Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Gallifrey

Gallifrey

13-07-2009 om 00:19

Onder kinds naam inloggen op hyves

Mijn zoon van 11 is erg actief op hyves. Geregeld kijk ik 's-avonds even wat hij geschreven en ontvangen heeft. Ik kijk dan ook vaak even bij zijn "vrienden" om te kijken wat mijn zoon geantwoord heeft op bepaalde dingen.
Pas zag ik iets op de hyves van een vriendje wat echt niet door de beugel kon. Het ging om iets waar een hele groep kinderen (inclusief mijn zoon) uit het dorp bij betrokken was. Ik heb een aantal ouders aangesproken en we hebben actie ondernomen.
Nu is het vriendje van mijn zoon heel erg kwaad. Ik had niet, onder de naam van mijn zoon, op zijn hyves mogen kijken. Hij had mijn zoon toegang gegeven, niet mij.
Nu snap ik eigenlijk nog best wat hij bedoelt. Ik controleer niet alleen mijn zoon maar ook al zijn contacten. Wat vinden jullie? Mag ik onder de naam van mijn zoon zijn vrienden "bespioneren"?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2009 om 01:07

Msn

Ik weet dat er ouders zijn die het ook doen. Ik heb wel msn gesprekken gelezen, maar ik heb nooit direct iets met die kennis gedaan.
Ik weet nog dat mijn moeder mij een keer betrapt had op het beramen van een plannetje. Ik wilde stiekem een feestje organiseren zonder mijn ouders dat te vertellen. Mijn moeder had het in mijn dagboek gelezen. Ik was dom geweest. Ik had het voor één keer open op mijn bureau laten liggen. Mijn ouders waren boos, op zich terecht vanwege mijn plannen, maar ik was boos op mijn moeder. Ze had in mijn dagboek zitten lezen en dat had ze niet moeten doen. Misschien minder eerlijk, maar ze had beter net kunnen doen alsof ze het niet had gelezen en een list moeten verzinnen om mij het feest op te laten biechten.
Ik wist doordat ik de msn teksten wel eens las soms ook wel eens dat er ruzie was geweest of zoiets en door net iets meer interesse te tonen voor een bepaalde vriendin of vriend kwam ik soms ook wel achter te feiten. Soms moet je slim zijn.

Lyke

Lyke

13-07-2009 om 06:21

Hier kids van 12 en 13

Voordat onze kinderen op Hyves en MSN mochten, heb ik de accounts aangemaakt en de wachtwoorden. In het begin heb ik de wachtwoorden ook ingevoerd zonder dat zij deze kenden. Nu hebben ze ze wel zelf, maar de pc staat in de woonkamer en ze moeten toestemming vragen of ze er op mogen. Als ze iemand willen toevoegen, doen we dat ook altijd in overleg. Ze weten dat ik regelmatig alles nalees wat ze doen op Hyves en MSN.
Misschien dat wij heel streng zijn daarin, maar we hebben heel duidelijk uitgelegd dat het voor hun veiligheid is, dat we niet willen dat iemand misbruik van ze maakt. Het gaat er ons dus nog niet eens zozeer om wat zij doen, maar wat anderen doen met onze kinderen. Ze snappen het en vinden het ook niet zo erg.
Ik zou toch niet willen dat onze kinderen het berichtje in de krant worden of bij Peter R. de Vries.

