Buitenland Buitenland

Buitenland

Expat?

Expat?

08-05-2018 om 12:26

Singapore

Mijn man is gevraagd om tijdelijk in Singapore te gaan werken, minimaal 6 maanden maar waarschijnlijk een jaar.
Het is natuurlijk ontzettend leuk en je verbreedt je wereld enorm, maar het is ook een nogal grote stap met veel impact op onze kinderen en op mij.

Heeft iemand van jullie zo'n stap gewaagd met twee kinderen in de basisschoolleeftijd en twee op de middelbare school?

En dan maak ik me nog zorgen om of ik na een jaar er tussenuit weer aan het werk ga komen als veertiger, ik wil ook niet afhankelijk worden van het salaris van mijn man...

Caesar

Caesar

08-05-2018 om 17:27

Nou

Voor zo’n korte periode lijkt het me niet de moeite om met het hele gezin te gaan verhuizen. Misschien kan hij 6 maanden zonder jullie gaan. Of helemaal niet.
Singapore is heel erg leuk, maar vergis je niet in de kosten van levensonderhoud. Internationale scholen zijn al helemaal heel erg duur. Wordt dat allemaal door werkgever vergoed?

Ken een gezin

Die voor 9 maanden ging, gewoon doen, once in a lifetime ervaring voor jullie allemaal!

Caesar

Caesar

09-05-2018 om 06:18

Marsy

Behalve het ‘gewoon doen’ advies, kan je wellicht nog wat meer praktische informatie geven? Bijvoorbeeld, hoe was de scholing van de kinderen geregeld (en wie betaalde dat), hoe was huisvesting voor een groot gezin geregeld? Kon de meereizende partner na terugkomst in Nederland weer snel aan het werk komen?

Erica

Erica

09-05-2018 om 08:20

Onbetaald verlof

Misschien is onbetaald verlof een optie?

Meer info

Baas betaalde alles, dus snel klaar! Kids naar internationale school en bij terug komst weer naar eigen school.

Baan van moeder weet ik niet meer, maar ik zou met je eigen baas gaan praten en kijken wat er kan. Iemand anders ging een jaar met haar gezin naar buitenland, baas wilde haar niet kwijt toen ze ontslag wilde nemen en zij mocht terug komen daarna.

Expat?

Expat?

09-05-2018 om 10:36

school

School wordt door werkgever betaald en gaat een internationale school worden, daar hoeven we ons geen zorgen over te maken. En na een jaar kunnen ze wel weer in het reguliere onderwijs instromen, desnoods in de klas waar ze komend jaar naar toe gaan. Een van de kinderen is versneld dus dat zou prima zijn en de twee basisschoolkinderen lopen flink voor, dus een jaar heel iets anders is alleen maar een mooie ervaring. De oudste zal het het lastigst krijgen, zij zit in de tweede en gaat naar de derde en heeft een geweldige vriendinnengroep die ze enorm gaat missen. En als we terug komen zullen de vriendinnen veranderd zijn en zij ook, en kan de aansluiting niet meer zo zijn als die was.

Eerste prioriteit voor ons is nu helder krijgen hoe lang de uitzend-periode gaat zijn, da's stap 1.
Afhankelijk daarvan verder kijken.
Man is voorgedragen door zijn eigen team en het team in Singapore kent hem al en daar valt hij goed, dus als hij wil kan hij waarschijnlijk. Maar we moeten er als heel gezin achter staan, anders redden we het niet. Het schijnt dat expat-huwelijken een nogal hoog scheidingspercentage hebben en we willen beide niet aan de verkeerde kant van de statistieken belanden.

Maximaal een jaar.

Dan zou ik verhuizen als gezin niet willen. Man bezig met drukke werkzaamheden, kinderen naar school en jij? Thuiszitten in je uppie? Ken je daar iemand?
Of heeft Singapore jou ook iets te bieden om de dagen te vullen?

Ik zou liever in Nederland blijven en overleggen of je man 1 of 2x kan overkomen naar Nederland.

