Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

3 partijen

Hallo ik ben moeder van 2 meiden, 6 en 11 jaar oud. Ik heb in mei dit jaar de scheiding doorgezet. Mijn ex man heeft NAH en na een fikse escalatie in bijzijn van de kids, hadden we besloten om de kinderen bij zijn ouders te laten logeren, zolang. Na 3 weken wilde ik de meiden terug naar huis, mijn ex man zou dan wat anders, moeten gaan zoeken, dit wilde hij niet en op 20 mei heeft hij mij en de hond op straat gezet, ik ben naar het huis van opa en oma gegaan, om de kinderen op te halen. Ik kreeg te horen dat ik kon vertrekken zonder mijn kinderen. De politie kon niets voor mij doen, omdat vader net zoveel recht had op de kinderen als ik. Ik ben terug gekeerd naar mijn geboorteplaats, omdat ik in die woonplaats verder niemand had, daar had mijn ex wel voor gezorgd. Ik had het recht om de kinderen desnoods met geweld mee te nemen, maar ik heb besloten om niet te gaan touwtrekken op dat moment, en heb ze met pijn in mijn hart achter gelaten, om mijn leven op orde te brengen in mijn geboorteplaats. Nu zijn er een heleboel instanties bij betrokken, opa en oma hebben netwerkpleegzorg, er is een gezinsvoogd, maar ambtelijke molens draaien zoooo langzaam. Alles gebeurt "in t belang van de kinderen" maar omdat ik nu in een andere provincie woon en omdat mijn ex en zijn ouders t hardst staan te schreeuwen en t brutaalste zijn, voel ik mij als moeder, flink achteruit gezet door Bureau Jeugdzorg en Raad voor kinderbescherming. Mijn vraag is, Is er ook een organisatie die voor t belang van vader of moeder opkomt. Er wordt gewoon niet naar mij geluisterd, ik wil niet meedoen met de tegenpartij, alle slechte dingen, ons hele sexleven ligt op tafel bij de raad voor kinderbescherming, alles in t belang van de kinderen. ik wil geen vechtscheiding, maar mijn ex en zijn ouders draaien iedereen een rad voor de ogen, onder t mom van t beste met de kinderen voor hebben. Ik dacht dat het in Nederland ook zo was dat kinderen bij de biologische ouder horen te zijn? Zij, mijn ex en zijn ouders zijn alleen maar bezig om de kinderen weg te houden bij mij, en ik merk dat alle instantie erom heen hieraan mee werken. Ik voel me behoorlijk in de hoek gezet. Wie heeft hier iets meer informatie over? Groetjes.

Tigress

Tigress

09-12-2013 om 11:48

Geen info maar herkenning

Bij mij is de situatie bijna hetzelfde. Het is inmiddels al járen geleden en nog altijd wonen de kinderen bij opa en oma. Ook ik ben in een kwaad daglicht gezet en dat sta ik feitelijk nog. Er bemoeit zich nu geen enkele instantie meer mee. Ik heb toen nog wel onder toezicht gestaan, maar dat is na een jaar opgeheven. Ook ben ik nooit uit de ouderlijke macht gezet. Al voelt dat wel zo. Ik heb ook nooit aan de kinderen getrokken of iets opgeëist. Het was voor de kinderen ook al moeilijk genoeg. Nu na meer dan 10 jaar maken de kinderen zelf contact en zoeken mij zelf op.

Ik voelde mij net als jij. Voor mij kwam er niemand op. Ik voelde me op gegeven moment niet beter dan een wandelende broedmachine. Ik mocht zwanger zijn en bevallen zijn, maar moeder zijn mocht ik niet. Moederdag vind ik nog altijd wat pijnlijk. En de eerlijkheid gebied me om te vertellen dat ik de kinderen helaas ontgroeid ben. Ik heb teveel van ze gemist.

