Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

bezorgde mams

bezorgde mams

12-11-2008 om 17:47

Pc verslaafd

mijn dochter van 13 (bijna 14) is verslaafd aan de computer.
zo gauw ze thuis komt gooit ze haar tas op de grond rent naar boven en binnen 5 minuten zit ze aan de pc...natuurlijk te msn-en.
en wat ik ook zeg of doe..ze doet waar ze zin in heeft...

wie heeft daar ook ervaring mee??

bezorgde mams

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jade

Jade

12-11-2008 om 20:25

Ja hoor....

....als ze niet willen luisteren dan trek ik de stekker eruit.

Mijn zoon heeft de pc nodig voor zijn huiswerk en toetsen leren gaat hem beter af op die manier, maar als ik vind dat hij te lang achter de pc zit (spelletjes) en hij gaat er niet achter weg trek ik de stekker uit het stopcontact.

Ik ben daar heel rigoreus in eerlijk gezegd.

Uiteraard hebben we er ook gesprekken over hoor en gaat het nu wel goed moet ik zeggen.

Hoe gebruik je het?

van belang is denk ik bij computergebruik en pubers wáár gebruik je het voor en wat doe je nog meer ernaast? heb je daar enigzins zicht op? hier gebruikt dochter (bijna 15) de p.c. óók voor huiswerk, contacten met anderen, muziek, foto's bewerken etc. die 'contacten' op msm daar gáát het om....dochter hier zet ook meteen msm aan, maar het is niet dat ze continu er dan achter blijft zitten en maar typt en maar typt (ja soms wel), meestal typt ze een half uurtje, zoals een jonger kind dat uit school komt soms een half uur t.v. kijkt om even 'bij' te komen. ze kijkt wie er online is (dus thuis) en wie er eventueel tijd heeft om 'wat' af te spreken, overlegt over huiswerk, over sport enz. na dat half uur heeft ze genoeg van 't stil zitten typen en wordt aktiever. ze heeft alles nog wel aan staan en houd een scheef oog op de p.c. en ondertussen doet ze tig andere dingen. ze zapt met de t.v., sms't d'r vriendinnen, prutst met d'r haar, zoekt muziek bij elkaar en zet dat op d'r telefoon, of experimenteert met make-up dit alles onder het genot van de muziek uit d'r boxen. vrijwel al haar afspraken met vriendinnen worden afgesproken via msm. het is een soort 'vervanging' van wat wij vroeger telefonisch deden. ze spreekt vaak af en gaat dan of er komt iemand hier. 's avonds gaat ze na het eten vaak naar boven en komt rond koffietijd beneden om met ons wat t.v. te kijken en erna weer naar boven (heeft eigen p.c., hoewel er beneden ook een staat).
om 9.30 moet de p.c. uit. doet ze dat niet (of te vaak niet op tijd) dan trekken we de kabel eruit (vindt ze niet leuk!). dan in bed lezen en slapen.
ik zou me wel zorgen maken als dochter naast dat msm-en helemaal 'niks' anders doet...en alleen maar typt en typt en typt en er niet mee op kan houden om wat anders te doen. dus hoé gaat ze ermee om is belangrijker op deze leeftijd dan hoeveel tijd staat het aan.....
groeten albana

Petr@

Petr@

14-11-2008 om 20:45

Herkenbaar!

En daarom hebben wij Timeslot gedownload. Met Timeslot kun je instellen wanneer en hoe lang je kind achter de computer mag. En dat scheelde een hoop geruzie en gezeur hier in huis.

Gratis te downloaden: http://www.ouders.nl/timeslot.htm

Petr@

Petr@

14-11-2008 om 20:52

ik ben het met Alex eens als hij zegt dat de computer in de woonkamer moet staan. Bij ons krijgen de jongens ook geen pc op hun slaapkamer.

