Buitenland Buitenland

Buitenland

Sofie-Anne

Sofie-Anne

28-08-2016 om 00:31

Schooltas belgie

Een vraagje voor de ouders in belgie. Mijn jongste twee gaan volgende week voor het eerst naar een belgische school. Ze zijn 7 en 8. Ik vraag me af of hun oude kleinere schooltas nog voldoet ? Ik zie in de winkel dreamland hier allemaal van die gigantische tassen staan. Is dit echt nodig of gewoon iets belgisch

margaretha

margaretha

28-08-2016 om 01:10

nee

Die van mij hadden geen gigantische nodig. Wat ze per dag mee moesten kunnen nemen was een taal boek + werkboek en een rekenboek + werkboek, een agenda (krijgen ze van school) , een pennenzak en mogelijk iets van kleurpotloden. Ik weet niet of ze op school gaan eten en of dat brood of warm is. Bij ons was het brood zelf meenemen en drinken verplicht op school kopen (drinken zelf meenemen mocht niet, alleen water). Maar zoals zoveel, het hangt ook van de school af, welke boeken gebruiken ? welke extra mappen? nog extra schriften? Hou ook rekening met een gymtas en zwemtas. De school is maandag zeker al wel open en telefonisch bereikbaar, je kunt je vragen daar ook stellen. Zou het mogelijk zijn om tassen te kopen, op school te laten zien en evt. te ruilen als ze niet goed zijn. Ik heb ze toen in een grote Carrefour gehaald. Vergeet geen kaftpapier, (kan ook zijn dat de school dat geeft) die boeken moeten nl. gekaft. laat je niet gek maken in de winkel, de wet is een aantal jaar geleden veranderd en de scholen moeten nu zelf zorgen voor al het noodzakelijke, ook de puntenslijper/ gum enz. Wacht eerst even af wat er echt nodig is, school geeft vast wel een papier mee als er iets moet komen. En oefen je handtekening nog maar eens , je zult die nog heel vaak moeten zetten op allerlei papieren en in de agenda ("getekend voor gezien")

margaretha

margaretha

28-08-2016 om 09:27

en nog iets

Bespreek met je kinderen hoe een schooldag verloopt, de praktische dingen die anders zijn dan in NL. Vraag het na als je het niet zeker weet van jullie school, maar op die van mijn kinderen was het niet de gewoonte dat ouders op het schoolplein kwamen en al zeker niet kwamen tot in de klas. Het was: afzetten aan de poort, kinderen kunnen nog even spelen als er nog tijd is, bij de eerste bel stoppen en naar je plek gaan in de lijn buiten de deur, als iedereen netjes staat in een rij naar binnen , jassen ophangen en de klas in, bij de tweede bel zit iedereen op een stoel, geen kringgesprek.
Maar er zijn genoeg scholen die het losser aanpakken. Wij wisten dit omdat we bij het bekijken van de school samen met de kinderen die voorgeschildere lijnen (voetstapjes) hadden gezien en gevraagd waarvoor die dienden, toen ook de klaslokalen gezien.

Schylger Famke

Schylger Famke

28-08-2016 om 19:31

Succes

voor je kinderen! Het lijkt me spannend zo'n eerste schooldag op een school in een ander land. Zelfs in een land waar ze dezelfde taal spreken - hoewel misschien gaat het wel over Wallonie en zijn Nederland en Belgie eigenlijk ook niet twee landen verdeeld door een gemeenschappelijke taal?

margaretha

margaretha

02-09-2016 om 11:43

hoe is het gegaan

en heb je tassen gevonden die naar je zin zijn?

egocentrisme...

Fora hebben tal van functies, maar deze twee functies springen eruit: ze bieden de mogelijkheid om snel een antwoord op en vraag te krijgen èn ze zijn dienstig als makkelijk raadpleegbare vraagbaak.

Sommige mensen stellen vragen, maar vinden het blijkbaar niet de moeite even te laten weten, wat ze uiteindelijk met de antwoorden gedaan hebben en welke beslissing ze uiteindelijk genomen hebben.

Ik vind dat bijzonder lomp, maar wie ben ik, om anderen aan te spreken op hun egocentrisme?

Angela67

Angela67

28-06-2017 om 17:33

yvan

en dan zijn er ook nog mensen die niet echt durven te schrijven dat ze anderen heeeeeel graag willen aanspreken op hun (vermeende) egocentrisme, maar daar dus zeg maar een beetje wollig maar toch netjes maar niet zo concreet een beetje omheen schrijven. Herken je dat? Of moet ik misschien iets concreter zijn?
Groet,
Angela

liever duidelijk

Ik heb het graag duidelijk mevrouw, dus, zoals ze hier zeggen: "laat u maar eens goed gaan".

Sofie-Anne

Sofie-Anne

16-07-2017 om 10:20

Reaktie !

