Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Lia

Lia

11-11-2017 om 23:45

Waar printen en kopieren jullie?


margaretha

margaretha

14-11-2017 om 10:58

thuis

omdat wij er veel gebruik van maken, misschien nog net niet dagelijks. Heeft ook met het werk van mijn man te maken en het aantal kinderen hier (en ikzelf) dat studeert. Printer is voor een deel van het werk, kosten worden dan ook deels door het werk betaalt (het is maar een gewone 3 in 1 printer, niet een echt groot professioneel ding). Die ene keer per week dat ik les heb kan ik idd daar kopieeren maar moet daar wel betalen. Ik heb van mijn scholier niet gehoord dat ze op school kunnen/mogen kopieeren. En hoe dat zit met die naar de hogeschool en universiteit gaan weet ik niet, ze doend die dingen dus thuis.

Juline

Juline

14-11-2017 om 11:24

Scan-app inderdaad

Een scan-app, zoals eerder genoemd, werkt heel goed. Die ‘herkent’ het document, en dan wordt dus alleen het papier op de foto gezet. Ook is het contrast wat sterker, zodat tekst duidelijk te lezen is.

Daarnaast hebben wij een printer en die wordt bij ons regelmatig gebruikt.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2017 om 11:53

Triva

Ik ga er naar kijken.

Jaina

Jaina

14-11-2017 om 11:54

Printen

Ik print zoveel mogelijk op werk maar we hebben wel een printer thuis. Vroeger werd die zeer enthousiast gebruikt maar ik begon ik me enorm te ergeren aan de hoeveelheid inkt die er door heen ging. Inkt is niet gratis. Toen een cartridge voor de zoveelste keer te vlug op was heb ik vertelt dat ik helemaal geen inkt meer ging kopen en dat wie wat wilde printen dat zelf maar moest kopen. Omdat niemand daarnatuurlijk zin in had stond de printer er dus werkeloos bij. Iedereen ging op school, werk en bibliotheek printen. Natuurlijk waren er een paar paniek situaties maar dat kwam door slecht plannen en daar had ik verder geen medelijden mee. Op een gegeven moment is er wel weer inkt gekomen. Nu heeft iedereen door dat je de printer spaarzaam moet gebruiken. Ik heb ook een hele poos de printer in de kast gezet als we hem niet gebruikten. Het inbouwen van een barriere helpt ook goed tegen te veel printen. Als je eerst de printer uit de kast moet halen en aan moet sluiten dan doe je het alleen als het echt noodzakelijk is.
Voor elk printje dat ik nu maak stel ik mezelf de vraag: moet het perse of kan het net zo goed digitaal? 9 van de 10 keer is printen helemaal niet nodig, zeker nu steeds meer plaatsen digitale tickets accepteren. Scheelt enorm in kosten en het is beter voor het milieu.
Bij mijn kinderen merkte ik ook dat toen ze meer buitenshuis gingen printen en dus voor elk printje moesten betalen er op eens veel minder geprint werd. Een printje thuis is zo gemaakt maar als je ergens heen moet en er voor moet betalen dan is het opeens vaak niet meer zo nodig.

Triva

Triva

14-11-2017 om 12:09

ik heb het vermoeden dat er gewoon leerkrachten zijn die het niet prettig vinden om de werkstukken etc online te bekijken, die vragen dus nog heel ouderwets om uitgeprinte werkstukken. Ik vind dat zo fout.

piggy

piggy

14-11-2017 om 12:18

op het werk

in goed overleg mag ik op het werk printen. Mijn man ook trouwens.

Hangkous

Hangkous

14-11-2017 om 12:27

juist goed

Uitgeprinte werkstukken/opdrachten is voor een leerkracht/docent minder belastend om na te kijken. Ook is het dan eenvoudiger de verschillende stukken naast elkaar te leggen.
30 werkstukken online nakijken ik zou het niet willen doen, geef mij maar mapjes met stukken om te lezen, kan je ook eens even een andere houding aannemen ipv kramp in je nek krijgen van alles op je scherm lezen.

Triva

Triva

14-11-2017 om 12:28

ja jammer dan

als ze dan ook nog over kleur beginnen dan geef ik het op. Sorry hoor we leven in 2017, geef dan maar minder werkstukken op, pak je tablet, zo spannend is het allemaal niet hoor op de middelbare.

