Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Reactie op Hyves brochure van Ouders Online

Hieronder een brief die ik naar de redactie stuurde nav de brochure over HYVES.

Beste redactie,

Op zich helemaal oudersonline dat er een goede brochure gemaakt wordt over profielensites waarvan hyves op dit moment de belangrijkste lijkt te zijn.

Wat ik wel totaal mis is ook maar de schijn van een kritisch geluid. De cijfers die genoemd worden komen rechtstreeks van de marketingafdeling van HYVES. Want natuurlijk boosten die hun cijfers om belangrijk gevonden te worden. Lang niet alle profielen zijn actief en percentages van 80% of meer gaan dan ook over alle profielen, niet over de profielen die werkelijk gebruikt worden. Veel vaker worden hyves gemaakt waar verder nooit meer op wordt ingelogd. het zou me niet verbazen als het percentage met tien vrienden of meer eerder uitvalt rond de 50 of 60 procent. Profielen waar wekelijks op ingelogd wordt zouden ook inzicht gegeven hebben in het daadwerkelijk gebruik van hyves.

De direct marketing.
De hyvers worden opgeroepen om hun favoriete bands, plekken en merken te etaleren. Onvermeld wordt dat op die manier HYVES zn geld verdiend met direct marketing. HYVES is 1 grote consumenten-scam. Geeft allemaal niks, ik heb ook een hyves maar ben OOK een kritisch consument en leer dat mijn kinderen ook. Jullie suggeren dat als de info maar op prive staat niemand erbij kan. Dat is waar, op HYVES zelf na natuurlijk. En die maken die informatie te gelde. Dit had vermeld moeten worden in een kritische brochure.

Niets is gratis en de brochures lijken niet meer dan 1 groot zogenaamd kritisch maar in werkelijkheid jubelverhaal waarvan het me niet zou verbazen als HYVES hoofdsponsor is. Als je dan al een onafhankelijke brochure wilt maken vertel dan dat HYVES de grootste is maar bespreek de online regels neutraal met vermelding van andere sites. Dat zijn er heel veel. Juist als de sites kleiner worden hebben kinderen het gevoel op een veiliger plek te zijn. Jullie brochure wekt de indruk dat je hyves regels hebt en regels voor andere sites. Andere sites worden weliswaar vermeld als voetnoot maar bij elkaar opgeteld zijn die concurrenten minstens zo groot als hyves. Een gemiste kans dat jullie de zaak niet algemener bespreken.

Over online veiligheid:
Zelfs (of juist?) bij de uitleg van de profielenpagina (pagina 5 van de 12+ bochure.) wordt het meest inzicht gevende deel in iemands prive-leven (de favoriete hangouts etc) niet toegelicht!

Jullie laten dus gewoon ongenoemd dat juist met die informatie mensen van online profiel te herleiden, en te vinden, zijn in de re-ele wereld. Jongen meldt op profielsite welke plaats hij woont, welke kroegen hij leuk vindt, plaatst pasfoto bij profiel. Schermt alle info behalve zn favoriete hangouts af en het is een fluitje van een cent om deze jongen in het echt te vinden.

De brochure ontaardt vervolgens in een cursus HYVES. Compleet met marketingtrucs als getuigenissen hoe HYVES zelfs steunt bij kinderen van mensen met kanker. Wederom eerder een reclamepraatje dan een brochure die de schijn probeert op te houden onafhankelijk te zijn.

Kortom deze brochure zou slechts mijn instemming krijgen als ik wist dat HYVES hem gemaakt had. Nu oudersonline hun keurmerk er onder plaatsen heb ik grote twijfels gekregen over de kwaliteit van jullie als kritische waakhond mbt opvoeding en kinderen.

Voorlichting over veilig HYVES gebruik is een taak van HYVES zelf. Als kritische oudersonline had ik het gepast gevonden als jullie HYVES er op geattendeerd hadden dat ze de verantwoordelijkheid voor deugdelijke voorlichting aan hun steeds jongere gebruikers hebben. Hyves presenteert zich als totaal gratis en biedt een minimum aan ondersteuning. Wat mij betreft had Hyves een dikke onvoldoende gekregen voor maatschappelijk verantwoord ondernemerschap.

Groet

Michael

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Van de (Forum)redactie

Van de (Forum)redactie

21-09-2009 om 22:15

Antwoord

Dan onze reactie ook maar in het openbaar...

Geachte heer Brannick,

Hartelijk dank voor uw reactie. Nee, Hyves is geen hoofdsponsor, helemaal geen sponsor zelfs. Dat zou wel erg NIET Ouders Online zijn... ECP wel, en dat is een samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven. Dat heeft echter geen invloed gehad op het onderzoek of de schrijvers van de brochures.

Het dossier is overigens een product van de stichting Mijn Kind Online, de brochures een manier om ouders bewust te maken van wat er op Hyves (als voorbeeld, want de grootste sns, iederen kent het) gebeurt en dat je daar met kindern over moet praten. Ouders Online heeft hier geen hoofdredactie gehad, maar een bijdrage geleverd.

Op ouderavonden spreken wij heel kritisch over Hyves, Habbo enz. Juist dat commerciële aspect en alle privacy-problemen zijn belangrijke onderwerpen. We weten niet precies wat Hyves doet met die gegevens in profielen. Er wordt geld verdiend aan kindern via internet, en niet gering ook. Maar om kritisch te zijn op de manier waarop u schrijft, moet je wel kunnen hardmaken wat je zegt. We weten niet precies wat ze uitspoken daar. Juist dat aspect is voor ons reden om te willen dat de overheid meer regels gaat stellen en meer toezicht houdt. Dat vinden we al jaren, maar de tijd is er blijkbaar nog niet rijp voor. Er moet misschien een keer iets heel erg mis gaan voordat de ogen openen.