Gallifrey

Gallifrey

13-07-2009 om 09:44

Misschien niet helemaal duidelijk

Bedankt voor de reacties. Mijn zoon weet dat ik in zijn hyves kijk, dat hebben we vooraf besproken. Ik snap dat dat niet eeuwig kan duren maar vooralsnog houd ik het graag even in de gaten.
Mijn vraag ligt eigenlijk net een beetje anders. Om op de hyves van mijn zoon te kijken log ik onder zijn naam in. Ik kan dan ook bij zijn vrienden kijken. De vriend waar het hier over gaat had zijn hyves afgeschermd maar mijn zoon toegang gegeven. Ik kan me best voorstellen dat hij pissig is dat er dan een moeder meekijk en ik vind eigenlijk dat hij daar best gelijk in heeft. Aan de andere kant ben ik héél blij dat ik dit gezien heb en er iets aan kon doen. De ouders van de andere jongens zijn daar ook blij mee.
Verder is het niet zo dat ik ze om een kleinigheidje verlinkt heb. Ze hebben een partij(tje) vuurwerk op de kop getikt en lopen daar al dagen mee te stunten. Ze hebben echt gevaarlijke dingen gedaan. Uiteindelijk hebben ze (veel?) vuurwerk in een kliko gegooid. De kliko is afgebrand en de heg ernaast ook. De brandweer is het komen blussen en het heeft in de plaatselijke krant gestaan. Toen ik op hyves zag dat het gedaan was door het groepje waar mijn zoon bij zit vond ik echt dat ik iets moet doen.
Voor mijn zoon is het natuurlijk ook heel vervelend dat zijn moeder er op zijn hyves achter is gekomen, maar die snapt héél goed dat ie beter even niet kan klagen....

Gallifrey

Gallifrey

13-07-2009 om 09:53

Nog niet duidelijk

Nou ja zeg, ik maak het alleen maar onduidelijker.
Mijn vraag is dus eigenlijk of ik, door in te loggen onder mijn zoons naam, op een hyve mag kijken die eigenlijk afgeschermd is. De jongen in kwestie heeft mijn zoon toegang gegeven maar mij natuurlijk niet. Dat ik met mijn zoon heb afgesproken dat ik op zijn hyves kijk doet er voor hem niet toe. Ik heb in zijn privé-hyve gekeken. Ik kom er zelf niet uit, wat vinden jullie. Mag ik dit doen?

Jennifer

Jennifer

13-07-2009 om 10:08

Ja, ik vind dat je dat mag doen, zeker aangezien je zoon en zijn vriendje 11 jaar zijn. Als ze nu 16 of 18 waren was het nog wat anders. .
Vind het nogal brutaal van dat joch om nu 'heel kwaad' te zijn. HIJ is degene die fout zit met dat vuurwerk. Zou zich beter een tijdje gedeisd kunnen houden ipv kwaad te zijn op een volwassene.
En verder een goede les voor hem (vriendje), dat internet altijd oppassen geblazen is wat betreft het prive houden van wat je er op zet. Kinderen die op hyves actief zijn moeten zich gewoon realiseren dat ook de ouders/broers/zusjes en zelfs vriendjes van degenen die zij toegang hebben gegeven, op hun hyves pagina kunnen kijken.

Pippie

Pippie

13-07-2009 om 10:15

Tja

Best moeilijk. Ook ik snap dat vriendje wel. Maar ik begrijp ook dat je hebt gekeken. Je wilt zeker weten dat alles verantwoord gaat. En jij als moeder bent verantwoordelijk voor wat je zoon doet. In dit geval kon het zeker geen kwaad. Als het om andere onderwerpen gaat wat prive is en onschuldig zou het toch echt ongewenst zijn.

Het meeste in mijn gevoel zegt dat je het niet had mogen doen. Dat je nu toevallig iets goeds hebt bereikt... Het is wel opvallend dat alles wel uitgesproken wordt op zijn Hyves en niet elders. Had je het gevoel al bij dit jongetje? Heeft hij een centrale rol in de vuurwerkacties? Als ik het kind niet zou vertrouwen, zou ik het wel doen (slecht slecht slecht misschien)

Ik check ook mijn zoontje's berichten. Maar ja die is 8. Tot welke leeftijd kan het dan he. Wat is de grens? 12 jaar? Moeilijk om een eenduidig antwoord te vinden.

Trouwens, ik vind een dagboek inkijken toch ook weer iets anders dan een hyves-pagina.

Afijn geen duidelijk antwoord van mij. Ik vind 'm net zo moeilijk als jij blijkbaar.

