Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Digipesten met de mobiele telefoon

Wat ik heb meegemaakt wil ik graag met andere ouders delen om hen te waarschuwen…

Vlak voor de kerstvakantie ben ik door de juf van mijn 10-jarige dochter aangesproken op dat er klachten zijn van ouders over gedragingen van mijn dochter via de mobiele telefoon. Ik heb het mijn dochter gevraagd en die zei dat ze niet weet waar die ouders het over hebben. Ik heb toen weer bij de juf navraag gedaan maar ik kreeg geen verdere duidelijkheid en ik liet het zitten.

Vervolgens kreeg ik afgelopen donderdag een brief getekend op 2 januari 2024 dat er een klacht is ingediend over telefonische overlast vanaf het telefoonnummer dat mijn dochter gebruikt. Ik dacht he, is dit echt? Toen heb ik de klantenservice van de provider van dochter haar telefoonnummer gebeld. Zij bevestigden de brief en legden uit dat zij een opdracht hiervoor kregen van de provider van een klasgenootje van mijn dochter. 

Vervolgens zocht ik het nummer dat in de brief staat op in mijn dochters telefoon en die staat erin onder de naam van een vriendinnetje. De ouders die hebben geklaagd voor de kerst waren zeker niet de ouders van het vriendinnetje, maar van een ander meisje. 

Mijn dochter heeft een tijd geleden een goedkope “refurbished” telefoon gekregen zonder sim voor het spelen van Roblox. Een paar weken geleden besloten we thuis dat mijn dochter nu wel een sim krijgt omdat het handig is als ze mij zelfstandig kan bellen en ik haar kan appen want ze gaat niet meer naar de BSO.

Helaas heb ik nu al moeten besluiten dat ik het abonnementje opzeg en ze de telefoon niet terugkrijgt. Wie weet wat ze nog meer heeft uitgespookt. Ze gaat nu maar na school direct naar huis in plaats van voetballen op het pleintje. En dan gaat ze maar een boek lezen of zo.

Voor straf moest mijn dochter van mij voor morgen een opstel schrijven over wat de gevolgen zijn van digipesten (heeft ze wel netjes gedaan). En morgen ga ik ook maar eens navragen wat er volgens die ouders allemaal is gezegd en gedaan tijdens de telefoontjes...



maar heb je dan helemaal niet meegekeken in haar telefoon tot ze heeft laten zien dat ze de verantwoordelijkheid aan kan?

Ik heb het 3x gelezen maar ik snap het niet. Er hebben dus mensen geklaagd bij de provider, maar dat kunnen niet de ouders zijn van het kind van wie het betreffende nummer is? Wie dan wel? Wat schrijft je dochter erover? 
Mijn dochter heeft ook heel wat uitgespookt met haar telefoon op die leeftijd, en daar heeft ze ook de consequenties voor gedragen. Maar wel nadat ik precies wist wat er gebeurd was. Ze hield haar telefoon, want die had ze nodig om mij te bellen en zaken te regelen. Trouwens, anders leerde ze het nooit. 
Een boek lezen ipv buiten voetballen is een slechte straf. Lees liever samen w
een boek over pesten ofzo, maar alleen als je precies weet wat er gebeurd is. 

“Zij bevestigden de brief en legden uit dat zij een opdracht hiervoor kregen van de provider van een klasgenootje van dochter”

Een provider geeft jou toch geen informatie over het nummer of de provider van anderen. En jij kan toch niet weten bij welke provider dat klasgenootjes telefoon zit? 
raar ook dat je niet in de telefoon hebt gekeken en je dochter op haar onschuldige blik hebt geloofd. Meisjes van 10 kunnen echt al stoute dingen uithalen. 

Een klacht via de provider betekent dat ze minimaal 5x gebeld heeft naar hetzelfde nummer, en dat de eigenaar van dat nummer bij de eigen provider heeft aangegeven dat dat contact ongewenst was. De inhoud van het contact doet er verder niet toe, dat controleert de provider niet. Zo'n klacht loopt via twee providers die beide grondig controleren dat beller en ontvanger echt kloppen en niet door een andere partij vervalst zijn; het zal dus echt wel kloppen dat de telefoon van jouw dochter de beller was. Dat jij die klacht ontvangt van je eigen provider is om jouw privacy te beschermen; jouw gegevens niet doorgegeven te worden aan de ontvanger of aan de provider van de ontvanger.

Bij de kracht via de juf zal het anders liggen. De juf zal vooral kijken naar de inhoud van het contact en niet naar de frequentie. Bij die klacht is het mogelijk dat je dochter geframed is door iemand anders (zeker als het gaat om messaging-apps), want de juf heeft niet de technische kennis of tools om dat te controleren.

