Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

elisa

elisa

13-06-2010 om 11:18

Digitale foto's zoooooo groot id computer help

Ik heb net mijn foto's ge-upload in mijn computer uit mijn nieuwe panasonic lumix cameraatje. Nu zijn ze een halve meter bij nog wat, dus allemaal megagroot om te versturen. Kan ik dat in mijn camera al aanpassen? Wie helpt svp, ik heb er echt geen verstand van en er zit een mega dvd bij met gebruiksaanwijzing daar snap ik niets van.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Paint

Foto openen in paint, dan zie je bovenaan de optie: afbeelding.
Op klikken, dan krijg je de optie formaat wijzigen/hellen. Daar op klikken, dan krijg je een blokje met horizontaal 100% en verticaal 100%. die kun je veranderen. Ik zou daar dan 20% (beide) van maken, en dan kun je de foto in kleiner formaat opnieuw opslaan. Dan heb je dus dezelfde foto in twee formaten op je computer.

Gr. Poezie.

Camera instelling op raw?

Panasonic Lumix
Kies met het draaiknopje bovenop het rode I-tje, druk dan op menu (set) je komt dan in het programma met instellingen, scroll door naar ´kwaliteit´ en kijk of hij op RAW staat, kies voor een van de andere opties, bij mij staat ie op de twee lijntjes met het pijltje erboven.

(RAW is wel de beste kwaliteit)

Maxime.M

Maxime.M

13-06-2010 om 15:54

Handig tooltje downloaden

Je kan via de microsoft site een handige image resizer downloaden; dit is de pagina: http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
Rechts zie je dan een lichtblauwe balk met allerlei handige kleine programmaatjes en als je naar onderen scrollt zie je bijna onderaan het programmaatje ' image resizer' , als je dit installeert (het is maar een paar kb) dan zie je vervolgens, wanneer je op je foto gaat staan en met je rechtermuisknop klikt een extra optie in het lijstje staan; nl. resize image. Je kan dan uit 3 formaten kiezen, reuze handig voor als je eens een foto naar iemand wilt toezenden. Je kan je originelen wel op groot formaat bewaren,wat natuurlijk wel nodig is, als je ze ooit zou willen afdrukken of gebruiken voor een album wat je tegenwoordig kan laten drukken, dan heb je niets aan hele kleine foto's.
Het kan wel zo zijn dat je (wat mien al schrijft) de foto's in RAW opslaat, en dat is op zich niet echt noodzakelijk, het grootste formaat JPEG daar kan je ook voldoende mee.
Ik zou zelf echt niet mijn foto's meteen al op klein formaat fotograferen, ken iemand die dat deed en dus echt niets meer met die foto's kon doen (qua afdrukken enzo, want daar waren ze te klein voor)

Maxime

Kan in camera

Druk op de menu knop, kies picture size, kies de beeldresolutie ( 640-480 pixels is klein), druk op menu.
Zo zou het volgens mij moeten lukken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.