Jaina

Jaina

14-11-2017 om 12:41

nakijken

Zelf heb ik geen problemen met online nakijken. ik vind het juist handig om niet met een hele stapel papier te hoeven slepen & ik type vlugger feedback dan dat ik kan schrijven. Maar op zich snap ik prima dat je langere werkstukken niet online wil nakijken. Een scriptie wil ik ook niet online nakijken.
maar wederom het moet geen automatisme zijn, ook niet voor docenten. Als docent moet je ook denken aan de kosten voor de ouders en het milieu.
Dus bedenk goed waarom je uit uitgeprint wil hebben, bedenk opdrachten die makkelijker online zijn na te kijken, en beperk het aantal opdrachten dat perse uitgeprint moet worden...
Dan kan je er alsnog voor kiezen om iets uit te laten printen maar dan doe je het wel zorvuldig.
Ik ken genoeg docenten die er helemaal niet bij stil staan en alles maar uit laten printen, tot de kleinste opdracht aan toe.

Van mijn nichtje op de middelbare school in Nederland hoorde ik laatst dat bij haar op school handgeschreven werkstukken een come back aan het maken zijn. Dat lijkt me ook prima, maar wederom alleen als er een beleid achter zit waarom je een bepaalde opdracht handgeschreven wil zien.

Hankous

Hankous

14-11-2017 om 13:31

zwart wit waar het kan, kleur waar nodig

Op de school van mijn kinderen hoeft er niet in kleur geprint te worden maar als dat help om de beoordeling wat beter te krijgen mag er van mij in kleur geprint worden. Een schilderij van Rembrandt bespreken, schrijven over het unieke kleurgebruik vraagt om ondersteuning van een kleurenprint.
Een boekverslag zonder afbeeldingen kan in zwart-wit.

@Triva, je zegt dat het allemaal niet zo spannend is op de middelbare, nou als een vormgeving een belangrijk punt is bij de beoordeling van een opdracht hoort voor mijn kinderen kleurenprint er soms gewoon bij. Als dat helpt om het algehele cijfer voor een vak wat op te krikken dan printen ze maar in kleur. Aangenomen worden op HBO of Uni is niet meer alleen afhankelijk van het feit of je een diploma hebt maar ook van cijfers.

Jaina misschien zit jouw nichtje wel op de school van mijn kinderen. Daar moeten regelmatig papieren, handgeschreven posters gemaakt worden om een presentatie te ondersteunen, zodat de leraar zeker weet dat je er zelf moeite voor gedaan hebt. Een powerpoint over onderwerp X is heel makkelijk van internet te trekken namelijk. Ook schrijfopdrachten moeten vaak handgeschreven worden ingeleverd.

Triva

Triva

14-11-2017 om 16:51

nee

Je geeft wel een heel apart voorbeeld (Rembrandt) maar school moet gratis zijn en dat zijn kopietjes niet, zeker kleurenkopietjes niet. Ik heb een laserprinter gekocht in zwart-wit en die is er voor noodzakelijke dingen, niet voor leerkrachten die nog heel ouderwets alles op papier willen hebben. Kleur eisen en daar aan toegeven met het oog voor aanname op HBO of UNI is bizar, zo houd je het nog in stand ook.

Hangkous

Hangkous

14-11-2017 om 17:27

school gratis???

In theorie maar niet in de praktijk. Schriften, multomappen, atlas, woordenboeken, passer, rekenmachine moet ik toch echt allemaal zelf aanschaffen om mijn kind onderwijs te laten volgen. Dus gratis valt wel mee.
Jij laat ze toch geen huiswerk maken op de randjes van de regionale weekbladen die gratis je brievenbus binnen vallen mag ik aannemen?
Bij ons mogen werkstukken of andere opdrachten dus gewoon in kleur geprint worden. Zeker als daarmee het cijfer nog wat opgekrikt kan worden. Oudste moet nu opdrachten maken voor CKV en bij het bespreken van een Rembrandt is een kleurenprint essentieel gebleken.
Vanaf 4 VWO tellen je punten al gedeeltelijk mee voor je eindexamencijfers dus als daar wat tienden meer mee gescoord kunnen worden dan mag dat. Ik ben niet van het type dat haar kinderen leert tevreden te zijn met een 5,5 en al te beginnen met het idee dat hoog scoren niet hoeft, wat overigens niet wil zeggen dat ik ze dwing om tienen te halen. Doe je best en als je echt niet beter kan dan een 5,5 is dat goed genoeg.

Triva

Triva

14-11-2017 om 17:32

dus

Omdat ik aan het milieu én mijn portemonnee denk ben ik wel zo'n type?

Mijn oudste is cum laude geslaagd aan de havo en werd dus meteen toegelaten op de opleiding van zijn keuze, zonder kleurenprintjes.

Leerkrachten die extra punten uitdelen omdat iets in kleur geprint is moeten eens goed bij zichzelf te rade gaan wat ze in vredesnaam aan het doen zijn. Online inleveren en je hebt ook kleur.