Maar het totaalplaatje van die twee 'onafhankelijke' klachten waarvan één geverifieerd is door de provider, is natuurlijk zorgelijk en wijst sterk in de richting dat je dochter flink wat uitgespookt heeft. 

Ik zou eerst eens gaan uitzoeken wat er precies is gebeurd. Een klacht van de provider komt niet zomaar uit de lucht vallen. Daarbij kun jij niet weten of dat van een klasgenootje komt en welk kind dat dan is. Want die providers weten helemaal niet waar hun klanten op school zitten en bij wie in de klas etc. En het lijkt me sterk dat alle ouders van elkaar weten welke provider ze hebben. 

In ieder geval; zoek uit wat er gebeurd is, heb het daar over met je dochter. Tijdelijk geen telefoon is prima, maar er komt een moment dat ze die wel nodig gaat hebben en dan is het zaak dat ze weet wat wel/niet kan en hoe je met elkaar omgaat. Maak de effecten van haar gedrag op een ander inzichtelijk. 



"Vlak voor de kerstvakantie ben ik door de juf van mijn 10-jarige dochter aangesproken op dat er klachten zijn van ouders over gedragingen van mijn dochter via de mobiele telefoon. Ik heb het mijn dochter gevraagd en die zei dat ze niet weet waar die ouders het over hebben"

En heb je toen ook de telefoon van je kind gecheckt? 

MamaE schreef op 08-01-2024 om 11:30:

Ik zou eerst eens gaan uitzoeken wat er precies is gebeurd. Een klacht van de provider komt niet zomaar uit de lucht vallen. Daarbij kun jij niet weten of dat van een klasgenootje komt en welk kind dat dan is. Want die providers weten helemaal niet waar hun klanten op school zitten en bij wie in de klas etc. En het lijkt me sterk dat alle ouders van elkaar weten welke provider ze hebben.

Volgens mij had TS dit nummer in de telefoon van haar dochter opgezocht en toen gezien dat het van een klasgenootje was. Waarom ze niet meteen de inhoud van de gesprekken gecheckt heeft is me niet helemaal duidelijk.

Annaniem2023 schreef op 08-01-2024 om 07:51:

“Zij bevestigden de brief en legden uit dat zij een opdracht hiervoor kregen van de provider van een klasgenootje van dochter”

Een provider geeft jou toch geen informatie over het nummer of de provider van anderen. En jij kan toch niet weten bij welke provider dat klasgenootjes telefoon zit?
raar ook dat je niet in de telefoon hebt gekeken en je dochter op haar onschuldige blik hebt geloofd. Meisjes van 10 kunnen echt al stoute dingen uithalen.

Huh, maar dat zegt TS toch helemaal niet? Het enige wat mij niet helemaal duidelijk is, is of ze ons wil waarschuwen voor wat je kind blijkbaar allemaal kan uitspoken zonder dat je het weet, of dat ze ons wil waarschuwen dat je een brief kan krijgen van de provider. Volgens mij realiseert TS echt wel dat haar dochter iets serieus heeft uitgehaald en ze heeft haar ook straf gegeven. En ze probeert nu te achterhalen bij de andere ouders wat er gebeurd is toch? (Ben ik wel benieuwd naar, hoe bont je het moet maken wil je klachten krijgen van de provider). 

ik denk dat het als eerste verstandig is om je dochter niet vrij te laten op haar telefoon. Na de eerste waarschwing had je natuurlijk al moeten controleren wat je dochter allemaal doet met haar telefoon. Kinderen moeten leren hoe ze met social media om moeten gaan. Wij hebben al onze kinderen in de gaten gehouden toen ze net een telefoon hadden. Niet alleen om ze te controleren maar om ze te leren hoe ze bepaalde situaties om moeten gaan. Denk aan steeds nieuwe groepen starten en kinderen buitensluiten. Ook dat is pesten. Gekke bijnamen bedenken. Maar ook hoe stel je iets in op privé. Wat die je als iemand reageert die je helemaal niet kent? Ze leren dat ze geen grappig bedoelde naaktfoto's moeten maken. Je komt het raarste dingrn tegen en daarom zal je als ouder je kind moeten leren wat wel en niet kan.  

Bij jou wordt dat nu ook de hoogste tijd. Je dochter heeft zich blijkbaar ernstig misdragen. Zo erg dat er ouders zijn geweest die ergens een klacht ingediend hebben ipv het uitsluitend via de school te laten lopen. Ik zou toch nog maar eens in gesorek gaan met de juf en haar telefoon naar eens goed gaan nalopen. 

