Buitenland Buitenland

Buitenland

Wie woont er in Zweden Frankrijk of Duitsland?

En hoe bevalt dat?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ElenaH

ElenaH

15-06-2020 om 19:34

Erger nog

'Je 18 jarige laten kiezen tussen met jou mee emigreren of bij zijn vader blijven, dat is het probleem. En denk nou niet dat elke 18jarige op kamers wil en kan.'

Nog erger: je 12-jarige nu al laten beloven dat hij over 6 jaar met je mee gaat en dus zijn vader achter laat. Emotionele manipulatie.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

15-06-2020 om 19:37 Topicstarter

...

Wie zegt dat mijn zoon bij zijn vader wil blijven?

Ik ken maar een handvol 18 jarigen die niet op kamers gaan. Uit mijn eindexamenjaar (ongeveer 100 leerlingen die eindexamen deden dat jaar) waren het er misschien 5. Uit mijn vriendengroep iedereen.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

15-06-2020 om 19:38 Topicstarter

...

Haha waarom zou mijn 12 jarige dat moeten beloven. Je verzint het gewoon ter plekke.

Lou

Lou

15-06-2020 om 19:41

Had je nog een vraag eigenlijk?

Of dat ook niet meer? Alleen maar lekker zitten rellen?

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

15-06-2020 om 19:43 Topicstarter

...

Ik rel niks hoor heb mooie vooruitzichten. En als de emigratie nog niet kan dan koop ik een mooi vakantiehuisje in een van de landen. Lekker vaak erheen hihi.

Lou

Lou

15-06-2020 om 19:48

Huh

Je begrijpt het woord rellen niet. Prima.

Volgens mij heb je ook geen vraag meer. Prima.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

15-06-2020 om 19:50 Topicstarter

...

Waarom vraag je of ik in het buitenland wil gaan werken als er al meerdere keren staat dat ik dat wik gaan doen

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

15-06-2020 om 19:50 Topicstarter

...

[Verwijderd door forumbeheer]

Triva

Triva

15-06-2020 om 19:54

wake up

"Ik ken maar een handvol 18 jarigen die niet op kamers gaan. Uit mijn eindexamenjaar (ongeveer 100 leerlingen die eindexamen deden dat jaar) waren het er misschien 5. Uit mijn vriendengroep iedereen.'

Word wakker, in die tijd kregen de meeste mensen een flinke studiefinanciering. Dat is niet meer.... Veel meer studenten blijven nu thuis wonen om een studieschuld te voorkomen of te beperken.

Lou

Lou

15-06-2020 om 19:56

Huh2

Ik reageerde hierop:
"Ik rel niks hoor heb mooie vooruitzichten."
Vooruitzichten en rellen hebben niet zo gek veel met elkaar te maken.

"Waarom vraag je of ik in het buitenland wil gaan werken als er al meerdere keren staat dat ik dat wik gaan doen"
Dat vroeg ik niet? Ik vroeg of je nog een vraag had voor het forum.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

15-06-2020 om 19:58 Topicstarter

...

Word zelf wakker. Heel veel studies zijn niet met het ov even op en neer te bereiken. En bv een studie economie is in Tilburg weer anders met andere differentiaties dan bv in Groningen. Het kan hoor dat het met het ov te reizen is maar de studies die mijn klasgenoten en ik deden kon je echt niet volgen terwijl je thuiswoonde. Lange studiedagen en veel km van huis gelegen. Dan ga je echt wel op kamers.

vlinder72

vlinder72

15-06-2020 om 20:01

prima plan

Begin met een vakantiehuisje en dan bekijk je verder maar.

Overal kunnen werken klinkt natuurlijk leuk maar dat kunnen arbeidsmigranten in Nederland ook maar dat pakt toch niet altijd goed uit.

Een vriendin van mij woont in Frankrijk om precies te zijn in Bordeaux. Nadeel is het werken daar. Het is heel lastig om een andere baan te vinden. Je moet vaak al blij zijn als je iets vindt want zeker bij de overheid is heel lastig om binnen te komen. Ook zijn de woningen in Bordeaux erg duur. Zij woont nu al jaren samen met haar vriend in een piepklein appartement in een buitenwijk van Bordeaux. In zo'n complex zoals je ziet in de bijlmer. Overal hoge flatgebouwen. De natuur om Bordeaux is prachtig. Ze zijn zo de stad uit (als er geen file staat) maar de woonomstandigheden zijn voor haar een stuk minder dan wanneer ze in Nederland was blijven wonen.