Leuk voor de baisschool

zo'n time-slot is leuk voor de basischool, maar niet voor erna. ik denk zelfs dat de meeste pubers staan te juigen dat ze maar een half uur huiswerk 'mogen' maken of een uur. alleen geen optie als je wil slagen voor je diploma. en mocht je het toch willen proberen........leraren hebben geen boodschap aan jouw ideeén over p.c. gebruik, dus mag je 'm dagelijk opnieuw instellen. want vandaag heeft je kind misschien maar een half uur huiswerk, maar morgen 3 uur etc. etc. en met 2 pubers die beiden huiswerk digitaal moeten aanleveren/leren/maken wordt het helemaal een toestand.
groeten albana

mirreke

mirreke

15-11-2008 om 16:35

Puber en timeslot

Met timeslot kun je ook instellen welke programma's en sites de gebruiker mag gebruiken. Je zou een huiswerkaccount (dus zonder msn) en een vrijetijdsaccount kunnen maken.
Huiswerk af? Dan een beperkte tijd msn'en. Of een half uurtje msn'en vooraf zoals albana schrijft, en dan op de huiswerkaccount.
Onze puber accepteert timeslot vooralsnog zonder problemen. Zij geeft haar vriendinnen altijd aan wanneer ze op msn komt. Grappig genoeg blijkt dan dat niemand onbeperkt op de pc mag.

Petr@

Petr@

15-11-2008 om 20:50

Hier

ook twee pubers én Timeslot. Als ze huiswerk hebben dat persé op de computer gemaakt moet worden dan krijgen ze die tijd natuurlijk. Maar computeren voor de lol mag één uur per dag.

Je begrijpt het niet alex

ik geloof meteen als er gezegd wordt dat kinderen/pubers niet 3 dingen tegelijk kunnen en er dus dan langer over doen of het allemaal halfslachtig doen. maar bij onze pubers op school is de boekentijd écht op z'n retour......dat heeft natuurlijk het grote voordeel dat je dan in ieder geval niet meer met die grote tas boeken hoeft te sjouwen......maar daar zitten ook zeker nadelen aan. de school van puber hier gebruikt grotendeels on-line-lesmatriaal. daarvoor heb je dus internet nodig. je krijgt gewoon een 'pakket' van van dijksboekenhuis, waar je voor moet betalen en waar je toegang hebt tot een afgeschermt deel(on-line) waar je lesmatriaal staat. voor alle talen, voor aardrijkskunde, gesch. bio enz. sommige (!) vakken hebben ernaast ook nog boeken. lesboek of werkboek. maar zo'n beetje 70% staat on-line. je krijgt je huiswerk ook on-line op. alleen s.o.'s en proefwerken worden nog in de klas gezegd. maar wat je voor wiskunde moet doen staat dag voor dag in een rooster on-line dus. de leerkracht kijkt dat ook on-line in. je mág vooruit werken, kan ong. 1 maand vooruit. de resulaten van je huiswerk tellen mee....ook de tijd die je erover doet is zichtbaar en zelfs hoe vaak. alle talen moeten on-line ge-oefend worden (woordjes, gramatica b.v.) en gemaakt worden. je kan ook altijd nog terug naar een stuk als dat b.v. onderdeel van een proefwerk is. huiswerk wordt dus grotendeel digitaal aangeleverd en zo nagekeken. grotere dingen als werkstukken, presentaties e.d. worden op een apart account van school (voor iedere leerling) geplaatst zodat je er zowel op school alsook bij je vriendin, bieb of thuis aan kan werken.
wij (als ouders zijnde) hebben ook inzage in het huiswerk (eigen inlognaam. dus anders als dochter) en de resultaten, zowel gewone cijfers als statistieken over tijd, inzet etc. en natuurlijk uiteindelijk rapportcijfers. belangrijke dingen als ouderavonden e.d. krijg je ook via e-mail door.
zelfs lesuitval/roosterwijzigingen wordt on-line doorgegeven en bij de kinderen on-line én via sms.
ik geloof dat ik nu meer 'toezicht' heb als toen ze 3 jaar geleden begon. toen moest ik altijd maar van haar uitgaan wat haar huiswerk was en je weet niet of het klopt of ze wat vergeet enz. en zelfs áls ze zonder p.c. in d'r kamer zit en met de boeken open geeft dat geen enkele garantie dat ze ook daadwerkelijk iets aan d'r huiswerk doet. nu staat dat allemaal geregistreerd. de leerkracht kan vrijwel álles zien(t/m de toetsaanslagen en hoe lang dat duurt) en wij ook een heleboel.
er is hier op deze school heel bewust gekozen voor deze vorm van lesgeven en naarmate je vordert qua klassen wordt de verhouding boeken/on-line matriaal steeds groter. in het eerste jaar heb je nog de meeste boeken, erna neemt het zienderogen af tot vrijwel geen boek in de examenklas. die bewuste keuze is ook ingegeven omdat de afstand tot scholen hier groot is i.v.m. de randstad. puber moet dagelijks 14 km fietsen naar school. bij een lange dag is de hoeveelheid boeken (in een ouderwetse school) dan behoorlijk en dan nog zover fietsen, door regen en wind....
en ze lossen zo het grote probleem op dat áls er een uurtje vrij is tussendoor je gewoon je huiswerk kan maken omdat je altijd ál je huiswerk bij je hebt (op de p.c. van school dus). een tussenuur is dus een huiswerkuur. geen lanterfant-uur zoals ik het me herinner van 'vroeger'(want wij hadden nooit de boeken voor morgen óok nog bij ons). ook samenwerkingsprojecten zoals een gezamelijke presentatie zijn on-line veel makkelijker te realiseren als de afstand zo groot is. dochter moet wel eens iets maken met kinderen die weer 15 k.m. de andere kant van school opwonen, dat is niet realistisch om 30 k.m. even heen en weer te reizen als het zo niet zou kunnen.
wij zijn heel tevreden over deze manier van huiswerk maken. het is stukken beter controleerbaar en dat geeft pubers een mooie stok achter de deur. niks meer overschrijven van je vriendin, niks meer zeggen dat je het af hebt, niks meer antwoorden van proefwerken van een andere klas uit je kop leren. de andere klas kan het niet eens opschrijven....want het wordt ook gemaakt op de p.c. lastig spieken en jokken zo.
het online communiceren met leerkrachten werkt ook erg goed, als er 'iets' is met de resultaten van je kind krijgen zowel de ouders als de leerkrachten een mailtje, b.v. als een kind z'n huiswerk aantal dagen niet maakt. je kan dan meteen een reden mailen naar de leerkracht waarom (was b.v. ziek, of had feest) of andersom kan de leerkracht jouw mailen (is zelf ziek b.v). je kan ook de leerkracht bij de les houden, vragen waarom je kind altijd d'r huiswerk onder het gemiddelde maakt ofzo.
dus alex, vertel 's hoe moet dochter d'r huiswerk maken zonder internet of met een half uur internet en dan de boel uit?? we leven ondertussen in 2008, al bijna in 2009 er veranderd veel in korte tijd. en ik snap dat het lastig is bij te benen, maar dit is de werkelijkheid van nu. en het wordt vast nóg veel digitaler.
groeten albana

