Buitenland Buitenland

Buitenland

Kinderen keren terug naar Nederland, ouders blijven in het buitenland

Wij zijn van plan de kinderen de laatste twee jaar van de basisschool en de middelbare school in Nederland te laten doorlopen terwijl wij zelf in het buitenland blijven wonen en werken. Dit roept heel veel vragen op en het internet geeft daar eigenlijk geen antwoord op.
De kinderen worden in Nederland opgevangen door familie. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de belangrijkste zaken om rekening mee te houden?

Guera

Guera

12-01-2018 om 18:17

Wat vinden ze er zelf van

En wat zijn precies je vragen?
Ik heb geen ervaring hiermee en ken niemand. Ik zou hier nooit voor lieve. Besef je wel dat je kinderen waarschijnlijk nooit meer naar jullie teruggaan als ze minimaal 6 jaar vriendschap hier hebben opgebouwd en na de middelbare waarschijnlijk het huis uit gaan?
Waar woon je nu en waarom zou je dit willen?

Suze

Suze

12-01-2018 om 18:24

naam

zijn de namen van je kinderen fake? Anders zou ik dat aan laten passen via Forumbeheer (rechtsboven). Anders wel erg herkenbaar....

immigrant

immigrant

12-01-2018 om 19:04

ouders ver weg

Mijn vader is vroeger in Nederland naar school gestuurd terwijl zijn ouders ver weg in de kolonie bleven. Allemaal voor de idealen en de zgn goede zaak. Hij was 13 en heeft het verschrikkelijk gevonden. Uit loyaliteit naar zijn ouders heeft hij nooit geprotesteerd. Hij heeft er zijn hele leven mee geworsteld en ik kan wel zeggen dat het probleem een generatie is opgeschoven.
Besef goed wat je doet, zorg dat je kinderen in zeer goede handen zijn. Alleen het feit dat het familie is is hierbij niet voldoende. Vroeger was het niet mogelijk elkaar veelvuldig op te zoeken. Nu is dat beter, maar toch woon je ver weg van je kinderen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-01-2018 om 19:09

expat-forum?

In de expat-wereld gebeurt dit wel meer. Ik heb wel eens kinderen ontmoet die in een internaat woonden terwijl de ouders in het buitenland waren. Wellicht kun je je vraag stellen op een forum voor expats? Waarschijnlijk heb je daar meer kans op ervaringsverhalen dan hier.

Inderdaad

Had vroeger een klasgenoot die in een internaat ging wonen met zusje omdat ouders naar buitenland gingen. En vergeet ook het schippersinternaat niet waar veel kinderen wonen!

Expat forum is wel handiger denk ik

Marie

Marie

13-01-2018 om 10:57

waarom al vanaf groep 7?

Waarom al vanaf groep 7 = met 10 jaar?

Waarom niet wachten tot ze naar de eerste klas gaan?

Heel klein beetje ervaring

Ik heb eens twee maanden bij een gastgezin gewoond terwijl mijn ouders twee uur verder weg woonden. Maar dat was alleen door de week, in het weekend was ik bij mijn ouders. Niet goed vergelijkbaar, juist omdat het zo tijdelijk was. Het gastgezin was heel leuk, maar voor de rest had ik het beter niet kunnen doen. Het schooljaar afsluiten viel erg tegen, ik viel al overal buiten omdat ik toch weg zou gaan, en vervolgens zat ik de hele zomervakantie in het nieuwe huis zonder contacten op de nieuwe school.

Ik denk dat vooral het punt van kamers delen belangrijk is. Als je kind bij een ander kind op de kamer moet intrekken, kan ze dan echt een eigen plekje inrichten naar eigen smaak, of krijgt ze het minimaal nodige en moet de rest vooral blijven zoals het is? Kinderen moeten niet alleen een bed een eettafel, maar hebben ook plek nodig voor hun "rommel" waar niemand anders rommel mag stallen. Staat dat gastgezin kind dat een kamer moet gaan delen er helemaal achter? Voor jullie kinderen is "we krijgen evenveel als de kinderen van het gastgezin" het meest eerlijk. Vanuit de optiek van de gastgezin kinderen is "alles blijft zoals het was, we leveren niets in" het meest eerlijkt.

Staan de kinderen van het gastgezin achter de beslissing? Wat gaan zij precies inleveren?

Krijgen je kinderen vooral kost en inwoning, of is het de bedoeling dat ze volledig meedraaien in het gastgezin? Hier zitten twee kanten aan. Ten eerste de uitjes en vakanties. Het is niet leuk als het gastgezin iets gaat doen en jullie kinderen buitengesloten worden. Het is ook niet leuk voor de gastgezinkinderen om nooit meer één-op-één tijd met hun ouders te hebben als ze dat eerst wel hadden. Aan de andere kant is het voor jullie kinderen ook niet leuk om op allerlei familiebezoeken te gaan van het gastgezin. Ideaal is als het gastgezin er open voor staat (en van jullie het budget krijgt) om jullie kinderen mee te nemen naar leuke dingen, maar ook nu al de gewoonte heeft om veel activiteiten met een "half" gezin te doen.

