en ook dat moest ik in de gaten houden. Ik wilde hun ww en ik checkte ook regelmatig en het is ook eens goed fout gegaan maar ik heb dat met de ouders aardig kunnen oplossen. Daarna ging het goed.

Ik zie het voordeel niet van vragen stellen aan onbekenden en dan laat ik ze nog liever toe op facebook (gewoon een account aanmaken met een ander geboortejaar). Dat kun je veel beter in de gaten houden als je alleen zorgt dat je kinderen bezig zijn met mensen die ze kennen. Dus niemand toevoegen die een andere naam heeft en dus viavia binnen komt. Jij hebt zelf fb dus jij bent dan haar eerste vriend en zo kun je alles zien. Ook vooral heel goed op de privacy instellingen kijken en zorgen dat niemand jouw kind een berichtje kan sturen als die geen vriend is en haar foto's kan bekijken.

Zelf vind ik dat je wat overdreven bezig bent met fb en overdreven voorzichtig maar goed dat is jouw manier van doen. Heb jij dan zoveel redelijk onbekenden op fb dat je niet eens een foto van je kind durft te plaatsen onder je vrienden?

Izabela

Izabela

21-12-2015 om 14:09 Topicstarter

Reactie

Facebook aanmaken zal geen zin hebben, accounts van kinderen jonger dan 13 worden verwijderd.
Daarnaast willen kinderen van die leeftijd hetzelfde doen als andere kinderen en Facebook valt dan snel af door het verwijderen van de accounts.
Instagram doet mijn dochter niet meer en ik weet niet of andere kinderen het nog doen, het is nu ask.fm dat helemaal hot is in de omgeving. Kinderen vinden het leuk om daarmee met elkaar te praten. Maar of het veilig is?

Wat op Facebook staat gaat niet meer weg en ik weet niet of de kinderen het leuk vinden als ze over 5 jaar erachter komen dat er nog steeds foto's van vroeger op internet staan.
Dat is toch anders dan een exemplaar dat op de kast bij familie ligt

Wachtwoorden delen ben ik niet zo van, krijg je misschien stiekem gedrag van.
Klasgenoot van mijn dochter komt uit Marokko en mag niks op internet van haar ouders. Al een paar keer is haar Instagram verwijderd en nu zit ze er onder een nepnaam onder. Ik heb liever dat mijn dochter zich niet in de gaten gehouden voelt.

Limi

Limi

21-12-2015 om 14:19

Als je dat wil, kan een kind best een fb account aanmaken. Heel ver hoef je niet te denken....

nou

"Facebook aanmaken zal geen zin hebben, accounts van kinderen jonger dan 13 worden verwijderd"

Niet als je de geboortedatum een beetje aanpast. Ik ken echt heel veel nog geen 13 jarigen op facebook (waaronder mijn 11 jarige zoon, bijvoorbeeld)

Verder kun je foto's er ook gewoon weer afhalen.

Jamie

Jamie

21-12-2015 om 16:53

je leest niet goed

Natuurlijk kun je een fb account aanmaken, dat doet iedereen door het geboortejaar te veranderen en dat zei ik ook al.

Verder: ja jij moet het ww van je kinderen hebben, straks ook van hun eigen computer en van hun smartphone want ze moeten het allemaal nog leren. Je moet meekijken om ze dat te leren. Facebook is niet anoniem, dat ask wel en ik begrijp niet zo goed waarom je dat wil doordrijven.

Verder staan de foto's op jouw fb en niet zomaar op internet tenzij je vrienden hebt die ze op internet zetten en je kunt de foto's ook weer verwijderen. Ik vind serieus dat je hierin overdrijft of heb je 400 onbekenden als vriend?

Izabela

Izabela

21-12-2015 om 20:25 Topicstarter

Controle van Facebook

Ik vraag me dan toch af hoe groot de kans is dat Facebook profielen van een te jong kind verwijderd. Ik heb er net nog op gegoogelt en het blijkt dat er een meldformulier voor is die elke wildvreemde kan invullen.
Sowieso denk ik niet dat mijn dochter aan de Facebook gaat als andere kinderen die zij kent daar niet op zitten gezien negatieve ervaringen dat er profielen zijn verwijderd omdat het kind dan 10 was maar 13 invulde

Ik ben er wel met achter gekomen via Belgische mediaberichten dat je anonieme vragen op ask uit kan zetten. Maar volgens mij zijn die anonieme vragen niet het grootste probleem. Als ik de media bekijk (in 2013 was de site kennelijk erg populair in België) gaat het er meer om dat kinderen privé-informatie prijsgeven en ingaan op ongepaste vragen die zij ontvangen van andere gebruikers

Dit soort dingen kan je op elk medium hebben en ik denk dat veel ouders niet eens weten dat hun kind op ask zit.
Toch ga ik morgen maar een met dochter praten over ask, gewoon neutraal wat ze ervan vindt, want de media laat wel zien dat die site gericht is op elkaar uitdagende vragen stellen en privé gegevens lospeuteren

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-12-2015 om 22:31

Izabella

Izabella, jij stelt hier op het forum ook anoniem een vraag. Ik ken de door jou genoemde website niet, maar wat is het verschil? Waarom vertrouw je Ouders Online blijkbaar wel en andere websites niet?

Jamie

Jamie

22-12-2015 om 07:06

Ik begrijp nog steeds niet waarom je zo wantrouwig bent naar facebook en zoiets vaags als ask wel zou willen toestaan. Ik zou zeggen; doe maar kind maar ik ben in de buurt en lees mee. Dat jij niet eens het ww van je kind wil hebben vind ik vele malen vreemder.

Limi

Limi

22-12-2015 om 09:23

doel?

Wat is nu eigenlijk het doel van je vraag? Je blijft in feite hetzelfde zeggen als in je beginpost. Blijkbaar heb je een zorg en je hebt zelf al een oplossing bedacht, waar je niet van af wil wijken. Maar waar is de input van hier dan voor nodig?

Arendje

Arendje

22-12-2015 om 10:06

Izabella

'ik haar niet wil dwingen om er afstand van te doen maar het haar op een andere manier duidelijk te maken.'

Waarom niet? Ze is pas 10!

angel3

angel3

22-12-2015 om 10:40

privacy instelllingen

Verdiep je nou eerst es goed in die media voordat je allerlei dingen erover zegt en denkt. Facebook kun je volledig afschermen. Hoezo zien anderen dan jouw fotoś? dat is gewoon niet waar, zoals door anderen ook werd gezegd. Instagram idem. Je kunt je account op prive zetten en dan moeten mensen aanvragen als ze jou willen volgen. Onze kinderen vinden insta hartstikke leuk en ze worden gevolgd door 10 klasgenootjes en een nichtje ofzoiets. Echt niet de hele wereld en er staan gewoon lieve fotoś op van onze poes geplaatst door onze 10 jarige. Niks aandacht of rare dingen. Zij volgen zelf ook een en ander en dat controleer ik af en toe. Dat is wel belangrijk vind ik dat je daarin meekijkt. Maar dat zijn vloggers als enzo knol enzo. Sja daar vind ik vanalles van maar het is van deze generatie.
Mijn kinderen moeten hun wachtwoorden aan ons geven en zelfs de code van hun telefoon. Ik wil er gewoon bij kunnen. Ik zal hun vertrouwen niet beschamen. Zij weten dat we meekijken op de achtergrond.
Dat ask.fm ken ik niet. Ik vraag me dan af wat een kind van 10 in hemelsnaam zou willen vragen aan een vreemde? wat zijn de onderwerpen dan?
Daarbij begrijp ik dat het in nederland nog niet zo populair is maar jullie zijn engelstalig van origine of? want dan communiceer je dus met anderstaligen. Dat kan nog best een leuke oefening zijn.

