Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

18 jaar en nu?

Hallo.
Mijn dochter in deze maand 18 geworden en mijn ex kon niet wachten om de alimentatie dan ook gelijk aan haar over te maken.
Geen probleem tot zover.
Zorgverzekering is geregeld even als de zorgtoeslag en tegemoetkoming studiekosten(ze zit in havo 5).
Maar vader heeft haar verplicht gesteld om 1 dag in het weekend te werken (ook als ze bij mij is, maar dat is een andere discussie).
Ze verblijft 7 dagen bij mij en dan weer 7 dagen bij haar vader.
Welke kosten zou zij zelf van haar gezamenlijk inkomen moeten betalen?
Haar vader vind dat ik moet opdraaien voor de schoolkosten, dansen ed.
Er is een gerechtelijke uitspraak dat hij 203 euro alimentatie moet betalen(uitspraak is van vorig jaar dus toen moest hij nog aan mij betalen) en dat ik alle verblijfsoverstijgende kosten moet betalen. Nu hij echter direct aan onze dochter betaald lijkt het mij dat zij deze zelf moet betalen.
Dit jaar zijn alle verplichtingen wat dat betreft overigens al door mij voldaan dus dit gaat pas volgend schooljaar spelen.
Als ze gaat studeren zullen de kosten dusdanig zijn dat ze extra geld nodig heeft.
Het lijkt mij dat wij als ouders elk voor de helft van deze kosten zullen moeten opdraaien.
Ik hoor graag hoe jullie hierover denken en wat de juridische kant van dit verhaal is.

Groet mamma van twee schitterende meiden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-11-2019 om 14:40

Wat je wilt

Je ontvangt van Duo een brief (in je moeilijk te vinden digitale postbus, dat wel) met de ouderbijdrage die je zou moeten doen. Deze is in principe niet verplicht, en als je kind onder je dak woont lever je ook al een bijdrage in natura.
Vader hoeft in principe niet meer bij te dragen dan wat er is vastgesteld, dus het restant van de behoefte moet komen van jou, Duo en wat ze zelf verdient.

MammaVan2.

MammaVan2.

26-11-2019 om 17:16 Topicstarter

Reactie op Phryne Fisher

Mijn dochter staat bij haar vader ingeschreven voor de gemeentelijke basis administratie. Alle officiële post komt dus bij hem binnen. Hij heeft tegen onze dochter gezegd dat ik me niet zo met haar zaken moet bemoeien dus nu is ze niet meer bereid om dingen met mij te delen. Nu trek ik me daar niet zo veel van aan, gelukkig maar want pappa had geen tegemoetkoming studie kosten aangevraagd en hij blijft volhouden dat ze de zorgtoeslag misschien wel terug moet betalen. (Die 5 euro per uur die ze verdient lijken mij niet bedreigend voor haar toeslag).

De alimentatie is gebaseerd op de kosten die er zijn voor een 16 jarige.
Hij moet 203 euro per kind meer bijdragen aan deze kosten .
Hij verdient 4x zoveel als ik.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-11-2019 om 18:52

Zelf

Die brief van Duo krijg je zelf in je mailbox. Je kunt inloggen bij Duo en hebt daar een speciaal onderdeel voor ouders. Zorgtoeslag krijg je volledig tot 20.000 euro inkomen of zo, dus daar heeft ze gewoon recht op. De tegemoetkoming voor scholieren moet ze ook zelf aanvragen. Je hebt je ex dus nergens meer voor nodig, dat is dan wel weer fijn.

@Emma

@Emma

26-11-2019 om 19:20

offtopic Phryne

Hoe kom je aan die info over niet verplichte ouderbijdrage voor je kind? Staat die in de account van het kind? Als ik zelf inlog op Mijn duo krijg ik info over mijn lerarenbeurs, ooit, 8 jaar geleden. Niets over mijn dochter of ouderbijdrage.

Lou

Lou

26-11-2019 om 19:45

En ik

En ik kreeg de post van DUO over de ouderbijdrage dit jaar per papieren post. Dus dat kan ook. De ouderbijdrage is inderdaad niet verplicht. Het is een richtlijn denk ik. Je hoeft er niets mee.

V@@s

V@@s

26-11-2019 om 19:58

jij hebt het laagste inkomen?

Dan kan ze toch veel beter bij jou ingeschreven staan? Of heb jij bijstand oid waardoor dat niet handig is?

In elk geval twee jaar geleden was het nog zo dat voor de tegemoetkoming scholieren alleen werd gekeken naar het inkomen van de ouder waar je bij woont. Niet naar dat van de andere ouder.

Aanvragen gaat allemaal via DigiD, dus daarvoor maakt het niet uit waar ze ingeschreven staat.

Nu ze zelf de alimentatie krijgt is het logisch dat ze haar eigen kosten ook betaald.

V@@s

V@@s

26-11-2019 om 19:59

en hoeza papa had niet aangevraagd...

ze is 18, ze moet haar eigen zaken dus regelen. Heeft ze wel zelf de controle over haar eigen Digi-D?

MammaVan2.

MammaVan2.