Probeer in elk geval zoveel mogelijk contact te hebben met je kinderen, via bezoek en telefoon. Dat heb ik ook gedaan en het betaald zich nu terug. Sterkte!

ilsepilse

ilsepilse

09-12-2013 om 13:06

aangifte?

ik heb ook weinig info maar zag dat jullie een fikse escalatie hadden waar de kinderen bij waren, is hier geweld bij gebruikt tegen jou en zoja heb je daar aangifte van gedaan ? want dan denk ik dat je er wel wat mee kan doen?
Wat verschrikkelijk moet dit voor je zijn

Zoek een advocaat

Ik zou een advocaat zoeken die jou bij kan staan in de rechtzaken met de kinderbescherming. Verder denk ik dat er nog wel wat lastige kanten aan je verhaal zitten. Je exman heeft NAH maar je verwacht wel dat hij binnen 3 weken een andere woning heeft zodat de kinderen bij jou kunnen komen wonen. Dat lijkt mij niet heel erg realistisch en zal de verhoudingen tussen jou en de familie van je ex niet erg verbeterd hebben.
Verder ben je wel heel ver weg gaan wonen van de huidige verblijfplaats van de kinderen.
Dat is best logisch maar je kunt moeilijk verwachten dat je ex schoonfamilie het kan waarderen dat de kinderen dan meegenomen worden waar ze ze niet meer makkelijk kunnen meemaken.
Het lijkt me een lastig dossier.
Daarnaast heb ik zeker met je te doen. Het zal je maar gebeuren. Een man die zich niet meer kan hanteren in huis door een ziekte of ongeluk en dan voor kinderen moeten zorgen, die jou elke dag nodig hebben. Ik wens je veel sterkte.

Jo Hanna

Jo Hanna

09-12-2013 om 23:30

vertrouwenspersoon jeugdzorg

Ik ken een vertrouwenspersoon bij jeugdzorg in het noorden van het land en ik weet dat zij naar eer en geweten met mensen de mogelijkheden doorneemt om problemen op te lossen. Zij kan natuurlijk geen ijzer met handen breken maar ze weet wel de weg. Ik zou in jouw situatie contact met een vertrouwenspersoon dus zeker overwegen.

Heel veel sterkte. Je zit in een heel moeilijke, pijnlijke situatie.

Groet,
Jo Hanna

Zorgbelang

In andere provincies vind je wellicht een vertrouwenspersoon jeugdzorg bij zorgbelang.
IN Gelderland is er ook een actief oudernetwerk jeugdzorg, ook in andere provincies zijn ouders actief.
Ik vind het hele verhaal zo pijnlijk voor je. Maar ik denk dat je twee kanten uit moet werken, tegelijkertijd. Enerzijds vechten voor je kinderen, zodat ze weer terug kunnen naar jou. Zorg dan dat je alles op orde hebt. zijn er al rechterlijke uitspraken gedaan over de verblijfplaats van de kinderen? Als dat niet is kun je ze gewoon ophalen. Heb je wel iets van een omgangsregeling? De kinderen zijn ook van jou, net als van je man. Hoe langer een bepaalde situatie duurt, des te langer krijgt die situatie de voorkeur; dus hoe langer ze bij opa en oma blijven, des te groter is de kans dat dit zo al blijven. Als je ze ophaalt moet je wel zorgen dat ze ingeschreven zijn in een school bij jou in de buurt, dat ze een kamer hebben en dat er een soort opvang is geregeld voor he geval jij niet kunt zorgen, omdat je werkt bijvoorbeeld.
Heb je nu wel kontakt met de kinderen? Wat zeggen de kinderen zelf?
De tweede weg is, dat je je voorbereid op een ouder-op-afstand-leven, waarbij jij er alles aan doet om te zorgen dat je je kinderen tegemoet kunt komen. Dus veel gaan bewaren, opschrijven, foto's maken en als het kan een beetje sparen.
Maar vooralsnog zou ik er alles aan doen om de kinderen bij jou in huis te halen, vooral omdat opa en oma opa en oma zijn, en omdat opa en oma met vader de kinderen niet de kans lijken te geven om op te groeien met twee ouders, namelijk jou als moeder.

Sterkte, Tsjor

Dalarna

Dalarna

10-12-2013 om 07:58

hah

Wat is hah? Ik ken heel wat afko's maar deze is niet zomaar te googelen als je alleen maar aan huis-aan-huis denkt!