Maar misschien was dit sluikreclame voor ask ?

Izabela

Izabela

22-12-2015 om 11:13 Topicstarter

Gepraat met dochter

Ik heb Vannochtend eerst zelf de ask pagina van mijn dochter bekeken. Ik zie geen namen staan van mensen die de "vragen" stellen dus de anonimiteitsfunctie staat wellicht gewoon aan.
Op de pagina van dochter staan vragen als "tikkie jij bent hem" en "BOE!" En vragen met alleen gelach erin.
onschuldig gedrag maar er hoeft maar een iemand te zijn die begint met rare vragen posten en het kan uit de hand lopen
Ik heb via Google ask profielen gevonden van andere kinderen en daar valt mij wel op dat het veel meer gaat om persoonlijke informatie delen (een profiel meldt zelfs dat ze in een zelfmoordkliniek zit en ze 16 is, vervolgens allemaal vragen als wie zitten daar ook waar antwoord op wordt gegeven en de vragen zijn anoniem alleen soms staat er in blauw een gebruikersnaam bij.) en ingaan op onaardige reacties van anonieme afzenders. Met de kanttekening dat er vaak ook leeftijden staan genoemd op de profielen van 14 tot 16 jaar en oudere kinderen ask wellicht voor ander doeleinden gebruiken dan basisschoolkinderen

Ik heb dochter gevraagd wat ze doet op ask en uiteindelijk vroeg ik of ze overal antwoord op geeft. "Ja" antwoorde ze en stomverbaasd was ze toen ik zei dat dat helemaal niet hoeft. Ik wil niet dat ze gaat leren dat je overal antwoord op moet geven, straks zit ze op de middelbare school met oudere kinderen of gaat ze op andere social media en dan is het wel tijd dat een kind leert dat als er vervelend wordt gedaan je niet erop in moet gaan.
Gelukkig staan haar echte naam en foto's niet op de pagina maar gebruikt ze een nicknaam.
Ik vind het zelf een ongelukkige site en heb liever dat mijn dochter ermee stopt nu ik de andere profielen heb gezien van willekeurige kinderen en de Belgische media, maar als andere kinderen die zij kent erop zitten zal dat niet gebeuren, het is wachten tot ze het niet meer interessant vinden.
Ask verbieden dan krijg je dat het kind gewoon onder een andere naam een nieuw account maakt. Zie je bij dat klasgenootje van dochter ook op Instagram. Dan heb je helemaal geen toezicht meer, nu vindt dochter het juist leuk om te laten zien wat ze doet.
Thuis kan je nog toezicht houden op de kinderen maar wie weet wat ze op school of bij vriendinnetjes thuis doen.
Waarom ze precies met Instagram wilde stoppen kan ik nooit weten, ik zag de pagina zelf regelmatig. ze liet mij trots zien wat ze post en welke accounts ze volgt en zei waarom accounts met bepaalde kleurrijke foto's van kustgebieden en bossen ze zo mooi vindt.
Misschien spreekt ze samen met vriendinnen af welke sites "cool" zijn en welke niet? Ze zei zelf dat ze haar account wilde verwijderen op Instagram omdat het niet leuk is en alleen om populair zijn gaat.,

Ik heb zelf juist begrepen dat de site in belgie in 2013 populair was en in opspraak kwam in het nieuws. Hier in Nederland eind 2015 hebben kinderen op de basisschool hier dus kennelijk de site ontdekt. Als ik Google op profielen van kinderen op ask zie ik dat er tientallen Nederlandse (of Belgische) kinderen op zitten.

Ik heb nog gisteravond met een vriendin van me gepraat over wat onze kinderen doen op social media. Zij vertelde dat ze erachter kwam dat haar zoon in de tienerleeftijd op een forum zit en daar smerige reacties post over meisjes en samen met andere gebruikers vluchtelingen beledigt. Haar zoon had haar nooit wat verteld over dat forum maar ze kwam erachter dat hij erop zit omdat hij thuis met een vriendje erover praatte, en ze wist nergens van ondanks controle op de computer met de browsergeschiedenis. Tsja wie weet wat onze kinderen doen, al zal een kind tot een bepaalde leeftijd daar nog open over zijn.

Limi

Limi

22-12-2015 om 11:29

Aan de ene kant doe je net of je je enorme zorgen maakt en of je vanalles uitzoekt, maar aan de andere kant doe je helemaal niets.

Het klopt niet voor mij.

Ava

Ava

22-12-2015 om 12:28

Informatie

Limi, nou, niet niets. Ze informeert. Dat is de eerste stap toch?

Mijn kinderen zijn van dezelfde leeftijd en kwamen ook thuis met de vraag of ze op Facebook mochten. Nou nee, nog niet. Als je wat ouder bent. Daar vinden wij ze nog niet klaar voor. Ondertussen wel eens gesprekjes en discussies gehad over overeenkomsten en verschil tussen de echte wereld en de digitale wereld. Je kind zomaar loslaten op internet, dat is gewoon niet verstandig. En dan is er nog een verschil tussen kijken (websites of youtube voor kinderen) en interactie (chat).

Steek je licht eens op bij sites als https://veiliginternetten.nl/themes/kinderen-online/ voor je ze laat chatten. Je moet wachtwoorden bijhouden (en kennen) en hun bewegingen in de gaten houden (bijvoorbeeld door je kind in de woonkamer te laten internetten en af en toe meekijken). En op de hoogte zijn van de gevaren van internet en hoe je je daarin beweegt. Dat hoort ook bij de opvoeding.

Izabela

Izabela

25-12-2015 om 03:25 Topicstarter

Wat moet ik dan doen?

Mijn dochter vertelde me zelf hoe zielig het is dat een meisje uit haar klas steeds internetprofielen moest verwijderen en daarom nu een andere naam gebruikt. Mijn dochter kan zo van haar horen hoe je internetgebruik stiekem kan houden. Mijn dochter is nu open en dat wil ik houden. Ik kan wel haar dingen verbieden en alles tot in detail monitoren maar dan denk ik straks alleen dat ik weet wat ze doet en is de kans groot dat het schijnveiligheid is en ze stiekem gedrag toont.
Mijn vriendin had het ook over dat ze vermoedens heeft dat haar zoon zijn ongepaste forumgedrag wellicht geheim hield door de incognito modus in de browser. Tot zover ik het weet heeft mijn dochter die optie nog niet ontdekt. Ik wil dat wel graag voorkomen en ben op zoek naar een mogelijkheid om die optie uit te zetten.

