Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

adam

adam

28-03-2011 om 16:33

Kids laten videochatten

Hallo allemaal,

Mijn eerst bericht op deze site dus hallo. Ik meld me aan eigenlijk omdat ik mijn zoon wil laten videochatten (skype) met andere kleuters of kinderen van basisschool leeftijd. Wij wonen in Florida dus krijgt mijn zoon weinig kans Nederlands te spreken met andere mensen en zeker met kinderen. Skype lijkt me dus een handige manier als iemand anders dit ook een leuk idee vindt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

28-03-2011 om 19:18

Tja

Beetje vreemd om dat zo op deze site te plempen.

bibi63

bibi63

28-03-2011 om 19:20

Super!

Allereerst: welkom op de site

En wat betreft Skype: joh dat is super! Het vriendinnetje van onze dochter is onlangs verhuisd naar Londen en op deze wijze kunnen ze lekker kleppen met elkaar en elkaar ook zien. En vooral niet onbelangrijk: volkomen gratis! Dus doen zou ik zeggen, hartstikke leuk.

Gr. Bibi

bibi63

bibi63

28-03-2011 om 19:21

Liora?

Wat bedoel je? Mis ik iets?
Bibi

Bedoel je met vreemde kinderen?

Dat proef ik een beetje uit je posting, ik hoop dat er in Nederland neefjes/ nichtjes of in ieder geval bekende kinderen zijn waar hij mee kan chatten. Met vreemde kinderen zou ik dat in ieder geval niet doen.

Adam zoekt hier chatvriendjes voor zijn kinderen

die het leuk vinden om met zijn zoon/dochter te kletsen in het Nederlands. Toch? Er zijn geen kinderen van Nederlandse vrienden/ familieleden met wie je contact kunt leggen?

Misschien moet je dan eerst wat langer hier meepraten? Zomaar een onbekende die uit het verre Florida komt binnenwaaien, die moet nog even landen bij de OO-mensen.

Je laat je kind niet zomaar met vreemden los op internet. We doen juist zo ons best ons kroost verstandig internetgebruik bij te brengen

adam

adam

28-03-2011 om 20:31

Sorry voor het schokken

Sorry Shonagh en liora als dit jullie heeft geschokt. Ik was namelijk op zoek naar een manier om mijn kind te laten chatten met andere kinderen en toen ik deze site vond dacht ik dat ik het hier zou kunnen vragen. Het zou ook kunnen zijn dat anderen al met kinderskypen bezig zijn en ze hun ervaringen ermee zouden kunnen delen.

Inderdaad is het een beetje gek om vreemde kinderen met elkaar te laten videochatten maar het is ook niet zo anders als waneer kinderen elkaar in de speeltuin tegen komen, toch? Mijn zoon heeft wel twee nichten die in Amersfoort wonen maar alleen hun oma heeft skype, geloof ik, en gezien ik gescheiden ben, zou het toch iets makkelijker om nieuwe kennissen hiervoor op te zoeken. Ik kan wel opschieten met m'n ex-schoonmoeder maar zij doet een beetje meer begrenzend naar mij vanwege de scheiding.

Als jullie kinderen willen dus skypen met mijn zoon, zeg het maar. Het tijdsverschil is geloof ik 6uur dus vanaf 2uur s'middags jullie tijd zou het beste zijn, denk ik. De komende dagen zouden het handigst zijn omdat hij nu een week vrij van school heeft - maar misschien kunnen ze het beste eerst emails uitwisselen ipv meteen videochatten. Kijk, voor mij is videochat nog best ongemakkelijk want ik ben nog iemand die niet met vreemden meteen aan de telefoon wil praten - maar jongeren vinden alle nieuwe media zo gewoon dat ze nergens van opkijken - dus zie ik niet echt een reden om heel voorzichtig te doen.

adam

adam

28-03-2011 om 20:36

Dat is waar

Daar heb je eigenlijk gelijk in. De kinderen moeten niet denken dat het prima is om meteen met vreemden te gaan videochatten. Voor mijn gevoel kan het geen kwaad omdat ze kinderen zijn maar misschien wordt dat verkeerde patronen later. Echt alsnog excuses als ik de indruk geef dat ik meteen jullie kinderen vals wil maken. Ik probeer gewoon mijn zoon kansen te geven om z'n Nederlands te behouden en ontwikkelen.