Druif

Druif

10-12-2013 om 08:58

Dalarna, NAH

NAH, is Niet Aangeboren Hersenletsel. Dat kan door verschillende oorzaken ontstaan, een val, een herseninfarct, een tumor, zuurstoftekort tgv verdrinking of hartstilstand, alcoholmisbruik, etc.
Vaak zie je aan iemand met NAH niet zoveel, maar dat zegt niets over de aard van het letsel. Er zijn soms diepliggende cognitieve processen gestoord. Hierdoor kunnen mensen ongeremd (agressief bijvoorbeeld) zijn, vergeetachtig zijn, moeilijk omgaan met onverwachte situaties of veranderingen, stemmingsproblemen hebben, chronisch vermoeid raken. Ook treedt er vaak een karakterverandering op.
Vooral de naasten zien dat, een buitenstaander zou dat niet eens merken. Je man, die je zo leuk vond, vanwege zijn opgeruimde karakter en gevoel voor humor, is dan bijvoorbeeld iemand geworden die snel gekrenkt is en niet meer tegen een grapje kan. Dat is heel moeilijk om te accepteren. Bij jonge mensen met NAH loopt dit heel vaak uit op een scheiding.

Dalarna

Dalarna

10-12-2013 om 12:30

aha

Ik had het als hah gelezen, niet als nah... bedankt!

wat erg

Oooo, wat erg dit. En ik denk nog dat het van de andere kant af willens en wetens zo gebeurd is ook. Eerst de kinderen losmaken van jou, intussen de instanties benaderen met boze verhalen over jou, om uiteindelijk met de kinderen aan de haal te gaan. En het werkt nog ook. Een instantie als Bureau Jeugdzorg zou beter moeten weten, maar dat is niet de praktijk.

Ik -zelf met jegudzorg te maken gehad- ken de gevoelens van tigress: je bent niet meer als een broedkip, iedereen mag wat zeggen, iedereen mag beslissen, iedereen is goed, behalve de moeder.

Ik heb zelf met jeugdzorg te maken gehad omdat ik geprobeerd heb mijn kinderen te beschermen tegen een mishandelende vader. Dit had als gevolg dat ik zelf het systeem over mij heen kreeg omdat ik de kinderen hun vader zou onthouden. Dit waren echt twee door elkaar gehaalde discussies, dat je niet wilt dat je kind opnieuw mishandelt wordt, is namelijk iets anders dan willens en wetens op wraakzuchtige gronden je ex geen contact gunnen en daarmee je kinderne duperen. En dat laatste, daar werd ik dus van beschuldigd. En is een daad die zwaar weegt, dat kan ik je wel vertellen, ik heb er de klappen van gehad. Misschien kun je het dus zo keren, erop inzetten dat de kinderen hun moeder onthouden wordt.

Om echt iets zinnigs te kunnen zeggen zou ik graag weten waar het raadsonderzoek zich op gericht heeft en waarom er een ots is, of er een officiele uithuisplaatsing naar opa en oma is en wat er over de verblijfsplaats is vastgelegd en over het contact tussen jou en de kinderen.

Je eigen huis

Heb je je eigenhuis op orde? Schol voor de kinderen gezocht?

Dan gewoon kids halen voor een uitje en nietmeer terug brengen, zijn ze helemaal!!!

fidato4

fidato4

16-12-2013 om 18:59 Topicstarter

dippie

Fijn dat er toch mensen zijn met herkenning. T lijkt of je alleen op de wereld bent. Heb nu net weer te horen gekregen dat 1 week kerstvakantie bij mij en 1 week bij hun vader, niet door gaat, omdat de raad van kinderbescherming en BJZ eerst de onderzoeken wil afwachten. De kids zijn vorige week woensdag in een rechtzitting voorlopig voor 6 maanden onder toezicht gesteld en officieel uit huis geplaats, dus ik denk dat ik voor dat gewoon ophalen te laat ben. Ik ben wat dat betreft veel te fatsoenlijk opgevoed. Ik krijg ook elke keer te horen dat ik zelf uit Ede weg ben gegaan. Dit is niet zo, mijn ex had er wel voor gezorgd dat ik geen vriendenkring had opgebouwd, hij hield alles onder controle tot in t ziekelijke achterdochtig was hij. Wij woonden in het koophuis van zijn ouders, daar heeft hij mij uit gezet, en bij mijn ex schoonouders kon ik dus ook niet terecht, die zijn alleen maar op mijn kids uit. Om de kinders voorlopig met rust te laten, ben ik naar mijn geboorteplaats gegaan, eerst in een caravan gewoond, en nu in een particulier klein huis met 2 slaapkamers. Heb overal aan toegegeven,opa en oma zijn in die tijd in 2 maanden tijd 3 keer met hen op vakantie geweest waaronder 1 keer naar Turkije, en dan moet je maar weer de minste zijn omdat de meiden er al van af wisten. Ben bijna bereid om de media in te schakelen. Zo zie je maar weer, een brutaal mens heeft de halve wereld, als je de bek maar groot genoeg hebt kan je iedereen, zelfs de raad van kinderbescherming, een rad voor de ogen draaien. Dank jullie wel voor jullie medeleven steun en tips. ik kan er zeker wat mee, maar ook om te weten dat ik niet de enigste ben.Groetjes.