Plantenbak schreef op 08-01-2024 om 19:16:

ik denk dat het als eerste verstandig is om je dochter niet vrij te laten op haar telefoon. Na de eerste waarschwing had je natuurlijk al moeten controleren wat je dochter allemaal doet met haar telefoon. Kinderen moeten leren hoe ze met social media om moeten gaan. Wij hebben al onze kinderen in de gaten gehouden toen ze net een telefoon hadden. Niet alleen om ze te controleren maar om ze te leren hoe ze bepaalde situaties om moeten gaan. Denk aan steeds nieuwe groepen starten en kinderen buitensluiten. Ook dat is pesten. Gekke bijnamen bedenken. Maar ook hoe stel je iets in op privé. Wat die je als iemand reageert die je helemaal niet kent? Ze leren dat ze geen grappig bedoelde naaktfoto's moeten maken. Je komt het raarste dingrn tegen en daarom zal je als ouder je kind moeten leren wat wel en niet kan.

Bij jou wordt dat nu ook de hoogste tijd. Je dochter heeft zich blijkbaar ernstig misdragen. Zo erg dat er ouders zijn geweest die ergens een klacht ingediend hebben ipv het uitsluitend via de school te laten lopen. Ik zou toch nog maar eens in gesorek gaan met de juf en haar telefoon naar eens goed gaan nalopen.

lieve mensen, jullie spreken TS aan op iets wat ze allang heeft gedaan of zich voorneemt in haar openingspost, dus dat weet ze al. 

Ben je al wijzer geworden wat er precies is gebeurd Myrrha? Lijkt me vreselijk om te ontdekken dat je kind zich blijkbaar zo misdraagt! 

troelahoep schreef op 08-01-2024 om 19:22:

[..]

lieve mensen, jullie spreken TS aan op iets wat ze allang heeft gedaan of zich voorneemt in haar openingspost, dus dat weet ze al.

Niet. Ze zegt dat ze de telefoon heeft afgepakt. Haar dochter een opstel moet schrijven en ze aan de juffrouw gaat vragen wat die ouders beweren. 

Dat navragen is een begin maar daar leert de dochter niks van. Op een gegeven moment zal die dochter weer een telefoon gebruiken. En ik zou het toch echt zelf willen checken. Dus telefoon nalopen en vooral dochter vragen wat er precies gebeurd is en samen bespreken wat ze gaan doen om dit nu te voorkomen

 

Plantenbak schreef op 08-01-2024 om 19:27:

[..]

Niet. Ze zegt dat ze de telefoon heeft afgepakt. Haar dochter een opstel moet schrijven en ze aan de juffrouw gaat vragen wat die ouders beweren.

Dat navragen is een begin maar daar leert de dochter niks van. Op een gegeven moment zal die dochter weer een telefoon gebruiken. En ik zou het toch echt zelf willen checken. Dus telefoon nalopen en vooral dochter vragen wat er precies gebeurd is en samen bespreken wat ze gaan doen om dit nu te voorkomen

Ja, dus ze heeft geen vrijheid meer om op haar telefoon te gaan. En ze gaat het navragen, dus? Vergeet niet dat het meisje pas een paar weken geleden een simkaart heeft gekregen en de eerste klacht van vlak voor de kerstvakantie is. Je kan dan volgens mij niet veronderstellen dat TS het al geruime tijd op zijn beloop laat of er niet op let. Ze heeft aanvankelijk met haar dochter gepraat en het bij de juf nagevraagd. Na de tweede klacht via de provider- ook raar eigenlijk, vind je niet? Waarom gaan die ouders niet eerst in gesprek?- heeft ze maatregelen genomen. 

Stel, misschien ook niet waarschijnlijk, maar toch, dat haar dochter inderdaad niet weet waar het over gaat en er iets anders gaande is, dat haar telefoon is gehackt ofzo en zij onaangename berichten verstuurt zonder dat ze het weet. Eerlijk, mocht het mijn eigen kind zijn dat zou ik bij een eerste klacht niet heel anders gehandeld hebben: een gesprek voeren met mijn kind, op school of bij de ouders navragen en het dan even aankijken. Ik zou wel in de telefoon kijken overigens (misschien heeft TS dat ook wel gedaan) maar kind kan natuurlijk ook zo gewiekst zijn dat het bewijsmateriaal meteen weg is. 

Ik heb ook wel eens gehoord in mijn omgeving van een kind in dezelfde leeftijd die werd beschuldigd van pesterijen, leraar had behoorlijk stevige klachten gehad van andere ouders. Bleek het precies omgekeerd te zijn, het kind was juist slachtoffer van een clubje dat had afgesproken haar eens flink te pakken op deze manier na een ruzietje op school. Een behoorlijk heftige vorm van uitsluiten, kind is er ook door van school veranderd. 

We weten gewoon niet wat er gebeurd is en TS is er ook nog niet achter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.