Mijn broer woont in Portugal. Hij heeft er heel erg naar zijn zin maar hij woont echt in de middle of nowhere. Zijn zoontje is daar geboren en weet niet beter maar mijn broer en schoonzus moeten 20 minuten rijden naar het eerste piepkleine dorp. Er is daar een basisschool. Er valt niks te kiezen dus ze zullen het er straks mee moeten doen. De eerste grote stad ligt op 45 minuten rijden. Openbaar vervoer bestaat nauwelijks. Maar het is er prachtig. In 75 minuten zit je in Porto. een uur van de kust en alle rust en ruimte. Ze doen ongeveer 1 x in de 14 dagen boodschappen. De dichtsbijzijnde supermarkt is namelijk vreselijk duur. Dus ook boodschappen doen is een flink eind rijden en de auto doet het niet meer zo goed en een nieuwe (tweedehands) auto is in Portugal erg duur. Rust, ruimte en natuur maar ik weet niet of een kind geboren in Nederland en gewend aan een Nederlandse school het erg leuk gaat vinden op het platteland in een dorpje in Portugal. er wonen maar een paar mensen in het dorp. Andere kinderen zijn er nauwelijks. Hun directe buren zijn allemaal hoogbejaard. Mijn oudste zoon van bijna 18 jaar wil er niet eens op vakantie naar toe. Te afgelegen en er is nauwelijks internet bereik.

Tja, dat kan dus ook als je kiest voor een dorp in Duitsland, Frankrijk of Zweden. En kies je voor een stad dan kom je wellicht in een van die grote appartementen complexen terecht.

Maar ja, niemand kan je echt iets meer gericht vertellen of de keuze die je wil maken want je wil niet vertellen wat je zoekt.

en ik snap best dat mensen naar het buitenland willen gaan alleen kunnen de meeste mensen die dat graag willen precies vertellen waarom ze dat willen en waar ze dan graag naar toe zouden willen gaan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-06-2020 om 20:04

Maar Mamaveertigplus

Het maakt toch uit of je binnen makkelijk bereisbare afstand gaat wonen of dat je kind eerst 500 à 1000 km moet reizen en mss verschillende grenzen moet passeren om z’n moeder te zien. En dat je moet kiezen of je mee gaat en je andere ouder veel moeilijker ziet of achterblijft en je moeder weinig meer ziet.

Toevallig ken ik een gezin waarvan de ouders ook gingen emigreren. Oudste kind deed al een vervolgopleiding, 2e kwam net van de middelbare school. Echt niet leuk: oudste wilde de leuke studie, vriendje en het net opgebouwde studentenleven niet achter laten en ging niet mee. Jongere zus ging eerst wel mee maar kreeg heimwee en keerde terug. Maar een ouderlijk huis om naar terug te gaan hadden ze niet meer. En ze voelden zich best wel ontheemd zonder ouders en ouderlijk huis.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

15-06-2020 om 20:06 Topicstarter

...

Binnen Nederland is alles makkelijk te bereizen. Klein land.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-06-2020 om 20:12

Ja precies

Binnen Nederland. Maar als je naar bv Zweden gaat, is dat toch heel veel verder dan hoe ver je Nederland zelfs maar kunt gaan. Dus als je kind meegaat, zit hij ver van zijn andere ouder en als hij blijft, ben jij ver weg van hem. Dan zet je hem toch in een spagaat.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

15-06-2020 om 20:16 Topicstarter

...

Ja blabla lezen leer je in groep 3.als mijn kind niet meewil ga ik nog een tijd niet.

Pennestreek

Pennestreek

15-06-2020 om 20:45

Misschien

moet je dan opschrijven wat je bedoelt. In #10 zeg je dat je zoon mee wil emigreren als hij 18 is. En in #12 dat als hij uiteindelijk niet mee wil, dat ook kan. Je zegt dus nadrukkelijk niet dat jij dan ook niet gaat, of ‘nog een tijd niet’. Bovendien, wat is ‘een tijd’? Wanneer ga je dan wel? Eerst was 18 jaar een harde grens, want hij kan dan ook op kamers. Maar blijkbaar is die grens niet zo hard als hij niet mee wil? Dus dan wacht je tot hij wel wil? Waarom denk je dat hij wel wil als pak ‘ beet 21 is? Denk je niet dat hij hier dan een studie/baan/vriendin (of vriend) heeft en dan echt niet meer wil?
Je praat jezelf steeds klem, geeft geen antwoord op vragen die mensen stellen zodat ze je beter kunnen helpen, je komt met rare argumenten en je kunt (of wilt) niet lezen wat er staar. En als mensen je daarop wijzen ga je schelden. Tja, dan is de conclusie dat je hier komt om te ‘rellen’ wel voor de hand liggend natuurlijk.