Dank voor de link ava. Ik heb mij de afgelopen dagen verdiept in sociale media voor kinderen die er niet echt lijkt te zijn, maar er wel is. (Facebook is 13+ maar voor kinderen beneden die leeftijd is er niet veel terwijl die ook vaak op internet willen socializen)
Jammer dat dat niet bekend is. Als ik op Facebook zoek naar groepen voor basisschoolklassen (termen als groep 6 van de basisschool 15/16) zie ik dat kinderen daar massaal lid van zijn. De lagere school zou media voor 13 jaar en ouder niet moeten promoten maar juist media voor jongere kinderen...
Ik heb inmiddels ook gezien dat er speciale browsers zijn voor kinderen die alleen toegang geven tot kindvriendelijke sites, maar die zijn tot 11 jaar en dan heb je al snel kans dat mijn dochter zich te oud voelt omdat de sites die toegestaan zij wellicht kinderachtig zijn?
Hoe dan ook kan ik aan de slag.

Wat mij opvalt is wel dat bij Facebook je een formulier kan invullen om kinderen beneden de 13 jaar aan te geven en dan worden de profielen verwijderd.
Op ask.fm staat in de algemene voorwaarden dat je 13 moet zijn anders wordt je profiel verwijderd. Ik kan echter geen mogelijkheid vinden om daar te jonge kinderen aan te geven?
Ik heb nog niet gekeken naar de contact mogelijkheid maar hoe kan ik bewijzen dat het account van mijn dochter van iemand is beneden de 13 jaar en ik ook nog eens de ouder van haar ben? Is het überhaupt toegestaan dat een website een account waarvan niet zeker is of de persoon boven de 13 is laat staan.
Als dat account wordt verwijderd en er staat "te jong" is het waarschijnlijk wel snel afgelopen met mijn dichter met ask. (Aan Facebook is ze niet eens begonnen omdat ze hoorde dat andere kinderen die zij kent hun account verwijderd is door de leeftijdsgrens)

Kort gezegd vind ik eigenlijk dat er sociale media bedoelt voor basisschoolkinderen zou moeten komen want die zitten nu op sites waar ze echt te jong voor zijn zoals ask.fm en daar zou ze misschien niet op zitten als ze een andere site had.
(Ik zag wel een kinderalternatief voor Instagram, ik wil deze graag met haar gaan bekijken en of ze die leuk vindt. Als het kind iets plaatst krijgen de ouders een mail en reacties geven op foto's kan niet)

Ava

Ava

25-12-2015 om 14:18

Achterliggende reden

Kinderen staan nog volledig open naar de wereld en zijn dus niet klaar om de minderen kanten daarvan tegen te komen. Ik vind zelf dat 13 ook nog te jong is, gezien de verhalen over pesten en grooming die de ronde doen icm de puberteit. Maar goed, vanaf die leeftijd mag het dus wel en moet je -ook- monitoren.

Je zegt dat je dochter open is en dat wil je zo houden. Dan moet je haar niet zomaar op internet laten. Als er iemand op zit met minder goede bedoelingen, is ze naïef en trapt ze er in en jij controleert dus niet. Bovendien kan je dat ook niet, zonder de wachtwoorden te kennen en geef je alle macht uit handen: jij moet haar vragen om het wachtwoord.

Wat nu als ze op een leeftijd komt dat ze die niet meer zomaar wil geven? Of wat als ze blote foto's heeft gestuurd terwijl ze wel weet wat jij daarvan vindt en daarom het wachtwoord niet wil geven? Op dat moment moet je constateren dat van jullie twee, jij ondertussen diegene bent geworden die van niets weet van het internet en van haar bewegingen daarop. Dat gebeurt ongemerkt (voor jou). Ouders hebben moeite om die achterstand in te halen en natuurlijk overwicht op hun kind te blijven houden.

Ook bij een alternatief als kinderinstagram moet je controleren want bepaalde types zitten natuurlijk vooral daar waar veel kinderen zitten en pikken die waarvan de ouders niet zo opletten, er al snel uit. Die sites zelf controleren vaak niet (er is vaak wel een meldfunctie waarna ze mogelijk actie ondernemen). Heel veel ontgaat een instagram ook (en wordt pas achteraf geconstateerd) terwijl jij als ouder beter weet en beter kan controleren of het vriendje op ballet ook wel echt op instagram zit, onder die accountnaam.

Jamie

Jamie

25-12-2015 om 14:44

Kort gezegd

ik vind dat jij niet verstandig om gaat met de digitale opvoeding van je kind maar ga lekker verder die weg op.

Als je er nog eens over na wil denken: http://mijnkindonline.nl/

Izabela

Izabela

25-12-2015 om 18:11 Topicstarter

Ava

Aan dat er op kindersites mensen zitten met andere bedoelingen heb ik nog niet eens bedacht. Ik heb het kinderinstagram nog niet aan mijn dochter voorgesteld, en denk dat ik nu toch liever heb dat ze zoveel mogelijk van social media wegblijft.
Wachtwoorden afgeven etc die kinderen van tegenwoordig weten meer dan wij en snappen ook wel dat een bericht dat niet netjes is makkelijk te verbergen is. Gewoon na verzending het bericht overal verwijderen en dan kan je er alleen achter komen na klachten van de ouders. Zij weten heus wel hoe je dan dingen geheim houdt. (dat klasgenootje van mn dochter zal de informatie wel gekregen hebben van een oudere broer of zus, of zelf wat uitgevogelt hebben)

13 is inderdaad eigenlijk ook gewoon te jong voor sociaal media. Ik snap ook niet waarom kinderen zo nodig op social media moeten en niet gewoon achter de schermen contact kunnen houden via de mail en zo. Maar het zal wel te maken hebben met dat als Pietje en Klaasje eenmaal op Facebook zitten dat Jantje daar dan ook weer op moet.

Jamie

Jamie

25-12-2015 om 18:53

Dat doet jouw kind toch precies zo (Pietje, Jantje en Klaasje) en wat heb jij een vertrouwen in je opvoeding als je praat over het verwijderen van berichtjes. Mijn kinderen doen zoiets niet, die weten drommels goed hoe vervelend het is om gepest te worden. Ik heb altijd hun ww gehad en ik keek mee om ze te beschermen tegen anderen! Op facebook kom je geen onbekende volwassenen tegen.

viola

viola

27-12-2015 om 10:38

jammer

Een discussie hierover moet toch ook mogelijk zijn als er verschillende opvoedidealen op de achtergrond spelen?
Jammer dat een gesprek gelijk een beetje verzuurt. We zijn als ouders niet allemaal hetzelfde. Maar we willen wel allemaal veilig internetgebruik van onze kinderen, toch?

Er is niet maar één manier om dat doel te bereiken.
Idealiter pas je manieren ook aan aan je kind en tsja, kinderen verschillen.

Zelf ben ik niet zo heel bang voor de grote boze internetwereld. Maar dat komt vast ook omdat ik erg voorzichtige kinderen heb.
Ik zie het zelf als iets volkomen onontkoombaar. Het IS het sociale gedrag van tegenwoordig. Het bestond nog niet toen wij jong waren. Anders hadden wij het ook gebruikt, zo simpel is het.

