Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Jetta71

Jetta71

05-03-2010 om 18:24

Mac-vraag, voor sarcas?

Hoi,
Met mijn werkgever heb ik onlangs de afspraak gemaakt dat ik een paar dagen per maand mag telewerken (Werken op afstand). Heel prettig. Nu ben ik ook aan een nieuwe laptop toe, en ik had mijn oog laten vallen op zo'n prachtige MacBook. Mijn werkgever weet echter niet zeker of dit wel kan, want er schijnt Internet Explorer nodig te zijn voor het telewerken. Wie kan, zo op afstand, daar iets zinnigs over zeggen? Tips en trucs? Gaat het echt om IE of is het genoeg om er Office voor de Mac op te zetten (zou ik toch wel doen)? Of moet ik dan maar voor een laptop kiezen die ik veel minder aansprekend vind? En ja, ik heb mijn vraag ook aan de ICT-afdeling op het werk gesteld, maar ik ben natuurlijk ongeduldig.......

Groet, Jetta

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sarcas

Sarcas

06-03-2010 om 21:01

Oei!

Moeilijk te zeggen, Jetta. Microsoft is al in 2003 opgehouden met Internet Explorer voor de Mac uit te geven. Je zou mogen verwachten dat bedrijven die telewerk-software ontwikkelen zo langzamerhand wel alternatieven hebben bedacht. Aan de andere kant, Windows maakt veel gebruik van zgn. Active-X programmaatjes. Een soort hulp-programaatjes die weer door andere programma's gebruikt kunnen worden. Bijvoorbeeld door Internet Exporer (voor Windows). Active-X werkt echter alleen op Windows. Dus, als jouw telewerk-software Active-X nodig heeft, werkt dit niet op een Mac.
Alles hangt dus af van wat je precies moet doen. Als het gaat om Office-toepassingen is er (bijna) geen bezwaar. MSWord, Excel, Powerpoint zijn volledig compatible. Alleen Access bestaat niet voor de Mac.
Mocht je absoluut alleen maar onder Windows kunnen telewerken (boe!) dan is er wel een tussenoplossing. De huidige Macbooks kunnen probleemloos Windows draaien. Op de volgende link van Apple staat uitgelegd hoe: http://store.apple.com/nl/browse/guide/windows
Belangrijk om te weten is dat je hiervoor wel een een Windows installatie-pakket moet aanschaffen, omdat Windows natuurlijk niet standaard op een Mac zit.

Als je verder nog vragen hebt hoor ik het wel

Groet,

Sarcas

Jetta71

Jetta71

07-03-2010 om 00:32

Wow, super

Zo'n uitgebreid antwoord! Ik dacht al dat jij een kenner was Andere meningen en ervaringen zijn overigens ook meer dan welkom!!
Dat van Windows op de Mac had ik intussen ook ontdekt. Hoewel dat natuurlijk niet helemaal is wat we willen is het vast wel een handige tussenvorm. Zou dat dan wel moeten werken? En hoe nieuw is dat: ik vond in een document van 2008 op ons intranet dat het telewerken op een Mac niet zou kunnen..... Ik ga het in elk geval navragen. Is het voor dit soort toepassingen nog handig om meer dan het standaard RAM-geheugen te nemen of maakt dat niet uit?
Veel dank voor het meedenken!

Groet, Jetta

Sarcas

Sarcas

07-03-2010 om 18:19

Geheugen enzo

"Hoewel dat natuurlijk niet helemaal is wat we willen"
Ach, buiten je telewerkzaamheden om kan je wel gewoon van de voordelen van het Mac systeem genieten

"Zou dat dan wel moeten werken?"
Ja, absoluut. Windows-op-Mac heeft twee mogelijkheden. De ene is dat je wanneer nodig je Mac in Windows opstart. Op dat moment is je Mac gewoon 100% een Windows computer. De tweede mogelijkheid is de 'virtuele', je start dan een Mac-programma dat op zijn beurt weer Windows draait. Je hebt dan een Windows-computer in een venster (of full-screen) terwijl je gewoon met het Mac systeem draait. Dit gaat wel ten koste van de snelheid van zowel het Mac als het Windows systeem. Bijkomend nadeel is dat je één van de programma's moet aanschaffen die dit doen (Parallels of VMWare Fusion). De eerste optie, het opstarten in Windows OF Mac is een ook een programma, maar dat wordt gratis meegeleverd (Boot Camp).

" Ik ga het in elk geval navragen. Is het voor dit soort toepassingen nog handig om meer dan het standaard RAM-geheugen te nemen of maakt dat niet uit?"
Het goedkoopste model heeft standaard 2G geheugen. 4G kost €90 extra. Als dat geen probleem is zou is dat sowieso doen. Je hebt nooit teveel geheugen Als je twee systemen gaat draaien kost dat ook extra harddisk ruimte. Neem die dan ook zo ruim mogelijk. Vergeet daarbij niet dat het zeer, zeer, zeer verstandig is om je Mac altijd te backuppen. Het ingebouwde programma TimeMachine doet dat automatisch voor je, maar dan moet je wel een externe harddisk erbij aanschaffen. Dat kan echter een doorsnee model zijn. Voor onder de €100 heb je al een grote, kan van elk bekend merk zijn.