Pippie

Gallifrey

Gallifrey

13-07-2009 om 10:24

Anders

Beste anders, Ik begrijp wat je bedoelt en zou een paar weken geleden misschien ook zo gereageerd hebben. Ik kan alleen maar zeggen dat dit ook voor ons een flinke les is. We waren net zo blij dat hij buiten ging spelen en nu hebben we dit. Zowel wij als de andere ouders hadden dit echt niet verwacht en we maken er flink werk van. Ik dacht altijd dat mijn zoon verstandiger was, maar dat valt dus vies tegen. Ze hebben inmiddels alles (?) opgebiecht en de jongen die de kliko in de fik heeft gestoken krijgt waarschijnlijk nog met de verzekering te maken. De oudere jongen die voor het vuurwerk heeft gezorgd zit echt in de problemen. Mijn zoon heeft huisarrest. Verder is het absoluut niet zo dat ze uren zonder toezicht op straat hebben lopen zwerven. Ze waren "gewoon" even buiten aan het spelen...
Jouw opmerking over die hyes, daar ben ik het op zich ook best mee eens. De reden waarom ik hem stel is dat het me zelf ook niet lekker zit dat ik op die hyves heb gekeken. Maar aan de andere kant heb ik, na dit voorval, geen zin in om er mee op te houden. Echt een lastig dilemma.

Gallifrey

Gallifrey

13-07-2009 om 10:29

Pippie

Ik ben het helemaal met je eens, en ben er dus ook nog niet uit. In dit ene geval heiligt het doel de middelen, vind ik. Maar ik had inderdaad ook andere dingen kunnen zien. Zaken die gevoeliger en onschuldiger en helemaal niet voor mij bedoeld zijn.
Voor wat betreft die leeftijdsgrens: ik vind dat ik mijn zoon echt nog mag controleren. Voor een moeder van kleinere kinderen lijkt 11 mischien een hele leeftijd maar kinderen van 11 zijn echt nog kinderen.

Gallifrey

Gallifrey

13-07-2009 om 10:32

Jennifer

Jennifer: "En verder een goede les voor hem (vriendje), dat internet altijd oppassen geblazen is wat betreft het prive houden van wat je er op zet. Kinderen die op hyves actief zijn moeten zich gewoon realiseren dat ook de ouders/broers/zusjes en zelfs vriendjes van degenen die zij toegang hebben gegeven, op hun hyves pagina kunnen kijken."
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik weet niet of ik dit had mogen doen, maar het KON wel. En dat is gewoon iets om rekening mee te houden als je dingen op het internet zet.

Ik vind dat je kinderen niet zomaar zondermeer moet 'loslaten' op het internet. Dat je dan dingen ziet die niet voor je ogen bestemd zijn...kalverliefdes ben je discreet over natuurlijk, maar als het om wetsovertredingen gaat (en dat was dit duidelijk) dan is het maar goed dat je de vinger op de pols houdt!

Nee

Hoe goed het in dit geval ook heeft uitgepakt, ik vind dat je niet in de hyves van dat vriendje had mogen kijken.
Dat je je eigen zoon via hyves controleert lijkt me OK, maar ik vind het principieel onjuist om via hem te "neuzen" op andere pagina's. Ik kan me voorstellen dat het vriendje boos is en ik vind zijn boosheid ook wel terecht.
Nogmaals, het heeft goed uitgepakt en je hebt een hoop ellende voorkomen. Maar je hebt zonder duidelijke toestemming van de persoon zelf (dat vriendje dus) gesnuffeld in diens spullen.
n@nny

Gallifrey

Gallifrey

13-07-2009 om 13:07

Nanny e.a.