De vraag is niet of, maar wanneer, en hoe.

Hier heb ik ook de insteek vooral op vertrouwen in te steken. Dat werkt bij mijn kinderen gewoon het beste. Denk ik. Hoop ik. Weten zal ik het misschien ooit. Maar waarschijnlijk niet, want als het misgaat weet ik nog niet hoe het zou zijn gelopen als ik het anders had gedaan. Idem natuurlijk voor als het goed gaat.

Ik probeer vooral mijn 12-jarige dicht bij me te houden. Het contact goed te houden, ook al pubert ze een eind weg momenteel.
Ze hecht enorm aan haar autonomie. Neem ik haar die af, dan loop ik een grotere kans op stiekem gedrag bij haar. Gewoon omdat ze die autonomie wil, krijgt ze die niet, dan zal ze die gaan zoeken.

Natuurlijk ben ik ook bezorgd.
Maar dat ben ik ook als ik in de stad achter haar loop, en er een dusdanige afstand even tussen ons is dat het lijkt of ze alleen loopt, ze loopt snel!) en ik zie 'akelige mannen' naar haar kijken. Dan gaat er in een flits door me heen 'kom maar op hoor, durf maar eens!' en meteen er achteraan ' shit, ik ben er niet altijd meer bij!!...'

En wat betreft pesten..ach. Ja, kan me er heel wat bij voorstellen. Maar in die harde jonge meisjes wereld kan één opgetrokken wenkbrauw óók heel veel schade toebrengen. Het gaat vaak zo enorm subtiel en stiekem.

Liever probeer ik in te steken op weerbaarheid, zelfvertrouwen, zorg voor elkaar.
Volgens mij kun je niet echt veel meer dan dat.

Ava

Ava

27-12-2015 om 15:16

Toch... wel doen!

Ik snap wat je zegt maar ik denk wel dat wij als ouders meer kunnen dan dat. Als jij vindt dat je niet meer kan dan dat, dan lees ik daarin dat je zelf ook niet goed weet hoe je dat moet doen. Dat er geen internet was toen we opgroeiden, maakt dat onszelf eea moeten aanleren om het door te kunnen geven. Handvatten daarvoor zijn op het internet te vinden (denk aan omgaan en jezelf beschermen tegen cyberpesten, kinderporno, loverboys).

Ik krijg het idee dat we moeten kiezen voor vertrouwen in ons kind of iets anders. Dat klinkt zo leuk, vertrouwen in je kind maar daarmee help je je kind niet veilig internetten. Er zitten mensen op met heel andere intenties, die zich anders voor kunnen doen en dat ook doen, als dat nodig is. Er staan ook foto's, filmpjes en teksten op met heel andere intenties. Verscholen achter anonimiteit. Daar heb je geen greep op maar je hebt wel de gereedschappen die je je kind meegeeft, in de hand. Dat gaat in etappes, net als leren fietsen. Als je je kind niets over de valkuilen van het internet leert, zal het denken dat het allemaal we goed is. Voor je het weet gaat je kind zoeken op 'lieve poesjes' op google. Of stel dat er een iemand een praatje wil maken via de chat, waarin ze na een paar keer chatten, vertelt hoe haar school heet of dat het een RK/Dalton/... school is in een wijk van haar stad/dorp. Stel je voor dat zo'n persoon daar opeens staat. Je weet dus niet dat er iemand zal staan, wie die persoon is (jongen, meisje, man, vrouw) en welke intenties die persoon heeft. Heeft zij misschien zin in een ijsje? Nouja, ze kent die persoon eigenlijk al wel van het chatten en dat was altijd heel gezellig. Spannend zoiets, natuurlijk. Richting puberteit, vertellen kinderen hun ouders niet meer alles. Misschien hoor je pas achteraf dat ze iemand heeft ontmoet.

Je kan niet alles vantevoren bedenken, daarom moet je er een oog op houden en wachtwoorden beheren. Beter dat zij jou vraagt in te loggen dan dat jij haar het wachtwoord moet vragen. Beter dat jij automatisch een kopie krijgt van elke mail die zij ontvangt en stuurt, dan dat jij die moet achterhalen. Beter dat jij vertelt dat bepaalde woorden een dubbele betekenis kunnen hebben dan dat ze er zelf achterkomt. Beter regels afspreken dan achteraf regels bedenken.

Kinderen op social media liever niet

Ik ben hier gekomen via zoekresultaat "ask fm toezicht" op Google.
Nog voor de zomervakantie kwam ik erachter, door op mijn naam te googelen, dat er op een Ask.fm website rare teksten over mij als persoon staan. Ik zat toen in een periode waarin ik bezig was met een baantje te vinden voor in de vakantie. Met zulke rare zoekresultaten op het internet vind je natuurlijk geen baantje. Ik twijfelde geen moment en heb direct actie ondernomen en begin juli aangifte gedaan bij de politie en een klacht ingediend bij de Officier van Justitie.
Behalve dat er rare teksten op Ask.fm over mij hebben gestaan, stonden op dezelfde pagina waar ik de teksten aantrof ook vele racistische leuzen. (Leuzen die passen bij aanhangers van de Islamitische Staat)
Nadat ik de aangifte had gedaan en de politie in bezit was van kopieën van de smadelijke uitspraken op Ask.fm, heb ik de schandalige berichten een voor een allemaal gemeld via de reportknop bij elk bericht. Ask.fm had al heel snel de pagina offline gehaald, er staat nu dat het account verwijderd is wegens het herhaaldelijk schenden van de gebruikersvoorwaarden.
Ik voelde mij serieus genomen door de politie, maar heb ruim een week geleden een brief gehad van de politie over dat mijn aangifte is geseponeerd. Ik heb hier een informatienummer van de politie over gebeld, en het blijkt dat vanwege het enkele feit dat de pagina van Ask.fm offline is de politie heeft besloten de zaak te laten rusten en er nooit onderzoek naar is gedaan? Dit terwijl toen ik de politie belde voor het maken van een afspraak, de medewerker die ik aan de lijn had duidelijk heel graag wilde dat ik aangifte kwam doen en ook de agent waar ik de aangifte bij heb gedaan op het bureau zoveel mogelijk informatie wilde hebben?
Ik vind het schandalig wat er is gebeurd en ik heb nog de mogelijkheid om een verzoek in te dienen tot heropening van de zaak, wat ik zeker ga doen. (Ook al is de politie nu moeilijk bereikbaar vanwege de kerstvakantie)
Ik heb zelf ook een aantal artikelen gevonden met klachten over Ask.fm en ik vind het zeer kwalijk dat deze site nog bestaat. De artikelen zijn allen van 2013? De pagina waar ik aangifte tegen heb gedaan, bevat een voornaam in de gebruikersnaam en een aantal uitspraken die aan één persoon dat ik ken te koppelen zijn. Daarnaast zijn alle berichten in 2015 geplaatst over een langere periode van enkele maanden. Ik weet zelf niet hoe dit persoon ineens op het idee kwam om zich te registeren op Ask.fm, en al helemaal niet waarom die berichten over mij zijn geplaatst terwijl we elkaar al twee jaar niet gezien hebben. (en volgens mij heb ik zelfs nog nooit een gesprek met diegene gehad)
Van de persoon waar de berichten aan te koppelen zijn, kan ik vertellen dat ik eerder al problemen met diegene heb gehad. Ik was in een bepaalde tijd al lang niet meer actief op Twitter, maar diegene was toen al bezig met zeer grove berichten over mij te plaatsen en werd op Twitter gevolgd door haar eigen moeder die alles las en erop reageerde? (Maar niet corrigeerde) Degene over wie ik het nu heb is nu in 2015 net 20 geworden en was ten tijde van het gebeuren op Twitter 15 of 16. Behalve over mij staan er over nog 6 andere jongeren, allemaal hier uit de omgeving, schandelige berichten op hetzelfde Twitteraccount.
Toentertijd had ik geen aangifte gedaan, maar het Twittergebeuren is wel vermeld in mijn aangifte tegen de pagina op Ask.fm.
Ik zelf kende Ask.fm helemaal niet, totdat ik een keer zoekresultaten van Google aantrof met mijn naam die leiden naar Ask.fm. Van wat ik begrijp van de mediaberichten is dit geen site waar volwassenen op zitten, maar zijn het tieners van 13 tot 16 jaar. Ik vind het zelf geen verantwoorde website voor kinderen. Kinderen zijn al zo impulsief in het plaatsen van berichten op internet, het is dan al helemaal gevaarlijk als alle berichten op Google komen te staan en er anoniem vragen gesteld kunnen worden.
(Wist je trouwens dat je je op Ask.fm kan registreren zonder het mailadres te bevestigen? De functie om anoniem berichten te ontvangen kan je dan wel uitzetten, maar menig kind kan bedenken dat een nieuw account maken onder een andere naam de oplossing is om anoniem verder te kunnen gaan met pesten. Ik heb zelf toen ik de aangifte deed bij de politie dit doorgenomen met mijn mobiele telefoon bij de hand, en was later al helemaal verbaasd dat als je eenmaal een profiel hebt op Ask.fm je die alleen kan verwijderen door het account te deactiveren. Dan is die niet eens weg en alleen onzichtbaar want als je perongeluk weer inlogt is alles terug.)