tonny

tonny

16-11-2008 om 11:53

Concentratie

De verleiding is erg groot om op een computer-met-internet tijdens je huiswerk andere dingen te doen, zoals msn-nen, mail checken. Dat vermindert je concentratie en je productiviteit!! Veel mensen dénken dat ze veel tegelijk kunnen, maar het ís niet zo!

tonny

Petr@

Petr@

16-11-2008 om 22:18

Moeten kinderen dan altijd maar hun zin krijgen? Als het nl. aan mijn oudste ligt dan zit hij de hele dag achter de computer, bij voorkeur met de snoeppot of een zak chips ernaast.
Net zoals ik grenzen stel aan het snoepen en de chipsconsumptie, doe ik dat ook bij het computergebruik.
Ik heb nog niet gemerkt dat mijn kinderen daar een achterstand van oplopen, sterker nog: ik verbaas mij regelmatig over de kennis die zij hebben, en het gemak waarmee zij én huiswerk maken én msn-en én nog een spel spelen.
Wat mij betreft is Timeslot een hulpmiddel naar die zelfstandigheid toe.
gr.
Petr@

Kijk en dat is het verschil

als mijn dochter d'r 'zin' krijgt zit ze helemaal niet dágen lang achter de computer.......ze zit er een half uurtje achter en gaat dan wat doen, en weer eens een half uurtje rond etenstijd en gaat dan eten en na het eten weer een half uurtje en komt dan beneden om piano te spelen en wat t.v. te kijken en voor het naar bed gaan weer eens een half uurtje. en in die halve uurtjes heeft ze ook nog d'r huiswerk gemaakt, dus niet de hele tijd ge-msm't.
misschien doet je kind dat eeuwig achter de computer zitten júist wel omdat het 'beperkt' is. hoe verbodener het is, hoe aantrekkelijker het wordt.
en hoe ouder hoe meer ze de p.c. voor school gewoon 'nodig' hebben dus hoe meer tijd ze daaraan zullen moeten besteden. en hier komt het zelfs voor dat dochter duidelijk aangeeft juist géén zin te hebben in computeren....dan heeft ze d'r portie al gehad op school en de hele dag 'achter' zo'n ding is ook saai hoor....(aldus dochter) dan wil ze wat 'doen' en als daar niemand voor te vinden is kan ze best balen juist.
groeten albana

99%?