De reden waarom ik deze vraag gepost heb is dat ik er zelf ook een vervelend gevoel bij heb. Ik heb gewoon op de hyve van mijn zoon gekeken en zag dat hij "post" had gekregen van het vriendje. Vervolgens heb ik bij die vriend gekeken om te zien hoe mijn zoon gereageerd had. Op dat moment had ik eigenlijk niet eens door dat ik op een afgeschermd stuk terecht kwam en ik had natuurlijk ook niet in de gaten wat ik daar zou vinden.
Maar dat is natuurlijk geen goed excuus. Ik snap dan ook best dat het vriendje boos is. Overigens had het vriendje ook zijn ouders en de juffrouw van school als "vrienden". Die hadden het wel kunnen zien. Een beetje dom is het dus wel.
Verder heeft het vriendje niet echt boos tegen mij gedaan. Hij heeft ook huisarrest en zijn ouders zorgen wel dat hij zich voorlopig gedraagt. Ik heb via via gehoord dat het vriendje hier boos over is en omdat ik vind dat hij een punt heeft houdt het me erg bezig.

Tirza G.

Tirza G.

13-07-2009 om 13:45

Hyves is een middel

geen doel. In dit geval bood Hyves je de mogelijkheid om ellende te voorkomen en schade te verklaren. Voor dezelfde centen had een buurvrouw een telefoongesprek overhoord, een moeder van school een openstaande email gelezen, een hulp in de huishouding een geheim briefje gevonden.........allemaal misschien geen dingen die de schoonheidsprijs verdienen als ze worden doorverteld, maar wél dingen die je als ouder moet weten om in te kunnen grijpen.
Tuurlijk voelt vriendje zich verlinkt. Dat ístie namelijk ook en uit geheel onverwachte hoek: een veilig gewaand Hyves-contact. Dat zijn ouders en de juf het ook hadden kunnen lezen, daar hoor je hem niet over Dit is voor vriendje heel eenvoudig te regelen: hij gooit jouw zoon eraf als vriend. Want die heeft een stomme moeder.

Tirza

11 is nog erg jong

Onze kinderen zijn 24 en 22 en ik ben blij dat we internet kregen toen ze al ouder waren. Als nu één van de kinderen op bezoek is en ingelogd op Hyves ga ik niet achter zitten en kijken. Ik ga ook niet hun mails lezen.
Maar 11 vind ik erg jong.
Vanaf het moment dat kinderen op het internet bezig gaan moet je duidelijke afspraken maken. Geen account aanmaken, wachtwoorden noteren waar de ouders bij kunnen etc.
Dat is net zo iets als zakgeld of alleen op stap gaan of het gebruik van een mobiel.
Er zullen altijd ouders zijn die minder streng zijn, maar vaak zijn er ook ouders die nog strenger zijn dan jezelf. Leg duidelijk uit wat de gevaren zijn, dan begrijpen ze ook beter waarom. En dat vriendje dat er zo boos over is. Tja, dat is de teleurstelling dat ze betrapt zijn. Trek je daar maar niets van aan.
Als de kinderen ouder worden, kunnen ze dan steeds meer zelfstandig op het internet. Maar altijd in overleg.
Angelika

Guinevere

Guinevere

13-07-2009 om 17:12

Goed gedaan

Ik vind dat Gallifrey het goed heeft gedaan. Zolang kinderen minderjarig zijn vallen ze onder verantwoordelijkheid van een volwassene. Heeft niets met spioneren te maken, ze moeten gewoon rekenschap afleggen over hun daden, en zonodig worden bijgestuurd. Dat is m.i. een vorm van goed ouderschap.
Toevallig stond dit verhaal dus op de hyves van een vriendje. Zelf spreek ik vriendjes van mijn zoon net zo goed aan op hun gedrag als zoon zelf. En privacy? Hij zet het zelf op zijn hyves neer. Het had ook ontdekt kunnen worden door bv. de politie, nu was het toevallig Gallifrey.

