Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Bijtje82

Bijtje82

13-08-2023 om 12:37

Inclusief korting prijs berekenen in excel.


Bijtje82 schreef op 14-08-2023 om 21:41:

[..]

Ook dat snap ik helemaal want 3-3 is nu eenmaal niet hetzelfde als 3x3.


Maar als de berekening van de post hierboven 100/1.21 = 82,65

Waarom is 21% van 100 dan 79.

Tenminste.. als de berekening 100- 21 is.

Ik begin er inmiddels helemaal niets.meer van te snappen. Ik zou nu zelfs geloven dat de aarde vierkant is.

maak het inzichtelijk met een verhoudingstabel, dan zie je wat je doet en wat je eigenlijk wilt uitrekenen.

121 % (prijs inclusief BTW)€ 100,-
100 % (prijs exclusief BTW)
€ 82,644
21 % (BTW)
€ 17,355

omdat als je de 21% btw eraf haalt,je begint met 121%

Bijtje82

Bijtje82

14-08-2023 om 22:40

Tijgeroog schreef op 14-08-2023 om 22:06:

omdat als je de 21% btw eraf haalt,je begint met 121%

Dus...

Als mijn prijs incl 10% btw. 39.95 is.

Dan is 39.95 110%

Maar als ik 10% korting geef dan is de 39,95 100% 

Dus dan wordt de terugrekening 39.95x0.9 = 35,96/1.21 = 29,71

Dat was de prijs die ik oorspronkelijk had ingevuld 🙈 maar er klopte iets niet met het doorrekenen, dus hebben navraag gedaan. Daar kwam dus die 100/121 uit die best logisch klonk. 

In principe maakt het voor de uitkomst niet zozeer uit. 

De inkoop is een vast gegeven en de consumentenprijs staat vast. De enige prijs die niet helemaal klopt is dan de korting prijs. De btw berekening klopt wel. Dus of die prijs nu 35,96 is of 30 euro dat zou dan niet zoveel uitmaken. 

Maar ik ga het wel laten aanpassen. 😁 

Bijtje82

Bijtje82

14-08-2023 om 23:06

Net de hele uitleg op de app gezet en na 3x herhalen snapt ie me. Maar hij wil eerst bevestiging van anderen voordat ie me echt gelooft 😂

Denk dat het ooit goed komt. 

ja, klopt

Bijtje82

Bijtje82

14-08-2023 om 23:20

Tijgeroog schreef op 14-08-2023 om 23:11:

ja, klopt

Bedankt voor je geduld en uitleg!

Soms maken kleine dingetjes het zo onnodig ingewikkeld. Dan zie je het grote geheel even niet meer. 

Het kwartje viel pas toen ik de 100% en 121% doorkreeg 

Bijtje82

Bijtje82

15-08-2023 om 06:59

Ik zie zojuist dat excel zelf ook een formule geeft voor korting. Alleen vind ik die persoonlijk nog veel verder gezocht. 
Zij zeggen =100*(1-0,10) dat is hetzelfde als 1 x 0.9 Alleen dan opgebroken. 

Bijtje82

Bijtje82

15-08-2023 om 09:16

Bijtje82 schreef op 15-08-2023 om 06:59:

Ik zie zojuist dat excel zelf ook een formule geeft voor korting. Alleen vind ik die persoonlijk nog veel verder gezocht.
Zij zeggen =100*(1-0,10) dat is hetzelfde als 1 x 0.9 Alleen dan opgebroken.

Update.. dit gaf de doorslag icm een foto van de berekening uit excel zelf en de uitleg over 100 en 110pct. 

We komen er wel hoor :😜 

Het probleem zit 'm in de bron: aan ondernemers communiceer je een prijs exclusief BTW, aan consumenten inclusief BTW. Wat jullie nu willen is een korting aan de ondernemer geven op een prijs (consumentenprijs!) die je überhaupt niet, nooit, rekent aan een ondernemer. Dus je kort op een niet bestaande prijs.
Dat proberen jullie nu wel te doen en krijg je dus gedoe met je BTW en de berekening.
Vraag je zelf eens af waaróm deze meneer überhaupt aan ondernemers een korting wil geven gebaseerd op de consumentenprijs. Is hij wel zuiver in zijn doelgroep? Benadering van de markt. Wat wíl hij eigenlijk?