Buk

Buk

28-03-2011 om 20:59

Adam

ik snap de voorzichtige reacties wel; mogen kinderen nu ook niet hun volle naam, adres of woonplaats kenbaar maken aan kinderen waarmee ze eens online een spelletje spelen, dan zou het toch vreemd zijn dat je ze voor de pc van alles over zichzelf zou laten vertellen.

Ik ben een beetje paranoïde als het zulke dingen aangaan en zal daarom ook nooit aan zulk verzoek voldoen.

Anoniem

Anoniem

28-03-2011 om 21:23

Waarom eigenlijk videochatten

Ik heb een zoon van 8 jaar die graag praat en vlot kan typen. Bellen via skype zou best kunnen (moet ik nog even opzoeken hoe dat werkt, we gebruiken het namelijk nooit, misschien kun je ons bellen). Ik snap alleen niet waarom die video erbij moet. Wij hebben niet eens een webcam.
Dus als je wilt, kun je ons best mailen. Dan kan zoon met jouw kind(eren) mailen, dan daarna eventueel bellen.
Mail naar [email protected]

Jesse_1

Jesse_1

28-03-2011 om 21:43

Maar anoniem

ik zou mijn kind juist eerder laten videochatten met een jongen van 9, dan alleen laten mailen. Dan kun je tenminste ZIEN dat er daadwerkelijk een jongen van 9 aan de andere kant zit....
Jesse

Hoe oud is jouw zoon en verdere vaagheden...

Hi Adam,

Je spreekt over jouw zoon die graag met "andere kleuters of kinderen van basisschool leeftijd" zou willen videochatten.

Hm. Je hebt dus een kleuter thuis? Hoe oud is je kind dan?
En denk je echt dat een kleuter met willekeurige "kleuters" of andere kinderen "van de basisschoolleeftijd" een leuk gesprek gaat hebben met een willekeurige kleutere aan de andere kant van de oceaan?

Hm 2. Mijn kleuterzoon heeft famillie in Amerika die ouder zijn (baisischoolleeftij) maar redelijk Nederlands spreken. Skypen of videochatten gaat nauwelijks. Ze zijn verlegen, kijken naar mekaar en moeten zomaar opeens praten over iets. Waarover?
In real life gaat dat prima, spelen ze de hemel op aarde en begrijpen ze elkaar volkomen. Want spel, lichaamstaal ed. Op de chat valt alles dood.

Wat is het nivo Nederlans van jouw kind? Is hij bi-langual? Nederlands -Engels opgegroeid?

Hm 3. Waarom chatten met wildvreemde kinderen? Waarom geen contact maken met famillie?
"Mijn zoon heeft wel twee nichten die in Amersfoort wonen maar alleen hun oma heeft skype, geloof ik".

Je gelooft het maar je weet het niet zeker? Waarom niet eerst even checken of de moeder van de nichten wellicht ook skype heeft?
Bovendien: is er geen een enkele andere Nederlander te vinden in Florida met jonge kids? Of geen Nederlandse les zoals mijn neefjes en nichtjes ook gewoon voor de leuk volgen in de VS?

Hm 4. "Het tijdsverschil is geloof ik 6uur".
Als je vader bent van een kind dat een Nederlandse moeder heeft -neem ik aan, met Nederlandse famillie, dan vindt ik het raar dat je niet allang weet dat het tijdsverschil 6 uur is.