Hangkous

Hangkous

14-11-2017 om 18:05

Denk ook aan mijn portemonnee en het milieu

Maar indien nodig mag hier kleur geprint worden, als het niet digitaal ingeleverd wordt. Toen ik scholier/student was hadden we alleen een typemachine, een foutje en je kon weer een kantje opnieuw typen. Met plaksel vastgekleefde plaatjes in je verslag, werd nooit echt een perfect werkstuk.
Nu de mogelijkheid er is om het mooi te doen mogen mijn kinderen dat ook gebruiken, als het "nodig" is.
Natuurlijk kun je de Nachtwacht bespreken aan de hand van een zwart-wit foto maar dat maakt je verhaal niet duidelijker. Praten over het gele invallende licht dat op de foto nauwelijks zichtbaar is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-11-2017 om 19:41

Kamp Kaori

De meeste printers worden niet vervangen omdat ze stuk zijn, maar omdat ze niet compatible meer zijn.
Dat maakt een printer bij uitstek een apparaat om te delen. Zeker als je maar 80 printjes per jaar produceert.

Het gaat om de printer die gemaakt moet worden, die getransporteerd moet worden, die energie staat te vreten in de kast en die ook weer verwerkt moet worden.
Iedere printer minder scheelt dan weer.

Dat gezegd hebbende ben ik toch wel blij met de tips over de HP smart. Hier ook een huischaoot en een weigerende Epson. Was me dus al aan het orienteren op een nieuwe, maar voel niet veel voor weer een miskoop. HP Smart dus.

geen

Ik heb een printer gehad, die ik hier 4 maanden min of meer ongebruikt in de weg heeft gestaan en die ik aan de kringloop heb geschonken.
De kinderen printen op school - denk ik, want ik hoor ze er nooit over dat er iets geprint moet worden.
Tickets kun je tegenwoordig bijna allemaal via je mobiel gebruiken. Alleen de NS weigert dat categorisch met zijn voordeelkaartjes via Hema, Kruidvat ed. Zo'n kaartje print ik dan wel op mijn werk.
Geen printer betekent minder papier en minder catridges en dat is echt beter voor milieu (en waarom dat een argument is dat je niet zou mogen gebruiken, snap ik niet)

Biebel

Biebel

15-11-2017 om 10:04

Dan toch maar aandelen kopen: tips voor Ginny

Even buiten de milieudiscussie om:
GInny, om ervoor te zorgen dat je de printer vindt waar wij enthousiast over zijn: Het is een HP Officejet 6500. AL zal er inmiddels vast wel een nieuwere zijn.
De HP Smart software is een app op telefoon/ipad, waarmee je de 3-in-1 bedient: je kunt met die software inscannen (dus zonder de scanner aan te zetten), je scanner besturen (dus dat de documenten die je inscant meteen kunt mailen of kunt bewaren) en documenten of foto's naar de printer sturen. Daarnaast hangt onze printer draadloos in het netwerk, en heeft een eigen emailadres. Alles wat je daarnaartoe mailt, print hij uit. inclusief bijlages.

(en ik bedenk me nu, dat dit ook de manier is om hem 'deelbaar' te maken: mensen die willen printen mailen het naar de printer en komen dan bij ons de afdruk ophalen).

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2017 om 10:43

Alkes

Als je printen kunt ontwijken door e-tickets te gebruiken, is dat natuurlijk prima, maar als je alles wat je niet met je telefoon kunt doen ergens anders moet uitprinten, gebruik je toch ook inkt, papier, stroom etc.? Het enige wat niet in het milieu terechtkomt zijn inderdaad de kleine 'thuis'-cartridges en uiteindelijk het apparaat als die stuk is. Elektrische apparaten worden zoveel mogelijk tot onderdelen verwerkt, of ontdaan van grondstoffen die niet direct in het milieu terecht mogen komen als ze niet te repareren zijn. Maar dan moet je ze dus niet in de zwarte kliko gooien.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-11-2017 om 11:46

Biebel/Ginny

Pagewide inkjets zijn beter, sneller, stiller en de inkt is goedkoper...

Enige nadeel is dat ze wat meer kosten:

https://www.printabout.nl/printers/HP/hp-pagewide-pro-377dw-mfp/?gclid=CjwKCAiA6K_QBRA8EiwASvtjZf3wDnaamTX5neUSE2QGPbtSO_a5OFCmQq6ZTZgldprlAOuCCJVyhxoCRQQQAvD_BwE

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-11-2017 om 14:44

Nee Kaaskopje, daar stopt het niet

Tuurlijk moet ie niet in de grijze kliko, maar met recyclen maak je de belasting voor het milieu/grondstoffengebruik niet ongedaan. Want:

A. Er is energie nodig voor productie en transport van het apparaat en die win je niet meer terug
B. Recyclen kost ook energie
C. Er treedt devaluatie van de gebruikte materialen op

Al met al is geen printer dus nog steeds beter voor het milieu dan een printer recyclen.

