Buitenland Buitenland

Buitenland

LeanneM

LeanneM

16-07-2009 om 20:19

Canada

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met wonen in Canada? En vooral in de provincie Quebec?

Ik ben op zoek naar zoveel mogelijk informatie en ervaringen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rianne de Vaan

Rianne de Vaan

17-07-2009 om 04:15

Niet quebec

Ik woon in Canada, maar niet in Quebec. Wat voor informatie heb je nodig? En ben je al eens op deze site geweest http://www.canadabb.org/joo/ ?? Daar zijn veel mensen met ervaringen, en wie weet ook wel iemand in Quebec.

Rianne

LeanneM

LeanneM

17-07-2009 om 20:59

Reactie

De reden dat ik informatie zoek is dat er misschien een kans is dat we voor een aantal jaar naar Montréal zouden kunnen gaan. Ik ben echter nog nooit zelfs maar in Canada geweest dus weet er helemaal niks van.

Jij woont ook in Canada dus?
Ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen met informatie zoeken. De formele kant, visum en zo dat zal wel te vinden zijn. Maar meer de informele kant is zo moeilijk. Hoe is Canada om te wonen? Kan je het openbaar leven met Nederland vergelijken? Hoe zit het schoolsysteem in elkaar? Op welke tijden wordt er gegeten? Lijkt het erg op de VS of juist meer op het VK of zo?

Ik weet onmogelijke vragen om te beantwoorden maar het voelt echt alsof ik in het duister tast

Bedankt voor de link! Ik ga vlug kijken!

Rianne de Vaan

Rianne de Vaan

18-07-2009 om 04:27

Reactie

Ik woon nu 8 jaar in Canada en vindt het er heerlijk om te wonen. De mensen zijn een stuk vriendelijker, en er is zoveel ruimte. Heel veel dingen zijn ook een stuk goedkoper, en dan niet alleen omdat de dollar minder waard is dan de euro.

Er zullen best wel wat verschillen zijn in Quebec vergeleken met Ontario waar ik woon. Ze kunnen hier met 4 jaar naar Junior Kindergarten gaan, maar het hoeft niet. In Ontario zijn de meeste scholen nu van iedere dag een halve dag naar school, veranderd naar om de dag een hele dag naar school. Bijv de eerste week gaan kinderen op ma + woe + vrij naar school, en de volgende week op ma + Woe.
De kinderen gaan vaak ook met de schoolbus naar school, gebeurt niet overal, maar als je verder van de school woont wel. Dan heb je dus minder contact met de leraren. Ik heb zelf geen kinderen, maar werk in een kinderdagverblijf, dus zie dit veel. Wij hebben kinderen vaak voor en na school, zelfs tot 11 jaar.

De eettijden is vrij verschillend bij families. Mijn schoonouders eten vaak rond 5.30pm, maar wij weer vaak later. Het ligt er helemaal wat je werkt natuurlijk.
Uiteten vind ik een stuk goedkoper, je hebt hier voor bijv 50-60 dollar een vrij goeie maaltijd. Benzine is hier een stuk goedkoper. Hier is een website voor Quebec, waar je de prijzen op dit moment kunt zien. http://www.quebecgasprices.com/

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.
Rianne

krin

krin

18-07-2009 om 21:09

Archief

Uit het OOl-archief: ervaringen in Toronto http://www.ouders.nl/lwes-arc.htm

LeanneM

LeanneM

20-07-2009 om 21:20

Reactie2

Ik heb de ervaringen in Toronto gelezen. Leuk om te lezen. Ik heb echter heel sterk het gevoel dat het in Quebec vaak juist weer wat anders is. Zowel formeel wat regelgeving betreft als ook wat cultuur betreft. Ik heb een aantal Canadezen op werk van man gesproken zij komen uit Vancouver/Toronto. Ze praten allemaal over Quebec alsof het een ander land dan Canada is.
Echter het is vrij lastig om Nederlanders te vinden die naar Quebec zijn gegaan. Ik denk dat de meeste Nederlanders eerder voor een engelstalig gebied kiezen vanwege de taal.
Dus bijna alle informatie die ik kan vinden gaat over Ontario of British Columbia. Die provincies lijken het populairst te zijn bij Nederlanders.