99% zou het nog op de 'ouderwetse' manier doen alex? daar geloof ik helemaal niks van.....of het zou net zo moeten zijn dat die 1% allemaal (!!) hier in de omgeving zitten, maar volgens mij is er géén voortgezet onderwijs meer dat zonder computers werkt. en al helemaal geen hogescholen of universiteiten meer.zelfs alle basisscholen zijn hier al voorzien van een digitaal bord. jongste van 10 levert d'r spreekbeurt voor volgende week ook digitaal in, de foto's en illiustraties appart zodat ze die in een powerpointje kan laten zien tijdens de spreekbeurt. ook stukken duidelijker dan een gecopiëerde foto hoor. en leerkrachten staan gewoon net als 'vroeger' voor de klas zowel bij oudste alsook bij jongste. huiswerk wordt on-line gemaakt en toetsen en spreekbeurten/werkstukken. maar les krijg je gewoon mondeling van een echte leerkracht. soms uit je boek, soms vanaf het digitale bord, soms in de computerlokalen.
er bestaat zelfs géén on-line les voorzover ik weet.
wat grappig dat van dijks boekenhuis voor die kleine doelgroep van 1% zoveel digitaal lesmatriaal ontwikkeld/aankoopt. dat is toch wel service zeg. en dat allemaal voor die paar scholen hier in de omgeving.
1-en halen voor je rapport is vrijwel uitgesloten. al lang voordat je rapport bekend is komt er een mail dat je kind z'n huiswerk niet naar behoren maakt of inlevert of onder het gemiddelde presteert. ook de leerkracht krijgt dat. dus is iedereen al dik voordat het leed geschied is (die 1 op 't rapport) op de hoogte en kan er op tijd wat aan gedaan worden. dat gebeurd (voor zover ik weet, is dochter nog niet overkomen) d.m.v. een 'plan' dat mentor(een echte dus)opstelt met de leerling of ook de ouders. ik heb van dochter al wel eens gehoord dat een mede-leerling al het gedane werk van 1 vak opnieuw moest doornemen, oefenen etc. dat ging om engels, maar ik neem aan dat voor andere vakken misschien andere plannen gemaakt worden. leerkracht kan dan aan dat kind ook 'prioriteit' geven on-line en dan krijgt ie dagelijks bericht over hoe het gaat (de ouders ook denk ik) en houd ie wekelijks een gesprekje over de vorderingen. werkt als een tierelier die computercontrole, véél beter dan échte ouders en leerkrachten, die zijn niet zo streng denk ik. de computer is niet zo vatbaar voor uitvluchten en smoesjes.
ik denk alex dat die rapporten waar jij uit put lichtelijk verouderd zijn, jaja, de tijd gaat snel hé? maar 1-en halen op je rapport is hier écht uitgesloten. waarschijnlijk stammen ze uit de tijd dat het digitale matriaal nog in ontwikkeling was en hebben ze geleerd van de 'fouten' die erin zaten?
groeten albana

Petr@

Petr@

17-11-2008 om 13:46

Albana

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben (verbieden = aantrekkelijker). Alleen was onze oudste al "verslaafd" voordat er regels m.b.t. computergebruik gehanteerd werden. Timeslot was voor ons toen een uitkomst omdat het een einde maakte aan dat gezeur en gejammer.

