Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Typecursus?

Mijn dochter is net 9 jaar en zit in groep 6.
Van school kreeg ze een folder mee voor de typecursus Typetuin. Als ik hun website bekijk en de recensies lees klinkt het positief. Vooral dat het wetenschappelijk onderbouwd is, de persoonlijke begeleiding en het leuk blijft voor mijn kind.
Ik ben wel nu aan het twijfelen of mijn dochter nog niet te jong hiervoor is.
Mijn vraag aan jullie dus: wie heeft er ervaring met deze typecursus en zo ja, hoe oud was het kind toen?

Astrid

Astrid

14-01-2015 om 23:47

gewoon doen

Niet per se met deze website, maar ik bedoel: ze is niet te jong. Juist nu ze meer zal gaan typen is het lastiger gewoontes af te leren. Daarom beter nu goed aanleren en de rest van je leven blind en met 10 vingers typen.

Mijn dochter was geloof ik 10 of bijna 11, maar had het er eerder geweest/aangeboden geweest, dan had ik het eerder gedaan. Kost een berg maar je hebt er echt heel veel aan.

Barvaux

Barvaux

15-01-2015 om 09:06

pak niet zomaar de eerste de beste

Je kunt bij alle typecursussen denk ik wel een gratis proefles krijgen. Laat je dochter dus eerst al die proeflessen doen en laat haar dan pas kiezen.

Barvaux

Barvaux

15-01-2015 om 09:07

dus

Typetopia
die van de LOI
De donaldduck

etc

Silvester

Silvester

15-01-2015 om 22:02

Ook

Hier geen ervaring met typetuin, maar zoon van 9 doet typecursus van typetopia, folder van school was van LOI kids overigens. Hij is in het begin van het schooljaar begonnen en is nu bijna klaar, nog 2 a 3 weken. Totaal ongeveer 20 weken. Het leek ons wel goed en handig om te kunnen typen, en hij wilde het toen zelf ook erg graag.
Het gaat nu erg goed, doet elke week ongeveer 5 of 6 lessen van ongeveer 20 minuten. Inmiddels kan hij goed ( blind) typen en snel, aan het eind nog een examen. Het duurt best lang om goed te leren typen, je hebt wel doorzettingsvermogen nodig en concentratie.
En er zijn ook heel veel momenten geweest, vooral in de eerste 8 weken dat hij er geen zin meer in had, riep dat hij wilde dat hij er nooit aan begonnen was...maar heeft toch doorgezet ( is wel een streber) en moest van ons ook natuurlijk. Hoewel ze de typecursussen altijd leuk proberen te maken, is het soms gewoon ook erg saai, je zal toch gewoon lesjes moeten doen en niet alleen spelletjes...
Vanaf week 12 ging het makkelijker en werd het voor hem ik leuker en de laatste paar weken gaat hij uit zich zelf naar boven op te typen, de les is ook steeds sneller af door typesnelheid die hoger wordt.
Ik hoop dat hij het ook kan onderhouden als de cursus afgelopen is...
Qua leeftijd moet het kunnen, denk dat typetuin net zoiets is als typetopia?

Astrid

Astrid

16-01-2015 om 12:29

sylvester (oftoppic)

Als je langere tijd niet meer typt, dan verlies je hooguit je snelheid en evt. krijg je wat meer kramp aan je vingers. Maar je vingers zijn zo geoefend op de juiste toetsen, dat is net als fietsen. Het zit in je systeem en als je ervoor gaat zitten dan heb je het zo weer te pakken. Het is geen weggegooid geld, in elk geval

Anna

Anna

20-01-2015 om 11:01

Docent Typetuin

Wat leuk dat je dochter een folder van Typetuin heeft gekregen Marije! Ik ben toevallig docent bij Typetuin en kan je wel wat meer vertellen over de cursus.
Wij bieden de cursus aan vanaf groep 5, dus je dochter is zeker niet te jong. Ik geef de kinderen persoonlijke begeleiding tijdens de klassikale lessen, maar kan ze ook volgen tijdens de weken dat ze thuis oefenen. De resultaten van de kinderen kan ik online inzien en elke week krijg je als ouder ook een rapportkaart.
Doordat we werken met een adaptieve lesmethode is het voor elk kind een uitdaging om te leren typen. Ik heb bijvoorbeeld een groep waarin ik kinderen begeleid uit groep 5 tot en met groep 7 en voor ieder kind blijft het leuk, omdat het niveau zich aanpast aan het niveau van de kinderen.
Ik merk vooral dat de persoonlijke begeleiding de kinderen motiveert, vaak stuur ik de kinderen een persoonlijk berichtje dat ze goed op weg zijn en waar ze nog op moeten letten. Vaak sturen ze dan een trots berichtje terug hoeveel aanslagen per minuut dat ze al hebben, erg leuk!
Ik merk ook dat de kinderen in groep 5 en 6 het nog niet zo druk hebben met huiswerk, spreekbeurten e.d. als in groep 7 en 8, dus dan is nu misschien wel een goed moment om je dochter te leren typen. Maar dat is natuurlijk persoonlijk