Hm 5. "maar jongeren vinden alle nieuwe media zo gewoon dat ze nergens van opkijken - dus zie ik niet echt een reden om heel voorzichtig te doen"

Das net effe een stap te ver voor me. "Jongeren" vinden nieuwe media zo gewoon dat nergens meer van opkijken.
Wellicht ligt het aan je Nederlands en zo ja bij deze je excuus, maar we gaan van "kleuter" naar "basischoolleeftijd" naar "jongeren". En OMDAT ze nergens van opkijken zie jij geen reden om heel voorzichtig te zijn.

Precies. En dat is JUIST waarom ik redeneer: OMDAT ze nergens van opkijken, zie ik ALLE redenen om heel voorzichtig te zijn.

HM 6: Laten we het even omdraaien. Mocht meneer Adam een eerlijke oprechte Amerikaan zijn, dan betwijfel ik of hij in het puriteinse Amerika ooit toestemming zou geven om zijn Amerikaans/Nederlandse kleuter/kind/ out of the blue op internet te laten videochatten met een willekeurige meneer en zijn kind uit het buitenland.
Als dat ergens not-done is, is dat wel in de VS.

Sorry. Ik ben wellicht te cynisch na al onze schandalen. Wellicht heeft ie de beste bedoelingen maar ik vind het vaag.

Ik zou Meneer Adam adviseren om zijn kind gewoon op Nederlandse les te zetten, of met zijn Nederlandse famillie te bellen/te videochatten of kinderen via de Nederlandse Gemeenschap in Florida te ontmoeten.

En mocht het je enig lijken om je kind met een willekeurig Amerikaans kind te laten videochatten, dan zou ik er iig bij blijven.

Hm 7

"Inderdaad is het een beetje gek om vreemde kinderen met elkaar te laten videochatten maar het is ook niet zo anders als waneer kinderen elkaar in de speeltuin tegen komen, toch? "

Toch niet Adam. In de speeltuin zijn er over vrijwel altijd ouders bij die toezicht houden en ontstaat het spel vaak spontaan. Een kind speelt even met de ander, ze bouwen samen een zandtaartje, rennen achter een eend aan, maken ruzie over over het delen van een fietsje, gooien een tak in het water en hebben lol op een glijbaan.

Niet -te- vergelijken- met kleuters die met wildvreemde leeftijdsgenootjes of veel ouder opeens moeten gaan praten op een scherm.

Jouw visie getuigt van weinig tot geen (in)zicht op jonge kinderen. Des te meer redenen voor mij voor de grootste twijfel.

Hm 8: type/spelfouten!

Sorry, got carried away: te veel haastige type-, spellings-, enzofouten!

Maxime.M

Maxime.M

28-03-2011 om 23:48

Toch niet zo raar?

Je kunt er toch als ouder toezicht op houden? Ik vind het allemaal niet zo vreemd hoor, net als een kind inderdaad in de speeltuin iemand tegenkomt. Je moet alleen hier een kindje vinden die het leuk vind om met jouw kind te chatten. Ik kan me herinneren dat hier mijn zoontje met zijn opa ging spelen via msn, dan konden ze volgens mij iets doen van zeeslag en dammen ofzo? (ik heb nu geen msn meer) en daar kon hij opa ook nog bij zien, samen hadden ze de grootste lol. Kunnen ze zoiets niet doen? Een spelletje tegen elkaar en dan skype erbij aan met webcam, of direct op msn als dat nog kan. Als ouders kunnen we toch een oogje in het zeil houden, gewoon erbij gaan zitten. Mijn zoon is al 12+ dus valt buiten de doelgroep

adam

adam

29-03-2011 om 02:38

Antwoord op jopi

[quote]
Hm. Je hebt dus een kleuter thuis? Hoe oud is je kind dan?[/quote]
Hij wordt 7 maar ik vraag me af of hij zich dom gaat voelen bij kinderen van z'n eigen leeftijd die dagelijks in allerlei situaties NLs gebruiken. Toch zou het ook goed voor hem zijn als die kinderen hem uitdagen.