En over grenzen stellen.........

en nog over grenzen stellen en daarom een tijdslot. ik zou persoonlijk als ik wíst dat ik maar een uur mag computeren daar ook zeer zeker gebruik van wíllen maken. want stel je voor dat ik dat niet doe en ik heb 'later' in die week wél zin dan kan dat uurtje wel te weinig zijn. als ik 3 snoepjes mag op een dag zou ik ze óók alle 3 wíllen hebben. zelfs als ik helemaal geen honger heb of me lichtelijk misselijk voel,want als ik ze niet neem heb ik morgen misschien wel zin in 6 snoepjes. met de methode die wij hanteren lukt het ook prima. ze moeten gewoon een snoepje vragen. en soms vragen ze vaak en zeg ik gewoon dat ik eigenlijk vindt dat ze genoeg gehad hebben of willen ze niet liever een cracker ofzo of kan je niet even wachten we eten zo....maar er zijn ook dagen dat ze er niet eens om vragen. met 1 dag 6 snoepjes en 3 dagen niks komt het gemiddelde niet eens in de buurt van 3 per dag. zo werkt het computeren hier ook. jongste van 10 heeft wel dagen dat ze er niet eens naar omkijkt, ze speelt buiten, leert topo, kijkt t.v. moet kleiën of schilderen of trampolinespringen. maar het kan ook best zijn dat ze morgen na een week opeens wél wil computeren, het regent, ze is chagerijnig en dus geen zin in buurtkinderen of weet ik veel. en misschien computert ze dan wel 3 uur achter elkaar.....en dan is ze echt voorlopig wel uitgecomputert voor deze week. haar gemiddelde is dan nóg die uurtjes per dag niet, zelfs niet die halve uurtjes.
ik ken trouwens ook geen ouders die sloten op snoepkasten doen die dan alleen 3 keer per dag open kan voor 1 snoepje. en die beperkte tijd qua computeren kan je ook heel best afdwingen door gewoon te praten met je kind, je kan uitleggen dat het niet gezond is zoveel te computeren, dat het eenzijdig is en het leven zoveel meer bied en er zoveel meer te doen is. ze helpen en enthousiast maken voor andere dingen dat alleen dat computeren en last but not least, er zit een kabel aan die je zo eruit kan trekken om de internetverbinding te verbreken en ook nog een grote knop waarmee die uit gaat.
volgens mij zou ík zelfs vreselijk verslaafd worden aan computeren als het mij zo dwingend werd opgelegd, en meestal computer ik per dag ook niet meer dan 1 uurtje en in het weekend zelfs vaak helemaal niet (te druk met andere dingen), maar ik vindt het wel prettig om een paar keer per dag 'even' te kijken, 3 of 4 keer of er wat nieuws is. dat duurt dan hooguit een 10 minuten en dan is 't weer genoeg. maar misschien heb ik vandaag wel zin in 2 uur en morgen aan 10 minuten genoeg over de hele dag. zo ongeveer.
en zo gaan de kinderen er ondertussen ook mee om.
groeten albana

Petr@

Petr@

17-11-2008 om 14:02

Albana

Onze jongste zoon is als jouw jongste dochter en daarom zijn wij met hem ook een stuk minder streng wat betreft de computer, onze oudste heeft die grenzen echt nodig.
Maar goed, dit draadje heeft mij wel aan het denken gezet...
gr.
Petr@

Petr@

Petr@

17-11-2008 om 14:03

Bezorgde mams

En, heb je iets aan deze reacties?

gr.
Petr@

Maar hoe word je verslaafd? petra

hoe wordt je verslaafd vraag ik me ook af. je moet toch 'ooit' een oplossing vinden die werkt zonder dat time-slot of niet? ik neem tenminste aan dat je niet van plan bent om je kind met een time-slot-computer die je dagelijks controleert op kamers te laten gaan om te studeren? ooit zal je zoon moeten leren om er zélf mee om te gaan.....zou je dat 'leren' van zo'n time-slot vraag ik me af? tenslotte doe je het dan nóg niet zelf. de boel gaat uit/op slot en je kán niet meer, maar dat is wat anders als dat je zelf besluit dat je ermee ophoud want het is mooi geweest voor vandaag.....
ergens in je pubertijd moet je toch leren er normaal mee om te gaan. dat is ook waarom ik met alex niet eens ben, door te verbieden leer je er niet mee om te gaan. en wordt je ineens in het diepe gegooid als je zelfstandig bent, volwassen of het nodig hebt voor studie ofzo. ik kan me voorstellen dat een time-slot tijdelijk goed kan werken, maar ergens in die puberjaren zal het eraf moeten en zal je zoon het óóit moeten leren er zelf mee om te gaan. toch ook niet iedereen is alcoholist, terwijl het voor volwassenen toch vrij verkrijgbaar is. zou drank verboden zijn dan waren er vast wel mensen die daar illigaal alsnog aan verslaafd raakten. ligt dat aan de drank of aan hoe die mensen ermee omgaan? moet je dan die drank verbieden voor iedereen of die mensen 'leren' hoe ze dat wel moeten? met het risico dat enkelen het gewoonweg niet 'kunnen' leren en alsnog aan een levercirose overlijden? en als je die drank verbied gaan dan de mensen die er nu wel mee om kunnen gaan dan ook niet verschrikkelijk smachten naar een lekker fris biertje op een zonnige dag en daar dan illigaal naar op zoek? zo denk ik dat internet ook werkt.
en nu is de tijd dat ze het snelste 'leren'. dus ook hoe ze ermee om moeten gaan, dat hoort er gewoon bij.
dus tijdelijk een time-slot is oke maar dan wel erbij dat je probeert daar weer vanaf te komen zonder nog verlaafd te worden/zijn.