Ik was eenvoudigweg vergeten te komen kijken naar de antwoorden. En vandaag lees ik ze pas voor het eerst ! Toen ik de vraag stelde had ik zoveel zaken aan mijn hoofd dat het me ontschoten is. Verhuizing naar belgie /nieuwe fulltime baan/nieuwe school als alleenstaande ouder. Mijn hoofd liep een beetje om denk ik. Ik had misschien ook verwacht dat ik wel een mail zou krijgen als er gereageerd zou zijn ? Ik was al jaren niet meer oo het forum geweest. Mijn 4 kids varieren tussen de 7-19 jaar

Ik ben in mijn pauze een tassenwinkel ingeschoten herinner ik me nu, en heb zo'n kipling schooltas gekocht. Voor mijn dochter, want haar nederlandse tasje was echt te klein. Mijn zoon van 7 heeft een stevige rugzak met laptopvak waar de map in kon, en die heeft het hele jaar prima voldaan. Heb inderdaad afgelopen jaar heel vaak mijn krabbeltje moeten zetten --.
Effe iets anders
Gisteren sloot mijn dochter trouwens een vakantieweek (fashionweek) af en kreeg ze een attest. Moet ik daar nog iets mee doen ? Iemand enig idee .

margaretha

margaretha

16-07-2017 om 21:33

weet het niet zeker maar

mogelijk bewaren om volgend in te dienen bij de belasting ivm teruggave of nu al gedeeltelijke teruggave van de ziektekostenverzekering. Sommige steden doen ook nog wel eens iets met korting/ teruggave voor inwoners (zeker voor hen met lage lonen). Was het bij bv. Kazou? (is toch van de christelijke mutualiteit?), dan bij hen vragen wat je ermee moet. Gemeentehuis zal het ook wel weten. Ouders van klasgenoten kende/ ken ik bijna niet. Mijn ervaring is dat je die niet leert kennen, je ziet immers nooit iemand en op die leeftijd wordt er niet bij iemand anders gespeeld. Zo heel anders dan in NL. maar misschien ook plaatselijk of gewoon pech gehad met de school waar mijn kinderen zaten. Ben wel benieuwd naar je ervaringen. Ook middelbare scholen werken anders dan die in NL

Sofie-Anne

Sofie-Anne

18-07-2017 om 23:10

Hier ook

Inderdaad geen speelafspraakjes. De schoolbus komt om 7:30 om ze op te halen en brengt ze om 16:30 weer thuus. Lange dagen.. weinig tijd om af te spreken..en de afstand tussen vriendjes is te groot denk ik. Ik kreeg ook geen lijst met telefoonnummers van de klasgenoten. Heb geen adressen . Ik wilde kinderfeestje organiseren maar heb het maar opgegeven omdat ik geen contactgegevens kreeg. Hebben we er een grotemensen/buurtkids feest van gemaakt. Ben wel tevreden over het onderwijs. In nl stond mijn dochter op de wachtlijst voor een sociale vaardigheidscursus. Omdat ze veel ruzie had. In belgie was daar totaal niks aan de hand, geen sociale cursus nodig hoor?! Maar de klas waar ze nu in zat is combinatieklas leerjaar 3 en 4. Ze zat in 3e leerjaar. Erg hoog iq dus misschien verveelde ze zich minder dan in NL. Ook wel minder kinderen dan in NL dus juf ziet alles )

margaretha

margaretha

19-07-2017 om 00:24

klassen

zijn idd kleiner, ik ben geloof ik nog niet tegengekomen dat er meer dan 20 in een klas zaten, ook niet op de middelbare school. Verjaardagsfeestje voor de jongste hebben we een paar keer geprobeerd. Uitnodigingen uitgedeeld in de klas, er kwam er 1. Het jaar daarna kwamen er 2, net als het jaar daarna. We hebben het daarna niet meer geprobeerd. Het komt wel zodra ze op de middelbare school zitten, dan mogen veel kinderen al veel meer. Het is niet alleen de afstand, het is ook de gewoonte. Gegevens krijg je idd niet, privacy.

B scholen

margaretha: "Ouders van klasgenoten kende/ ken ik bijna niet. Mijn ervaring is dat je die niet leert kennen, je ziet immers nooit iemand en op die leeftijd..."

Sofie-Anne: "Ik kreeg ook geen lijst met telefoonnummers van de klasgenoten. Heb geen adressen . Ik wilde kinderfeestje organiseren maar heb het maar opgegeven omdat ik geen contactgegevens kreeg."

margaretha: "Verjaardagsfeestje voor de jongste hebben we een paar keer geprobeerd. Uitnodigingen uitgedeeld in de klas, er kwam er 1....".

De privacy-wetgeving is in B streng en zeker waar het de privacy van minderjarigen betreft. Lijsten met namen, adressen enz. Dat gaat dus niet.
Ouders die hun kinderen laten ophalen door de schoolbus, zijn fors in het nadeel, het is niet anders.
Ouders die hun kinderen naar school brengen, trekken doorgaans tijd uit om wat te roddelen aan de schoolpoort. Dat zijn nogal stevig gebetoneerde klieken, waar je niet zomaar binnenkomt, maar het is wel doenbaar.
In veel scholen, zeker in lagere scholen, geldt de informele afspraak, dat de leerkracht een kwartier voor aanvang van de lessen in de klas is en beschikbaar voor een gesprekje met ouders.

Onze leerkrachten zijn niet beter of slechter dan die in andere landen. Doorgaans hebben ze een goed zicht op de verhoudingen tussen leerlingen en waarom die zijn wat ze zijn.

Elke school in B heeft minstens een zorgcoördinator in dienst. Ook bij hen kan u terecht met vragen rond bvb. het organiseren van een kinderfeestje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.