Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Lia

Lia

11-11-2017 om 23:45

Waar printen en kopieren jullie?


Jo

Jo

18-11-2017 om 09:24

@ Kaaskopje

Precies... en dan gaat diegene, net als Kaori, met de auto naar het werk (en misschien ook wel naar de bieb).

Of het nu gaat om een printer of een auto. Als het om het gemak gaat en de vele voordelen gaat dan gaan al snel de milieu aspecten overboord.

Het is niet zo dat ik geen auto rij om milieu overwegingen, maar ik heb rijangst en daarbij een groot gebrek aan geld.
Daarnaast een enorme trots waardoor ik niet aan een ander zal vragen om mij ergens naar toe te brengen.
Die trots houdt ook in dat ik niet afhankelijk wil zijn van een printer (of tijden) van mijn werk, supermarkt of bieb.
Ik lees graag, maar geef mij a.u.b. geen boek cadeau. Ik ben geen verzamelaar van spullen. Ik ben altijd weer blij als ik dat gelezen boek weer terug kan brengen bij de bieb.
Een hele goed voorbeeld door iemand gegeven: vliegen. Mijn laatste vliegreis (en ook mijn ik-ben-weg-vakantie) was 6,5 jaar geleden. Ook hierbij spelen financiën een rol. In grote getallen trekken er toeristen naar mijn woonomgeving aan de kust waar je prima kunt fietsen. Laat ik nu net van fietsen houden en strand.

In bovengenoemde voorbeelden kan ik op mijn borst gaan slaan, kijk mij nou eens aan het milieu denken. (Zoals Kaori haar teksten op mij over kwamen.) Maar het zou hypocriet zijn. Het heeft zuiver met mijn karakter, mijn behoefte en leefomstandigheden te maken.

Overigens had mijn dochter op het laatst van haar schooltijd de printer voornamelijk nodig om ondertekende weeklijsten in te scannen van haar 4-daagse stage. M.a.w. op school was ze weinig. In de bieb en supermarkt kun je niet scannen.

Triva

Triva

18-11-2017 om 10:04

' Overigens had mijn dochter op het laatst van haar schooltijd de printer voornamelijk nodig om ondertekende weeklijsten in te scannen van haar 4-daagse stage. M.a.w. op school was ze weinig. In de bieb en supermarkt kun je niet scannen.'

en juist daar kun je tegenwoordig je smartphone of fotocamera voor gebruiken.

Kaori

Kaori

18-11-2017 om 11:02

Jo ik kan je geruststellen ik ga niet met de auto naar mijn werk. Dat doe ik lopend of op de fiets. Hier in de stad is een auto eigenlijk overbodig. Maar helaas is dat niet overal het geval en zijn er in NL ook plekken verstoken van OV in het weekend. En laten daar nu net mijn ouders wonen.

Ik vind het wel grappig om hypocriet of Farizeeër genoemd te worden terwijl ik alleen een ik-boodschap heb gegeven. Het is mijn overweging, een ander heeft een andere. Blijkbaar voelen jullie je toch ergens getriggerd.

Ik gaf ook gelijk aan dat ik op dit moment geen printer heb maar dat dat in de toekomst kan veranderen.

Jo

Jo

18-11-2017 om 11:05

@ Triva

Je gaat er vanuit dat iemand dan een smartphone heeft of een fotocamera. Die eerste heb ik wel, een 3e handsje, van bijna 6 jaar oud. En nee, de camera is niet meer zo best. En omdat ik geen internet abonnement op mijn telefoon heb en veel van Wifi spots gebruik maak, ook geen behoefte om veel persoonlijke zaken op mijn telefoon te doen. Zoals Overheids- of bankzaken.

En wat mijn dochter betreft. Het school netwerk dat werkt niet via telefoon, dus die vlieger van jou gaat niet op.

En wat ik al zei, ook al zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden,bijna altijd wordt gekozen voor de kortste weg. Niet vanwege het milieu maar het gemak (en tijdswinst) om er te komen.

Jo

Jo

18-11-2017 om 11:19

@ Kaori

"er in NL ook plekken verstoken van OV in het weekend"

Ik kan mij geen plek bedenken in Nederland waar alleen in het weekend absoluut geen OV komt.