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

15-06-2020 om 20:58

Verwijderd

Zojuist de term 'relnicht' verwijderd en alle insinuaties over 'popcorn'. Als er verder gegaan wordt met schelden verwijderen we de discussie.

zeemeeuw

zeemeeuw

15-06-2020 om 21:28

Mijn ervaring

Ik heb ooit een tijdje in het buitenland gewoond. En mijn kinderen hebben beiden een jaar in het kader van een uitwisseling in het buitenland gewoond.

Mijn ervaring (ook die van mijn kinderen) is dat het nogal ingrijpend is. Onderschat het niet hoe het is om alleen in een ander land een leven op te moeten bouwen. Tip 1: zorg dat je de taal spreekt. Dat is écht een voorwaarde om te integreren.

Mijn 2e tip: bedenk goed wat je zoekt. In NL heb je waarschijnlijk ook een bewuste keuze gemaakt voor een regio/stad/wijk. Wil je datzelfde in het andere landen? Iets heel anders? Rust/ruimte/natuur klinkt heel mooi, maar kan een nadeel hebben, namelijk dat je wat verder weg van 'alles' zit. Dat kan heel eenzaam zijn als je daar in je eentje zit, het kan lastig zijn om een sociaal leven op te bouwen.

Mijn 3e tip: probeer alvast een wat langere tijd (lees: langer dan 3 weken vakantie) door te brengen in het land waar je wellicht wil wonen. Wellicht kun je een paar maanden vrijwilligers- of vakantiewerk doen. Ik ken best wat mensen die een mislukte emigratie hebben gehad en dat kwam o.a. door een toch wat te rooskleurig beeld. Ze kenden het land vooral als vakantieland, maar niet als land om te wonen en te werken.
De cultuur in het land is anderen, maar ook de cultuur binnen een bedrijf. De hiërarchie, de manier van communiceren, hoe om te gaan met afspraken etc. Van te voren lijkt lijkt het vaak leuker/fijner dan in Nederland, maar in de praktijk is het vaak moeilijk om je aan te passen. Pas als je er zelf werkt, ervaar je wat het betekent.

Mijn laatste tip: om in het buitenland te wonen, moet je flexibel zijn. Open staan voor verschillen, oprecht nieuwsgierig zijn naar andere opvattingen zonder te oordelen, ook naar jezelf kijken bij communicatieproblemen (die er gegarandeerd gaan komen). Op basis van wat ik in dit forumdraadje zie, lijk je daar nogal moeite mee te hebben. Daar zou ik mee aan de slag gaan.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

16-06-2020 om 11:44 Topicstarter

...

T is bestveen dooddoener dat alle emigranten zouden denken dat ergens wonen hetzelfde zou zijn als hoe het daar op vakantie is.

zeemeeuw

zeemeeuw

16-06-2020 om 12:19

Dooddoener

"T is bestveen dooddoener dat alle emigranten zouden denken dat ergens wonen hetzelfde zou zijn als hoe het daar op vakantie is."

Dat schreef ik ook helemaal niet.

Waarom vraag je hier eigenlijk ervaringen? Je reactie op vrijwel iedere post zit in de lijn van 'denk je écht dat ik dat niet wist, wat stom dat je dit schrijft' (vrij vertaald).

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

16-06-2020 om 16:32 Topicstarter

..

Ik zeg ook niet dat jij dat schrijftmaar het is wel vaak een eerste reactie.

Lou

Lou

16-06-2020 om 17:18

Ach mamavanveertigplus

"T is bestveen dooddoener dat alle emigranten zouden denken dat ergens wonen hetzelfde zou zijn als hoe het daar op vakantie is."

En daarna:
"Ik zeg ook niet dat jij dat schrijftmaar het is wel vaak een eerste reactie."

Je zit je dus te verdedigen tegen iets wat niemand hier schrijft. Dat doe je al een tijdje. Maar als we je vragen stellen om je beter te kunnen helpen, dan geef je geen antwoord. En zo kom je geen steek verder.

Daar is een woord voor. Je zit te rellen.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

16-06-2020 om 17:34 Topicstarter

..

Beheer wil je dit verwijderen. Begint weer iemand over rellen.

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

16-06-2020 om 19:40

Sluiting

Deze discussie sluit ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.