Caesar

Caesar

10-05-2018 om 09:19

School

Als werkgever inderdaad voor vier kinderen internationale school betaald, dan lijkt en een grote financiële hobbel genomen. Wellicht kan jij wat met je eigen werkgever afspreken over onbetaald verlof voor een jaar. Singapore zelf is heel leuk (maar wel wat prijzig). Wordt er ook huisvesting geregeld met voldoende kamers?

Anne

Anne

10-05-2018 om 09:30

werk en kinderen

Ik zou de ervaring om een half jaar tot jaar in het buitenland te wonen zeker leuk vinden, maar niet te koste van alles.

Belangrijkste voor mij zouden zijn mijn werk en de kinderen.

Ik zou het zelf niet doen als ik niet onbetaald verlof zou krijgen (en dus terug zou kunnen komen in mijn baan). Als een jaar niet mogelijk zou zijn maar een half jaar wel, zouden jullie kunnen overwegen een half jaar te gaan, ook als je man langer gaat.

Maar dan de kinderen. Ik weet het niet hoor. Begrijp ik dat de oudste het niet ziet zitten vanwege haar vriendinnengroep? Kan ik me alles bij voorstellen. Wil je zo'n ervaring doen ten koste van je kind?

Hebben jullie veel gereisd? Zijn jullie kinderen al bekend met verre/andere landen? Hebben ze een beetje een beeld daarvan?

Je kunt op allerlei manieren "gave ervaringen" opdoen, maar om een kind op die leeftijd uit de vriendengroep te halen als kind er zelf geen zin in heeft?

Is het geen optie dat hij gaat, een paar keer tussendoor terugkomt en dat jullie een of een paar vakanties daarheen gaan? Als jullie daar kunnen wonen met betaalde internationale scholen (duur!), dan willen ze vast ook wel wat betalen qua bezoekkosten. Of is er een reden dat je dat niet voor een half jaar a jaar zou willen?

Anne

Anne

10-05-2018 om 09:35

Wil

"Thuiszitten in je uppie? Ken je daar iemand?
Of heeft Singapore jou ook iets te bieden om de dagen te vullen?"

Als zij daarheen gaan is dat als expat. Goed betaald is dat normaal gesproken. Bovendien zijn er meer expats, waarbij de meekomende partners allerlei gezellige dingen doen. Verder kan je natuurlijk zelf van alles ondernemen om de boel te verkennen. Is Singapore natuurlijk wel beperkt (kleine stadstaat).

Ik ben er geweest en kan me leukere bestemmingen voorstellen, maar op zich zal TO zich met andere expats vast wel kunnen vermaken.

TO, lijkt het jou leuk om als partner van je man een half jaar of jaar daar rond te lopen?

ex-expat

ex-expat

10-05-2018 om 09:49

voor en tegens

Een jaar is wel kort voor een uitzending met het hele gezin. Net te lang om het als een leuke vakantie en ervaring te zien, net te kort om echt te settelen en je werk als partner ervoor op te zeggen.
Om eerlijk te zijn dacht ik dat het niet meer gebruikelijk is om voor zo'n korte tijd een gezin uit te zenden, gezien de kosten. Wat iemand al zei, het is nog goedkoper om man of gezin een paar keer heen en weer te laten vliegen dan 4 x internationale school, groot appartement etc te betalen.
Dus ja, het is een leuke ervaring. Singapore is een zeer toegankelijke stad, er liggen fantastische vakantielanden vlakbij (Maleisie, Indonesie, Thailand om er maar een paar te noemen), altijd zon (wel vochtig), voor je kinderen is de wereld een stuk groter geworden, hun Engels is stukken beter en voor het hele gezin vrienden over de hele wereld.
Maar er zijn ook genoeg negatieve dingen. Je werk inderdaad, kinderen uit hun omgeving, jouw bezigheden daar etc
Ik zou alles eens rustig op een rijtje zetten en kijken wat het zwaarst weegt voor jullie als gezin. Een man een jaar in het buitenland is ook niet alles, hoewel er natuurlijk allerlei manieren voor communicatie zijn.

Anne.

