Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Bijtje82

Bijtje82

13-08-2023 om 12:37

Inclusief korting prijs berekenen in excel.


Voor het zoeken van de formule: als je onder formules kiest voor 'formules weergeven', dan schrijft hij de formules uit ipv ze te berekenen.

Je verwijst naar een ander tabblad door in een formule gewoon die cel in het andere tabblad aan te klikken. De cel is dan niet C3, maar bijv. Blad2!C3. (Je kunt het ook typen ipv aanklikken).
Ik snap niet je hele verhaal, maar er zal een formule in zitten die verwijst naar (of zoekt in) blad2.

Bijtje82

Bijtje82

13-08-2023 om 15:36

Jesse_1 schreef op 13-08-2023 om 15:24:

Voor het zoeken van de formule: als je onder formules kiest voor 'formules weergeven', dan schrijft hij de formules uit ipv ze te berekenen.

Je verwijst naar een ander tabblad door in een formule gewoon die cel in het andere tabblad aan te klikken. De cel is dan niet C3, maar bijv. Blad2!C3. (Je kunt het ook typen ipv aanklikken).
Ik snap niet je hele verhaal, maar er zal een formule in zitten die verwijst naar (of zoekt in) blad2.

Ja het is een beetje lastig uitleggen zonder beeld. 

Ergens in dat hele bestand staat dus een formule of verwijzing waardoor als ik in Tab1 cel A3 een 1 invul. C3 d3 e3 en f3 gevuld worden met de data die ik in Tab2 regel 1 heb ingevoerd. 

Dus die verwijzing zorgt ervoor dat bij het invullen van één cel, meerdere cellen worden overgenomen. 

Maar ...

Als ik het goed begrijp, zou ik die cel dus moeten kunnen vinden als ik de formules laat weergeven. 

Die cel heeft hij namelijk ergens vakkundig verborgen zodat men die planning niet zomaar om zeep kan helpen. 

Bijtje82 schreef op 13-08-2023 om 15:36:

[..]

Ja het is een beetje lastig uitleggen zonder beeld.

Ergens in dat hele bestand staat dus een formule of verwijzing waardoor als ik in Tab1 cel A3 een 1 invul. C3 d3 e3 en f3 gevuld worden met de data die ik in Tab2 regel 1 heb ingevoerd.

Dus die verwijzing zorgt ervoor dat bij het invullen van één cel, meerdere cellen worden overgenomen.

Maar ...

Als ik het goed begrijp, zou ik die cel dus moeten kunnen vinden als ik de formules laat weergeven.

Die cel heeft hij namelijk ergens vakkundig verborgen zodat men die planning niet zomaar om zeep kan helpen.

Heb je ook alle verborgen cellen zichtbaar gemaakt? (Of tabbladen...)

Bijtje82

Bijtje82

13-08-2023 om 15:52

Jesse_1 schreef op 13-08-2023 om 15:40:

[..]

Heb je ook alle verborgen cellen zichtbaar gemaakt? (Of tabbladen...)

Dat durf ik op dit moment niet te zeggen. Heb het werkbestand nu even niet paraat. 

Wat ik op dit moment nog even niet begrijp is hoe je met een formule uit 1 cel verwijzingen kunt maken naar meerderen cellen in een kolom terwijl de data verschilt. 

Als ik even voor mij iets logisch van zou moeten breien zou dat iets zijn als tab1 Kolom A regelnr. 3 = 1, dan is data Tab2 kolom A nummer 1. 

Maar als je 2 typt in tab1 regel 3 dan is data tab2 regel 2.


Ben nu bijna geneigd om je dat bestand toe te sturen 🤣

Het verwijzen naar een cel van een ander tabblad zit 'm in het vetgedrukte van Jesse_1 hieronder. Door inderdaad de formules zichtbaar te maken, kan je het vinden.
Ik geef tabbladen meestal een naam, dus dan staat er die naam i.p.v. Blad1 of Blad2 etc.

Jesse_1 schreef op 13-08-2023 om 15:24:

Voor het zoeken van de formule: als je onder formules kiest voor 'formules weergeven', dan schrijft hij de formules uit ipv ze te berekenen.

Je verwijst naar een ander tabblad door in een formule gewoon die cel in het andere tabblad aan te klikken. De cel is dan niet C3, maar bijv. Blad2!C3. (Je kunt het ook typen ipv aanklikken).
Ik snap niet je hele verhaal, maar er zal een formule in zitten die verwijst naar (of zoekt in) blad2.

En van jou Jesse_1, heb ik vandaag geleerd dat je formules dus ook weer een naam kan geven. Je raakt nooit uitgeleerd over excel.

Bijtje82

Bijtje82

13-08-2023 om 19:38

Courage schreef op 13-08-2023 om 18:54:

Het verwijzen naar een cel van een ander tabblad zit 'm in het vetgedrukte van Jesse_1 hieronder. Door inderdaad de formules zichtbaar te maken, kan je het vinden.
Ik geef tabbladen meestal een naam, dus dan staat er die naam i.p.v. Blad1 of Blad2 etc.

[..]

En van jou Jesse_1, heb ik vandaag geleerd dat je formules dus ook weer een naam kan geven. Je raakt nooit uitgeleerd over excel.

Dat dus!

Ik heb nooit geleerd met Excel om te gaan, maar als ik zie wat een formule doet dan snap ik wel wat de bedoeling is. Zo leer ik mezelf eigenlijk alles.

Of zoals mijn vriend laatst zei.. jij moet eens wat minder als een man denken en gewoon eerst de instructies lezen. 