Laat dan op zijn minst het percentage los en zeg gewoon: als ondernemer krijg je het goedkoper dan als particulier.
Reken dan zelf vanaf de inkoopsprijs (een % erbij op). Dat weet je tenminste wat je aan het doen bent...

Ik heb het gevoel dat jullie beiden geen kaas hebben gegeten hiervan. En ja, daarmee kan je echt nog wel in de problemen komen, boekhoudkundig, belastingtechnisch.

Bijtje82

Bijtje82

15-08-2023 om 16:56

Courage schreef op 15-08-2023 om 15:24:

Het probleem zit 'm in de bron: aan ondernemers communiceer je een prijs exclusief BTW, aan consumenten inclusief BTW. Wat jullie nu willen is een korting aan de ondernemer geven op een prijs (consumentenprijs!) die je überhaupt niet, nooit, rekent aan een ondernemer. Dus je kort op een niet bestaande prijs.
Dat proberen jullie nu wel te doen en krijg je dus gedoe met je BTW en de berekening.
Vraag je zelf eens af waaróm deze meneer überhaupt aan ondernemers een korting wil geven gebaseerd op de consumentenprijs. Is hij wel zuiver in zijn doelgroep? Benadering van de markt. Wat wíl hij eigenlijk?

Laat dan op zijn minst het percentage los en zeg gewoon: als ondernemer krijg je het goedkoper dan als particulier.
Reken dan zelf vanaf de inkoopsprijs (een % erbij op). Dat weet je tenminste wat je aan het doen bent...

Ik heb het gevoel dat jullie beiden geen kaas hebben gegeten hiervan. En ja, daarmee kan je echt nog wel in de problemen komen, boekhoudkundig, belastingtechnisch.

Nee, ze krijgen inclusief en exclusief btw. Want dat zien ze graag zo. Snap niet waar je daar een probleem in kunt zien? 

Ze krijgen een 10pct korting incl btw en eentje ex btw. Niet zo lastig toch? 

Maak je maar geen zorgen, deze meneer weet heel goed wat hij doet Alleen met Excel is hij niet zo handig en ik ben gewoon in de war gemaakt door iemand die besloot dat hij het wiel had uitgevonden. Overzie het doorgaans ook gewoon prima, alleen nu ff niet. 

Deze meneer is al jaren eigen ondernemer met prima inkomsten en een goede boekhouder die alles netjes regelt 

Het is heel normaal dat je aan een zakelijke afnemer een ander tarief afgeeft. Zeker als ze bulk inkopen.

We hebben na heel veel Tijgeroog steun weer gewoon recht gezet en opgelost. Dus geen zorgen, het is maar een excel bestandje.

Zolang je ruim boven je inkoop verkoopt en je facturatie incl btw op orde hebt, dan maakt het niet uit wat je verkoopprijs is. Die btw wordt toch wel verwerkt. Of het nu 21 cent op een euro is op 21 euro op 100 euro. Die verrekening gaat gewoon automatisch mee in het programma. 

Uiteindelijk maak je vooraf een prijsafspraak en bij akkoord wordt over die prijs btw geheven. 

Er was ook helemaal niets mis met de btw verrekening, maar alleen met de korting. 


En zoals ik al had aangegeven moeten we achteruit rekenen omdat de consumentenprijs een fixed bedrag is.. Vastgesteld door onze leverancier. Voorwaarde om hun producten te mogen verkopen. 

Duurder mag, maar dan prijs je jezelf de markt uit, goedkoper mag niet want dan benadeel je de leverancier.

Bijtje82 schreef op 15-08-2023 om 16:56:

[..]

(...)

Het is heel normaal dat je aan een zakelijke afnemer een ander tarief afgeeft. Zeker als ze bulk inkopen.

(...)

Zolang je ruim boven je inkoop verkoopt en je facturatie incl btw op orde hebt, dan maakt het niet uit wat je verkoopprijs is. Die btw wordt toch wel verwerkt. Of het nu 21 cent op een euro is op 21 euro op 100 euro. Die verrekening gaat gewoon automatisch mee in het programma.

(...)

En zoals ik al had aangegeven moeten we achteruit rekenen omdat de consumentenprijs een fixed bedrag is.. Vastgesteld door onze leverancier. Voorwaarde om hun producten te mogen verkopen.

(...)

Uiteraard is het normaal dat je een gereduceerd tarief hanteert bij bulkverkopen aan andere ondernemers. Het ging er mij om dat de korting werkt verrekend vanaf de consumentenprijs, en dat is niet gebruikelijk.