Belangrijk ook: je moet eerst de aandacht hebben voor het onderwerp. Het lukt gewoon niet om van het ene op het andere moment dingen voor elkaar te krijgen. Er zijn nog heel veel ouders die het wel geloven wat erop Hyves, andere sns, of het web in het algemeen gebeurt. Die pas gaan opletten als er iets misgegaan is. Wij zouden graag willen dat ze dat eerder doen. Ouders van jonge kinderen lijken zich nu al beter op te stellen dan ouders van tieners. Er is dus wel wat aan het veranderen. Langzaam...

Maar we willen ook niet dat ouders kinderen Hyves gaan verbieden, juist omdat ze weinig weten wat er gebeurt. Of zich negatief gaan uitlaten over het hele internet (want er zijn inderdaad vele andere plekken waar kinderen komen). Kortom: zoiets is een dilemma.

Overigens wordt achter de schermen wel druk uitgeoefend op Hyves om een aantal zaken te veranderen. Als dat niet werkt, zullen we het via publieke druk proberen. Maar het heeft waarschijnlijk meer effect om het zo te doen dan ze publiekelijk aan de schandpaal te nagelen.

Zo hebben we samen met de stichting MKO ook al veel bereikt mbt de sms-dienstenaanbieders. Het meldpunt van het ministerie, aanpassing van de gedragscode (die we nog steeds niet goed genoeg vinden), meldingen bij de Reclame Code Commissie, en dat nu de Consuemntenbond het opgepakt heeft, daar zijn we blij mee. Daar gaat veel tijd (en geduld) mee gemoeid, maar je bereikt dan toch meer dan alleen in de media roepen dat er iets niet deugt.

Toch ben ik blij met uw kritiek. Ik begrijp dat we misschien duidelijker moeten maken waar we allemaal mee bezig zijn.

Vriendelijke groet,

Justine Pardoen (hoofdredactie Ouders Online)

P.S. Bij deze roep ik ouders op met problemen met Hyves waar Hyves zelf niet adequaat op reageert, te mailen naar [email protected]. Ook andere tips zijn welkom, zoals altijd.

mbrannick

mbrannick

22-09-2009 om 00:19 Topicstarter

Bedankt voor je reactie

ik voelde me al een beetje schuldig met zo een lange mail terug van je...maar nu je hem ook hier post toch een paar kanttekeningen bij je verhaal.
=
je neemt afstand van de publicatie door te zeggen dat oudersonline slechts een bijdrage leverde. De colofon zegt iets anders. Het stempel van goedkeuring van oudersonline staat er wel degelijk in. Ik vraag me af waarom je de rol van oudersonline zo klein houdt.
=
ik vraag niet van het ene op het andere moment dingen te wijzigen. een kritischer brochure had echter jullie inspanningen op dit gebied vermeld. Dat er bij sms-diensten succes geboekt is lijkt me niet relevant. De brochure wordt gepresenteerd als een goede voorlichting over Hyves. Dat is het niet.
=
JHe twijfelt of de claims over direct marketing hard te maken zijn. Hyves is zelf heel duidelijk in wat ze met de gegevens doen. Hyves verzamelt merkenvoorkeur en maakt die te gelde. Daar kan je voor of tegen zijn, het is zeker vermeldenswaard dat hyves om geld draait, en niet om een leuke profielensite.
-
mijn vraagtekens over de percentages hyvvers wordt ook niet ontkracht. Heel erg jammer. Door die cijfers wordt Hyves gepresenteerd als iets onontkoombaars. Alsof je je zorgen moet maken als je kind geen 30 hyves vrienden heeft. En dat is natuurlijk onzin.
-
Je stelt dat ouders opgevoed moeten worden door jullie. "je wilt niet dat ouders hyves gaan verbieden"
mijns inziens zou een site als oudersonline ouders voor moeten lichten waarbij ouders vervolgens zelf afwegen of ze wel of niet verbieden. Je opmerking hieromtrent bevestigt mijn vermoeden dat je ouders kennelijk niet in staat acht met goede informatie de juiste afweging te maken. Relevante informatie wordt achterwege gelaten om te voorkomen dat mensen iets anders gaan denken dan vooraf bepaald is.
-
Dat roept natuurlijk de vraag op: Waarom mogen ouders Hyves niet verbieden? Waarom in vredesnaam moet je minimaal 1 keer per week over Hyves praten?
=
Hyves is een rage, zoals MSN er 1 was, en zoals habbo er 1 is. Wereldwijd neemt het belang van profielensites al weer af. Mensen halen de bezem door de 100en vrienden en het is in de avantgarde "cool" om maar een stuk of 20/30 vrienden te hebben. Kortom, mijn kritiek op jullie brochure blijft staan. Als hyves hem gemaakt had om hun site te promoten zouden ze het niet anders gedaan hebben.
Ik vind het heel raar dat oudersonline dit soort informatie als objectief de wereld inslingert.

Starry Night

Starry Night

22-09-2009 om 00:39

Wat goed!

"Bij deze roep ik ouders op met problemen met Hyves waar Hyves zelf niet adequaat op reageert, te mailen naar [email protected]. Ook andere tips zijn welkom, zoals altijd."
Wat goed dat jullie daarin een rol willen spelen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.