Annet

Annet

13-07-2009 om 19:44

Mooie vraag gallifrey

Ik heb een dochter van 11. Ik heb haar wachtwoord van Hyves en kijk geregeld in haar mail en Hyves om te volgen wat er gebeurt.
Ik heb inderdaad ook gekeken bij vrienden van haar. Eerst alleen om te kijken wat er allemaal gebeurt op Hyves (meer informatief in het algemeen dus), maar later ook wel om te kijken hoe de verhoudingen lagen en hoeveel er gekletst wordt. Dochter werd namelijk gepest op school en dan kun je veel leren op de Hyves van haar zogenaamde vriendinnen.
Dit is niet tot acties gekomen hoewel dochter wel weet dat ik wat vervelende uitspraken heb gezien. Die waren voor haar schokkend genoeg om te begrijpen dat ze beter niet meer met deze meiden om kon gaan.
Deze 'vriendinnen' zijn direct na de laatste schooldag op haar Hyves eruit gegooid.
Achteraf realiseer ik me dat in haar naam kijken op de Hyves van een ander niet past bij de privacy die ingesteld is.
Het voelt anders als deze Hyves staat ingesteld als Vrienden van vrienden.
In de toekomst ga ik toch maar kijken als mezelf (vriend van dochter). Als ik niet verder kom, heb ik pech gehad..
Maar ik zal haar ook eens vragen wat zij hiervan vindt.

Limi

Limi

13-07-2009 om 20:40

Vriendje moet niet zeuren

Vriendje kan óók niet controleren of er derden over de schouder meelezen bij de vriendjes die hij heeft toegevoegd, of dat die vriendjes de geheimen doorspelen. Dat kun je nooit bij schriftelijke dingen. Maar als vriendje ook pas 11 is, dan realiseerde hij zich dat wellicht niet en dan kan het wat hard aankomen. (Maar wat voor rol spelen zijn ouders hierin? Die laten hem ongegrond boos zijn?)

Ik zou waarschijnlijk ook meelezen als mijn kind pas 11 was.

Hyve-fan

Hyve-fan

13-07-2009 om 21:01

Even geïnformeerd

Even geïnformeerd bij mijn kind van negen. Zij vind het volkomen acceptabel. De jongens hebben iets gedaan dat echt niet kan en gevaarlijk is. Dan doet het er niet toe hoe de ouders erachter zijn gekomen. Ze hadden het net zo goed van een voorbijgaande zwerver kunnen horen. Aldus mijn wijze kind
En ik ben het helemaal met haar eens. Ik hou trouwens zelf ook op deze manier twee vriendinnetjes in de gaten. Een dame verdenk ik van pesten. En de ander is in mijn ogen iets te makkelijk in het accepteren en uitnodigen van vriendschappen met verkeerde types. Ik twijfelde nog of ik de ouders wel of niet moest waarschuwen. Maar zij hebben ondertussen ook een Hyve, dus ik hoef me niet meer verantwoordelijk te voelen

Waarom heb je geen eigen hyves?

Dan kun je aan zijn vriendenlijst toegevoegd worden en zijn krabbels meenemen. En af en toe tijd maken om *samen met je zoon* mee te kijken wat hij op Hyves verder uitspookt. Lijkt mij wat netter dan via zijn inloggegevens bij dat vriendje meelezen.

Annet

Annet

14-07-2009 om 22:14

Een eigen hyves helpt niet

Ja, daar kun je zijn eigen hyves op bekijken. Maar niet die van vrienden als hun instelling niet staat op 'vrienden van vrienden'.
Wat inderdaad het meeste helpt is samen kijken naar de hyves van vrienden, op zijn account met zijn medewerking.
Dat vind ik wel een mooie oplossing voor de toekomst.

anneke12

anneke12

20-07-2009 om 18:36

Mijn dochter is 12 en me andere dochter is 8 jaar.
Ze weten bijde dat ik hun hyves en msn gesprekken naloop.
Niet altijd, maar als er onenigheid en een groep is wel.
Zo vond ik oppeens dat iemand een haat hyves tegen een persoon opgestard was.
( met stom toeval was ik ook uitgenodigd of noem het domme pech )
Maar daar door konden we wel ingrijpen als ouders.
En ik hoor best veel ouders die dit ook doen.
Kijk als ze dalijk meer verantwoordelijkheids gevoel hebben, dan doe ik het niet meer.
Maar ze zijn nu zo erg beinvloedbaar.
En elk kind is natuurlijk anders.