Ik geloof er trouwens helemaal niets van dat ouders hun kinderen zo goed in de gaten houden op internet.
In groep 6 werd ik gepest omdat ik als enigste in de klas nog geen msn had. Onder andere daarom ging ik naar een andere school en deed ik daar groep 6 overnieuw. Op die vorige school stond wel een keer in een nieuwsbrief dat ouders beter moeten gaan letten op het gedrag van hun kind op het internet omdat er meermaals klachten van ouders zijn gekomen over kinderen die elkaar na schooltijd pesten via msn. Het was toen 2003 of 2004 en op de school waar ik zat moest je wegens ruimtegebrek voor groep 7 en 8 naar een ander gebouw toe. Dat gebouw had een eigen nieuwsbrief. De mededeling van mijn school over kinderen in de gaten houden was dus gericht tot ouders van kinderen van maximaal 11 jaar. Maar ik weet dat zelfs in groep 4 en 5 veel kinderen al op msn zaten en misschien waren daar wel ruzies waar de school bij betrokken werd, dat weet ik niet. Mijn ouders vroegen aan mij wat msn is, toen ze de nieuwsbrief lazen. Daar kon ik eigenlijk geen antwoord op geven, want msn kende ik niet. Een keer, ik weet niet of het voor of na het verschijnen van de nieuwsbrief was, kwam een vriendinnetje langs om msn voor mij te installeren en me daar aan te melden met toestemming van mijn ouders, maar op de een of andere manier wilde dat aanmelden niet lukken. Die vriendin belde later mijn ouders ook weleens op om te vragen of ik online kan komen op msn omdat ze zich verveelt (ik kon niet eens op msn gaan, want ik had daar geen account) mijn ouders zeiden toen dat ik geen msn mag hebben want dat willen zij niet. Ik ben ze daar nog steeds tot op de dag van vandaag dankbaar voor. Ik wilde toentertijd eigenlijk ook geen msn aanvragen, ik ben vast wel eens nieuwschierig geweest naar hoe het eruit zag, maar de layout van msn vond ik zelf ook te volwassen (ik heb het weleens gezien bij dat vriendinnetje thuis) en ik denk dat in combinatie met het versturen van berichten ik het niet eens interessant vond en daarom geen msn wilde? Dit was pas nadat die vriendin een keer msn bij mij thuis probeerde te installeren. Als ik die vriendin die wilde dat ik nu op msn zou komen zelf aan de telefoon sprak, zei ik 'nee want dat kan niet' ook al werd er doorgezeurd, maar dat hield ik gewoon vol totdat ze boos ophing, en ongeveer twee jaar later is de vriendschap afgelopen zonder ooit samen op msn te hebben gechat. We hebben daarna ook nooit meer contact gehad, het is verwaterd toen ze van de basisschool af ging en ik op de nieuwe school net in groep 8 zat.
Op die nieuwe school had ik een vriendinnengroepje (eigenlijk een groepje meisjes waar ik mee om ging, het waren helemaal geen leuke meiden) die meermaals op de gang moest gaan praten over hun gedrag op msn. Er was een ruzie gaande waar ik niks van mee had gekregen, het ging allemaal buiten school om. Ik had toen nog steeds geen msn, ik zat toen misschien maar een keer per maand achter de computer en deed er spelletjes op. De meisjes waren allemaal 9 of 10 jaar oud toen. Ik weet nog steeds niet waar de ruzies over gingen, dat weet denk ik bijna niemand behalve die meisjes en de lerares, maar ik weet wel dat een keer een meisje huilend terug de klas in kwam en het leek alsof zij zelf iemand op msn heeft gepest en daar mee geconfronteerd werd.
In groep 8 kreeg de school allemaal computers op de gangen. Eigenlijk waren die alleen bedoeld voor schoolwerk. Maar ieder kind wist dat er toch niet goed gecontroleerd werd. Ik heb daardoor een keer tijdens schooltijd me geregistreerd voor een profielensite omdat ik zag dat een "populair" meisje uit mijn klas erop zat en andere kinderen zich ook aan gingen melden, mijn ouders weten daar nog steeds niks van en ik kan goed begrijpen dat ouders niet willen dat hun kinderen daarop zitten. De profielensite is gelukkig al jaren offline. (Geen Hyves, maar meer een soort Partypeeps2000 website voor jongeren uit dezelfde stad)
Ik heb nog een jonger broertje, die is in groep 7 of 8 op Hyves gegaan. Volgens mij heeft hij het nooit interessant gevonden en maakte hij een account aan omdat iemand vertelde over dat iedereen op die site zou zitten. Hij heeft wel een keer op school geklaagd over een groepshyves in groep 8 met een stembus van wie de stomste jongens van de klas zijn. Daar had de school wel goed op gereageerd door de beheerder op het smartboard, zodat iedereen het kan zien, de jongen die achter de stembus zat uit de groep te halen. Op een dag was mijn broertjes Hyves gehackt en hij zegt zelf dat hij op andere social media nooit actief is geweest. Ik kan hem niet eens vinden op Facebook en heb hem daar ook nooit kunnen vinden. Mijn broertje is verder ook nooit betrokken geweest bij gerotzooi onder kinderen/tieners op internet.
Veel later op de middelbare school had ik dat eerder genoemde rare incident op Twitter van dat een moeder haar dochter volgt en zelfs met haar communiceert maar die dochter niet corrigeert. Wat heb je dan aan toezicht? Nu jaren later is die pagina met alle berichten nog steeds online, met het verschil dat de berichten van Twitter niet vindbaar zijn via Google als ik op mijn naam Google. Twitter zelf wil die berichten niet verwijderen, ondanks dat ik meerdere malen de pagina heb gereport en contact heb opgenomen met de helpdesk. Het voelt zo machteloos, die moeder zou gewoon haar dochter moeten dwingen om de berichten weg te halen en direct in te grijpen toen ze zag wat er gepost werd. (Die moeder ging zelfs op een gegeven moment meedoen en plaatste beledigingen die naar mij verwijzen, haar pagina is wel, vermoedelijk door haarzelf, verwijderd)
Maar ik heb nog zoveel andere rotzooi meegemaakt. Ik ga niet alles noemen, maar een ervaring wil ik niet onthouden. In 2007 ging ik naar de brugklas en werd Hyves net populair. Ik had toen net een eigen computer en had een account daar gemaakt, waarschijnlijk vlak voor de zomervakantie. Veel deed ik er niet mee, ik vond het meer eventjes interessant om ernaar te kijken omdat er een keer in een journaal voor kinderen dat we op school keken werd gepraat over dat Hyves steeds populairder wordt. In het najaar van 2007, ik denk in oktober en november, werd ik daar wel echt actief, omdat andere kinderen uit de klas daar ook op zaten. Een meisje uit mijn klas registreerde zich daar ook, en heeft naar heel mijn vriendenlijst (en zelfs willekeurige mensen waarvan ze zag dat die bij mij op de basisschool zaten) berichten gestuurd als "Heey ik zie dat jij Chandani kent, waar ken jij haar van?" en begon zo met allemaal mensen die zij zelf niet kent kwadelijk over mij te roddelen via openbare krabbels. (term voor berichten op Hyves) Dat kind zelf was 12, meeste berichten waren 's avonds en dus buiten schooltijd en toentertijd had je nog geen mobieltjes met internet maar zat iedereen nog de hele dag achter de computer. Ik ben nog steeds echt boos hierom, de school wist er ook van maar deed niks! Ik wou dat ik gewoon nooit op al die onzin als Hyves zat, tuurlijk zou die rotmeid dan nog steeds mensen hebben benaderd van de basisschool, maar ik heb ook zo vaak racistische leuzen gekregen van andere kinderen en al mijn activiteiten werden in de gaten gehouden (zoals: een keer heeft iemand alle krabbels over het Junior Songfestival die ik naar een ander meisje had verzonden gekopieerd en in een krabbel geplaatst op mijn eigen Hyves, gewoon om mij te pesten), ik ben daar nog steeds boos om! En ook dat geroddel in de krabbels op Hyves (echt bijna alle kinderen op de middelbare school roddelden over andere kinderen, en iedereen kan dat lezen, niemand zei er wat van, docenten besteeden geen aandacht eraan en ouders hebben niks door gehad) is zo irritant! In 3vwo besloot ik dat het genoeg is en heb ik in een van de eerste maanden van het schooljaar mijn hyves verwijderd. Een dappere zet, ik kreeg veel vragen over waarom ik dat heb gedaan en heb me weten te weerhouden van de verleiding om me toch weer te registreren op Hyves. Alleen via msn had ik toen contact met andere jongeren. Ik heb daarna nog kort (misschien twee maanden) op Twitter gezeten maar ben daar al snel weer van af gegaan omdat ik me niet veilig voelde, het was allemaal te openbaar voor me.

