Buitenland Buitenland

Buitenland

Prikkie

Prikkie

08-10-2012 om 13:43

Buitenland en inenten

Er zijn mensen die ervoor kiezen om hun kinderen (en zichzelf) niet te laten inenten. Dat kan, en met nadruk: het is niet mijn bedoeling om een discussie op te starten over de motieven en of dat wel of niet juist is. Wat ik me afvraag is hoe daar mee omgegaan wordt in het buitenland? Stel je gaat werken in Afrika, ZO- Azië, het soort landen waar het hele alfabet Hepatitis voorkomt en allerlei andere dingen en er wordt niet ingeënt. Heeft iemand van jullie ervaring hoe er bijvoorbeeld mee omgegaan wordt als je dan toch ziek wordt? Kind loopt Hep B op of tyfus of iets anders waar tegen ingeënt had kunnen worden..., ziekenhuis, alles erop en eraan... Wat vindt een buitenlandse verzekeraar daar van? Want meestal is je Nederlandse verzekering dan vervallen en val je onder een internationale regeling.
En ook: hoe 'n vaart loopt het over het algemeen als je niet inent? We wonen nu in Maleisië, en bijna iedereen kent wel iemand die dengue heeft gehad (niet tegen in te enten trouwens), het is een reëel risico. Heb ook mensen Hep A op zien lopen. Wat is jullie ervaring?

dc

dc

08-10-2012 om 15:05

School

Ik weet dat in frankrijk de opvang en school een overzicht vraagt van de inentingen. Anders kan je kind niet eens naar school.

Vaak zijn het toch religieuze mensen die niet inenten? Ik weet van sommige groeperingen dat die ook tegen verzeringen zijn, dus die hoeven zich daar dan niet druk over te maken.

Laat je zelf je kinderen niet inenten? Of is het een theoretische vraag.

+ Brunette +

+ Brunette +

08-10-2012 om 20:18

Solidariteit.

Als ik me goed herinner, moest ik bij de aanmelding voor de Spaanse (kleuter)school een kopie van de inentingkaart overhandigen of als ik het mis heb, dan zal het de crèche geweest zijn.

Je kind niet laten inenten zonder al te veel risico te lopen dat het ziek wordt, is mogelijk dankzij al die "sukkels" die wél hun kinderen laten inenten. Ik denk dat wanneer verzekeringen mensen gaan uitsluiten die zich bewust niet hebben laten inenten (of de verantwoordelijke ouder/verzorger), het aantal principiële niet-inenters fluks omlaag gaat.

dc

dc

08-10-2012 om 22:35

En wat ik niet snap

aan die tegenstanders, als het niet religieus is, wat kun je nou voor bedenkingen hebben tegen inentingen?

Ik bedoel, voor de inentingen gingen echt veel kinderen dood aan kinderziektes, nu niet veel meer (in landen waar ingeent wordt). Hoe kun je daar nou over denken dat het niet goed is? Bij het religieuze aspect kan ik me nog iets voorstellen (maar niet echt veel), maar anders?

Hier

Wij hebben 4 1/2 jaar in Maleisie gewoond. Toen wij daar naartoe verhuisden, hebben wij ons allemaal laten inenten voor alles wat aangeraden werd. Wij wilden niet een risico lopen. Dengue vermijden is inderdaad lastig dus de gebruikelijke dingen deden wij rond het huis zoals nooit bakjes met stilstaand water hebben staan waar muggen eitjes kunnen leggen. Gelukkig heeft niemand van ons het gehad want dat is echt geen pretje.
Ik kende eigenlijk niemand van de expats die zich kritisch niet lieten inenten. Op school werd geen inentingsbewijs oid gevraagd. Ik denk dat de lokale bevolking het wat meer over zich heen liet komen. Ziekte en dood en auto-ongelukken en alle gevolgen van dien, hoorden toen (10 jaar geleden) meer bij het leven dan in de Westerse wereld.
Nou is het denk ik ook anders nog waar je zit: op Sabah en Sarawak is het anders dan in KL of de osstkust van het vasteland.

Extropenganger

Extropenganger

10-10-2012 om 10:04

Hier ook ervaring

Ik heb jaren voor een bekende noodhulporganisatie gewerkt. Dus ook voor alles gevaccineerd, nooit een punt van discussie geweest. at was ik blij dat ik volledig gevaccineerd was tegen Rabies toen ik in een Ethiopisch vluchtelingenkamp werd gebeten door een hond. Nooit gehoord dat iemand zich niet wilde laten vaccineren.
Een punt van discussie was wel de malariaprofilaxe, dat bekeek ik altijd per land. Als ik nu de geur van Deet ruik doet het me aan die tijd denken. Overigens waren er landen waar ik zeker trouw de profilaxe slikte, je hoefde maar in het ziekenhuis te kijken en te zien hoeveel kinderen overleden aan die rotziekte om de noodzaak in te zien. Ik kan me herrinneren dat een expat geen malariaprofilaxe wilde slikken maar nadat hij voor de derde keer hals over de kop gemedivact [schrijf je het zo) werd ,werd hem de keuze gesteld of slikken of terug naar NL , hij koos voor het eerste en heeft geen Malaria meer gehad.