Wel dat het OV niet beschikbaar is op tijden die jou uit komen of waarbij je te veel op de klok moet kijken om die ene bus die om het uur gaat niet te missen.
Mocht ik in het weekend reizen naar de dichtstbijzijnde grote stad dan kan dit ten opzichte van mijn doordeweekse reistijd al gauw 45 min langer duren.

Er zijn zeker plekken, zoals polders, waar helemaal geen OV komt. Als je dan zo met het milieu begaan bent dan schaf je in plaats van een auto een vouwfiets aan en fiets je het laatste stukje.

Target

Target

18-11-2017 om 11:43

Combinatie

Ik geloof het niet, dat het milieu voor de gemiddelde mens de doorslag geeft, maar het klinkt natuurlijk wel lekker.

Een vriendin zit na een scheiding op zwart zaad. Ze vertelde me letterlijk dat ze bv geen vlees meer kon kopen, alleen hamburgers of kippenpoten bijvoorbeeld en dat ze alleen een keer een kiloknaller kipfilet kocht in wat grotere hoeveelheid bij een meevaller.
Dezelfde vriendin zit op een verjaardag de moraalridder uit te hangen en mensen te veroordelen die vlees eten. Zij doet dat niet, want zij koopt nooit kiloknallers, ze is tegen plofkippen en tegen zus en zo. En dat zijn dan de luidruchtigste mensen op een verjaardag.
Ze heeft geen geld, dat is de reden. En dat geeft niet maar lieg er niet om en veroordeel een ander niet.

De mens die reist, een vaatwasser, droger, eten per scooter of koelwagen aan huis laat bezorgen, het maakt me niet uit wat, is niet de mens om te wijzen naar een ander.
Van mij mag iedereen hebben wat hij wil en geniet er dan ook van. Als mensen elkaar het licht in de ogen net zo gunnen als ze met het milieu lijken bezig te zijn wordt het een verduveld aardige wereld.

Ga je nu bewijzen dat je overal met OV kunt komen, tuurlijk joh dan heb je gelijk.
Wat Kaori doet is wijzen op milieuaspecten. En ik begrijp niet waarom je daar tegen kunt zijn. Er zullen weinig mensen die nauwelijks een voetafdruk achterlaten - zeker niet hier, want het hebben van kinderen draagt al bij aan die voetafdruk.
Het is wel goed om meer bewust te zijn van je handelen en kijken of het wat duurzamer kan. En nee, dan hoef je niet alles te laten, maar kun je wel keuzes maken.
Het feit dat Kaori een auto heeft voor bezoeken van haar ouders (ook al is door jou aangetoond dat je werkelijk overal kunt komen zonder auto) een keuze. Als ze daarnaast ook nog iedere tekst zou printen en voor elke boodschap de auto pakte zou ze meer milieubelastend bezig zijn dan ze nu is. Zijn namelijk ook keuzes. Je kunt ook de lijn Ad Hombre volgen, namelijk dat het je geen moer uitmaakt. Ook dat is een keuze.

Target klimaatscepticus

" Ik geloof het niet, dat het milieu voor de gemiddelde mens de doorslag geeft, maar het klinkt natuurlijk wel lekker."
Het klinkt niet alleen lekker, maar de meeste wetenschappers zijn er ook van overtuigd dat de mens hier een belangrijke bijdrage levert.
Zelfs dit kabinet - wat je zelfs met nodige fantasie geen groen-links kabinet kunt noemen spreekt ronkende woorden over Klimaatverdrag van Parijs en koppelt daaraan concrete maatregelen die burgers, bedrijven en overheid moeten nemen.
Hoezo zou de gemiddelde mens daar geen doorslag aan kunnen geven?

Kaori

Kaori

18-11-2017 om 11:58

Je bent echt geïrriteerd het?
Ik geef alleen mijn overweging, geef nergens aan dat die van een ander minder is. Ik verwonder mij alleen vaak.

Ik doe mijn ding gewoon en pas als anderen er om vragen vertel ik mijn motivatie. Dus nee, mij zul je op een verjaardag niet horen over plofkippen, wel of geen auto etc. Alleen als er naar gevraagd wordt zoals in dit geval met de printer dan zal ik wat zeggen. Maar ik veroordeeld niemand die het anders doet.