Petr@

Petr@

17-11-2008 om 14:23

Albana

Tja, hoe wordt je verslaafd? In het geval van mijn oudste zoon was het duidelijk: geen vriendjes en geen hobbies en altijd maar achter die computer. Sinds hij dit jaar een sociale vaardigheidstraining gedaan heeft merk ik wel dat hij meer met vrienden en vriendinnen doet. En sinds een maand heeft hij gitaarles, en verhip, de computer is iets minder interessant.
En ja je hebt gelijk, hij moet nu gaan leren om zonder Timeslot met een pc om te gaan, ik ga daar eens over nadenken hoe ik dat het beste kan aanpakken, tips zijn welkom!
gr.
Petr@

Tips, da's moeilijk

tips is moeilijk.......tenslotte hebben wij nooit zo'n timeslot gehad. maar dat gitaarles is iets wat ik ook erbij zou zoeken om kinderen af te leiden of iets andere richtingen uit te sturen in hun vrije tijd.....
ik denk altijd maar dat het belangrijk is om genoeg 'aansprekende' ándere mogelijkheden te hebben om je te vermaken na schooltijd. daarvoor probeer ik naar het kind zelf te kijken, wáár liggen z'n interesses, waar is ie goed in, wat vindt ie leuk, kan hij zich uren mee vermaken? en dat in allerlei 'vormen' aan te bieden. oudste b.v. is erg muzikaal en vermaakt zich daar graag mee. ze heeft dus een piano en pianoles, een saxofoon en jaren les gehad, een karaoke-machine en van die sing-a-long-c.d.'s (en regelmatig nieuwe als sint of verj. kado) of 'vroeger' toen ze jonger was zo'n dansmat een verkleedkist vol verkleedkleren (dat hoort erbij als je als een andere persoon zingt b.v. man) etc. etc.
in principe probeer ik te hanteren dat als je met z'n 2-en bent dat je dan wat anders dan t.v. kijken en computeren doet, onder het mom van 'zonde' van de tijd met z'n 2-en en dat soort dingen kun je juist erg goed doen als je alleen bent....blijkbaar vinden ze dat erg logisch, zijn ze niet alleen (met vriendin ofzo) dan 'spelen' ze dus. op bepaalde tijden gaat hier zowel de t.v. alsook de p.c. uit. onder het eten b.v. ik heb geen zin in dat gepriep van msm en dan nieuwschierige blikken van de hele familie wie dat nu weer is......of opeens zeer 'belangwekkende' dingen op t.v. waarvoor we allemaal stil moeten zijn. eigenlijk iedereen accepteert die regel zonder problemen, ze zetten ze gewoon zelf al uit als er geroepen wordt om te eten. dat werkt ook nog een tijdje door....erna duurt het vaak ook een behoorlijke tijd voor d'r weer wat áán gaat. en als ie uit is, ga je er ook niet als in een automatischme weer achter zitten...je moet er over nadenken, zet ik 'm weer aan, heb ik er wel zin in? mijn kinderen hebben wel gewoon sociale contacten. dus als het me te gortig wordt zeg ik dat ze die maar eens aan moeten halen. zowiezo is er bijna geen dag dat ze buiten school niet nog 'iets' willen of gaan doen. naar anderen dus of clubjes of een feestje of met buurvrouw iets etc. etc.
ik merk overduidelijk dat de behoefte aan computeren in de winter groter is dan 's zomers. 's zomers zijn ze meer buiten, bij vriendinnen (of hun hier),'s winters is het meer 'binnen' dus ook meer computeren. vroeg donker dus minder sociale contacten. en zelf het 'goede' voorbeeld geven. ik houd er ook een keer mee op. of ik vraag hun om 'plaats' te maken voor mij, want ik wil ook een keer.....(werkt heel goed) laat ze rustig af maken wat ze doen of kondig al eerder aan om....uur wil ik ook even. dan gaan ze vanzelf wat anders doen en vergeten de p.c. daar is zelden of nooit ruzie om, logisch vinden ze dat. ik 'eis' het natuurlijk ook niet altijd op. maar meestal als ik vindt dat er genoeg gecomputerd is.....alleen ze plotseling onderbreken en á la minuut eraf sturen vinden ze vreselijk...dus dat doen we hier niet.
misschien moet je beginnen met een uitbreiding van dat time-slot en met hem bespreken dat je hem dat 'tijdelijk' geeft omdat het zo goed gaat en dat je wil zien dat ie er ook zelf mee op kan houden, eerder dan het time-slot dat aangeeft. stel hij heeft nu een uur, dan breid je het uit tot 1,5 uur en zegt hem dat je dat eigenlijk te veel vindt maar omdat het winter is mag ie dat 'soms' gebruiken (b.v. in het weekend of op een vrije middag) en de andere dagen niet. en kijk 's wat ie er mee doet. ik zou wel hem eraan herinneren elke dag, zo van: kijk 's hoe lang ben je er nu op? is het wel interessant? is er niet iets anders wat je kunt doen, moet doen? en als je dát nu eens gaat doen? zoiets....hem een beetje 'helpen' in het begin. gaat dat goed dan kun je 'm wat meer de vrije hand geven. vandaag alle tijd opmaken en morgen misschien wat minder. zoiets.
groeten albana