Mocht een klassikale cursus niet precies zijn wat je zoekt, dan is er ook nog een mogelijkheid voor een online cursus met begeleiding. Je dochter volgt de cursus dan volledig online maar ze krijgt dan toch de persoonlijke begeleiding telefonisch of via berichten in de Typetuin.
Ik ben benieuwd of je uiteindelijk voor de cursus kiest!

Typetuin

Mijn zoon van 9(groep6) volgt ook de cursus type tuin. Hij mag vanaf morgen examen doen dus de cursus is bijna ten einde. Nou de vlag uit!! Hij heeft de cursus deels klassikaal deels thuis gevolgd. Veel gemopper en strijd gehad, best belastend 2 x een kwartier per dag typen naast alle andere bezigheden die dagelijks moeten.
Vooral het middelste deel van de cursus was saai, alle letters gehad en dan maar gewoon oefenen oefenen en oefenen. het laatste deel begon weer wat uitdagender te worden, zinnen typen, aantal aanslagen per minuut ophogen toen begon de vaart erin te komen. Ik hoorde alle kinderen en moeders uit de klas die meededen eigenlijk hetzelfde zeggen. Toch ben ik blij dat we het gedaan hebben, ik geloof dat het een investering is voor de toekomst dus het was het waard. maar leuk was het niet....

Christel

Christel

22-01-2015 om 10:16

Strijd

Hier hebben ze in groep 6 allebei typen geleerd met typetopia. Er is gemopperd, gezeurd, ze hadden er geen zin in, de q "ga ik toch nooit gebruiken", het was een strijd. Maar nu, vele jaren laten, zijn ze achteraf toch blij dat ik ze toen achter hun vodden heb aangezeten (en dan roep ik: zie je wel dat moeders altijd gelijk hebben, haha). Ik zie ze eigenlijk altijd met 10 vingers blind typen, net als Suuske vind ik het een investering in de toekomst.

Tine Winkel

Tine Winkel

22-01-2015 om 10:23

LOI

die hebben wij voor onze jongste gekozen, omdat deze een speciale cursus voor dyslectici heeft. Ze vindt 'm erg leuk om te doen, ik hoef haar tot nu toe nooit te wijzen op de lessen, ze doet het allemaal met heel veel plezier. Ze is 11 overigens, we hebben het bij haar een poosje uitgesteld omdat ze zo'n moeite heeft met lezen. Als je leestempo lager ligt dan 120 letters per minuut, wordt het wel erg lastig om sneller te typen dan 120...

bieb63

bieb63

23-01-2015 om 14:54

tip

Onze dochter heeft ook ooit in groep 6 een typecursus gedaan (LOI). Het duurde ongeveer een half jaar (denk ik). Wat achteraf niet zo slim was, was het in deze tijd van het jaar te starten. Dat betekende dat ze in het voorjaar/zomer elke dag (of i.i.g. 5 dagen per week) een half uurtje moest typelessen, terwijl ze buiten wilde spelen of er buurtkinderen aan de deur stonden. Was niet zo handig in ons geval en dochter was daardoor minder gemotiveerd. Dus ik zou zeggen, wacht nog heel even en start zo rond oktober. Dan is het donker na het eten (en evt voor het eten) en is dat buitenspeelgedoe even geen stoorzender (onze ervaring)

Anna

Anna

27-01-2015 om 10:32

Investering waard

@Suuske72: Hopelijk slaagt je zoon! Ik zie vaker dat halverwege de cursus de kinderen een dipje hebben. Maar als ze inderdaad eenmaal zinnen en verhalen kunnen gaan typen, krijgen ze weer volop energie en willen toch een zo hoog mogelijk resultaat halen. En zoals je zei... de investering is het zeker waard, ze hebben er hun hele leven plezier van!

Silvester

Silvester

10-02-2015 om 22:15

Geslaagd

Zoon is afgelopen zondag geslaagd voor zijn type-examen. Aanslagen per minuut gemiddeld lag op 184 en netheidscijfer een 9! (netheid was nogal wisselend tijdens de cursus, hij wilde graag snel zijn en dat ging dan soms ten koste van de netheid)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.