Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Twitter

Nav draadje hiereen eindje boven over koekelen vroeg ik me af wat jullie vinden van twitter. Een paar kennissen van me twitteren wat af. Ik kan (als ik dat zou willen) iedere dag nalezen wat ze bezig houdt, waar ze heen gaan, hoe de krokusjes in de tuin bloeien. Ik heb om te snappen wat twitter nu eigenlijk is ze een tijdje gevolgd (zonder zelf een account ofzo te hebben) en 't lijkt mij erg verslavend maar tegelijkertijd denk ik: dat hoeft de hele wereld van mij niet te weten. Of misschien toch .....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

24-03-2010 om 08:18

Nou nee

ik heb ook een tijdje twitter gevolgt zonder account, maar nee, ik heb niet het gevoel dat ik er iemand blij mee maak dat ik NU de was ga ophangen.......

krin

krin

24-03-2010 om 11:14

Ha ja

bekend dilemma. Wie twittert moet het óf niet erg vinden dat iedereen weet dat hij een weinig opwindend leven heeft, óf een opwindend leven zien te krijgen om leuk te kunnen twitteren.
Ik heb inmiddels wel een account aangemaakt, en die twee (2!) volgers die ik heb, moeten maar zien wat ze doen met mijn berichten (vier per week, als ik eraan denk) over mijn niet-leven.
Je volgt toch vooral anderen, zolang je zelf geen Femke Halsema, Freek de Jonge of Sylvia Witteman bent. Als die een krokus signaleren, is het opeens wel interessant.
Vreemd fenomeen, maar toch wel geinig.

Polly Shearman

Polly Shearman

24-03-2010 om 11:22

Ik volg

wat beroemdheden, die vind ik intressant. Ik volg wat vrienden, en bekenden.
Ik word zelf ook gevolgd door een heleboel mensen die ik niet of nauwelijks ken.
Ik gebruik twitter voor algemene zaken, je leest het daar het eerst als er iets is gebeurd, Politiek volgen gaat via twitter sneller dan via andere media.

Mijn hyves is veel persoonlijker, en daar hou ik in mijn www bij wat ik elke dag ongeveer doe, daar krijg ik over het algemeen reakties op, dus het zal wel intressant genoeg zijn. Nou is het bij mij thuis ook verre van saai! whahahahah
maar goed, ik denk dat ik een beetje exsobisonistisch ben...!

groet, polly

Tihama

Tihama

24-03-2010 om 11:45

Incontinentie

Mijn man kwam laatst thuis met de term die hij van ik meen, Matthijs van Nieuwkerk, had gehoord. Dat getwitter te vergelijken is met emotionele incontinentie. Briljant.

Wij zijn online sinds 1995, dus er tamelijk vroeg bij als het gaat om het nederlandse internet. We hebben vele nieuwe onlineactiviteiten met blijdschap en pleizier omarmd. We zitten op mailinglijsten, fora. We lezen onze NRC alleen nog digitaal. Mijn laptop is 's avonds een deel van mijn lichaam, terwijl ik chat, krant lees, filmpjes kijk, boeken lees, fora bijwerk of zelfs gewoon werk.
Maar het twitter is er een die we maar niet kunnen waarderen. We hebben er samen al filosofisch over gesproken of deze aversie nu een teken van ouderdom zou zijn. Of wij dan misschien nu toch tot de digibetengeneratie gaan behoren.

Maar emotionele incontinentie is wel een mooie term.

Ik heb overigens een bijzonder intrigerend, meeslepend leven, maar ik voel totaal niet de behoefte om daarover de hele dag een legioen aan volgers te bedruppelen.

Tihama

Tinus_p

Tinus_p

24-03-2010 om 14:06

Tihama:
"Mijn man kwam laatst thuis met de term die hij van ik meen, Matthijs van Nieuwkerk, had gehoord. Dat getwitter te vergelijken is met emotionele incontinentie. Briljant."
Ja, maar is deze term niet eigenlijk van ons aller Cobi??

Net zoals dat Dafne Deckers haar boektitel Pedagoochelen ook van OO (ik meen Miriam Lavell) heeft gejat??

Julie

Julie

24-03-2010 om 17:39

Emotioneel incontinent

De term incontinentie heb ik voor het eerst gehoord uit Youps mond, toen ging het over mobiele telefoontjes. Zeker 10 jaar geleden.