Kaori

Kaori

15-11-2017 om 17:39

De R-en

Refuce, reduce, reuse, recycle, rot.

En ook in die volgorde.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-11-2017 om 09:58

Kaori

Refuse presumably...?

Kaori

Kaori

16-11-2017 om 10:21

Ad: ja

Dit is iets anders idd. Wel leuk de dingen die m'n telefoon er van maakt.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-11-2017 om 11:04

Kaori

Ja, lekker je telefoon overal de schuld van geven... Als 'refuce' een bestaand woord was zou ik je misschien nog geloven

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2017 om 13:37

Ginny

Ja, geen printer is beter, maar ergens anders printen is ook wat halfbakken . Zo vind een bekende van mij het niet nodig om een rijbewijs te halen, want dat scheelt weer een auto op de weg. Maar daardoor kan het voorkomen, dat een ánder moet rijden.

Kaori

Kaori

16-11-2017 om 14:49

Kaaskopje

dat is wat anders met die auto. Want met een printer heb je wel de vaardigheid om te printen alleen het apparaat niet. Dat gaat minder ver als het niet hebben van een rijbewijs, dan heb je ook de vaardigheid niet om een geleende auto wel te besturen.

Waarom is het hebben van geen printer half bakken?

Wat mij betreft juist niet want dat ene apparaat dat er wel is wordt dan meer gebruikt en staat minder stil. Waiting is afval heb ik net geleerd bij mijn cursus op het werk. (LEAN voor de geintresseerden met TIM WOODS (voor de insiders)

Hangkous

Hangkous

16-11-2017 om 15:51

maar geen rijbewijs halen,

En dan een ander laten rijden is geen echte besparing van benzine of verbetering van het milieu.
Ik ken ook zo'n stel, We hebben geen auto, maar komen overal!
Ja voor een verjaardag moeten ze worden opgehaald door een kind, die dan ook meteen weer klaar moet staan als ze naar huis willen. Als ze iets kopen dat niet op de fiets mee kan moeten ze een ander laten rijden. Even naar het ziekenhuis voor een afspraak bij de oogarts? Iemand vinden die kan rijden!
Dat is alleen maar voordelig voor hun eigen portemonnee, voor het milieu scheelt het niks.

Kaori

Kaori

16-11-2017 om 16:09

Hangkous

het scheelt wel voor het milieu want die auto die ze niet hebben is niet geproduceerd, daar zit een behoorlijke milieu winst vooral als je dat met meerderen doet.

Milieuwinst zit vaak niet in het gebruik maar in het niet produceren van iets. Gebruik is vaak maar een klein onderdeel in de totale belasting gedurende de hele levenscyclus van iets.

Jaina

Jaina

16-11-2017 om 16:10

Rijbewijs of auto

je kan natuurlijk wel een rijbewijs hebben en geen auto. Carpoolen is wel weer goed voor het milieu. Je kan een greenwheels abonnement hebben of met de buren een auto delen of als je helemaal bijna nooit rijdt kan je een auto huren of lenen als je er een nodig hebt. Meerijden met mensen is alleen voordelig als mensen toevallig toch die richting uit moeten.
Het is een goede zaak als de vanzelfsprekendheid van het bezitten van auto wat minder sterk zou zijn.

Hangkous

Hangkous

16-11-2017 om 17:15

Inderdaad Jaina

Mensen met een rijbewijs kunnen een suto huren/lenen en zelf hun ding doen. Geen rijbewijs en geen auto hebben is heel belastend voor je omgeving. Mensen die extra ritten moeten maken om jou ergens te brengen. Dat is alleen voordelig voor degene zonder rijbewijs.
Kaori het scheelt inderdaad een auto die niet geproduceerd hoefde te worden, daar zit de milieu winst in.
Ik heb sowieso een beetje moeite met samendoen met apparaten. Als ik een printer heb en anderen printen bij mij, worden nooit alle kosten eerlijk verdeeld. Soms doe ik iemand graag een plezier zoals die vluchtelingen. Dan piep ik niet maar ik zou er niet blij van worden als de buurvrouw hier wekelijks op de stoep stond om de werkstukken van de kinderen te printen. Ook al kreeg ik er een vergoeding voor.
In de brandgang achter ons huis hebben wij een lamp opgehangen, omdat we vaak in donker thuiskwamen. Komt een buur eisen dat die lamp voortaan aanblijft tot 23.00. Dan voelde zij zich veiliger als ze laat thuis kwam. Wij deden dat ding uit als we allemaal binnen waren. Op een voorstel om dan om het jaar het snoer in een andere schuur aan te sluiten werd negatief gereageerd.
Spullen delen? Prima maar dan ook de kosten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.