Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

lukke

lukke

15-05-2010 om 00:18

Computeren slechter dan lezen?

Laatst stond er weer een heel artikel in de krant dat het niet bewezen is dat computerspelletjes spelen slecht is voor kinderen. Zolang ze tenminste ook buiten spelen en ook met andere kinderen spelen. Zelf was ik vroeger een kind dat altijd las. Ik moest natuurlijk ook wel eens naar buiten en speelde ook met vriendinnetjes, maar de rest van de tijd las ik. Ik mocht van de bieb 3 boeken per week en mijn moeder kocht iedere week een boek en daar had ik niet genoeg aan.

Mijn dochter doet niks liever dan computeren. Ze mag op een schooldag 1 uur en op vrije dagen 2 uur. Ik krijg daar veel negatieve reacties op, maar ik snap niet zo goed waarom. Het zijn geen geweldspelletjes ofzo, maar leuke educatieve kinderspelletjes (vaak zoals in die oefenboekjes van verbind de lijntjes, of tel de appels). Waarom zou dat kwaad kunnen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

15-05-2010 om 07:04

Fantasie

Je zit met een boek ook wel op je kont, net als aan de computer, maar het stimuleert de fantasie, dat is voor mij toch wel een duidelijk verschil.
Leuke educatieve kinderspelletjes kunnen natuurlijk geen kwaad, maar 2 uur achtermekaar zou mij te gortig zijn.
Mijn oudste is 5 en mag heel soms (zelden) max. een half uurtje. Hij wil het liefste legofilmpjes kijken op youtube om inspiratie te krijgen om weer te gaan spelen

dc

dc

15-05-2010 om 10:05

Houding

met lezen kun je je in heel veel verschillende houdingen zetten, met de computer is dat aardig gelimiteerd. Voor een opgroeiend kind is dat echt niet goed. Ik zou dus zeker niet 2 uur achter elkaar laten computeren, dat is ook niet goed voor een volwassene! En zeker zorgen dat alles goed op haar hoogte is ingesteld!

Massi Nissa

Massi Nissa

15-05-2010 om 12:31

Ach

Hier mag onze drukke peuter best een half uurtje computeren: Barbie aankleden of poissonrouge. Goed voor haar muisvaardigheden. Ze kijkt ook best vaak bepaalde liedjes of filmpjes op youtube. En ze kijkt televisie - ook wel een uur per dag ofzo, dat is moeilijk in te schatten omdat ze meestal vijf minuten geconcentreerd kijkt en dan weer even bezig is met iets anders.
Het belangrijkste lijkt mij voldoende afwisseling en buitenlucht. Het idee dat een kind van de computer en tv weggehouden moet worden, heeft ook lang bij mij gespeeld. Nu denk ik daar toch anders over. Natuurlijk zit daar een componentje moederlijke gemakzucht bij, het is erg fijn als dochter 's morgens vroeg naar Sesamstraat kan kijken terwijl wij ouders rondvliegen om de dag opgestart te krijgen. Het is echter ook de bewustwording van de centrale plaats die met name de computer in ons leven inneemt. De computer is onvermijdelijk geworden. Wel zie ik er natuurlijk goed op toe dat dochter alleen op peutersites speelt. Ik zit er letterlijk naast, of sta in de buurt was te vouwen ofzo.
Groetjes
Massi
PS: Lezen is een virus dat veel kinderen permanent overslaat. Je bent lezer of je bent het niet. Daar hebben de computer en de tv in mijn ogen eigenlijk weinig mee van doen. Je biedt het aan als goeie middenklasse-ouder, hoopt fervent dat het leesvirus erfelijk is en verder wacht je af .

Annet

Annet

15-05-2010 om 23:08

Hier juist geen educatieve spelletjes

Ik heb niets tegen pc of ds. Maar die zogenaamd educatieve spelletjes laten inderdaad weinig ruimte voor eigen creativiteit. Leren doen ze op school al genoeg, tenzij jouw kind toevallig extra oefening nodig heeft. Dan snap ik de keuze.
Ik laat mijn kinderen juist ander soort spellen doen, bijvoorbeeld strategiespel voor oudste (12), tekenprogramma voor jongste (7). Vroeger (als kleuter) hebben ze veel putt putt gespeeld. Dat is meer een avonturenspel. Er zijn zoveel leuke spellen. Online kun je ook veel vinden. Youtube is hier ook erg populair.
De tijden die je aanhoudt vind ik prima, tenzij ze ook nog zoveel uren op ds en tv zit op dezelfde dag.

lukke

lukke

17-05-2010 om 23:39

Nee, sinds ze kan computeren is tv helemaal uit. Ze mag kiezen wat ze doet en dan is computeren echt nummer 1.
Voor wat betreft de houding, tja, ik computer al jaren zeker 10 uur per dag en de enige keer dat ik last had was toen ik stress had. Ontslag genomen en het was over. Mijn fysio zei dat hij dat vaak zag: mensen die helemaal vast zaten in RSI en direct opklaarden als ze besloten te scheiden, ontslag te nemen of een andere stressbron aan te pakken. Desalnietemin zet ik haar natuurlijk wel op goeie hoogte.

Dank voor de tip van de andere spelletjes: zo had ik het nog niet bekeken!

dc

dc

20-05-2010 om 00:18

Houding

"Voor wat betreft de houding, tja, ik computer al jaren zeker 10 uur per dag en de enige keer dat ik last had was toen ik stress had."

ik mag aannemen dat jij niet meer in de groei zat?? Lijkt me toch wel verschil uit te maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2010 om 00:47

Is computeren slechter dan

aan een schooltafel zitten?
Als je normaal bij een computer zit zou ik niet weten wat er mis kan gaan bij een kind in de groei. Een goede stoel, een tafel waarbij ze goed kunnen zitten, ik zie het probleem niet. Ik zie hier toch af en toe vreemde redenaties langskomen waarom een kind niet lang zou mogen computeren. Zolang er maar een leven náást het computeren is, dat is wel belangrijk.
Een volwassene, ik ga even van een arbeidsregel uit, mag 2 uur achter elkaar computeren en moet dan een kwartier rust nemen.

dc

dc

22-05-2010 om 10:51

Kaaskopje

het lijkt me wel een verschil uit te maken. Met computergebruik gebruik je toch heel veel de muis achter elkaar en het komt BOVENOP het al op school zitten.

Maar goed, ik denk het, en kan het natuurlijk niet bewijzen. Ik hou mijn kinderen gewoon zo lang mogelijk van de computer af. Dat kunnen en moeten ze de rest van hun leven nog.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2010 om 20:52

het is jouw opvoeding.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.