De handleiding is eigenlijk vrijwel het eerste wat ik altijd weggooi 😁 

Ik geef tabbladen ook altijd een naam, is zeker ook wel nodig als ik bestanden maak voor mijn vriend. Blad 1 is van mij met formules etc. Die heet AFBLIJVEN! En de anderen hebben de namen van zijn klanten.

Hij snapt er helemaal niks van en dan krijg ik binnen 15.min telefoon.. schat... ik heb het stuk gemaakt...

Heb je in de berekening nog wel rekening te houden met btw? Is de prijs aan consumenten incl btw en de prijs aan de ondernemer ook? Er kan nog weleens een hele andere formule uitkomen als daar nog onderscheid in is.

Bijtje82

Bijtje82

14-08-2023 om 07:52

Decembermamma schreef op 14-08-2023 om 07:29:

Heb je in de berekening nog wel rekening te houden met btw? Is de prijs aan consumenten incl btw en de prijs aan de ondernemer ook? Er kan nog weleens een hele andere formule uitkomen als daar nog onderscheid in is.

Ja, de prijs is inclusief btw.

Bijtje82 schreef op 14-08-2023 om 07:52:

[..]

Ja, de prijs is inclusief btw.

Prijzen voor ondernemers zijn normaal excl btw. (Bijv Makro, Sligro). Voor consumenten altijd incl btw.

Bijtje82

Bijtje82

14-08-2023 om 09:38

Annelies58 schreef op 14-08-2023 om 09:24:

[..]

Prijzen voor ondernemers zijn normaal excl btw. (Bijv Makro, Sligro). Voor consumenten altijd incl btw.

Klopt, we bieden een in en exclusief aan

Onze klanten vinden dat fijn, dan hoeven zij zelf de btw berekening niet meer te doen bij het doorrekenen. 

Bijtje82

Bijtje82

14-08-2023 om 11:58

We gaan uiteindelijk toch een andere formule gebruiken. A3/1.1
Dat moeten we wel doen vanwege het terug en bij rekenen van de btw. Dat werkt niet als je de andere methode gebruikt, dan kom je niet meer uit.

Want.. als je 50% van 100 neemt hou je 50 over. Maar die 50% incl terugrekenen over 50 is 75.

Anders komen we nooit goed uit aangezien we uit moeten gaan van de consumenten verkoopprijs. Deze staat namelijk vast. 

Bijtje82 schreef op 14-08-2023 om 11:58:

We gaan uiteindelijk toch een andere formule gebruiken. A3/1.1
Dat moeten we wel doen vanwege het terug en bij rekenen van de btw. Dat werkt niet als je de andere methode gebruikt, dan kom je niet meer uit.

Want.. als je 50% van 100 neemt hou je 50 over. Maar die 50% incl terugrekenen over 50 is 75.

Anders komen we nooit goed uit aangezien we uit moeten gaan van de consumenten verkoopprijs. Deze staat namelijk vast.

Eerlijk gezegd heb ik geen idee meer wat je eigenlijk wilt uitrekenen. Maar als je het zo doet geeft je ondernemers geen 10 % korting, maar laat je consumenten 10 % extra betalen t.o.v. ondernemers. Wat inderdaad niet hetzelfde is.

Is het eerste geval neem je 10 % van de consumentenprijs om de ondernemersprijs te berekenen. In het tweede geval neem je 10 % van de consumentenprijs om de particuliere prijs te berekenen. (wat je dus doet met je laatste formule).

De BTW berekening staat daar los van. Dus particulieren betalen bijvoorbeeld €1000,- + 21 procent BTW, dus in totaal €1.210,-. Als je ondernemers 10 procent korting geeft betalen zij dus €900 + €189 BTW , dus in totaal €1089.

Bijtje82

Bijtje82

14-08-2023 om 13:30

Daglichtlamp schreef op 14-08-2023 om 13:09:

[..]

Eerlijk gezegd heb ik geen idee meer wat je eigenlijk wilt uitrekenen. Maar als je het zo doet geeft je ondernemers geen 10 % korting, maar laat je consumenten 10 % extra betalen t.o.v. ondernemers. Wat inderdaad niet hetzelfde is.

Is het eerste geval neem je 10 % van de consumentenprijs om de ondernemersprijs te berekenen. In het tweede geval neem je 10 % van de consumentenprijs om de particuliere prijs te berekenen. (wat je dus doet met je laatste formule).

De BTW berekening staat daar los van. Dus particulieren betalen bijvoorbeeld €1000,- + 21 procent BTW, dus in totaal €1.210,-. Als je ondernemers 10 procent korting geeft betalen zij dus €900 + €189 BTW , dus in totaal €1089.

Klopt, het is ook niet helemaal kloppend. We geven in dat geval dan ook niet aam dat we 10pct korting geven. Maar dat ze korting krijgen. 

We gaan er zo samen nog even naar kijken, want ik vind dat de berekening niet klopt. 😁

Normaal heb je inkoop , neem je marge etc. 

Nu hebben we inkoop en vanuit de leverancier een minimum verkoop consumentenprijs opgelegd. Daar wil je niet te ver boven zitten want je wilt jezelf niet de markt uit prijzen. 

Het zit hem nu ff in die prijs en de korting plus btw aftrek. 

als prijzen inclusief BTW zijn maakt het niet uit want 1210x0.9 is ook 1089,00

ReneVerbeek schreef op 14-08-2023 om 13:31:

als prijzen inclusief BTW zijn maakt het niet uit want 1210x0.9 is ook 1089,00

Nou ja als je feitelijk 10% korting op de consumentenprijs geeft moet je bedenken of je 10% over de netto verkoopprijs of bruto verkoopprijs wilt geven dat geeft zeker een flink verschil. Dus 10% over 119 euro of 10% over 100 euro. (Excl btw)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.