Buitenland Buitenland

Buitenland

manu

manu

12-01-2021 om 10:39

Niveau systeem

Hallo ik woon in Spanje met 1 dochter van 15 en m’n man. Wij willen nu terug verhuizen naar Nederland, onze dochter heeft al een niveau in Nederland in groep 8 gehaald (mavo/havo) en nu zit ze hier in de vierde. Mijn vraag is als we terugkeren naar Nederland welk niveau zou ze dan gaan doen?

V@@s

V@@s

12-01-2021 om 10:48

heeft ze haar nederlands bijgehouden?

Je zult in gesprek moeten met de beoogde school. Hoe is het onderwijs in Spanje georganiseerd? Heeft ze al een diploma of iets dergelijks? Is directe doorstroom naar het MBO een idee? Wanneer komen jullie terug? Aan het einde van dit schooljaar? Of nu direct? Instromen in de vierde klas is denk ik sowieso geen goed idee. Dus dat wordt eventueel terug naar 3 havo of 3 vmbo.

Wereldschool

De Wereldschool kan testen afnemen, rapporten vertalen, en een schooladvies opstellen.

mbo

ze maakt dit jaar denk ik af in Spanje? Als je weet waar je gaat wonen en dochter weet welke opleiding ze wil doen, ik ga even uit van mbo, dat je dan beste bij specifieke mbo opleiding informeert. Zij kunnen het spaanse diploma/niveau waarderen en dan samen inschatten of ze kan instromen.
Hou wel rekening ermee dat (gemiddeld gesproken) het spaanse opleidingsniveau lager ligt dan in NL, dus ook wel beetje afhankelijk hoe je dochter is, of ze ervoor gaat of niet

manu

manu

16-01-2021 om 18:03

Reactie op V@@S

De heeft nog geen diploma maar we zijn van plan om terug te keren in de zomer en dan zou wel haar Spaanse diploma al moeten hebben. Maar dan zou ze nog mbo of hbo in Nederland moeten doen en omdat ze hier een klas heeft overgeslagen en best wel op een moeilijk niveau les heeft moeten doen en het toch heeft gehaald zou een hbo niet zo moeilijk moeten zijn. Ze heeft hier ongeveer op vwo niveau les gekregen als je het vergelijkt met wat ze krijgen op het vwo in Nederland. Ze zij wel dat ze de derde of vierde op nieuw zou moeten gaan doen zodat ze toch het Nederlands op nieuw kan herpakken.

V@@s

V@@s

16-01-2021 om 18:28

gelijkwaardig met havo?

https://www.nuffic.nl/onderwijssystemen/spanje

dit vind ik over de waardering van Spaanse dipoma's. HBO's hebben op hun website vaak ook wel iets staan over hoe je toegelaten kunt worden met een buitenlands diploma. Dus kijk op de website van een HBO in de buurt van waar jullie gaan wonen.

Instromen

De 4e klas van havo/vwo is denk ik wel het hoogste jaar waarin een leerling nog kan instromen. Niet ideaal, omdat je dan al meteen cijfers voor het examen gaat halen, maar wel mogelijk.

Laat de Wereldschool een "schooladvies" opstellen. Dat zal een Nederlandse school veel sneller accepteren dan je eigen bewering dat ze "op vwo niveau" les heeft gehad. En dan weet je ook meteen wat de hiaten zijn qua Nederlandse taal.

Als uit onderzoek van de Wereldschool blijkt dat de 4e klas te makkelijk is en/of dat ze toelaatbaar is op hbo, en er is geen school te vinden die haar in 5 vwo wil toelaten (of ze heeft te veel achterstand met Nederlands), dan zou ik eerlijk gezegd het IB-programma doen. Dat kost wat geld, maar dan krijgt ze wel les op niveau, is in twee jaar klaar voor de universiteit, en heeft nog twee jaar de tijd om het Nederlands weer op te pakken. Direct op hbo instromen zou ik niet snel doen met een 15/16-jarige remigrant.

Monique

Monique

18-01-2021 om 23:32

Woon ook in Spanje

Manu, je zegt dat ze in de 4e zit.
Neem aan dat je de ESO bedoelt?

Als ze het diploma van de ESO heeft, zou dat gelijk staan aan het diploma van de HAVO.

Let wel op, want het is in Spanje belangrijk dat je ieder jaar hebt gehaald met alleen voldoendes.
Als ze in de voorgaande jaren op de Eso een zomerrapport heeft gehad waar een onvoldoende opstaat (5 is voldoende hier) dan moet ze dat vak eerst nog overdoen en een voldoende voor scoren, voordat ze d'r diploma krijgt.
Anders heeft ze wel 4ESO gedaan maar zou ze niet gediplomeerd zijn.

Ben wel benieuwd waar je in Spanje woont.
Ik woon zelf in de provincie Alicante.
Als je anoniem wilt blijven en het niet wilt zeggen, begrijp ik het hoor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.