Target

Target

18-11-2017 om 12:33

Kaori

Ik heb het niet over iemand persoonlijk. Van jou weet ik dat je sowieso minimaliserend bezig bent. Prima, jouw keuze. Ik heb bij jou de indruk niet dat je veroordelend bezig bent, anders had ik je dat gevraagd met je naam erbij. Ginny bracht jouw naam binnen, niet ik en nu gaat het door en door omdat er niet goed gelezen is. Onnodig.

Ik denk echt dat het gros het milieu geen bal kan schelen. Daar gaan generaties overheen eer dat bewustzijn de norm wordt; bv in het westen en nog veel later elders. Bij mij soms wel, soms niet. Ik heb geen droger, geen vaatwasser, ik rook niet meer, ben de afgelopen 6 jaar niet buiten mijn woonplaats geweest, gebruik mijn oven of wasmachine zo efficiënt mogelijk, heb een auto die ik gebruik maar niet dagelijks en heb een printer. Bij geen van deze zaken speelt het milieu een rol. Geld en gezondheid wel. Ik ben niet arm maar maak andere keuzes.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-11-2017 om 14:11

Alkes

"Het klinkt niet alleen lekker, maar de meeste wetenschappers zijn er ook van overtuigd dat de mens hier een belangrijke bijdrage levert."

Dat klimaatscepsisme lees ik niet zo in haar (Target's) bijdrage. Meer scepsis m.b.t. wat mensen drijft. Daar ben ik het mee eens. De meeste mensen zijn meer bezig met elkaar de groene maat (met dank aan Kaaskopje, zelf bedacht?) nemen dan met het milieu zelf. Zo zijn we, we zijn sociale dieren en alle dingen waar we ons mee bezig houden hebben een sterke sociale component c.q. functie.

De meeste mensen hebben ook gewoon dezelfde politieke meningen als de vrienden waar ze bij willen horen.

Jo

Jo

18-11-2017 om 15:04

@ Kaori

Ik veroordeel jou ook niet omdat jij wel in een auto rijdt.

Wat ik aangeef is dat, zelfs als je ook milieu aspecten er bij haalt, je eigen gemak, karakter of financiën de doorslag geven voor je keuzes.

Zoals ik al schreef je zou het laatste stukje op een vouwfiets af kunnen leggen of je neemt een taxi of toch die deel auto. Mogelijkheden zat om toch niet die auto aan te hoeven schaffen vanwege de door jou genoemde grondstoffen voor de fabricage.

# 25
Je hebt zeker gelijk dat ik geïrriteerd ben geraakt. En dat heeft voornamelijk te maken met je overdrijvingen door het over de aanschaf te hebben van een tafeltje waarop je de printer moet plaatsen en een apparaat dat voortdurend stroom staat te vreten dan kom je voor mij aan met hele foute argumenten. Er zit een aan en uit knop op die printer! Topic openster had al een printer, dus ongetwijfeld ook een tafeltje. Bij de kringloop hebben ze vast en zeker wel tafeltjes die, als ze niet verkocht worden, bij t oud vuil terecht zullen komen.

Jouw doorslaggevende argument om geen printer te hebben is omdat je er weinig gebruik van maakt en je je op dit moment kunt redden met printers van anderen. Mocht je situatie veranderen dan gaan je milieu overwegingen overboord en zal je toch een printer aan schaffen. En ja, dat noem ik dan hypocriet.

Je had kunnen voldoen met je argument dat je er weinig gebruik van maakt en je goedbedoelde milieu overwegingen achterwege laten.

@ Alkes
Beter lezen, ik heb niet gezegd dat er geen gebieden in NL zijn waar je niet kunt komen zonder OV. Ik heb juist een voorbeeld gegeven van een gebied dat moeilijk of vaak zelfs niet bereikbaar is met OV.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat er gebieden zijn die ALLEEN in het weekend verstoten zijn van OV.

Bewustwording van t milieu is niet verkeerd. Ik geloof zeker dat alle kleine beetjes helpen. Maar ik heb moeite met het ene zeggen en als het uitkomt en toch het andere doen als dat nog beter uit komt.

Kaori

Kaori

18-11-2017 om 15:31

Door de week rijdt de 'scholieren'bus 2x per dag. en die rijdt niet in het weekend of de vakantie. Er heeft nog een jaartje een door vrijwilligers gerunde buurtbus gereden maar inmiddels ook niet meer.