Ik snap niet zo goed dat ouders hier hun te jonge kinderen op Facebook toelaten. Samen met Whatsapp en e-mail is dat de enige social media die ik heb, en Facebook is wel momenteel echt een van de ergste social media die er is. Verplicht je achternaam invullen, al die berichten zoals "like dit als je voor vrede in Palestina bent" met een vreselijk (niet voor kinderen geschikt) plaatje erbij, mensen die zonder na te denken informatie plaatsen onder een foto waarbij je denkt "jongens, zulke dingen bespreek je privé" etcetera. (Met de opmerking erbij dat ik zelf op 12-jarige leeftijd had achterhaald hoe ik buiten het zicht van mijn ouders op een bepaalde profielensite kon zitten. Als er eerder computers kwamen op school kwam ik er misschien zelfs eerder achter, mijn ouders konden niet voorkomen en niet weten dat ik zelf buiten hun zicht op een bepaalde website me had geregistreerd.)
Het ergste van Facebook vind ik nog wel dat er veel ouders zijn die elk detail uit hun leven van hun kind (dat zich niet eens kan verweren) op Facebook plaatsen. Ik hoef geen foto's te zien van kinderen die op een potje zitten en een cadeautje krijgen omdat ze net zindelijk zijn geworden, en details als dat iemands kind ziek is etc. hoeven ook echt niet op internet geplaatst te worden, bespreek dat gewoon lekker privé met vrienden en familie. ikzelf zou het als kind ook niet leuk vinden als mijn ouders van alles over mij op internet zouden zetten en ik op een gegeven moment oud genoeg ben om te realiseren wat "op Facebook plaatsen" inhoudt en dat allemaal mensen die ik zelf misschien niet eens ken ook oude informatie en foto's die nog online staan kunnen zien.
De enige reden waarom ik Facebook heb, is omdat mijn baas van mijn werk alle informatie over roosters e.d. in een geheime Facebookgroep plaatst en niet het rooster in de kantine wil ophangen of naar iedereen via de mail wilt sturen...
Instagram is trouwens ook een mooie, als je daar zoekt naar bepaalde populaire hashtags zie je gegarandeerd per zoekopdracht wel meerdere pornografische afbeeldingen.

Als die kinderen zo graag met elkaar willen chatten kan dat ook via Whatsapp. (Toen ik in groep 7 of 8 zat was er een meisje dat geen msn had en net naar een andere school was gegaan maar nog veel vriendinnen op de vorige school had, zij stuurde dus naar iedereen e-mails, dat kan ook maar dat is nu zeker heel ouderwets)
Op de eerste basisschool waar ik zat begonnen kinderen al op de leeftijd van 7 jaar (of zelfs jonger misschien?) met social media. (Hierbij moet ik wel opmerken dat het een basisschool was in een slechte buurt. Ik werd ook gepest omdat ik als enige meisje geen hakkenschoenen had en kreeg zelfs regelmatig opmerkingen van het enige vriendinnetje dat ik had "dat ik echt hakkenschoenen moet gaan kopen." Ik vind het nog steeds lastig om me voor te stellen dat verstandige ouders hun kinderen van 10 jaar en jonger op hakkenschoenen naar school sturen in plaats van op bijvoorbeeld comfortabele gympen, kinderen horen lekker te kunnen rennen op het schoolplein en gemakkelijk zelf met gym hun schoenen te kunnen verwisselen? Veel kinderen van die school horen nu tot een groepering die menig Nederlander "laagopgeleid", "tokkie" of "pvv'er" zou noemen.)