27-11-2019 om 08:46 Topicstarter

Reactie op V@@s

Toen wij 6 jaar geleden uit elkaar gingen is mijn oudste dochter bij haar vader ingeschreven en de jongste bij mij. Zo hadden we beide alleenstaande ouder aftrek. Dit voordeel verviel voor hem vrij snel omdat hij is gaan samenwonen maar hij wilde niet dat de inschrijving zou veranderen. Hij heeft dus wel altijd haar kinderbijslag ontvangen.
Ik verdien niet verkeerd. 25 duizend euro per jaar maar hij verdient met zijn eigen zaak (die we eerst 10 jaar samen hebben opgebouwd) 90 duizend met alle bijkomende voordelen. Auto van de zaak, telefoonkosten op de zaak etentjes zijn vaak zo in te richten dat het zakelijke dineetjes zijn.
En dan krijgt zijn nieuwe vriendin ook nog een salaris uit de zaak van 20 duizend euro(zodat dit niet meetelt voor de alimentatie berekening)
(Hij vindt dat de kleding voor de kinderen die in de kasten liggen in zijn huis overigens ook verblijfsoverstijgende kosten zijn en eist dat ik voor 7 sets kleding zorg elk seizoen.)

Mijn dochter is 18 en dus volwassen maar ook dan zal ze geholpen moeten worden in haar keuzes voor wat betreft een zorgverzekering of het aanvragen van toeslagen. Ze heeft zelf toegang tot haar DigiD maar heeft van haar vader te horen gekregen dat ze die strikt geheim moet houden voor mij. Ondertussen heeft hij haar dus niet gewezen op de tegemoetkoming studiekosten.
De aanvulling hierop heeft ze geen recht op maar ook de basis is een ruime 100 euro per jaar.

Nu maakt hij stennis want ik moet school,dansen betalen en ik moet kleding betalen. Onze dochter gast hier aan onderdoor maar ik ook. Ik blijf maar toegeven voor de lieve vrede en de gemoedstoestand van mijn kinderen.
Hij weet dit en durft dan ook nog in elke mail te zeggen dat ik niet het belang van de kinderen dien.

MammaVan2.

MammaVan2.

27-11-2019 om 09:40 Topicstarter

Correctie op vorige reactie

Tegemoetkoming studiekosten 100 per maand en niet per jaar.

Sas

Sas

27-11-2019 om 12:43

Volgens mij is het eenvoudig

Vader betaalde de alimentatie eerst aan jou, nu aan dochter.
Hij zorgde zelf voor de verblijfsgebonden uitgaven voor 'zijn' week. net zoals jij.
Jij moet de verblijfsoverstijgende kosten betalen. Daarvoor kon je (deels) zijn alimentatie voor gebruiken. Het is niet zo dat jij persoonlijk voor dat bedrag verantwoordelijk bent. Jij regelde dat die zaken betaald werden, (mede) gefinancierd door vader.

De leefsituatie (zorgverdeling/school) is niet gewijzigd nu ze 18 is.
Je kunt uitrekenen hoeveel verblijfsoverstijgende uitgaven er waren. Daar hoort kleding inderdaad ook bij, tenzij daar iets anders over afgesproken is.

Kijk nog eens goed je convenant na, vooral de berekening wat ieder kan dragen qua kosten. Daarin kun je ook zien of jij meer kunt betalen dan de verblijfskosten in jouw week. Zo nee, dan hoef je niets extra te financieren. Zo ja, dan wordt dat jouw maandelijkse bijdrage aan je dochter.

Stel dat de verblijfsoverstijgende kosten 300 euro per maand zijn.

Inkomen dochter per maand:
alimentatie vader : 200 euro
studiebijdrage: 100 euro.
Dan moet zij dus alles zelf gaan betalen. Inkomsten uit werk zijn dan bedoeld voor zakgeld, vakantie, etc. Voor de leuke dingen.

Ik zou het convenant en informatie over financiele draagkracht met haar doornemen. Dat hoort bij haar leeftijd en eigen verantwoordelijkheden die ze heeft nu.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-11-2019 om 13:00

Even een vraagje

Voor wie weet hoe het werkt, kunnen jullie eens kijken hoe de ouderbijdrage 2019 is t.o.v. 2018. Bij mij was hij in 2018 € 77 per maand, en in 2019 € 327. Het inkomen 2017 (waar 2019 op gebaseerd is) is niet veel hoger dan 2016.
Hoe zou dat zo kunnen verschillen?

Dymo

Dymo

27-11-2019 om 14:01

hier

Mijn ex wilde nooit bijdragen toen hij aan mij moest 'betalen', maar toen dochter 18 werd kwam hij ineens over de brug. Wel rechtstreeks naar haar natuurlijk, stel je voor dat ik met mijn klauwen aan zijn centen kwam. Ik heb samen met dochter uitgerekend wat ik allemaal voor haar betaalde en hoe het bedrag dat pa haar nu gaf bepaalde zaken kon dekken. Ze kwam erachter dat ze veel en veel meer kostte dan ze ooit had gedacht en zo konden we tot een goede oplossing komen. Van het geld van haar vader betaalde ze voortaan sport, het deel van de verzekering die niet door de zorgtoeslag werd gedekt, haar telefoon en haar kleding. De rest betaalde ik. Dochter ging overigens nooit logeren bij haar vader, hooguit een keer eten, dus hij had buiten dat bedragje nauwelijks extra kosten aan haar.
Inmiddels is dochter het huis uit en is het weer een beetje anders geworden. Volgens DUO kan ik 236 euro per maand bijdragen, daar zit ik ruim overheen.

Lara

Lara

28-11-2019 om 12:01

Phryne

Soms komt dat verschil omdat er nog een schoolgaand kind was van onder de 18? En hier verschilde het een paar jaar later weer, toen de oudste klaar was met de studie en jongste nog niet. (dan heb je nog maar één studerend kind en kan je meer bijdragen)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.