+ Brunette +

+ Brunette +

10-10-2012 om 13:28

Prikkie

Misschien heeft je zus gelijk en is het niet vergoeden van de behandeling- c.q. begrafeniskosten onvoldoende aanleiding om overstag te gaan.

Niet-godsdienstigen hebben het vaak over allergische reacties en dat één op de zoveel duizend kinderen ernstige complicaties krijgt. Er zijn zelfs overlijdensgevallen bekend. Maar de mazelen of de bof kan soms óók in een drama uitmonden. Daar hoor je zulke mensen nooit over. Ik vind het terecht dat openbare scholen e.d. verlangen dat de inentingen in orde zijn. Desnoods alsnog laten inenten of anders een particuliere school zoeken waar ze oningeënte kinderen accepteren. Zijn die er niet (ik weet niet in hoeverre de staat e.e.a. verplicht stelt aan alle scholen) dan kun je nog privé-onderwijs gaan geven. Zolang de leerplichtwet maar niet wordt ontdoken.

In tropische landen speelt mee dat er minder geld is om iedereen te laten inenten en dan nog de gebruikelijke mobiliteit/bereikbaarheidsproblemen dus dan kun je het niet eisen.

De goudse

Heb net een internationale ziekteverzekering afgesloten bij de Goudse. Hadden we vroeger als gezin ook toen we in het buitenland woonden en ik woon momenteel in ZA.

Heb de polis redelijk precies doorgelezen en ze vergoeden vaccinaties voor kinderen en reizen (gedeeltelijk). Er was ook een suggestie dat ze niet uitkeren als je niet de maatregelen hebt getroffen die zij noodzakeijk achten. Is misschien wel moeilijk te bewijzen want ook ingeente of malaria profylxe slikkende mensen kunnen ziek worden.

Maar ik heb dus wel gecheckt dat mijn vaccinaties up to date zijn en zal dus ook zeker checken of zij vinden of ik nog iets er bij moet als ik ergens anders naar toe reis.

Mariel

+ Brunette +

+ Brunette +

11-10-2012 om 13:51

Mariel81

Ik weet niet hoe het medisch stelsel in ZA is maar in Spanje kan zelfs een kind dat niet voor ziektenkosten is verzekerd voor gratis vaccinaties terecht. Dat geldt waarschijnlijk niet voor vaccinaties voor malaria e.d., die samenhangen met vrijwillig verblijf in een dubieus gebied. Maar DKTP e.d. is dus altijd gratis. In veel landen schrijft een arts vast wel op wie wanneer gevaccineerd is voor tropische ziekten. Daarmee heeft de verzekeringsmaatschappij geen garantie of de patiënt zijn malariapillen wel heeft ingenomen maar het is in ieder geval een indicatie.

Locatiebepaald

Als je in het Westen woont waar vrijwel iedereen is ingeënt, dan profiteer je van het feit dat je kind niet ingeënt toch kleine kans heeft besmet te raken.

Er is trouwens een hele beweging in Nederland die regelrecht ontkent dat de 'kinderziekten' veroorzaakt worden door de inactief gemaakte virussen en bacteriën in vaccins.

Een heel enge site is dit: http://www.vaccinvrij.nl/
Heel sluwe opbouw om mensen tot het standpunt te overtuigen. En helaas, veel mensen trappen er in.

In veel landen is het trouwens heel simpel: geen prik? Geen school!

dc

dc

14-10-2012 om 23:22

Dirksmama

http://www.vaccinvrij.nl/pages/hoofdstuk1.html

Het is echt heel eng, en waarschijnlijk gelooft ze het zelf allemaal.

Wat ik me dan afvraag is hoe het volgens haar mogelijk is dat rijke kinderen op het platteland die wel haar 5 mantra's van schoon water, goede hygiene, goede voeding, voldoende rust en voldoende beweging, toch nog dood konden gaan aan allerlei besmettelijke ziektes.

O wacht! Is het misschien omdat die ziektes, uh, besmettelijk waren?