Minet

Minet

27-07-2009 om 17:07

Lastig

Ik heb zelf hyves, en ben 'vrienden' geworden met mijn zoons om te zien waarover en met wie zij hyven.
Inmiddels zijn zij 17, en hebben laten zien niet in 7 sloten tegelijk te lopen.
Dit in tegenstelling tot mijn nichtje, wonend in een pleeggezin. 13 jaar, en bleek op hyves en wel heel innig contact te hebben met een leraar van haar school! Na contact met haar pleegouders hierover hebben zij contact gelegd met school, en dat bleek maar goed ook. Er waren door hem op school foto's van meerdere meisjes gemaakt, en neem van mijn aan, geen pasfoto's. Via hyves nodigde hij hen uit om snachts met hem mee te gaan naar de hei 'sterren kijken'. Ik heb contact gelegd met de organisatie achter Hyves, deze man is op grond van zijn krabbels voorgoed verwijdert.

assepoesje

assepoesje

31-07-2009 om 10:39

Inderdaad.. lastig!

heb even meegelezen en zou geen jusit antwoord weten. Hyves is hartstikke leuk en gezellig, maar dit soort vraagstukken...., lastig Eerlijk is eerlijk: ik heb ook wel krabbels gevolgd van mensen die ik helemaal niet ken via 'vrienden van vrienden', waar ik dus niks mee te maken heb, simpelweg omdat er soms intrigerende antwoorden in het oog sprongen. Maar: vaak kom je niet ver omdat het profiel is afgeschermd voor 'alleen vrienden'. En dat is prima.
Mijn dochter is bijna 9, heeft een eigen Hyves, maar kent haar wachtwoord niet. Geen idee op welke leeftijd dit 'niet meer kan'.
Vrienden van ons hebben een zoon van 'n jaar of 14 en daar had iemand anders een nepsite gemaakt, zogenaamd van die jongen zelf, met veel haatdragende opmerkingen. De ouders werden daar door iemand anders op geattendeerd, hebben contct gezocht met Hyves en binnen no time was de nep site verdwenen. Dát kan dus ook met Hyves.
Zelf heb ik wel eens foto's gekopieerd om een nep-cover voor te maken. Die covers aan de ouders doorgestuurd, voor de grap (hey, staat je dochter in de Kijk ?). 't Kan allemaal ! Eén van die moeders had niet in de gaten dat het een grapje was en schrok zich een hoedje.
Waar liggen de grenzen ? Ik begrijp je vraag en ik zou geen antwoord weten. Misschien dat ik het zelf zou zoeken in de richting van een van de 1e reageerders, een balletje opgooien over een bepaald onderwerp, zonder te zeggen dat je er méér over weet. In de hoop dat hij het dan alsnog zelf vertelt. Al werkt dat natuurlijk niet altijd.
Pasgeleden vertelde een vader mij: onze dochter kwam (lang geleden) spelen en hij was even buiten geweest. Bij binnenkomst stond hun (jongere) dochter met de snoeppot in de handen. Hij was (gespeeld) boos geworden, onze dochter was vertrokken en vervolgens nooit meer komen spelen. Eigen dochter had naderhand verteld dat ze snoepjes moest pakken van onze dochter (en die is groter, dus...). Ik vind het een vervelend verhaal en weet ook niet zo goed wat ik er mee aan moet. Al een paar keer proberen te polsen (algemeen), maar geen reacties waar ik iets mee kan. Het is maar piepklein in vergelijking met de oorspronkelijke vraag, maar zelfs hier ben ik nog niet helemaal uit (wat dóe je met die informatie ??)
Gallifrey, 't is inmiddels alweer 'wat langer geleden', hopelijk heb je wat meer gemoedsrust hierin gevonden.

koentje

koentje

05-08-2009 om 23:29

Nou

Ik vind het zeer terecht dat je zijn site bekijkt en inlogt op zijn naam, ik doe dat zelf ook. Naar het vriendje toe zou ik me totaal niet verplicht voelen verantwoording af te leggen.
Of ga jij je ook verontschuldigen als je de kamer van je zoon inkomt terwijl zijn vriendje daar net iets doet wat niet door de beugel kan?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.