Vergeet niet dat als je Windows moet gebruiken, het Windows gedeelte net zo gevoelig is voor virussen en andere ellende als een gewone Windows machine. Voor het Mac gedeelte hoef je je wat dat betreft (nog) geen zorgen te maken.

Ik merk het wel als je meer wilt weten

Groet,

Sarcas

PS Als je je alvast wilt verheugen op de voordelen: Geestige reclames: http://www.apple.com/getamac/ads/

Ook soms thuiswerker

Hier ook: op werk een windows-bak, thuis een Mac. Aan alle info door Sarcas genoemd kan ik inhoudelijk weinig toevoegen.
Maar over thuiswerken wel het volgende: als ik thuis werk, kan ik inloggen via Remote Desktop op de server van mijn werk, en via die verbinding bij al mijn e-mail, documenten etc. Ik werk dan dus op een Mac, in een Windows omgeving. Niet altijd even snel (understatement), niet altijd even handig (net andere functietoetsen), maar het werkt wel. Maar ja, het ligt dus helemaal aan de manier van thuiswerken of dit bij jou ook kan.
Overigens: Als men roept dat iets alleen via IE werkt, probeer het dan eerst eens of dat echt zo is. Safari (huisbrowser van Apple) kan ook veel, en anders doet Firefox of Camino het vaak wel. Chrome heb ik nog niet uitgeprobeerd.

margje van dijk

margje van dijk

08-03-2010 om 12:00

Ja, zo doe ik het ook

Ik doe het net als Caroro: met Remote Desktop Connection maak ik verbinding met mijn werk-PC, en dan ga ik daar op werken.

Om dat te kunnen heb ik wel een VPN-verbinding nodig (een beveiligde internetverbinding), anders laat mijn werkgeversnetwerk mij niet toe. Maar dat is hier dus ook te regelen.

Op die manier heb ik op mijn laptop thuis echt een apart scherm 'werk' (met programma's die ik thuis niet eens erop heb zitten) en kan ik op de laptop tegelijkertijd ook nog dingen van thuis doen.

Groot voordeel van deze methode is dat je ook nooit meer verwarring over bestanden hebt (versiebeheer-troubles). Want je werkt altijd op je werk-pc en dus heb je daar ook altijd de laatste versie staan.

Ik doe het echt overal. Heb vanochtend college gegeven en ter plekke een programma gedemonstreerd met Remote Desktop. "Vroeger" deed ik dan heel ingewikkeld, met screenshots, of ik moest zorgen dat bepaalde dingen geinstalleerd waren in de collegezaal zodat ik ze daar kon runnen.

Ik vind het echt een uitkomst. En het is dus platformafhankelijk.

Enige nadeel is dat het soms net wat trager lijkt te gaan, maar ik heb daar nauwelijks last van.

Nu de hamvraag: Remote Desktop zit standaard in Windows, maar kan het ook met de Mac?

Margje

margje van dijk

margje van dijk

08-03-2010 om 12:02

Platformonafhankelijk

Schrijf ik: "En het is dus platformafhankelijk".
Dat is nou net het punt, het is uiteraard platformONafhankelijk. Dus het maakt niet uit wat er draait op je laptop, doordat je verbinding maakt met je werk-PC run je alles dáár.

Margje

Jetta71

Jetta71

08-03-2010 om 12:54

Ha fijn

en bemoedigend om jullie ervaringen te lezen! Hebben jullie dan dus ook Windows geinstalleerd op de Mac? Of is dat misschien niet eens nodig?
Ik ben vanmorgen even gaan praten bij de Apple-winkel, en om er zeker van te zijn dat het gaat werken moet ik nog een paar "details" ophelderen: om welk thuiswerksysteem gaat het nu precies en wat zijn de systeemvereisten.......
Heel prettig dat jullie meedenken, ik tast over dit soort dingen toch een beetje in het duister. Weet alleen zeker dat ik "gek op Mac" ben én dat ik wil kunnen thuiswerken: lekker op mijn eigen tijd en in mijn eigen tempo, ongestoord door binnenwandelende collega's.
Groet, Jetta

Remote desktop

Remote Desktop kan op Apple draaien; ik werk er namelijk mee! Maar of het er standaard op zit weet ik niet - bij ons thuis is mijn man degene die dit soort dingen weet, regelt en uitzoekt.
Overigens hebben wij ook VMWare op onze Mac, maar we gebruiken het zelden. Office for Mac is wel erg handig; als je voor je werk Excel gebruikt kun je eigenlijk niet zonder - je kunt wel Numbers (het rekenprogramma van Apple) gebruiken, maar dan verlies je een hoop instellingen als je een excel-document opent in Numbers.

Sarcas

Sarcas

08-03-2010 om 20:06

Remote desktop

Yep, kan natuurlijk ook, ligt aan je systeem.

Hier te downloaden : http://support.microsoft.com/kb/974283

Sarcas

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.