Nou valt dat even mee alex

hier komen ze meestal al niet eens aan die 1,5 uur....dus als dat huiswerk er nog bij in zit werkt dus opvoeding stukken beter dan een time-slot....hahaha.
en ik heb dan vast kinderen die erg voorlijk zijn.......tenslotte zie ik nu al behoorlijk lang dat ze er verstandig mee om kunnen gaan....

groeten albana
trouwens heb ik je dat verhaal al eens verteld van dat meisje uit sie streng religeuze familie op de veluwe die ging studeren in haarlem en mijn klasgenote werd? zo niet dan zal ik het je een keer vertellen.

Dus conclusie=

dus de conclusie = het maakt geen bal uit of je verbied of niet........ze doen toch waar ze zin in hebben als ze groot zijn.
groeten albana

Vroeger?

ha,ha,ha.....wel eens van de drooglegging gehoord? speelde zich voornamelijk af in amerika, maar hier in onze woonplaats was het toendertijd ook een 'hot-item' en hebben de bewoners alhier 'droog' gestaan....hadbepaald niet het beoogde effect.
zie hier b.v.:http://www.amerika.nl/politiek/html/verhalen/drooglegging.htm
en verder sluit ik me bij lara aan.
groeten albana

Oepsie alex ...

alex zegt:"Van mij hoeft het internetten niet helemaal verboden te worden voor kinderen. Maar ze hoeven er ook niet meer tijd aan te besteden dan vroeger aan telefoneren en het raadplegen van de encyclopedie."
weet je dat zeker??? ik wil wel eens een steekproef houden onder O.O-ers van mijn leeftijd maar ik denk dat je dan met je inschattingen nog erg onder onze telefoontijd zit van vroeger....
3 uur kwam meer in de richting. tjonge, jonge mijn puber houd dat niet eens vol dat stilzitten zo lang...

en over dat bierdrinken onder de 16. je weet ook nog van de tijd vóór de grote drooglegging? toen iédereen bier dronk? eigenlijk álleen maar bier dronk? van jong tot oud, baby en oudenvandagen? omdat het water te ongezond was?? (tsja toen poepten we nog op straat)
ik bedoel als je écht naar vroeger terug wil....qua normen aan waarden....zoiets bedoel je??
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.