Gelukkig merk ik nu op de universiteit in een andere stad dat mensen hier heel anders met sociaal media omgaan dan kinderen. Hier zijn genoeg mensen die geen Facebook hebben en daar niet op willen en enkel actief zijn op Whatsapp, en de mensen die wel actief zijn op Facebook plaatsen er misschien een of twee foto's op maar zijn niet zoals kinderen/tieners heel de dag bezig met foto's en berichten plaatsen voor aandacht en openbaar over elkaar aan het roddelen. (Want dat is waarom kinderen erop willen, niet persé omdat ze contact met elkaar willen maar voor de aandacht en om informatie over elkaar op te kunnen pikken)

Ik weet dat het gerotzooi wat ik heb meegemaakt (en al het gerotzooi op de basisschool waar ik niet eens bij betrokken was) niet uniek is. Ik snap niet waarom het lijkt alsof er niet wordt geleerd van het verleden. Al toen ik op de basisschool zat moet internetpesten bekend zijn geweest? Internet bestaat langer dan sinds Hyves net populair werd en ik in 2007 het ontdekte door een journaal voor kinderen dat we op vrijdagmiddag op school bekeken.
En waarom moeten al die kinderen al op jonge leeftijd op social media? Wat is er mis met ouderwets bij elkaar thuis spelen en afspraken maken via de telefoon? Het is bekend dat tieners, maar zeker jonge kinderen, er niet goed mee om kunnen gaan.
(Tegelijk vind ik dat niet alle schuld naar de ouders geschoven kan worden. Scholen zouden beter toezicht moeten houden op het mediagebruik op de computers want al op de basisschool in 2007 was dat een probleem. Nu de meeste kinderen telefoons hebben met wifi is het natuurlijk helemaal drama en je kan ook bij vriendjes en vriendinnetjes thuis op sites gaan zitten waar je thuis niet op mag.)

Mijn excuses voor het lange verhaal, ik ben gewoon heel boos over wat mij is overkomen en wat ik heb meegemaakt, en ik ben ook boos over het bericht van de politie van dat ze een waarschijnlijk vrij eenvoudige zaak over een account op Ask.fm met verboden inhoud niet willen behandelen.
Ik hoop dat er ouders zijn die mijn verhaal helemaal hebben willen doorlezen en er misschien iets mee kunnen.

Eva

Eva

05-01-2016 om 15:19

Gepest op Ask

Ik zit in een vierde klas havo in Rotterdam op school en wij kregen vandaag tijdens het mentoruur een les over digitaal pesten omdat voor de vakantie onder andere ik heb geklaagd over pesterijen op Ask. Wij hebben veel erover gepraat en het blijkt dat de meeste klasgenoten al 2 of 3 jaar veel op Ask zitten. Degene die de les kwam geven zei dat de laatste jaren zij met name in onderbouwklassen vaak op scholen langskomt na gebeurtenissen op ask en vroeger was dat vooral Hyves en twitter. Ik zat op ask sinds ongeveer een jaar geleden, overal op Instagram verschenen ineens plaatjes met ask namen en dat mensen willen dat je ze gaat onderspammen en toen maakte ik ook een account aan om met andere mensen te praten.
Ik had zelf met een paar vriendinnen geklaagd een paar weken geleden over dat we vieze vragen en zinnen krijgen op ask en we uitgescholden worden steeds met verwijzingen naar dingen die dezelfde dag op school zijn gezegd. Blokkeren van anonieme ask gebruikers helpt niet want ze maken steeds een nieuw account aan. Ik heb anonieme vragen uitgezet maar niet-anonieme vragen worden ook gesteld onder rare nepnamen. De school kon ook niet achterhalen wie de rare vragen en zinnen instuurde dus kregen we vandaag les over internetpesten. Zelf heb ik mijn account al verwijderd want ik werd dood ziek van het pesten.
We kregen ook meerdere fora te zien van de docent die langskwam waar ouders met de handen in het haar zitten omdat hun kind op internet pest of gepest wordt en niemand weet wat ertegen te doen. Dit forum waar ik nu op reageer kregen wij te zien waarna we gingen praten over wanneer wij op internet gingen wat we op internet doen en vooral over ask. Ook gingen we praten over of onze ouders weten van wat wij op internet doen en de meeste klasgenoten hebben hun ouders wel als vriend op Facebook maar ask weten de ouders niets van.
Wat iedereen eigenlijk het meest verbaasde is een artikel van K3 deelneemster Jindra die vertelt over dat ze op internet door kinderen van 11 en 12 met de dood wordt bedreigd. Ook kregen we te zien dat bij Youtubefilms van vloggers als Enzo Knol jonge kinderen ruzie met elkaar maken en de blogger beledigen en bedreigen.
Ik zat zelf vroeger met mijn zus tijdens het oppassen bij een kennis op de computer op sites te kijken waar we niet mochten komen zoals sekswoordenboek en hyves en we wisten daarna de browsergeschiedenis van het afgelopen uur maar dit internetpesten wat kinderen doen naar Jindra hebben wij nooit gedaan en vinden wij echt heel erg om te zien. Ik zat wel vroeger dan stiekem tijdens het oppassen op Hyves maar verder was ik op de basisschool niet zo bezig met internet als kinderen nu. Het bleek ook wel dat de meeste mensen in de klas het niet leuk vinden als jongere kinderen op internet gaan maar dat is meer omdat mensen in de klas willen dat internet een community is voor hun leeftijd en niet voor jongere kinderen.

Izabela

Izabela

01-02-2016 om 22:02 Topicstarter

Niet meer in gebruik

Als ik de pagina van mijn dochter bekijk is er al een aantal weken geen activiteit meer geweest. Er staan bij een aantal antwoorden "namen" (dus niet anoniem) bij waar ik uit enkele namen van vriendinnetjes en klasgenootjes haal, en die lijken ook niet actief te zijn.
Ik weet niet waarom het niet meer actief is, berichten zijn allemaal normaal van toon, vermoed dat de interesse eraf is en dat vind ik wel prima... Er staat verder geen informatie op als een (voor)naam, school of woonplaats dus het is ook niet herleidbaar naar wie het moet zijn. Ik heb mijn dochter niet gesproken over of ze nog actief op die website is.
Dochter heeft wel al langere tijd een smartphone met whatsapp waar ze gebruik van maakt (onder andere afspraken maken voor turnen) waar ik 's avonds als de telefoon beneden ligt en zij in bed ik weleens op kijk, maar ik kan geen bijzonderheden of rare berichten die zij stuurt of zou ontvangen ontdekken. Oude chatgesprekken worden niet eens verwijderd zie ik ook. Heel erg veel word er ook niet gechat, meeste afspraken zijn nog gewoon bij elkaar thuis of op clubjes wat de kinderen leuker vinden dan whatsapp. Andere social media wordt niet eens gebruikt (ja Instagram ooit maar dat ging volgens mijn dochter alleen maar om aandacht en dat vond ze niet leuk, wellicht vergeleek ze zichzelf met accounts met veel likes en volgers maar goed het is ook een dertien plus site dus prima dat ze daar echt niet op wil zitten)

Als ik het internetgebruik bekijk (ook eerder op instagram) van met wie zij allemaal omgaat, lijken er sowieso geen problemen te zijn onder de kinderen met gedrag op internet. Het veelgenoemde pesten op internet zal wellicht pas op de middelbare van toepassing zijn als de kinderen ouder en brutaler zijn...