Station is 14 km verderop.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2017 om 20:45

Ad Hombre

Ja helemaal zelf bedacht.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2017 om 20:55

Kaori

Zou het geen goed idee zijn als de overheid de verplichting zou krijgen om iedereen in staat te stellen om per OV te reizen, dus ook in het weekend? Het is toch idioot dat je in de kleinere woonplaatsen nergens heen kunt, of niemand zonder auto kunt uitnodigen als je vrij bent?

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2017 om 20:57

Bereidheid is er wel

Ik denk dat héél veel mensen bereid zijn om rekening te houden met het milieu. Maar daar zit in flink wat gevallen een prijskaartje aan.

Kaori

Kaori

18-11-2017 om 21:39

Kaaskopje

er zit vaak een prijskaartje aan maar zeker niet altijd.
Dat prijskaartje is vaak als je voor het beste van het beste gaat. Bij milieu afwegingen is het vaak alles of niets voor de meesten. (je ziet het ook hier, het moet of alles zijn of je bent hypocriet)

Waar ik vroeger een kluts afwasmiddel van een duur merk in een het afwaswater mikte meet ik nu precies 10 ml af van een ecologisch merk. Ik doe bijna een jaar met een fles van 1l. 1 zo'n fles van een liter is net zo duur als 2 flessen Dreft van 500ml.

Maar het levert soms ook geld op. Dingen die je niet koopt hoef je niet te betalen. Flesjes water zijn veel duurder als zelf een beker meenemen gevuld met water. Voor de koeling leg je die half gevuld in de vriezer. Alleen je moet wat meer vooraf nadenken.

Je hoeft geen aluminiumfolie te gebruiken, je kunt bv ook een bord op een schaal zetten om deze af te sluiten.
Zelf een tas meenemen naar de winkel hoef je die niet te kopen.

Heel veel dingen zijn geen noodzaak maar wel heel fijn en soms zijn we vergeten dat dat soort dingen eigenlijk een enorme luxe zijn. Sinds ik die realisatie heb gehad vind ik (let op ik!) het makkelijker om dingen gewoon niet te kopen. Gaat niet altijd goed, maar wel steeds beter.

Target

Target

18-11-2017 om 22:28

Help me Kaori

500 ml x 2 is 1 liter ofwel 1000 ml. Dat is net zo duur als 1 liter is 1000 ml is 2 x 500 ml. Dat is toch even duur dan?

Je meet 10 ml af en doet een jaar met een fles van een liter.

Was jij eens in de ongeveer 3.5 dagen af? Ook als je met z'n tweetjes bent? Heb je dan zoveel borden/ bestek/ pannen of eet je veel buitenshuis?
Puur om het even te snappen.

Kaori

Kaori

18-11-2017 om 23:17

Target

En het was een voorbeeld om aan te geven dat het niet duurder hoeft te zijn.

klopt ik was niet vaak af, is niet mijn hobby zullen we maar zeggen.
Ik heb niet voor niets een vaatwasser (klein model) in mijn nieuwe keuken gekregen. (water en energie verbruik is in totaal niet omhoog gegaan tot mijn verbazing, mijn blijheid wel) Het gemelde verbruik is overigens van voor de plaatsing van de vaatwasser. En die staat ook maar elke 3 tot 4 dagen aan, soms nog langer als dochter bij vader is. Nieuwe keuken was noodzakelijk want de oude werd onveilig. Kortsluitingen, vallende deurtjes dat soort gebreken.

Ik heb niet heel veel servies volgens mij, totaal 12 stuks: 3x 4, ontbijt, groot en diep. En 5 soepkommen/ontbijtkommetjes/chispschaaltjes/afweegbakjes/ ofwel die worden voor alles waar je een kommetje nodig voor hebt gebruikt. Ik zou wel minder willen maar dan blijf ik afwassen.

3x2 = 6 borden dat valt wel mee toch? 2x 2 plat, 1x 2diep, 3 ontbijtbordjes dochter en ik ontbijt meestal met een banaan of een beetje yoghurt.

lunchen doen we niet thuis. We eten ook regelmatig 2 dagen achter elkaar het zelfde of er zit 1 dag tussen, dan zet ik het met pan en al in de koelkast.

