Buitenland Buitenland

Buitenland

Jasper

Jasper

16-07-2019 om 08:29

Tweetalig opvoeden (Italiaans Nederlands)

Hallo allemaal,

Ik woon al 18 jaar in Italië en in September wordt onze dochter geboren. We willen haar graag tweetalig opvoeden. Op zich geen probleem, ik spreek uitsluitend Nederlands tegen haar en mijn vrouw alleen Italiaans. Het probleem is nu dat mijn vrouw geen Nederlands spreekt. Dus als we met z'n drieën zijn en ik Nederlands spreek tegen mijn dochter kan mijn vrouw het niet volgen en raakt zo buitengesloten. Wat te doen? Alleen Nederlands spreken tegen mijn dochter als ik met haar alleen ben en wanneer we met zn drieën zijn Italiaans? Of leert mijn vrouw Nederlands samen met mijn dochter? Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie?

Bij voorbaat Grazie!

jazeker

Mijn Italiaanse moeder spreekt Italiaans tegen ons en de kleinkinderen, mijn Nederlandse vader Nederlands. In de loop der jaren heeft mijn moeder Nederlands geleerd - hoewel ze op haar werk in Nederland Engels sprak. We hebben nooit in Italie gewoond. Mijn ouders spreken beide met elkaar, maar vaak spreekt mijn moeder Italiaans en antwoordt mijn vader in het Nederlands. Hij heeft het geleerd door mee te luisteren met ons.
Mijn man en de vrouw van mijn broer verstaan nu ook Italiaans, mijn kinderen ook. Met mijn kinderen spreek ik Italiaans (nou ja, het wordt wel wat minder nu ze groot zijn), de kinderen van mijn broer kunnen het ook, en samen spraken ze vroeger tijdens het spelen Italiaans. Nu zijn ze (bijna-)volwassen en spreken meer Nederlands met elkaar, zeker als er anderen bij zijn. Af en toe hoor ik ze wel Italiaans spreken, zeker als ze net bij oma zijn geweest bijvoorbeeld.

Een vriendin van mij woont in Nieuw-Zeeland en zit meer in jouw situatie. Zij heeft haar kinderen Nederlands geleerd met een NZ-man en in een Engelse omgeving. Ze is er heeeeeel consequent in en haar man kan huis-tuin-en-keukenNederlands verstaan. Hij heeft het gewoon meegeleerd met de kinderen. Wat voor conversaties heb je nu met een baby? Dat kan je vrouw echt wel volgen hoor. Maak echter niet de fout om de woordenschat van je dochter als ze vier a vijf is te vergelijken met die van Nederlandse kinderen. Die zal misschien (Hoeft niet!) wat kleiner zijn, maar dat trekt wel bij. Onthou dat ze van alle begrippen die ze kent twee woorden kent, dus haar hoofd zit voller. En het aanbod aan Italiaans is natuurlijk groter. Maar het is wel fijn dat je dochter met Nederlandse familie kan praten of het in ieder geval kan verstaan. En ook handig als ze later een (bij)baan wil in de toeristenindustrie.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

16-07-2019 om 09:49

Familie

Ik heb er totaal geen ervaring mee, dat voor de duidelijkheid, maar als ik lees:

Het probleem is nu dat mijn vrouw geen Nederlands spreekt.

Jullie krijgen nu een kind. Hoogstwaarschijnlijk zullen jullie dan ook met tijd doorbrengen met de Nederlandse kant van jouw familie. Ik neem aan dat die geen Italiaans spreken dus voor de onderlinge communicatie zou het goed zijn, lijkt mij, dat je vrouw wat basaal Nederlands kent. En dat kan ze nu heel makkelijk oppikken als jij consequent Nederlands spreekt waar jullie kind bij is.
Heel veel geluk samen

Wennen

Het is zeker bedachtzaam van je dat je je vrouw niet wil buitensluiten. Misschien heb je jezelf wel eens buitengesloten gevoeld als anderen een taal spraken die je niet kent?
De kunst is om dat niet als opzettelijk te nemen, neem het niet persoonlijk, maar probeer te begrijpen wat ze zeggen dat je wel begrijpt. Wees dan geinteresseerd in de taal van die ander en vraag er naar.
Waarschijnlijk heeft je vrouw er helemaal geen probleem mee en anders kan ze aan jou om 'vertaling' vragen dat is makkelijk omdat het je vrouw is en geen vreemde.
Er zijn altijd mensen die zich storen aan meertaligheid en daar moet je wel wat tegen weren want dat is gewoon kortzichtig en veroordelend.
Misschien heb je dat gevoel zelf ook nog wel een beetje hoewel je er inmiddels ingegroeid bent dat mensen nou eenmaal ook een andere taal kunnen spreken en zelfs meer talen.
Het is heel goed voor de ontwikkeling van je kind, afijn hele verhalen.
Ik wens jullie veel succes en lees er eens wat over.

Guera

Guera

16-07-2019 om 17:51

Ja hoor

Ze leert gewoon meteen mee
Vriendin woont in Spanje
Man spreekt geen Nederlands maar moeder spreekt altijd Nederlands tegen de kinderen. Man heeft inmiddels ook een hoop geleerd en begrijpt Nederlands nu best goed. Spreken niet.
Enige wat zij lastig vindt is dat je soms in gezelschap ook wil dat anderen het horen bv als je tegen je 3jarige zegt dat het echt geen snoep meer mag . Dan is het h a nodig als oma dat ook hoort. Maar dat is een kleinigheid. Dus ik zou als ik jou was altijd Nederlands praten ook al is je vrouw erbij.

Het belang van meertaligheid

https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv/max-masterclass/taal/POW_03774804/

Ik vond dit verhaal leuk. De observatie was, dat meertaligheid, aangeleerd vanaf het eerste levensjaar, de levensverwachting met een aantal jaren verlengd. Een mooie onderbouwing voor je wens om je kind meertalig op te voeden.

Je echtgenote kan meeleren met je kind, maar ook zelf online wat gaan oefenen. Mijn advies: open een gratis account op www.oefenen.nl. Begin met taalklas, daarna station nederlands en daarna waar ze zelf interesse in heeft. De taal om je heen horen is de beste weg, maar horen, lezen en zelf oefenen gaat nog sneller.

Andere methode, Delftse methode, basiscursus en het groene boek. Dat vereist wat meer investering in geld en tijd, maar is ook effectief en goed zelfstandig te doen. Er is een app en er zijn ook boeken.

Tsjor

Ze leert mee

Ik heb mijn kinderen gekregen van een Estlandse man. Niet de meeste makkelijke taal om te leren. En toch heb ik het beetjes bij beetjes geleerd, samen met dochter en zoon. Lief dat je je Italiaanse vrouw niet wil buitensluiten, maar denk eens andersom: als je door je vrouw geen Nederlands met je dochter kan spreken, wie is er dan "buitengesloten"van zijn eigen taal en cultuur?
OPOL is de beste methode (One Parent One Lqnguqge).
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.