[quote]En denk je echt dat een kleuter met willekeurige "kleuters" of andere kinderen "van de basisschoolleeftijd" een leuk gesprek gaat hebben met een willekeurige kleutere aan de andere kant van de oceaan?[/quote]
Het ligt aan de kinderen, denk ik. Volgens mij kunnen ze best kletsen over wat ze eten, welke films en TV programma's ze leuk vinden, enz.

[quote]Hm 2. Mijn kleuterzoon heeft famillie in Amerika die ouder zijn (baisischoolleeftij) maar redelijk Nederlands spreken. Skypen of videochatten gaat nauwelijks. Ze zijn verlegen, kijken naar mekaar en moeten zomaar opeens praten over iets. Waarover?[/quote]
Ik kan dat ook wel eens voorstellen. Helpen de ouders dan door b.v. vragen aan te kondigen? Mijn zoon kan erg uitbundig zijn - maar hij wordt ook ineens verlegen soms en dan weet ik niet precies waarom.

[quote]In real life gaat dat prima, spelen ze de hemel op aarde en begrijpen ze elkaar volkomen. Want spel, lichaamstaal ed. Op de chat valt alles dood.[/quote]
Dat kan.

[quote]Wat is het nivo Nederlans van jouw kind? Is hij bi-langual? Nederlands -Engels opgegroeid?[/quote]
Ik spreek voornamelijk NLs met hem en z'n moeder ook. Wij lezen vele boeken in het NLs en natuurlijk zijn er best veel programma's op internet. Ik probeer te voorkomen dat hij in zo'n hokje wordt geplaatst van tweetalig, nivo, enz. Ik wil gewoon dat hij zo goed mogelijk NLs blijft ontwikkelen dat hij niet slachtoffer van taalverlies/taaldood wordt.

[quote]Hm 3. Waarom chatten met wildvreemde kinderen? Waarom geen contact maken met famillie?[/quote]
Heb ik al in een andere post uitgelegd. Familiecontact is prima, maar het lijkt me geen slecht idee om toch ook met vreemde mensen om te gaan. Dat moet toch in het openbaar, of niet soms? Ik kan hem niet zomaar naar centrum Utrecht meenemen dus leek mij dit vergelijkbaar.

[quote]Je gelooft het maar je weet het niet zeker? Waarom niet eerst even checken of de moeder van de nichten wellicht ook skype heeft?[/quote]
Omdat het mijn ex-zwager is dus ik laat dat liever aan mijn ex over om met hun te communiceren. Wel logisch wat je zegt maar.

[quote]Bovendien: is er geen een enkele andere Nederlander te vinden in Florida met jonge kids? Of geen Nederlandse les zoals mijn neefjes en nichtjes ook gewoon voor de leuk volgen in de VS?[/quote]
Waar wij wonen zijn er een paar NLstaligen met kids maar hun NLs is allemaal een beetje vervallen. Mijn ex en ik hebben altijd heel veel met mijn zoon in het NLs gepraat maar je merkt dat als hij met school bezig is, vindt hij NLs steeds marginaler. NOB wijst verschillende NLstalige onderwijs mogelijkheden aan maar die zijn allemaal best ver weg.

[quote]Als je vader bent van een kind dat een Nederlandse moeder heeft -neem ik aan, met Nederlandse famillie, dan vindt ik het raar dat je niet allang weet dat het tijdsverschil 6 uur is.[/quote]
Natuurlijk weet ik dat - maar het scheelt soms een uur omdat zomertijd en wintertijd soms op andere momenten veranderen en ik hou daar niet rekening mee.

[quote]Das net effe een stap te ver voor me. "Jongeren" vinden nieuwe media zo gewoon dat nergens meer van opkijken.[/quote]
Misschien heb ik dat te algemeen opgevat. Ik had moeten zeggen dat ik me verbaasd keek toen ik voor het eerst met hem ging skypen en hij het heel gewoon vond. Voor mij was videofoon altijd een bijna onmogelijk technologische droom van een toekomst dat ik dacht nooit aan zou komen.