Jaina

Jaina

19-11-2017 om 03:19

Milieu

Ik doe sommige dingen inderdaad bewust wel of niet vanwege het milieu. Aan de andere kant maakt het weinig uit wat ik doe want ik ben sowieso enorm milieu vervuilend. Ik heb te veel kinderen & ik vlieg regelmatig. Daarbij is geen droger hebben en geen aluminium folie gebruiken maar een klein gebaar. Maar die dingen doe ik inderdaad bewust niet voor het milieu. Maar de grootste winst zou zitten in minder kinderen krijgen en nooit meer reizen. Maar die kinderen heb ik al , voor mijn werk moet ik soms reizen en bovendien vind ik het ook gewoon heel leuk. Maar het is milieubelastend en ik doe het toch.
Maar goed je hoeft niet alles goed te doen of alles fout te doen. Dus als ik milieuvervuilend ben (klopt) kan ik in elk geval proberen om sommige dingen niet of anders te doen en zo iets minder milieu vervuilend te zijn.

Hetzelfde met vlees eten.Je kan radicaal helemaal stoppen of je kan er voor kiezen om af en toe vlees te eten. Dat is misschien hypocriet en nog steeds vervuilend maar het scheelt toch weer iets.

De meesten van ons zijn te verwend om alles te willen doen en laten voor het milieu. Maar we hoeven ook niet helemaal niks te doen. Wat we willen en kunnen doen scheelt altijd iets.

Ad Hombre

"De meeste mensen hebben ook gewoon dezelfde politieke meningen als de vrienden waar ze bij willen horen."
Dat klinkt wel heel erg "pleaserig". Ik heb bepaalde politieke opvattingen en ja, de meeste vrienden van mij hebben vergelijkbare opvattingen. Anders was onze vriendschap waarschijnlijk wel een stille dood gestorven. Ik heb ook vrienden die zich best wel eens storen aan mijn uitgesproken opvattingen bij tijd en wijle. Daar probeer ik wel rekening mee te houden. Maar of dat hetzelfde is als mijn opvattingen aanpassen aan de vrienden waar ik bij wil horen?

Ad Hombre

Ad Hombre

19-11-2017 om 12:02

Alkes

Ik denk niet dat je je opvattingen bewust aanpast, maar je wordt bevestigd in de 'gewenste opvatting' en ontmoedigt in de ongewenste.

Dit onderzoekt bespreekt de neiging van mensen om hun mening aan te passen aan de politieke partij waar ze toe behoren:

https://ed.stanford.edu/sites/default/files/party_over_policy.pdf

Je zou kunnen stellen dat politieke partijen zonder dat mechanisme niet eens zouden kunnen bestaan. Stel jke voor dat iedereen zomaar een eigen mening zou vormen.

"Nevertheless participants denied having been influenced by their political group"

Dus, de deelnemers beweerden zelf dat ze niet beinvloed werden.

Sociale kringen zijn natuurlijk niet alleen politieke partijen, maar ik zou niet weten waarom dat mechanisme niet overal zou werken.

Ik heb een kenis die vroeger behoorlijk rechts was (dat vond hij zelf), maar toen hij in de kunstenaarswereld kwam veranderde dat totaal. Logisch, de kunstenaarswereld is zo links als wat, dus als rechtse bal word je gewoon niet geaccepteerd. Zijn politieke orientatie draaide vanzelf bij, natuurlijk geheel onbewust

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2017 om 19:44

Vrienden en politiek

"De meeste mensen hebben ook gewoon dezelfde politieke meningen als de vrienden waar ze bij willen horen."

Misschien heb ik daarom zo weinig vrienden. Er zijn best veel mensen waar ik leuk contact mee heb, maar waar ik niet direct bij wil horen. En als ik er bij wil horen wonen ze soms totaal ergens anders, wat niet bevorderlijk is voor een vriendschap. De enige vriendin die ik nog heb, denkt ook anders, maar ja, daar zit ik al 41 jaar aan vast , al vanaf de tijd dat we ons liever bezighielden met Queen dan met politiek. Toen er wat meer duidelijk werd over politieke voorkeur heb ik maar voor de vriendschap gekozen en niet voor het verschil van mening.

@#74, Kaaskopje

Je moet wel al bijzonder welwillend zijn om achter "LEAN" een milieu/duurzaamheidsaspect te vermoeden.
Als het al in iets "duurzaam" is, dan enkel in het genereren van een gunstig fiscaal regime.
Als het al in iets "efficiënt" is, dan enkel in het rollen van de samenleving.

