Buitenland Buitenland

Buitenland

Marie

Marie

25-04-2016 om 16:15

IS in Nederland/ overgang naar MYP

Onze dochter zit in Year 6 IB hier in het buitenland.
Met de Year 6 eindigt hier de Primary Years Program en de kinderen zijn druk bezig met hun eindprojekt en met de voorbereidingen op de Middel Years Program.

Deze zomer gaan we tijdelijk verhuizen naar Nederland en dochter zou daar de IB gaan vervolgen. Maar van de Internationale school in kwestie heb ik begrepen dat zij in Nederland nog een extra jaar in de PYP moet doen, de groep 8.
Dus ze mag in Nederland nog niet naar de MYP.

Bovendien in de groep 8 zullen ze dezelfde Unit of inquiry behandelen zoals hier vorig jaar.

Ik heb nu ook nog andere scholen geprobeerd te bellen maar het is nu helaas vakantie in Nederland.

Weet iemand soms hoe dit zit?

Bedankt!

Fransien

Fransien

25-04-2016 om 16:39

meldt haar aan als versnelde leerling bij een school met MYP

Waarschijnlijk hebben ze naar de kalenderleeftijd van je dochter gekeken en niet naar wat ze gedaan heeft. Als ze nu het zesde jaar van het PYP doorloopt en ze dat gewoon afsluit, is het onzin om dat opnieuw te doen.
Er zijn meerdere scholen die MYP aanbieden, als deze school niet wil kun je een andere vinden.

Fransien

Fransien

25-04-2016 om 16:42

toelating is een schoolbesluit

Toelating tot een school/programma is een schoolbesluit van een individuele school, andere scholen maken hun eigen afweging en kunnen volledig onafhankelijk van de rest besluiten tot toelating.

Moni

Moni

25-04-2016 om 16:55

Hoe oud is ze?

Zou ze in NL nog in groep 8 horen?

Marie

Marie

25-04-2016 om 17:05

geboren in Februari 2005

Dus is ze 11.

Naast de kalenderleeftijd heeft de huidige school (hier in het buitenland) al een (geheime) rapport moeten invullen en opsturen.
Pas daarna hebben we hun beslissing gekregen over de toelating.

Ik kreeg inmiddels ook al antwoord van een andere IS in Nederland.
Ook zij hebben het over Year 7 voor het volgende schooljaar. (die kennen dus alleen haar kalenderleeftijd)

Bedankt iig voor jullie snelle antwoorden!
Top!

Fransien

Fransien

26-04-2016 om 20:42

nabrander

Er zijn meer scholen die MYP aanbieden, niet alleen maar international schools. Nou weet ik niet hoe goed het nederlands van je dochter is, maar je zou zo'n tweetalige school misschien kunnen overwegen.

Marie

Marie

28-04-2016 om 16:14

Fransien

Hoe kan ik de scholen zoeken? Ik bedoel de niet-IS die MYP aanbieden?

Haar Nederlands is best goed, we doen het Wereldschoolprogramma.

Ik denk dat ze voor TTO nog niet in aanmerking komt vanwege haar leeftijd.

Mari

Mari

28-04-2016 om 16:28

Marie

Hoi Marie,

Bij welke school heb je geinformeerd? Mijn kind zit op de het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest (http://www.isrlo.nl/), maar is pas ingestroomd in MYP5, dus hoe het bij de toelating in het eerste jaar zit weet ik niet precies, maar in de brochure staat:

"Students applying for admission to the first year of the International Baccalaureate Middle Years Programme should be 11 years of age at the beginning of the academic year or should have finished ‘groep 7’ at a Dutch primary school. It is assumed that they will have had at least five
years of primary education by that time"

Mij lijkt dat ze je dochter dus gewoon toe zouden laten in MYP1.

Moni

Moni

28-04-2016 om 16:34

Een versnelling maakt voor het TTO niet uit

Als zij niveau groep 8 heeft afgerond, kan ze naar het Nederlandse voortgezet onderwijs. Er zitten daar wel meer versnelde kinderen.
Ik weet niet hoe je dat niveau moet aantonen.

Fransien

Fransien

28-04-2016 om 19:25

Laren

In Laren (NH) zit een MYP-school die ook gewoon versnelde kinderen aanneemt, als ze het PYP heeft afgerond en de wereldschool heeft gedaan zou niets haar in de weg staan.
Ik heb even gegoogeld en kwam op deze pagina: http://www.ibo.org/programmes/find-an-ib-school/?SearchFields.Country=NL&SearchFields.ProgrammeMYP=true

Misschien heb je hier iets aan, het is toch van de zotte dat ze het laatste jaar over zou moeten doen.

Marie

Marie

29-04-2016 om 09:40

Hartelijk dank voor het meedenken!

en voor de link.
Echt top!

We werden ook al naar Oestgeest verwezen en daar lijkt het inderdaad geen probleem te zijn.
Alleen is de locatie niet echt handig gezien waar we willen gaan wonen.
We zijn bezig met de IS Hilversum. Ik hoop na de vakantie iets meer van hun te horen.
Inmiddels heb ik van IS Arnhem begrepen dat "in Nederland de Y7 is MYP 1. Wanneer de kinderen naar Secondary gaan op hun 12 gaan ze naar MYP 2.
Dus de Y7 is in de IS in Nederland nog steeds in de Primary, hetzelfde als groep 8."

Best verwarrend.

Op de Wereldschool is ze bijna klaar met groep 7. Zij werd niet versneld.

Fransien

Fransien

29-04-2016 om 10:13

Marie

Als je bezig bent met de IS Hilversum, kijk dan ook even naar de school in Laren, dat is op makkelijke fietsafstand en een heel prettige school.
Wat Y7=MYP1 betreft, ik zou dat niet zomaar geloven, waarom noemen ze het dan anders, ik zou dan echt de boeken willen zien.

Marie

Marie

29-04-2016 om 11:51

Fransien

Dank je voor de tip!
Op hun website staat echter dat "Verder geldt dat de leerling tenminste groep 8 van een Nederlandse basisschool moet hebben doorlopen."

Als we in Nederland zijn gaan we toch even kijkje nemen op beide scholen.
Het blijft lastig zo op afstand.

Mari

Mari

29-04-2016 om 12:23

Marie

Ik denk niet dat je kunt spreken van dé internationale school in Nederland. Blijkbaar laten sommige kinderen toe na groep 7/vanaf 11 jaar en houden andere de Nederlandse middelbare school leeftijd aan. In Almere is trouwens ook nog een internationale school, het lijkt erop dat die ook met elf jaar beginnen ("The International School Almere is a fully authorised IB world school, providing quality international education, in English, for students from 11 to 18 years of age")

Ik neem aan dat je weet dat je op de website van het IB op kan zoeken welke scholen in Nederland allemaal het MYP aanbieden? (http://www.ibo.org/programmes/find-an-ib-school/)

Hou ook in de gaten hoeveel plek er op de betreffende scholen is. De IS in Oegstgeest zit bijvoorbeeld in MYP1 bijna vol voor volgend jaar.

Succes met zoeken in ieder geval.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.