Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Stenna

Stenna

16-03-2011 om 14:40

Vraag over webloggen

Hoi,

Is het mogelijk een weblog te maken die voor een select gezelschap toegankelijk is ipv helemaal publiek?

Ik wil nl een weblog maken waar ik familie en vrienden op de hoogte houd van de toestand van mijn bejaarde, zieke vader, en waar zij op hun beurt ook reacties e.d. kunnen neerzetten. Maar liever niet dat iedereen zomaar mee kan lezen. Facebook en Hyves liggen misschien meer voor de hand, maar dat is te ingewikkeld en ontoegankelijk voor zijn vrienden (allen rond de 70), dat gaan ze niet doen. Een eenvoudig toegankelijke blog zouden ze wel lezen denk ik (ze hebben wel allemaal email e.d.).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

16-03-2011 om 15:56

Hoi Stenna,

Ik heb net precies hetzelfde gedaan. (Verslag van een koorreis die we niet openbaar wilden laten zijn).

Je kunt bij blogger.com (van google) een weblog maken, en die vervolgens bij de instellingen alleen openzetten voor genodigden. Je kunt maximaal 100 mensen uitnodigen. Deze genodigden geef je op met een email-adres. Nadeel is wel dat ze vervolgens alleen maar met een google-account kunnen inloggen.

Dit laatste heb ik zelf opgelost door een google-account (gmail-account) aan te maken speciaal voor dit doel. Username en password van dit account heb ik meegegeven aan de doelgroep: daarmee kan iedereen inloggen. Inloggen op eigen account kan ook (als je uitgenodigd bent voor het blog).

Het werkt allemaal prima: sommigen loggen met hun eigen account in, anderen loggen met het universele account in.

Als je de communicatie hiervan te ingewikkeld vindt (sommige mensen bij ons kwamen er ook niet uit), dan kun je ook volstaan met dat ene account. Je nodigt dan niemand specifiek uit, maar je stuurt betrokken een email waarin je uitlegt:

Mijn weblog staat op http://stennasweblog.blogger.com
Je kunt inloggen met: stennasuniverseelaccount
Je password is: blablablax

(Daartoe heb jij dus [email protected] aangemaakt met als password blablablax, en dit account heb je toegevoegd aan de lezersgroep van stennasweblog).

Werkt als een tierelier.

Enige nadeel is dat iedereen in stennasuniverseelaccount kan, en daar eventueel het password kan wijzigen, en dan kan niemand er meer in. (Behalve jij, want je hebt je eigen e-mailadres als recovery-adres opgegeven, en daarmee kun jij het password weer terugzetten). Maar goedwillende mensen doen dit niet.

Succes, Margje

Annet

Annet

16-03-2011 om 22:02

Super margje

Hier zat ik met dezelfde vraag over een website voa die zoon van 8 aan het maken is voor een club die hij met een vriendje heeft opgericht.
Ik denk dat ik hem en vriendje dezelfde beheerders accountnaam geef.
En dan een apart mailadres aanmaak bij google voor de leden. Die kunnen dan alleen kijken en niet beheren. Dat lijkt me wel zo veilig. Niet eens omdat ze rotzooi willen uithalen maar omdat ze niet weten wat ze doen.
Misschien is dat voor Stenna ook wat, een beheerdersaccount en een algemene inlogaccount (mailadres en wachtwoord door Stenna gemaakt).

margje van dijk

margje van dijk

17-03-2011 om 00:04

Annet

Leuk dat je er wat aan hebt

Inderdaad, je kunt ook prima met twee accounts werken. Je kunt doen wat je wilt.

Ik vind blogger ook erg goed werken. Ik had het 5 jaar geleden al eens gedaan, en nu dus weer, en ik ben wederom aardig verslaafd Maar goed, het is weer voorbij, dus mijn blog is weer verleden tijd.

Stenna: veel sterkte met je vader. Lijkt me toch wel heel anders om zo'n blog te schrijven dan een leuk vakantieblog of zo. Maar ik denk wel dat je een slimme keuze maakt het zo te doen. Het is nu efficient qua communicatie, en later zal je blij zijn dat je het nog eens terug kunt lezen.

Margje

Stenna

Stenna

21-03-2011 om 11:51

Dank

Bedankt voor de tips. Ik ga het uitproberen!

Inderdaad niet de leukste aanleiding, maar het lijkt me wel een heel handige manier om iedereen op de hoogte en betrokken te houden.

groeten,
Stenna

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.