[quote]Wellicht ligt het aan je Nederlands en zo ja bij deze je excuus, maar we gaan van "kleuter" naar "basischoolleeftijd" naar "jongeren". En OMDAT ze nergens van opkijken zie jij geen reden om heel voorzichtig te zijn.[/quote]
Het ligt dus aan mijn NLs denk ik. Ik dacht "jongeren" betekende alle jonge mensen in het algemeen. Had ik beter "jeugd" kunnen zeggen?

[quote]Precies. En dat is JUIST waarom ik redeneer: OMDAT ze nergens van opkijken, zie ik ALLE redenen om heel voorzichtig te zijn.[/quote]
Je moet sowieso voorzichtig zijn - en vooral waar kinderen betrokken zijn, toch - en van wat ik allemaal in ad.nl lees is kindermisbruik veel in de media tegenwoordig ook, toch?

[quote]HM 6: Laten we het even omdraaien. Mocht meneer Adam een eerlijke oprechte Amerikaan zijn, dan betwijfel ik of hij in het puriteinse Amerika ooit toestemming zou geven om zijn Amerikaans/Nederlandse kleuter/kind/ out of the blue op internet te laten videochatten met een willekeurige meneer en zijn kind uit het buitenland.[/quote]
Dat vind ik erg stereo-typerend. Je moet niet vanuit gaan dat land of volks stereotypen voor individuen gelden. Dat is bevooroordeeld. Je moet mensen gewoon als individuen leren kennen - al heel voorzichtig dan omdat ze natuurlijk uiteindelijk slecht kunnen blijken te zijn.

[quote]En mocht het je enig lijken om je kind met een willekeurig Amerikaans kind te laten videochatten, dan zou ik er iig bij blijven.[/quote]
Dit is een mentaliteit die ik niet kan begrijpen. Waarom vind je het natuurlijker dat mensen met "landgenoten" chatten dan met taalgenoten?

adam

adam

29-03-2011 om 02:47

Bedankt maxima

Hoi Maxima,

Bedankt voor je begrip. Ik zou het ook niet gedwongen willen maken. Het is inderdaad wat anders dat spontaan in de speeltuin met een ander kindje spelen en dan laten als het zover wordt. Ik wil ze vooral niet ongemakkelijk maken want dan is het net zo minder leuk voor de volgende keer. Mijn zoon kan heel makkelijk zijn telefoon gesprekken beëindigen maar - soms best brutaal eigenlijk. Hij vertelt even iets aan zijn oma en dan zegt hij gewoon doei en ophangen (ik moet dan vaak meteen terugbellen). Ik vind het niet erg om iets te zeggen waneer ik iets vind maar ik verwacht ook niet meteen dat hij gehoorzaamd. Ik moet wel zeuren soms tegen hem dat hij mij heeft genegeerd maar ik vind het juist belangrijk dat hij vrij is om te onderhandelen - al kost dat mij vaak extra opvoedingsmoeite.

Maxime.M

Maxime.M

29-03-2011 om 08:22

Adam

Je kunt je zoon misschien een hyves account geven en dan in ieder geval je nichtjes uitnodigen als 'vriend" om mee te beginnen. Verder kan hij dan ook lid worden van groepen, bijvoorbeeld de 'ik hou van voetbal' of ajax of zoiets. 7 is wel ongeveer de leeftijd dat ze hier met hyves begonnen. Het is dan wel geen video chatten maar berichtjes naar elkaar sturen, maar dat is misschien ook al leuk? En voor de taal is uitzending gemist (leuke nederlandse kinderseries) en je kan misschien wel wat nederlandse kinderfilms op dvd kopen (als dat gaat met de regiocode) anders kan je ze ook nog online bekijken.

liora

liora

29-03-2011 om 10:06

Adam

Ik geloof hier echt geen barst van of je bent ontzettend naief.