Uit huis geplaatst: waarheen?

Waarheen zijn de kinderen uit huis geplaatst? Naar opa en oma? Of elders? Op welke grond is dit gebeurd?

Ga naar de website van de kinderombudsman, daar staat een rapport over de waarheidsvinding in de jeugdzorg. Als je dit doorleest, dan lees je hoe een omgangs-ots/vechtscheiding werkt en wat de gedachtengang erachter is, het geeft een kijkje in de denkwereld van de jeugdbescherming. Dit is informatie die je volgens mij in deze situatie moet weten.

Ik zou op dit moment overigens niet de jeugdzorg gaan bestrijden, maar kijken wat je kunt doen om een goed-genoeg-situatie te creeeren zodat de kinderen bij je kunnen komen.

fidato4

Ik moest aan je denken, met deze dagen. Ik hoop dat je je kinderen toch hebt kunnen zien. Wat een nare toestand.
Er is iets wat ik misschien over het hoofd heb gezien. Je schrijft dat jij in een andere provincie woont. Dat betekent dat de kinderen ook onder een ander BJZ zouden vallen als ze bij jou zouden gaan wonen. Ja, ik heb wel eens de indruk dat men niet dol is op het overdragen van kinderen naar een andere provincie. Ben je al gesetteld, of zie je mogelijkheden om binnen de provinciegrenzen van je kinderen te gaan wonen (en werken als het kan?).
Die opa en oma bemoeien zich wel heel intensief met hun zoon: het huis kopen, de kinderen overnemen, ze zullen geen ander leven hebben, maar dat ze een ander haar leven niet gunnen, dat is wel heel erg bizar.
Ik hoop dat je niet gelaten wacht op de uitslagen van al die onderzoeken, want ik denk dat je daar niet veel wijzer van wordt. Zelfs al zou er in staan, dat jij de beste moeder van de wereld bent, dan nog zal er een draai aan gegeven worden, bijvoorbeeld: om de gehechtheid van de kinderen te bevorderen, of stabiliteit en continuïteit te garanderen (met ander woorden: men weet nog niet hoe jouw leven zal verlopen, dus is het veiliger om de kinderen bij opa en oma te laten).
Je bent in het begin te lief en te meegaand geweest. Nu heb je een paar maanden tijd om iets op te bouwen, een huis, inkomsten stabiliteit, goede kontakten met een school en met ambulante begeleiders die je kunnen helpen om straks de kinderen thuis weer op te vangen. Ga er zelf zo hard mogelijk tegenaan en regel wat je regelen kunt.
Een ander alternatief is de België-route, maar daar zitten ook haken en ogen aan.
heb jij nog een vader en moeder? Zouden zij zich niet kunnen melden als potentiële pleegouders? Onder het motto: als de kinderen dan uithuisgeplaatst worden, dan kan dat ook bij ons?
Overigens krijgen je ex-schoonouders een forse bijdrage als pleegouders, houd daar rekening mee. Dat kan hun interesse in je kinderen behoorlijk hebben doen groeien. Het is te hopen dat je ex-man de LBIO-bijdrage moet betalen, aangezien de kinderen vanuit zijn huis uit huis zijn geplaatst. Of springen opa en oma daar ook in bij?
Ik vind het hele verhaal een nare bijsmaak hebben.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.