Dat de BTW automatisch weer goed wordt berekend is mooi, dat scheelt inderdaad fouten richting de belastingdienst.

Oef, een fixed bedrag vanuit de leverancier... Ik zal maar niet vragen of die korting bij bulk/ondernemers wel mag. (but I had to ask...)

Bijtje82

Bijtje82

15-08-2023 om 18:11

Courage schreef op 15-08-2023 om 17:22:

[..]

Uiteraard is het normaal dat je een gereduceerd tarief hanteert bij bulkverkopen aan andere ondernemers. Het ging er mij om dat de korting werkt verrekend vanaf de consumentenprijs, en dat is niet gebruikelijk.

Dat de BTW automatisch weer goed wordt berekend is mooi, dat scheelt inderdaad fouten richting de belastingdienst.

Oef, een fixed bedrag vanuit de leverancier... Ik zal maar niet vragen of die korting bij bulk/ondernemers wel mag. (but I had to ask...)

Ja die korting mag 

Het gaat erom dat je commerciële prijs niet onder die prijs ligt. Onze leverancier levert alleen aan particulieren en groothandels. Dus onze zakelijke afnemers kunnen daar niet terecht. Nou ja het kan wel, maar niet zakelijk. 😉

Waarom zou een korting vanaf de consumentenprijs berekenen niet kunnen?

Reguliere consumentenprijs is 100 euro. En zakelijke afnemers krijgen het voor 90. Ik zie niet zo goed wat probleem hiermee is.  

Ik kan ook zeggen dat zakelijker afnemers 90 euro betalen en consumenten een tientje meer, welk verschil zit daar in?

Bijtje82 schreef op 15-08-2023 om 18:11:

Waarom zou een korting vanaf de consumentenprijs berekenen niet kunnen?

Reguliere consumentenprijs is 100 euro. En zakelijke afnemers krijgen het voor 90. Ik zie niet zo goed wat probleem hiermee is.

Ik kan ook zeggen dat zakelijker afnemers 90 euro betalen en consumenten een tientje meer, welk verschil zit daar in?

Ik zeg niet dat het niet kan, maar zo redeneren is ongebruikelijk. Simpelweg omdat je bij consumenten een bedrag inclusief 21% BTW hebt en richting ondernemers altijd een bedrag exclusief BTW communiceert. De meeste ondernemers kunnen de BTW verrekenen en zijn dus helemaal niet geïnteresseerd in een korting op consumentenprijs incl. BTW. Die willen weten wat ze betalen excl. BTW.
Maar goed, als je die prijs ook voor ze paraat hebt, is er mogelijk niets aan de hand.

Bijtje82 schreef op 15-08-2023 om 18:11:

Ik kan ook zeggen dat zakelijker afnemers 90 euro betalen en consumenten een tientje meer, welk verschil zit daar in?

Consumenten betalen sowieso altijd al 21% meer (uitgaande van BTW-tarief van 21%). De meeste ondernemers betalen de BTW niet uit eigen zak. Dus het verschil is sowieso altijd al minstens 21%.

Bijtje82

Bijtje82

15-08-2023 om 19:47

Courage schreef op 15-08-2023 om 19:40:

[..]

Ik zeg niet dat het niet kan, maar zo redeneren is ongebruikelijk. Simpelweg omdat je bij consumenten een bedrag inclusief 21% BTW hebt en richting ondernemers altijd een bedrag exclusief BTW communiceert. De meeste ondernemers kunnen de BTW verrekenen en zijn dus helemaal niet geïnteresseerd in een korting op consumentenprijs incl. BTW. Die willen weten wat ze betalen excl. BTW.
Maar goed, als je die prijs ook voor ze paraat hebt, is er mogelijk niets aan de hand.

Ja, maar dat had ik toch al meerdere keren aangegeven dat ze een ex btw prijs krijgen? 

En ja ze willen weten wat ze ex btw betalen, maar voor het doorrekenen naar hun klanten toe vinden ze het ook fijn als ze niet eerst de btw erbij hoeven te rekenen. Dan hebben ze die incl prijs direct paraat en kunnen ze beter adhoc prijzen afgeven door er een rond X bedrag bij op te doen. 

We geven ze geen btw inclusief prijzen als ze daar geen interesse in hebben natuurlijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.