Julie

Julie

24-03-2010 om 17:40

Overigens

Twitter ik sinds een driekwart jaar of zo, en als thuiswerker in mijn eentje vind ik het een ideale vervanging van de koffieautomaat. Zo af en toe even kletsen, roddeltjes horen, mopperen, lachen, dom ouwehoeren, contacten opdoen. Best leuk.

krin

krin

24-03-2010 om 20:10

Geinig, tihama

De mailinglijsten (werkgerelateerd) heb ik snel weer afgeschaft omdat ze me van mijn werk hielden, de krant lees ik nog steeds het liefst in het echt, van alle fora die er zijn gebruik ik alleen deze, chatten doe ik alleen in het echt (waar het nog praten heet, ahw), mijn hyves is zieltogend (toch eens opheffen) omdat ik van vage kennissen vrienden niet dagelijks hoef te weten wat ze doen en ik echte vrienden liever opbel of spreek - kortom, ik doe verder nauwelijks iets met virtuele netwerken, maar twitteren dan weer wel. Sinds een week, dus ik kan nog niet zeggen hoe lang het beklijft. In der beschränkung zeigt sich der Meister, wellicht?
Ik kan me voorstellen als je al zo'n digitaal netwerk aan virtuele wc's hebt als jij blijkbaar hebt, dat je twitter dan als extra urinoir voor de plasjes tussendoor niet meer nodig hebt.
Maar emotioneel incontinent zou ik mezelf toch niet noemen. Volgens mijn man ben ik zelfs ongezond continent, op emotioneel gebied.
Ieder zijn meug, dat zal 't zijn.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-03-2010 om 20:22

Ik ook

Ik twitter ook en ik denk dat Twitter enorm gaat groeien. Het is een fantastisch medium en voooral razendsnel. Het leuke is dat je zelf bepaalt wie je volgt. Ik volg dus geen mensen die alleen maar kunnen melden dat ze boodschappen gaan doen, gaan wandelen of dat het tijd is om te douchen. Ik volg vooral mensen in hetzelfde vakgebied/branche en een aantal journalisten en politici. Je wordt vanzelf selectief want anders zie je door de bomen het bos niet meer. De berichtjes moeten mij wel wat opleveren! Mijn eigen tweets zijn vooral werk-gerelateerd en ja, daar is een publiek voor. Maar je moet natuurlijk wel wat zinnigs te melden hebben.
By the way: Justine Pardoen twittert ook.

Myar

Myar

24-03-2010 om 21:12 Topicstarter

Privacy

Maar hoe zit 't dan met je privacy? Geef je die vrijwillig op? De mensen die ik ken, twitteren onder hun eigen naam. Ze mopperen op man-lief of de buren, melden dat ze een weekendje weg zijn dat soort dingen. Ook leuk: eentje schrijft dat ze naar de film is geweest terwijl ze in die zelfde uren hier op de koffie was.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-03-2010 om 21:59

Myar

"Maar hoe zit 't dan met je privacy? Geef je die vrijwillig op?"
Als je onder je eigen naam twittert (en dat doen de meeste mensen), dan weet je dat iedereen dat kan lezen. Maar dat is niet anders dan op dit forum: hier zijn ook mensen die ervoor kiezen om onder hun eigen naam te schrijven. Of denk aan mensen die ingezonden brieven schrijven naar een krant, een column hebben of een blog bijhouden. Of mensen die hu Hyves niet afschermen maar voor iedereen toegankelijk houden. En iedereen bepaalt voor zichzelf natuurlijk wat hij wel of niet wil delen met de rest van de wereld. Ik denk daar in ieder geval heel zorgvuldig over na. Mijn Hyves is afgesloten, Twitter is voor mij vooral werkgerelateerd. Laatst las ik een hele serie tweets van iemand (die in mijn vakgebied werkt, en normaal leuke dingen schrijft) over haar ex en gedoe met de kinderen, hij bracht ze te laat thuis etc. Dat snap ik dus echt niet. Ik heb daar dus ook geen trek in en ik haal zo iemand direct van mijn lijst.

Tihama

Tihama

24-03-2010 om 22:57

Toegevoegde waarde

"Ik kan me voorstellen als je al zo'n digitaal netwerk aan virtuele wc's hebt als jij blijkbaar hebt, dat je twitter dan als extra urinoir voor de plasjes tussendoor niet meer nodig hebt. "

Kijk, dat vind ik nu een leuke opmerking. Mijn 'glorietijd' met mailinglijsten was ruim 10 jaar geleden. Toen kwamen er dagelijks honderden mailtjes binnen, en verstuurde ik er zelf minstens 20. Idem met nieuwsgroepen: kent iemand Usenet nog?
De argumenten die ik nu lees over de voordelen van Twitter lijken veel op de argumenten die 15 jaar geleden gebruikt werden om het belang van Usenet te benadrukken. Je abonneerde jezelf op een aantal relevante nieuwsgroepen en bleef zo op de hoogte van het laatste nieuws.