"Als zij daarheen gaan is dat als expat. Goed betaald is dat normaal gesproken. Bovendien zijn er meer expats, waarbij de meekomende partners allerlei gezellige dingen doen. Verder kan je natuurlijk zelf van alles ondernemen om de boel te verkennen. Is Singapore natuurlijk wel beperkt."

Ik weet dat werken in het buitenland extra geld oplevert, ik heb familieleden die in het buitenland werken.
Allemaal vaders. Toch zou dat extra geld los staan van mijn mening over een complete gezinsverhuizing voor een jaar. Ik vind het tijdsbestek te kort.

Anne

Anne

10-05-2018 om 11:38

Wil

"Ik vind het tijdsbestek te kort."

Ik ook.

Maar langer zou ik ook weer onhandig vinden voor mijn eigen werk.

Reden waarom wij het uiteindelijk niet gedaan hebben. Ik wilde mijn carrière niet opgeven. Heb daar te lang voor gestudeerd en vond het te leuk en belangrijk dat voort te zetten.

Anne.

Ik heb niet gestudeerd, geen carrière.
Maar evengoed vind ik mijn werk te leuk en belangrijk en collega's te fijn om voor een jaar mijn leven op de kop te zetten.
En ook voor meer geld hoef ik het niet te doen.

Expat?

Expat?

10-05-2018 om 12:14

tijdsduur bekend

De tijdsduur is bekend en is 12 maanden. Dat is inderdaad vrij kort voor iedereen oppakken en verhuizen, maar ook zo kort dat het goed te overzien is en de weg terug naar het Nederlandse systeem goed te maken is.

Mijn man ziet zo'n ervaring wel zitten maar wil ons niet missen. Ik wil mijn man ook niet een jaar missen. Wat ons beide betreft is zo nu en dan heen en weer geen optie.

Mijn baan is leuk maar niet geweldig en ik denk dat ik redelijk makkelijk weer een nieuwe krijg als ik geen jaar onbetaald verlof krijg.
Voor de tweede zou een jaar buitenlandse school ideaal zijn, voor de oudste niet.
Voor de jongste zou het een goede stap zijn, de een-na-jongste zou haar beste vriendin erg missen.

Nou ben ik zelf vrij optimistisch en red ik me vrij makkelijk in een andere omgeving, maar heb ik nog nooit een langere periode thuis gezeten, dus dat zou nieuw zijn. Misschien kan ik freelancen, moet ik nog uitzoeken.

Mijn man heeft daar een leuke baan en een vrij unieke kans, die zal zich prima vermaken.

De oudste twee kinderen willen graag een highschool jaar ergens anders als ze wat groter is en de oudste is daar voor aan het sparen. Dat jaar zou dan eerder komen en niet zelfstandig en in een gastgezin.

Grootste ding is dat dit een avontuur is en ik te veel verantwoordelijkheid heb om me er zomaar in te storten, hoewel dat wel mijn eerste reactie is.

Anne

Anne

10-05-2018 om 12:39

expat?

"en ik te veel verantwoordelijkheid heb"

Bedoel je "teveel verantwoordeljkheden" (en dan anders dan verantwoordelijkheid voor je kinderen?) of "teveel verantwoordelijkheidsgevoel"?

Anne

Anne

10-05-2018 om 12:41

oudste

En bedoel je dat oudste dan in plaats van een high schooljaar bij een gastgezin, dan nu een jaar in Singapore kan meemaken?

Begrijp ik trouwens dat jullie een heel schooljaar weg zouden zijn, dus niet twee halve schooljaren?

Expat?

Expat?

10-05-2018 om 13:23

Anne

We willen dan proberen om komend schooljaar daar te zijn zodat de impact op de kinderen zo klein mogelijk is.
Oudste zit te kijken om op haar zestiende een jaar elders naar school te gaan met een organisatie als AFS, feitelijk zou ze dan nu zo'n soort ervaring hebben samen met ons.

Wat verantwoordelijk betreft, als we geen kinderen zouden hebben, zou ik me geen seconde bedacht hebben. Dan heb ik mezelf en mijn man om rekening mee te houden en ik kom wel op mijn pootjes terecht.
We hebben kinderen en ik heb de verantwoordelijkheid om bij iedere bestelling hun belangen ook mee te wegen.