Ik had eerder nog dat kinderinstagram genoemd, maar ben erachter gekomen dat als je als ouder toestemming hebt gegeven om vrienden te worden met een andere gebruiker, je die gebruiker dan niet meer kan ontvrienden omdat dat een vorm kan pesten kan zijn. Vind ik niet goed, relaties van kinderen kunnen snel veranderen (heb ik een jaar geleden wel gemerkt met een vriendin van mijn dochter) en ik vind dat mijn dochter zelf moet kunnen bepalen dat iemand niet langer haar foto's kan zien.

Imane Alaoui

Imane Alaoui

07-02-2016 om 17:02

Mijn kinderen mogen er niet op

Tot ik vanmiddag een mail las van de mentor van mijn zoon kende ik Ask.fm niet.
De mentor mailt ons in het weekend omdat leerlingen van de school van mijn zoon in mails naar zijn mentor hebben geklaagd over wat mijn zoon op internet plaatst.
De mentor mailde mij een link naar het account van mijn zoon. Tot mijn verbazing zag ik veel gebruik van kanker en een aantal doodsbedreigingen.
Ik heb mijn zoon hier hard voor op zijn donder gegeven en zijn mobiel in beslag genomen. Dat hij op Facebook en instagram zit wist ik wel, maar ik kwam tot mijn verbazing toen ik zijn mobiel bekeek erachter dat hij een tweede instagram account heeft met 4000 volgers. Ik heb zelf ook instagram om de kinderen in de gaten te houden, maar als ik mijn adressenboek bekijk zie ik een ander account aan het mailadres van mijn zoon gekoppeld staan dan het account met 4000 volgers.
Op ask.fm waren er 1200 berichten geplaatst.

Ik heb mijn zoon om opheldering gevraagd en hij vertelde dat hij ruzie had met mensen op instagram die hem toen ook op ask.fm lastig zijn gaan vallen. De ruzie zou begonnen zijn met een groep leerlingen op school die vrienden van buiten school erbij hebben betrokken waardoor de ruzie op instagram en ask.fm verder is gegaan.
Gezien de grote hoeveelheid volgers op instagram vrees ik dat mijn zoon ruzie aan het voeren was over internet met mensen die niet eens in de buurt wonen maar ergens anders in Nederland.

Allereerst baal ik ervan hoe mijn zoon zich gedraagt op het internet. Echter baal ik er ook van dat op ask.fm de afzenders niet te traceren zijn van vulgaire vragen. Er staan vragen tussen over seks en vragen waarin haat wordt geuit naar joden. Ik had graag willen weten of leerlingen die klagen over het gedrag van mijn zoon ook dezelfde leerlingen zijn die het gedrag uitlokken door mijn zoon diverse vragen te sturen maar dat kan dus niet!
Ik heb mijn zoon verteld dat toen hij werd lastiggevallen dat gewoon tegen mij had moeten zeggen en niet zelf had moeten gaan pesten want nu kunnen we niks meer. We kunnen niet naar de politie en de school kan ook niks doen als de afzenders van ask.fm onbekend zijn.
Ik heb mijn zoon ook verteld dat hij de accounts moet verwijderen omdat we anders de politie hier op de stoep krijgen als hij zo door gaat.

Ik heb mijn zoon zowel het instagram account met 4000 volgers als het ask.fm account laten verwijderen. Op zijn telefoon staan bij Whatsapp geen gesprekken die wijzen op dat hij ook daar contact heeft met mensen die hij alleen van internet kent, maar ik vrees toch dat hij binnenkort weer deze personen gaat opzoeken omdat hij kennelijk ruzie heeft met mensen die hij nog nooit gezien heeft. Ook zijn contactenlijst op de telefoon bevat alleen namen die ik zelf ook ken.
Ik verbied hem om langer op ask.fm te zitten en om te instagrammen met mensen die hij niet kent. Ik baal er ook van dat mijn zoon foto's van zichzelf op internet heeft gezet wat helaas nagenoeg elke jongere doet, ik plaats nooit foto's op internet van mezelf, dat lijkt me ook helemaal niet nodig. Als mensen willen weten hoe het met mij of de kinderen gaat komen ze maar langs, ik vind het maar overdreven hoe heel Nederland bezig is met social media.
Van wat ik begrijp van mijn zoon komt het vaker voor dat jongeren veel volgers hebben op instagram en de website ook gebruikt wordt om contact te leggen met onbekenden. Van mij mag het niet en daar bestaat geen discussie over.

Van Facebook is hier op de computer het wachtwoord opgeslagen waardoor ik zonder het wachtwoord in te tikken op zijn account kan inloggen, dat mijn zoon ook op Facebook meerdere accounts heeft kan ik niet uitsluiten
Ik kijk wel regelmatig bij zijn privéberichten en naar de pagina's die hij leuk vindt maar volledige controle is onmogelijk gezien ik niet kan zien wat mijn zoon in het verleden voor berichten heeft geliked en geplaatst.
Denken dat je door het wachtwoord van je kind te kennen alles kan monitoren is erg naïef.
Mijn zoon is 16 en dan gaat het ook tegen de privacy in om elke dag zijn telefoon te controleren. Daarnaast kwam ik er vandaag pas achter dat je met instagram makkelijk in en uit kan loggen en op die manier het bestaan van een tweede account kan verzwijgen voor je ouders.

Overigens lijkt het me geen goede manier van opvoeden om een kind van 10 een Facebookaccount te laten maken met een valse geboortedatum.

Ik heb volgende week een gesprek op school met de mentor over het gedrag van mijn zoon op internet maar ik vind dat de school ook wel wat had mogen doen in jongeren leren omgaan met internet. Dat jongeren (volgens mijn zoon op school) massaal hun accounts open zetten, voor/achternamen openbaar op instagram zetten, als profielfoto een foto gebruiken waar hun gezicht op te zien is voor iedereen en contact hebben met onbekenden om zo veel volgers te verzamelen vind ik belachelijk.

Goudvis

Goudvis

07-02-2016 om 17:07

Imane

Ik heb geen ervaring met Ask.fm, maar pet af voor jou.
Wel zou ik mijn achternaam snel laten verwijderen dokr forumbeheer, jij en daarmee je zoon worden nu erg herkenbaar.

Ava

Ava

08-02-2016 om 12:30

Naam

Wat Goudvis zegt, vind ik ook. Misschien kan forumbeheer dat doen zonder een expliciet verzoek van Imane? Gewoon, om z'n gebruikers te beschermen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.