Buitenland Buitenland

Buitenland

werken in Belgie, wonen in Nederland

Mijn dochter start over anderhalve maand met haar nieuwe baan in België. Zij zal ingeschreven blijven staan op ons adres in Nederland. Waar moet ik aan denken, wat gaat er voor haar veranderen ? denk aan zorgtoeslag, belasting, verzekeringen....

mirreke

mirreke

12-05-2018 om 22:55

Christientje

Christientje

12-05-2018 om 23:12 Topicstarter

Dankjewel Mirreke

Dank voor de tip, ik ga er direct een kijkje nemen.

ilsepilse

ilsepilse

30-05-2018 om 23:01

verzekering

Zorgverzekering sluit je af in het land waar je werkt, in Belgie dus, is een stuk goedkoper dan in Nederland.
Toen ik naar NL kwam wou ik mijn Belgische verzekering houden maar dit mocht niet.

OND

OND

12-08-2018 om 14:50

beetje laat...

"Zorgverzekering sluit je af in het land waar je werkt, in Belgie dus, is een stuk goedkoper dan in Nederland.".
Als een Nederlandse werkt in België betaalt ze hier sociale zekerheidsbijdragen (afhankelijk van haar statuut 13.07% van haar bruto-loon (bedienden) of 13.07% van haar bruto-loon aan 108% (arbeiders)).
Aansluiten bij een ziekenfonds is niet nodig (zo kan ze een €200/jaar besparen), maar ze moet zich wil laten inschrijven bij de openbare ziekteverzekering RIZIV/INAMI, via de poot CAAMI/HZIV. Dat is gratis, zie https://www.caami-hziv.fgov.be/nl en er geldt geen wachttijd.
.Ze zal belastingen betalen in België, tenzij ze kan bewijzen dat ze minstens 175d/jaar in het buitenland woont.
Haar opgebouwde pensioenrechten kan ze mee nemen naar om het even welk EU-land.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.