Expat?

Expat?

10-05-2018 om 13:24

Autocorrect

Bestelling=beslissing

Expat?

Expat?

11-05-2018 om 11:15

maandag skype gesprek met mogelijke nieuwe manager

Aangezien de uitzending voor een jaar is, is de kans groot dat terug in de Nederlandse samenleving/schoolsysteem niet zo'n probleem gaat worden.
Manlief gaat maandag skypen en gaat daarin zijn interesse uitspreken. Dan is het verder aan de managers en HR om de definitieve klap te geven.
Ik ben benieuwd...

Expat?

Als ik als 16 jarig meisje een jaar alleen naar het buitenland zou willen dan zou ik het geen echt leuk alternatief vinden als ik opeens samen met papa/mama en de broertjes en zusjes zou gaan

Niet dat je het natuurlijk daarom niet moet doen. Ik zou het zelf niet doen behalve als ik onbetaald verlof kon regelen via mijn werk. Ik zou er zelf mijn werk niet voor opgeven maar dat is natuurlijk zo persoonlijk.

Verder zie ik er niet echt bezwaren aan om wel te gaan. Voor de kinderen kan het inderdaad een interessante ervaring zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe de oudste(n) er tegenover staan. Ik kan me voorstellen dat het voor hun een te zware onderbreking is van hun school carrière of omdat ze om sociale redenen niet willen. Daar zou ik wel deels rekening mee willen houden en als het echt te bezwaarlijk is dan zou ik niet gaan.

maar verder is het natuurlijk een heel leuk idee. waarom niet?

Expat?

Expat?

11-05-2018 om 11:48

oudste is nog geen 16 nu

Oudste is 13, bijna 14. Ze wil op haar 16e/17e graag maar is nu nog echt te jong.
We hebben haar gepolst en ze ziet het best zitten (en googled zich suf over hoe internationale scholen werken en hoe het er daar aan toe gaat)

margaretha

margaretha

12-05-2018 om 20:43

ik denk dat je geen last zult hebben van werk te missen. Het hele gezin zit in een heel andere situatie en iedereen zal moeten wennen en begeleid worden. Je hebt daar dan rustig de tijd voor. Nou zijn wij geen expats en zijn alleen maar naar Belgie verhuisd, maar zelfs dat kostte aanpassing

Ik zou het doen

Singapore is sowieso een heerlijk expat stad

Maar ook de ervaring van een jaar ergens anders is meer dan de moeite waard. De meest bijzondere ervaringen stammen toch echt uit onze tijd in het buitenland.

Ik dacht ook altijd dat het vinden van een nieuwe baan op oudere leeftijd lastiger zou zijn. Maar.... voor wat het waard is: ik ben nu als 54 jarige op zoek naar iets nieuws en zelfs hier in het Noorden van Nederland verloopt dat behoorlijk soepel. Dus als je niet echt aan een heel geweldige baan vast zit, dan zou ik de kans grijpen.

Als Oud) AFSer zou ik daarnaast ook nog toevoegen dat een jaar met je ouders ergens heen toch wel een heel andere ervaring is dan een jaar in een gastgezin in een heel andere omgeving. Maar beiden is natuurlijk leerzaam. Als ze op Internationale school IB nivo doet dan is dat ook prima voor de toekomst. (en ze kan ook als 15 jarige een AFS jaar doen - of als 18 jarige, mocht dat zo uitkomen. Er zijn best veel opties als ze niet heel erg aan 1 bepaald land vast zit)

Succes met de beslissing!

Expat?

Expat?

15-05-2018 om 13:55

Dank je

De stemming hier is ondertussen dat we er gewoon voor gaan, voor de kinderen is het een geweldige ervaring en voor ons lijkt het mij ook iets om nooit te vergeten.
Wat school betreft gaat het wel loslopen, er zijn goede internationale scholen en wat er dan aan hiaten ontstaat spijkeren we wel bij met wereldschool-materiaal.
Wat werk van mijn man betreft, hij is ontzettend goed in zijn vak, hij vermaakt zich wel.
Wat mijn werk betreft, ik heb geen wereldbaan, alleen een leuke. Ik ga daar proberen iets te zoeken en anders doe ik freelance werk voor een paar nederlanders die ik hier ken.