Hoe oud zijn de kinderen van het gastgezin? Ouder dan jullie kinderen is ideaal. Even oud kan heel leuk zijn maar ook een last als je daardoor alles samen "moet" doen. Jongere kinderen zijn lastig, die hebben grote moeite met het inleveren van aandacht, en hebben ook grote moeite als jullie kinderen dingen mogen die zij niet mogen. Ook de gastgezinouders kunnen moeite hebben met het voldoende vrijlaten van jullie kinderen als ze nog niet zulke oude kinderen hebben en dus niet "meegegroeid" zijn als ouders naar die leeftijd. Jullie kinderen hebben waarschijnlijk behoefte aan meer vrijheid en "aangepaste" regels dan even oude kinderen uit het gastgezin zouden hebben.

Ik neem aan dat jullie zwaarwegende redenen hebben om het zo te doen. Dat jullie verwachten meerdere keren te verhuizen en dat Engelstalig onderwijs niet beschikbaar is. Als deze wens vooral komt vanuit de kinderen vanwege hun "sociale leven", dan zou ik daar niet in mee gaan. Een sociaal leven is echt zo weer opgebouwd in het nieuwe land. Groep 7 is nog jong genoeg om een nieuwe taal te leren en een middelbare school examen in die taal te kunnen afleggen.

mirreke

mirreke

22-01-2018 om 13:22

Partner van mijn vriendin

is dit precies zo overkomen. Ouders zaten op Curacao geloof ik. Ook hij en de rest van de broers/zussen hebben het verschrikkelijk gevonden. En wat immigrant schrijft, ook voor hem heeft het gezorgd voor problemen met hechting, met vertrouwen, en toen hij zelf kinderen kreeg kwam het ook weer terug.

Ik zou dit echt NOOIT doen. Je beschadigt de band tussen jou en je kinderen onherstelbaar. Inderdaad in expat-land komt het vaker voor maar dat betekent niet dat het voor de kinderen dan fijner is. Dat kinderen door familie worden opgevangen zegt helemaal niets. Ik zou mijn kinderen nooit van mn leven in het gezin van mn schoonzus hebben laten wonen bijvoorbeeld. We staan totaal anders in het leven, en voeden totaal anders op.

Als het werk van een van de ouders niet toelaat dat de ouders teruggaan, kan dan niet één van de ouders met de kinderen mee. Jullie zijn de volwassenen die voor deze situatie kiezen, dan moeten jullie ook maar de lasten dragen. Kinderen kiezen er niet voor. Jij kunt rationaliseren waarom jij en je partner elkaar een poos niet zien, kinderen hebben gewoon hun ouders nodig.

Paperclip

Paperclip

22-01-2018 om 16:03

Ook alleen maar negatieve ervaring hier

bij mijn vader. En die was al 18 toen hij naar Nederland ging om aan de HTS te studeren, de rest van de familie volgde een jaar later (uit Indië).
Ik weet niet wat jullie overwegingen zijn, maar ik persoonlijk kan geen enkele reden bedenken die goed genoeg is om een gezin zo grondig op te breken. En al op zo jonge leeftijd. Nee, ik zou het nooit doen/mijn kinderen nooit aandoen.

Suze

Suze

22-01-2018 om 17:55

topic opener

Reageer je nog?

Tijdelijk?

Zo te lezen, lijkt mij dit een tijdelijk project in het buitenland. Daarnaast gaan de kinderen niet naar een internaat maar blijven bij familie wonen. Tuurlijk zullen ze hun ouders missen maar ze kunnen dagelijks met hen Skypen. En het is niet bekend hoe vaak de ouders even naar Nederland gaan om hun kinderen te zien.
De jongste zit op bs. Als dit kind uit een vertrouwde omgeving wordt gehaald, een vreemde taal onvoldoende beheersen om in het buitenland snel de draai te vinden, (terwijl het ons niet duidelijk is of dit maar een tijdelijk project is,), kan in dergelijke situatie beter in Nederland blijven.
De oudste hoeft nog twee jaar en doet dan mogelijk een examen. Met dit diploma, kan de leerling verder met een vervolgopleiding. Een overstap naar een school in buitenland kan de studie vertragen. Zonde, als het inderdaad maar tijdelijk is.

Het scheelt ook als de kinderen gewend zijn aan ouders die voor hun werk vaker in het buitenland verblijven.

Waar op letten?
Als jullie uitgeschreven worden, wordt de kinderbijslag ook stopgezet.
Zorg dat ieder kind een eigen paspoort heeft, en niet bij één van jullie staat bijgeschreven.

Gaan de kinderen bij familie wonen of komt iemand in jullie huis wonen en voor de kinderen zorgen? Zo kunnen ze op dezelfde school en in een vertrouwde omgeving blijven en staat hun leven iets minder op zijn kop.

Oh wacht.

De kinderen komen naar Nederland en kunnen zich zo voorbereiden op een vo of vervolgstudie.

In weze blijft het verhaal hetzelfde; ze gaan bij familie wonen en kunnen Skypen met hun ouders.
De jongste kan wennen aan de Nederlandse omgang tussen kinderen, de taal verbeteren . Door nu te gaan ipv het laatste jaar, heeft het tijd om te werken aan een passend advies.

Alleen zal de oudste wel wat meer moeite hebben en dat terwijl deze op korte termijn al te maken heeft met schoolonderzoeken, boekenlijsten, en een jaar later een examenjaar. Ik weet niet waar deze leerling op school zit, maar kan deze leerling niet beter eerst het examen aldaar behalen en daarna in Nederland een internationale studie oppakken?

Kaori

Kaori

26-02-2018 om 08:46

Flanagan

Bij schrijven kan al een aantal jaar niet meer, ook zijn alle bijschrijvingen verlopen verklaard.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.