Anne m

Anne m

15-10-2012 om 10:04

Lastig

Toevallig liep ik tegen dit draadje aan, ik vind het wel een interessante discussie.
Ik kan mij voorstellen dat een werkgever inentingen opneemt in de voorwaarden om uitgezonden te worden. zeker om te voorkomen dat er later gezegd wordt " het is jouw schuld, jij stuurde mij daarheen."
Aan de andere kant heeft ieder mens het recht om zelf te beslissen welke medische handelingen hij toelaat, dus ook inentingen. Het zou mijns inziens ook een verkeerde zaak zijn als inentingen verplicht zouden zijn.
inenten houdt ook niet in dat je per definitie niet ziek zult worden, maar als je besmet wordt zal de ziekte meestal milder verlopen. Ikzelf denk dat een gezond kind een kinderziekte met de juiste zorg goed kan doorstaan, maar dat houdt niet in dat ik niet heb ingeënt , wel dat bepaalde inentingen later zijn gegeven.
Bij buitenland reizen maken wij de afweging wat de kans is dat je het risico loopt om iets op te lopen. In Turkije hebben wij bv wel ingeënt tegen hep À, terwijl de meeste mensen die wij kennen dit niet doen.
Schoonzus die heel wat tijd in Afrika en Azië is geweest heeft alle inentingen, malariatabletten e.d. Gehad, maar heeft toch zo'n beetje elke ziekte gekregen, ondanks de vele voororgsmaatregelen tegen bv malaria.
Ik kan mij voorstellen dat als je in een land woont met bepaalde risico's je daar wel voor inent. De kans de je iets oploopt is dan aanzienlijk groter dan bij drie weken vakantie. Bij malaria lijkt mij dat wat lastiger. Jarenlang malariaprofylaxe slikken lijkt mij niet goed voor je lichaam (maar malaria ook niet) .
Het uitsluiten van ziektekostenvergoeding lijkt mij behalve niet wenselijk, ook niet haalbaar. Waar ligt de grens? Je krijgt malaria doordat je niet zorgvuldig je medicatie hebt genomen, beland in het ziekenhuis en raakt besmet met HIV. Buiten dat, er zijn genoeg mensen die ziek worden doordat ze risico's hebben genomen: roken, bepaalde sporten etc. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe buitenlandse verzekeraars hier mee om gaan.

anne m

anne m

18-10-2012 om 09:03

Mee eens

Ik ben het wel met je eens. Ik vind het alleen lastig om daar een "zwart-wit" standpunt over in te nemen.
Ik vermoed dat de door jou genoemde ouders anti-inenten zijn, in ieder geval in het standaardschema. Ik ken ook ouders die "vertraagd" inenten. Ik kan mij voorstellen dat het genoemde kindje nog borstvoeding krijgt (geeft ook wat bescherming tegen bepaalde ziektes) en dat de ouders de kans op besmetting wel op een rijtje hebben gezet. Bij jonge kinderen KAN de kans op besmetting minder zijn, afhankelijk van de omstandigheden (weinig contact met andere kinderen, hygiene etc). De kans op tetanus bv is nagenoeg nihil op die leeftijd. BMR verloopt op die leeftijd doorgaans ook niet ernstig, uitzonderingen daargelaten. (is die niet pas met 14 maanden?). Neemt niet weg dat met de informatie die ik nu heb, die keus niet zo zou maken. Maar ik ga er vanuit dat die ouders er ook over nagedacht hebben en hopelijk zich goed geïnformeerd hebben. Dan is het hun keus, waar ze voor hart en ziel voor staan.

Met bergbeklimmen geef je net het verkeerde voorbeeld . Wij komen veel in de bergen, ik heb ook cursussen gedaan. Bergbeklimmen is voor mij bij wijze van spreken de Mount Everest beklimmen. Die risico's zijn groot. De grap met de reisverzekeringen is dat je doorgaans maar tot 2000 m verzekerd bent en alleen op gebaande paden (of iets dergelijks). Boven de 2000 meter zit je al snel, gebaande paden is natuurlijk heel dubieus, behalve dat rotsklimmen duidelijk geen pad is. Maar, heel eerlijk, ik heb meer mensen in de problemen zien komen onder de 2000 meter omdat ze even een wandelingetje wilden maken (op teenslippers, sandalen, zonder adequate kleding, zonder genoeg drinken) dan boven de 2000 m. Dus ook daar is het definiëren van omstandigheden en risico's best lastig.

Bij sporten zou je de "contactsporten" als risicosport kunnen aanmerken. Maar er zullen allicht sporten bij zitten die weinig kans op letsel geven. En als beginneling heb je waarschijnlijk meer kans op letsel dan als gevorderde. Ook een hoop hardlopers krijgen letsels. Misschien niet altijd dat ze niet kunnen werken (afhankelijk van wat voor werk ze doen), maar ook dat is niet blessurevrij.