De management-guru's komen om de paar jaar wel op de proppen met een "waarlijk innovatieve techniek", doorgaans een synoniem voor wat gezond boerenverstand, maar met veel meer blabla eromheen.

Die moet dan geauditeerd , geaccrediteerd, gecertifiëerd en wat weet ik al niet, worden. "Integrale kwaliteitszorg", "LEAN", "HACCP", "REACH", enzovoort, enzoverder.

Binnen multinationals wordt dat allemaal geauditeerd , geaccrediteerd, gecertifiëerd en wat weet ik al niet, door de "experten", "black belts", ... van buitenlandse vestigingen binnen de groep.

Dat moet natuurlijk betaald worden en het gaat dus af van van de gerealiseerde winst. Het zorgt er bovendien voor dat kapitalen ongehinderd de wereld rond kunnen reizen. Toevallig eindigen ze steeds in belastingparadijzen.

De fiscus staat erbij en kijkt ernaar, maar ook de kleine aandeelhouder (ik ben er een) is daar hoegenaamd niet gelukkig mee!

@ #113, Ad Hombre

Nog veel illustratiever zijn de lijnexperimenten van Asch, waarbij zoveel mogelijk variabelen uitgesloten werden.
Er was slechts een simpele te beantwoorden vraag: "welke lijn is de langste?".
Ook daar bleek, dat groepsdruk wel degelijk bestaat en dat comformering en onderwerping aan die druk evenzeer bestaan.

Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Overeenstemmingsexperimenten_van_Asch

en:


https://www.youtube.com/watch?v=NyDDyT1lDhA.

Solomon Asch was overigens een van de leermeesters van Stanley Milgram, die met zijn experimenten "on obedience" de psychologie van die tijd op haar grondvesten deed daveren.

Ad Hombre

Aha. De strekking van al deze onderzoeken is dat ik meer bezig ben andere mensen de maat te nemen wat betreft het milieu dan dat ik me bezig houd met milieu. Dat was namelijk het punt waarop deze discussie begon.

Ik geloof zeker in groepsdruk. En ik geloof ook dat sommige mensen daar meer dan anderen gevoelig voor zijn. Dat betekent echter niet dat ik geen eigen opvattingen zou hebben. Of uitgesproken meningen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2017 om 17:11

Yvan

Ik reageerde op de opmerking over LEAN, niet omdat ik het een fantastische uitvinding vind . Bepaalde punten leverden voordeel op. Dat we niet voor ieder formuliertje van onze stoel af hoefden was een voordeel. Het leverde winst op voor de telefoonbezetting en dus wachttijden voor klanten. Het opzetten van LEAN, kostte geld. Mensen moesten vergaderen, slimme verbeteringen bedenken e.d.. Voor onze eigen afdeling is het niet levensreddend gebleken. De afdeling is gesloten, vaarwel mooie baan.

Sachito

Sachito

28-02-2018 om 10:46

drukken of printen thuis of via online service?

Hoi! ik zag dat dit topic een beetje een andere wending heeft gekregen, maar ik vond het oorspronkelijke onderwerp van het topic wel interessant. Ik weet niet of mijn vraag hierop aansluit, maar uitnodigingen, geboortekaartjes, etc., zijn dat dingen die jullie zelf maken en (thuis) printen of gebruiken jullie hier een online ontwerp- en druk- printservice voor? Zo ja welke?

Ik moet namelijk een aantal folders laten drukken, maar vraag mij af wat goedkoper/sneller/makkelijker/leuker is: zelf maken en printen of via een online service?

Jasmijn

Jasmijn

28-02-2018 om 11:16

hoeveel heb je er nodig?

Het ligt er denk ik ook wel aan hoeveel je er nodig hebt. Ik ga meestal naar vistaprint of printweb, bij allebei goede ervaringen, zelf printen zou ik alleen doen als ik er een stuk of 30 max nodig heb, maar ik vind het wel mooier worden bij een drukkerij.

Sachito

Sachito

28-02-2018 om 12:01

dank voor de tip

ik heb er wel 100 nodig, dus ik denk dat ik dan toch maar voor het gemak kies.

Mij werd [link verwijderd door forumbeheer] nog aangeraden, maar ik ga jouw tips ook zeker even checken.

Al lijkt mij het ook wel leuk dit soort dingen zelf wat professioneler met photshop of indesign te kunnen doen, misschien toch maar een cursusje overwegen..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.