Oudste wil nog steeds graag zelfstandig naar een ander land, maar dat kan pas vanaf 15 jaar en ze is nu 13. Ze mag doorgaan met sparen, ze mag alsnog (en dan misschien als 16- of 17-jarige). We zien wel of ze dat dan nog wil.
Tweede zit zich te verheugen op het leren van Mandarijn, lijkt hem de meest nuttige taal na Engels.
Derde en vierde overzien het nog niet helemaal.
Derde is bang dat ze haar beste vriendin gaat missen (terecht, die twee zijn dikke maatjes sinds de kleuterschool) maar denkt dat ze wel weer nieuwe vrienden gaat maken en weet zeker dat ze haar oude vriendin wel houdt (ook terecht zoals ik het inschat).
Vierde ziet alleen het avontuur en wil weten hoeveel trapveldjes er daar ter plekke zijn.

Mijn man gaat de procedure in, zal waarschijnlijk wel lukken aangezien de nieuwe manager hem ziet zitten en de latende manager de voordelen ook ziet van een teamgenoot in Azië om daar de communicatie wat soepeler te laten lopen.

Dora

Dora

15-05-2018 om 14:10

terugkomen

In de klas van dochter zat een kind van 14-15 een jaar in Amerika, dat was geen probleem. Ze hielden contact en ze kon gewoon weer terecht in haar oude vriendengroep.

Een paar van mijn collega's werken trouwens vanuit huis in andere landen. Aan de andere kant zijn er ook veel Nederlandse bedrijven met vestigingen in Singapore, die misschien hulp kunnen gebruiken daar, met eventueel ook opties na terugkeer.

Kaori

Kaori

15-05-2018 om 16:15

verlof of werken op locatie

Collega vertrekt binnen afzienbare tijd naar verweg maar heeft vastgelegd dat zij na een jaar weer in haar eigen functie terugkeerd. Ze heeft het voordeel 2 kinderen onder de 8 te hebben en dus gebruik te kunnen maken van ouderschapsverlof. Onbetaald.

Andere collega is van functie veranderd zodanig dat haar werklocatie nauwelijks van invloed was en die zit nu in Asie nadat ze eerst voor haar baan in de USA gezeten hebben, toen ging haar man mee.

Ik zou zeker proberen of ik mee zou kunnen gaan. Ook voor een jaar of een half jaar. Voor minder zou ik de moeite niet doen.

Collega nr 3 is een half jaar gaan rondreizen met 2 kinderen eind basisschool, die bleven gewoon op school ingeschreven staan en kregen aangepaste lessen tijdens het reizen. Dit gaf wel gedoe met de leerplichtambtenaar maar is uiteindelijk wel opgelost.

Anne

Anne

15-05-2018 om 17:36

leuk!

Nu ik lees dat je baan opzeggen geen punt is en de oudere kinderen het ook prima vinden, zou ik het zeker doen! Leuke ervaring voor jullie beiden en voor de kinderen.

Wat doen jullie met je eigen huis (koophuis neem ik aan)?

Ik hoop dat het allemaal lukt. Hou je ons op de hoogte?

Succes met het geregel dan, want er komt nogal wat geregel bij. Het is dus neem ik aan dan niet "emigreren". Dat wil je voorkomen, is nl. echt onhandig als je weer terugkomt. Ik heb begrepen dat je binnen een jaar weer terug moet zijn in Nederland.

Scholen -check wachtlijsten

Wil de pret niet drukken, maar: heb je al gecheckt bij internationale scholen in Singapore? Of ze plaats hebben voor jouw/jullie kids? Ga er maar ff voor het gemak vanuit dat werkgever betaalt, maar dan nog, wachtlijst(en) zijn er vaak. Succes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.