Maar we dwalen af. Weet jij of er ergens in (buitenlandse) polissen staat hoe het zit met inenten? Of zijn er mensen waarvan de werkgever inenten verplicht stelt?

ilsepilse

ilsepilse

26-09-2013 om 10:15

werkgerelateerd

ik zie dat het al een oud draadje is , maar wij krijgen op het werk vaak aanvragen voor studenten naar de VS, die moeten standaard tegen hepatitis B , DTP en BMR ingeent zijn anders kunnen ze niet eens naar Highschool.

wat malariaprofylax betreft, als je langere tijd gaat kan het idd vervelend zijn, mijn oom woonde 20 jr geleden in Kameroen, en was gestopt met Nivaquine (muggen zij nu allang resistent) omdat hij er doof van werd, hij kreeg dan wel om de zoveel tijd een malaria aanval, zolang je de malaria tropcial niet krijgt heb je geluk...

Toen mijn zoon 4jr geleden met een longontsteking in het ziekenhuis lag, lag het op de baby afdeling vol met kindjes uit Urk met kinkhoest...het was zielig om dat gepiep van die babietjes te horen...

Ondertussen liggen alle scholen in Urk nu ook plat door de mazelen epidemie.

ilsepilse

Ilse dat is echt niet waar dat de scholen allemaal plat liggen door mazelen epidemie. Dat is nou massahysterie aanwakkeren. Het is heel erg meegevallen met die epidemie dit jaar maar de media stond er weer vol van en de massahysterie en heksenjacht werd weer geopend. Wij kregen vroeger allemaal mazelen en ik heb het ook overleefd. En ook de bof en de rode hond. Sterker, ik ben er nu immuun voor. Ik krijg het nu noooooiiit meer. Dat is fijn om te weten want voor volwassenen is het een hele gevaarlijke ziekte. De prikken zijn maar een aantal jaren beschermend voor onze kinderen en echt precies hoeveel jaar weet de wetenschap niet. Daarom moeten alle kinderen geprikt blijven worden om onze (jong)volwassenen te blijven beschermen tegen de mazelen op latere leeftijd. Onze kinderen kunnen dus later wel mazelen krijgen en dat beangstigd me wel eens. Wat als ze gaan reizen naar gebieden waar geen buffer is? Al die kinderen in Urk zoals jij dat zegt hebben nu levenslange immuniteit net zoals ik en mijn generatiegenoten. Dat hebben hun ouders dus maar goed gedaan. Die hoeven echt niet op de sociale media brandstapel. En ja er is iemand een jongvolwassene aan gestorven. Dat is verschrikkelijk. Weet je ook hoeveel mensen er aan de griep sterven? Veeeeeeeeel meer dan aan de mazelen. Daarom worden kinderen in Amerika tegen de griep ingeent. Die vinden ouders zoals hier die dat niet doen net zulke middeleeuwse barbaren zoals jullie dat vinden van ouders die hun kinderen niet tegen mazelen willen laten ineneten. Vandaar dat het lastig oordelen is als je het niet echt begrijpt. Trouwens kinkhoest is nou net zo'n voorbeeld van een ziekte die juist onder gevaccineerde kinderen heerst. De vaccinatie was niet meer afdoende en juist de gevaccineerde kinderen hebben de baby's aangestoken. Daarom is er een nieuw vaccin gekomen een paar jaar geleden en worden nu ook de oudere kinderen ingeent tegen kinkhoest.

Wel degelijk verzuim

Van oudcollega die in Urk op reformatorische school werkt hoor ik anders Eefy, er was daar wel degelijk flink veel verzuim vanwege de mazelen, en echt niet bij elk kind is het onschuldig verlopen.

Wat je verder zegt over inenten is gewoon antivaxgeklets dat regelrecht van de NVKP en Vaccinvrij komt. Broer van klasgenoot van me heeft mazelen destijds trouwens niet overleefd, mortaliteit bij mazelen is 1 op de 1000.
Kwa immuniteit: in de meeste gevallen levert de BMR die ook levenslang. Heerlijk, zonder dagenlang 40 graden koorts...

Eefy,

Dat werkt in USA even anders, wie niet is ingeent en geen bewijs van weigering om religieuze rederen kan tonen, getekend en wel door officiele kerkgenootschap, ktijgt geen toegang.
Wie niet geent is, of alsnog de ziekte mazelen kreeg kon drie maanden thuis blijven. Ze doen daar niet aan halve maatregelingen. Want scholen willen niet te maken krijgen met boze ouders die niet naar hun werk kunnen omdat een ander hun kind heeft aangestoken.
Zelfs voor waterpokken moest je gevaccineerd zijn. Let wel. Die vaccinaties kregen die baby's al bij 1 jaar.

Kinderen in USA krijgen geen vaccinatie alleen om het gevaar maar ook om het gevaar van de financiële onkosten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.