Een ander argument dat ik voor Twitter hoorde, was dat je via een aantal key-personen een voorselectie van het nieuws krijgt omdat je anders gek wordt van de veelheid van het nieuws. Ik weet dat ik destijds op de vaknieuwsgroepen precies wist welke personen ik moest lezen. Die hadden de nuttigste bijdragen.

Ik merk dat ik de neiging heb om Twitter te beschouwen als oude wijn in nieuwe zakken. Het is anders, het is mobiel en meer peer-to-peer.

Vandaar dat mijn man en ik er over spraken of wij nu 'weigeren' om iets nieuws te adapteren, of dat we blase geworden zijn, of dat we de toegevoegde waarde minder zien omdat onze nieuwsbehoefte al op zoveel manieren gestild wordt.
Vergeleken met 10 jaar geleden selecteer ik nu veel meer waar ik mijn online-energie aan besteed.

Ik las nog een argument voor Twitter: dat je snel antwoord kon krijgen op triviale vragen. Mijn ervaring is dat ik die antwoorden door een simpele, doeltreffende googleopdracht ook vind. En als ik ze niet vind, dan is een vraag op een chatkanaal ook afdoende.

Ik heb overigens geen Hyve, ook geen behoefte aan. Wel Linkedin. Voor het netwerken heb ik ook niet het gevoel dat ik twitter nodig heb.

Ik geloof overigens zonder meer dat de mensen die vooral tweeten over hun dagelijksche beslommeringetjes weer snel in vergetelheid raken. Dat heb ik overigens wel voor ogen als ik denk aan emotioneel incontinent. Het babbelboxniveau.

Maar ik vind de bespiegeling wel leuk. Hoe gaan wij de 3e golf door? Dat is eigenlijk de echte vraag. Hoe verandert het de samenleving?

Tihama

Myar

Myar

24-03-2010 om 23:30 Topicstarter

Usenet ed

Tja 10 jaar geleden, haha, toen mailde ik wat af Mailinglijsten: ik blijf ze geweldig vinden alhoewel ik nu op niet 1 actief meer ben. En usenet ook zoiets. Doet me bijna denken aan ponskaarten en wordperfect. Bij hyves ben ik al afgehaakt, twitter begin ik ook niet aan. Ipod, Ipad, e-book help ik moet mee in de vaart der volkeren. Hoe gaan wij de 3e golf door? Ik dacht toch echt een tweet van Tihama op de derde hole

Jakiro

Jakiro

25-03-2010 om 00:58

Heel veel

Privé twitter ik nu bijna 2 jaar en als politica sinds een paar maanden.
De privé twitter is afgescheiden en kunnen alleen followers lezen (dus mijn privacy is er nog gewoon) en de politieke tweet is openbaar.
Om te willen/kunnen twitteren moet je van het fenomeen blog houden. Doe je dat niet of deed je er niks mee, dan is twitter ook niet leuk.
Ik plaats privé ongeveer 15 tweets op een dag. Inderdaad in de trant van "wat een lekkere koffie" of "yeah ! 19 graden buiten. Lente is begonnen" maar ook leuke foto's,nieuwsberichten en recenties. Ook voeren we regelmatig discussies (zoiets als hier) of kan je heel snel een antwoord krijgen op een prangende vraag.
En sociaal is het ook goed. Afgelopen vrijdag heb ik een twittervriendinnetje IRL gezien, in het echie was ze net zo leuk !
Jakiro

Koffieautomaat

Ik twitter ook en ik vind het leuk. Het is iets wat je gewoon niet al te serieus moet zien, de vergelijking met een koffieautomaat vind ik wel een goede (zeker vandaag, ik werk thuis).

Voor mijn werk is het ook goed om te weten hoe en wat met al die social media. Maar heb net als Jakiro (een Twitter-vriendinnetje die al meerdere keren "in het echt" heb gezien) een privé twitter account die dicht staat en een werk-account die open staat.

(via mail wil ik mijn twitternaam wel delen met wie wil, vraag forumbeheer mijn mailadres)

Ook

Ik twitter ook, inmiddels heb ik 110 volgelingen

Damajo

Justine Pardoen (Ouders Online)

Justine Pardoen (Ouders Online)

03-04-2010 om 14:23

Twitter.com/oudersonline

Op de hoogte blijven van belangrijk oudernieuws? Ouders Online twittert via www.twitter.com/OudersOnline - alles voor ouders.

En inderdaad: ik twitter ook zelf.
www.twitter.com/JustineP - als hoofdredacteur van Ouders Online, Mijn Kind Online, en over alles wat daar meer of minder zijdelings mee te maken heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.