Hoe weet je met wie je kind chat? Je snapt zelf niks van de nieuwe media. Hoe weten wij dat we ons kind niet met een vieze pedo van 50 laten chatten? En hoe weet jij dat omgekeerd? Pedo's lezen hier vast ook mee. En dan is het makkelijk: oh m'n webcam is stuk, maar we kunnen wel chatten zonder beeld.

Lees eens een boekje over veiligheid online.

Verder vind ik de hele vraagstelling gewoon ontzettend raar, je hele toon, de manier van reageren. Ik vertrouw dit totaal niet.

Liora

*bella*

*bella*

29-03-2011 om 10:10

Jeetje

Ik vind de toon wel ontzettend paranoia hoor. Vroeger was het doodnormaal om met wildvreemden te gaan 'pennen', heb een aantal leuke penvrienden gehad. Tja, en met internet is het net iets meer oppassen. Maar leuk! Ik weiger echt de wereld over te laten nemen door viezerikken, dat doe je naar mijn idee als angst regeert.

Maxime.M

Maxime.M

29-03-2011 om 12:16

Skype is met beeld

Het gaat over skype hoor, dat is gewoon met beeld, je ziet toch wie er in beeld komt aan de andere kant? En je kan toch met je kind meekijken? Lijkt me dat je dit dan wel een beetje begeleid. Ik zie er echt niets raars in en vind de reakties ook nogal paranoia ja.

Maxime

Ik krijg niet het idee dat Adam' zoon Nederlands kan schrijven, dus Hyves zal dan niet lukken.
En inderdaad rare reacties !

adam

adam

30-03-2011 om 03:07

Schrijfproblemen

Dat klopt Maxime. Als mijn zoon spellingtoetjes en schrijfoefeningen in het Engels op school krijgt, probeer ik hem dat ook thuis in het NLs te laten doen maar dan zeurt hij over. Hij houdt wel ervan als ik NLstalige boekjes voorlees maar hij leest liever zelf voor in het Engels al kan hij dat best goed in het NLs ook. Ik ga wel een Hyves account samen met hem aansluiten want misschien motiveert dat hem om meer te proberen lezen en schrijven omdat het interactief is. Toch denk ik dat videochat erg goed zou zijn omdat hij dan het zogenaamd "looking-glass self" effect krijgt. Ik weet niet hoe dat in het NLs heet maar het is waneer mensen met een ander identificeren omdat ze hun als een soort spiegelbeeld van zichzelf zien - althans met een andere persoonlijkheid enzo. Word ik nu te technisch?

adam

adam

30-03-2011 om 23:43

Pelle

Het is een beetje onhandig dat reacties niet worden onderscheid op welke bericht ze een reactie op zijn.

Natuurlijk zou mijn zoon ook in het Engels kunnen chatten/mailen, maar ik wil hem niet het gevoel geven dat Nederlands een tweede/vreemde taal voor hem is en dat Engels dat is voor "gewone NLstalige kinderen." Ik probeer hem juist te leren dat mensen meerdere talen kunnen spreken en daar niet groepsverschillen van te maken.

Over en weer

leren mbt een taal dat gaat niet. Als je iemand leert kennen en je bent beide 2 talig in dezelfde talen, zal je iemand altijd onthouden en aanspreken in die taal waarin je elkaar voor het eerst gesproken hebt. Wat je wel kan "zien" is dat een spreker zich zo comfortabel voelt in beide talen doet aan 'code switching' (dwz van de ene taal naar de andere taal overgaan, soms binnen een zin(sdeel)). Maar vaak is er dan wel een keuze gemaakt voor 1 grammaticale structuur waarin woorden of uitdrukkingen die niet snel genoeg gevonden kunnen worden of die niet bestaan in de ene taal, vervangen worden door die van de andere taal maar ingepast in die ene grammatica. Van elkaar een verschillende taal leren? nee volgens mij is dat hopeloos.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.