Dat het goedkoper is dat is natuurlijk wel een pluspunt. En de mooie natuur trekt me ook mooi. Minder leuk lijken me de lange winters. Is daar een beetje mee te leven? Ik hou in Nederland al niet van de lange donker wintermaanden en dat is natuurlijk niks vergeleken met Canada. Wintersport vind ik ook al niet leuk. Ik hou mee van surfen dus wat dat betreft was Australië een betere keuze geweest. Maar goed dit is de mogelijkheid die we hebben.
Vind jij de winters goed vol te houden? Dit is echt een beetje mijn grootste zorgen punt. En hoe het allemaal sociaal zou gaan. Ik ben niet iemand die gelijk een nieuwe vriendenkring uit het niets opbouwt. Ik ben geen social butterfly. Dus daar maak ik me ook wel zorgen over. Vrienden maken, een netwerk opbouwen en alles.
En die winters dus

Rianne de Vaan

Rianne de Vaan

21-07-2009 om 00:13

Winters

Ik hou ook echt niet van de winters, maar ben er toch goed aan gewend. Het klopt dat ze soms wel erg lang duren. Vooral als je in november al met sneeuw begint, en dan tot april mei nog steeds sneeuw hebt. Maar dat is toch echt niet ieder jaar. Dit jaar was niet zo heel erg, hoewel we eind maart/begin april nog een flinke sneeuwstorm hadden, daarvoor was het een stuk rustiger. Gewoon zorgen dat je lekker warm bent aangekleed. De eerste tijd zal dat wel lang ondergoed betekenen, en natuurlijk een warme jas, en als je in de sneeuw gaat spelen/sleeen enz, een sneeuwbroek aan, en warme laarzen.

Na 8 jaar heb ik dat lange ondergoed lang niet altijd nodig, maar je moet er wel altijd op voorbereid zijn. Zorg dat je dekens enz in de auto hebt liggen, dat is gewoon goed voorbereid zijn.

En je hebt het misschien al vaker gehoord, maar de kou voelt hier toch een stuk anders dan in Nederland. -20 met zon, is lekkerder dan dat koude/dampe -5 in nederland.

Ik had geluk dat mijn man een Canadees had, die had dus al een vriendenkring, en met sommige kon ik het goed vinden. Maar totdat ik hier begon met werken, had ik niet veel vrienden, en nu waarschijnlijk nog steeds minder dan in nederland. Ik vind dat niet zo erg, vindt het wel lekker om alleen te zijn. Met kinderen is het denk ik een stuk makkelijker. De mensen zijn vriendelijk, en willen altijd wel helpen.

Vooral de zomermaanden is het makkelijk, je kunt altijd mensen uitnodigen voor een bbq, of maak er een potluck van. (iedereen brengt dan iets te eten mee, en je zet het allemaal op tafel) Het is hier ook heel erg gewoon om BYOB (bring your own booze)te doen. De mensen die een feestje houden hebben dan wel vaak fris en sappen, maar de gasten brengen zelf de drank mee. Echt veel fijner en goedkoper.

Ik zou zeggen doe het gewoon, maar ik ben dan ook zonder kinderen na 3 maanden online met mijn, nu, man te kletsen, naar Canada verhuist. Meteen bij hem ingetrokken, en een jaar later kon ik pas permanent residency aanvragen. Anderhalf jaar nadat ik verhuist was kon ik pas werken. Dat was best lastig soms, maar ook wel een erg goeie manier om elkaar te leren kennen. En heb er nog steeds geen spijt van.
Weet niet eens of ik ooit nog in Nederland zou kunnen wonen. Ben hier nu zo gewend.

Rianne

Wever

Wever

26-07-2009 om 10:41

Montreal

Mijn man komt uit Montreal (nou ja Laval, een voorstad). Een leuke stad. Inderdaad koud in de winter, maar vaak zonnig. In de zomer vaak een beetje warmer dan in Nederland. Veel mensen hebben een zwembad in de tuin.

Ik weet niet precies hoe het zit met het onderwijs maar ik heb wel begrepen dat als je als buitenlander in Quebec komt wonen je kinderen naar een franstalige school moeten (en dus niet naar een engelstalige school mogen). Verder kan je je in de meeste delen van Montreal met engels goed redden, maar frans is echt de eerste taal (en dan nogal anders uitgesproken dat het franse frans).

Wat ik altijd heel anders vind is dat je overal met de auto naar toe moet/gaat. Alles ligt ver uit elkaar, dus je kan niet effe op de fiets naar de winkel. (tenminste in het gebied waar mijn man vandaan komt in ieder geval niet echt).

Verder is er in Quebec inderdaad een cultuur van buiten de deur eten. Het doet voor ons redelijk Amerikaans aan, maar Montreal heeft een meer Europees gevoel dan Toronto bijvoorbeeld.

Als je nog specifieke vragen hebt hoor ik het wel.

Wendy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.