Buitenland Buitenland

Buitenland

Boarding

Iemand hier ervaring met boarding school of internaat?

Niet in Nederland

Het lijkt in Nederland wel uit de tijd Dirksmama.
Alle internaten zijn of worden gesloten. Er zijn nog een paar beroepsgerichte kostscholen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_internaten_in_Nederland
http://www.omroepwest.nl/nieuws/22-06-2011/oudste-internaat-van-den-haag-dicht
Nederlandse ouders sturen kinderen naar internaten in Belgie.
http://vimeo.com/15227802

Sukran

Sukran

13-01-2014 om 06:41

Hi!

Hoi Dirksmama, moest toevallig nog aan je denken afgelopen week. Vroeg me af hoe de homeschooling is gegaan? Is dat een beetje bevallen?
Zelf geen ervaring met boarding maar ik ken het echtpaar dat hier het Boarding House runt, jong Zuid Afrikaans stel, zelf 3 kinderen. De vrouwelijke helft heeft zelf in boarding gezeten in ZA en heeft daar alleen maar positieve ervaring mee. Zegt er wel duidelijk bij dat het in ZA wel heel anders wordt aangepakt dan hier. Weet dat ze veel moeite doen om een soort van thuissituatie te creëren, dat er vooral discussies zijn over bedtijden maar over het algemeen geen klachten. Zij zou zelf haar kind hier niet zo snel naar boarding doen. En dus wel in Zuid Afrika. Zoek je in Nederland of in ZO Azie?

neteret mut

neteret mut

13-01-2014 om 08:27

niet zelf maar

een vriend van 1 van mijn zonen zat op internaat. Tja , in Belgie zijn best veel internaten. Ik denk wel dat er verschil per land kan zijn in hoe er met de kinderen omgegaan wordt/ wat de regels zijn enz.

Bas Bouwlust

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb positieve verhalen gehoord over Bas Bouwlust in Oegstgeest.

boarding school

Hallo Dirksmama,

weet niet hoe jullie financieel zitten en wat het precies kost, maar weet via vrienden van ons over deze boarding school: http://www.ecole.ch/en/
is, naar hun info, behoorlijk internationaal en is niet het standaard rijkeluis internaat in Zwitserland, qua filosofie eerder het tegenovergestelde.

Groeten

Bas Bouwlust

Jup, ook hier positieve ervaring met Bas Bouwlust. Kind van expatvrienden heeft daar gewoond en haalden wij nog wel eens op voor een weekend. Leuk huis, prachtige plek en omgeving, leuke begeleiding, leuke kinderen, leuke activiteiten, hele prettige en huiselijke sfeer, allemaal tiptop in orde. Als je iets wil weten, vraag gerust.

dirksmama

dirksmama

21-02-2014 om 03:22 Topicstarter

Inmiddels

Zijn we wezen kijken bij een schippersinternaat, want daar heb je er gelukkig nog wel een aantal van in Nederland, ook nog in onze thuisregio (scheepvaart). Zag er goed uit, en tegenwoordig hoeven de ouders niet per se meer te varen. Lekker dicht bij grootouders ook nog. En geen spoilt expat brats, want daar voelt hij zich echt niet bij op z'n gemak.
Hij heeft ook toelatingsexamen gedaan in Singapore, dat is maar anderhalve dagreis van huis.
We wachten nu maar even af hoe alles zich ontwikkelt.

Het thuisonderwijs vindt hij het leukste, maar helaas krijgen kinderen als ze ouder zijn dan 15 geen verblijfsvergunning hier om bij hun ouders te blijven.

Dirksmama-verblijfsvergunning

Uit nieuwsgierigheid de vraag: moeten alle kinderen van expats dan het land verlaten als ze 15 zijn? En als ze op een lokale school zitten, vooropgesteld dat die er is, mogen ze dan wel blijven?
Wat een hard beleid zeg!

Jaina

Jaina

12-03-2014 om 20:50

Eerde

Ken je deze school al?

http://www.eerde.nl/

Ik had vroeger een paar studie genoten die er op hebben gezeten en hun kinderen hebben er ook weer opgezeten.

dirksmama

dirksmama

07-04-2014 om 23:44 Topicstarter

Bedrijfsterrein

We wonen op bedrijfsterrein, expat kinderen mogen alleen naar de internationale school. De regel dat je er na je 15e niet meer mag wonen geldt voor alle kinderen, nationaal en expat.

Helaas, hij wil niet hierheen http://www.greenschool.org/...
Singapore afgewezen (32 plekken, 300 aanmeldingen).
Eerde valt absoluut af. Onbetaalbaar duur, zeer slechte reputatie.

Evanlyn

Evanlyn

08-04-2014 om 12:30

Moet hij naar Nederland?

In Engeland zijn internaten te kust en te keur. Onze koning heeft op zo'n school gezeten toen hij thuis niet meer te harden was. Dat was dus wel sjiek. Maar ik ken ook een internaat dat alleen dyslectische leerlingen aanneemt, dus er zit van alles.

dirksmama

dirksmama

08-04-2014 om 13:12 Topicstarter

Nee, liever geen Nederland

Veel te duur, o.a. zorgkostenverzekering en zo.
Engeland hebben we voorgesteld, maar dan zit hij ver van ons en ver van familie.

mirreke

mirreke

11-04-2014 om 19:13

Oh, kun je niet op bezoek gaan bij die green school

Wat lijkt me dat leuk zeg!
Sowieso lijkt t me vreselijk, mn 15jarige kind niet meer in de buurt... Ik zou denk ik verhuizen...

neteret mut

neteret mut

12-04-2014 om 11:49

Belgie?

Ik ken in mijn eigen stad zo 3 internaten bij verschillende middelbare scholen, is dat iets?

Inwonen

Hi,
Lijkt me echt een vreselijke lastige keuze. De boarding optie in Den Haag is inderdaad ook dicht sinds een paar.
Heb je al contact opgenomen met een internationale school in Nederland? In mijn dochter's klas op de Int School in Den Haag zaten ook verschillende kinderen die bij iemand inwoonden, bijvoorbeeld ook een Israëlische jeugdspeler van ADO. Ik heb zelf ook een vriendin die iemand het laatste jaar in huis heeft gehad voor een kleine bijdrage.
Is ook absoluut geen rijkeluis school trouwens (zitten meestal op de amerikaanse of britse school), dus daar hoef je je geen zorgen om te maken...

M.P.

M.P.

29-04-2014 om 21:15

Nou JoVer

Weet niet wat jouw referentiekader is natuurlijk, maar toevallig heeft mijn kind er ook gezeten en het is absoluut een rijkeluisschool. Kan me niet voorstellen dat het in 2 jaar tijd erg veranderd is. Maar de optie van plaatsing in een gastgezin of bij familie is wel een goede. Want op boarding school in NL is niet gebruikelijk.

Is een boardingschool in de Azie geen optie? Terug naar NL of een andere expat job zeker ook niet? Maar goed, dat is persoonlijk. Ik zou het niet willen zo.

Hee, en australie dan?

Jullie zitten toch in Indonesië???
Veel Boarding schools hier en in ons dorp ook enkele 'expat' kids.

dirksmama

dirksmama

10-05-2015 om 15:15 Topicstarter

Australie

Probleem met Australie was dat het lang kan duren voor er een verblijsvergunning afgegeven wordt.

Zoonlief zit inmiddels, met gemengde gevoelens, op een school met hostels in Indonesie.

En nu moeten we over 2 jaar iets voor dochter vinden. Die zoekt school met intensief zwemprogramma, en liefst ook veel kunstvakken...

Celine

Celine

10-05-2015 om 15:31

dirksmama

Waarom gemengde gevoelens?

Het lijkt me sowieso moeilijk je kinderen niet aldoor bij je te hebben, hoor, dus dat begrijp ik wel, maar heb de indruk dat je gemengde gevoelens daar niet op zien.

En hoe vaak zien jullie hem nu?

dirksmama

dirksmama

12-05-2015 om 13:15 Topicstarter

Zoonlief

Zoonlief heeft gemengde gevoelens school is leuk, hostel is niet leuk.
We zien elkaar minstens 2 keer per maand gelukkig en zometeen komt er een zomervakantie van Amerikaanse lengte (12 weken) aan.
Volgende kwestie: kind moet vakantiebaan

(naam verwijderd door het Forumbeheer)

(naam verwijderd door het Forumbeheer)

11-07-2015 om 18:45

nieuwe kostschool

In (naam verwijderd door het Forumbeheer) is een zeer kleinschalig internaat (naam verwijderd door het Forumbeheer) dat plaats biedt aan slechts 5 HAVO/VWO leerlingen. In een heel gezellig huis, met dagelijkse huiswerkbegeleiding.Hoogwaardige maaltijden met onder meer biologische streekproducten.Veel aandacht voor persoonlijke vorming, liberale visie...vrijheid en verantwoordelijkheid. Niet goedkoop, wel een echt thuis.

dirksmama

dirksmama

16-10-2015 om 22:12 Topicstarter

Mja daar heb ik niet veel aan

Als naam verwijderd naam verwijderd te naam verwijderd aanraadt dan krijg je een nogal nietszeggend bericht. Dan kun je m.i. beter gewoon het hele bericht verwijderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.