Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Marzo

Marzo

06-02-2020 om 09:29

4 jaar later

Mijn ex en ik zijn nu bijna 4 jaar uit elkaar, we hebben een dochter van bijna 8. Ik heb nu een nieuwe relatie van ruim 3 jaar en heb dat heel voorzichtig opgebouwd naar mijn dochter. Ze heeft haar vader op een voetstuk staan, gelukkig voor haar. Het moeilijke is dat haar vader een narcist is, hij vindt zichzelf ten allen tijde belangrijker dan zijn dochter, gelukkig heeft zij dat (nog) niet door. We hebben een co-ouderschap van 60/40 waarbij ze 60% bij mij is. Wat ik zo lastig vind is dat ze na bijna 4 jaar nogsteeds zegt ' ik wil dat jij en papa weer bij elkaar gaan wonen'. Ik heb haar al heel vaak uitgelegd dat dat niet meer gaat gebeuren en ook waarom. Wanneer zou ze door hebben dat dat echt nooit meer gaat gebeuren?

Koffiekop

Koffiekop

06-02-2020 om 09:50

Nooit?

Kinderen blijven vaak zelfs als ze volwassen zijn de hoop houden dat hun ouders weer bij elkaar komen. Ook al weten ze zelf best dat dat niet gaat gebeuren. Blijkbaar een hardnekkig iets. Dus zeker bij een zo jong kind hoort dat er gewoon bij. Zij houdt van jou en van haar vader, ze snapt waarschijnlijk niet waarom jullie niet (meer) van elkaar houden.
Vast heel lastig voor jou zelf, maar blijven herhalen op een vriendelijke manier dat dit niet gaat gebeuren lijkt me de beste methode.

En even los daarvan: wat heeft het ermee te maken dat de vader (volgens jou? Of is het een officiële diagnose?? En wat dan nog, dat is voor deze vraag toch totáál niet relevant???) narcist is? Inderdaad, een kind ziet dat (nog) niet, gelukkig maar.

Merel

Merel

06-02-2020 om 11:24

verhaal van de mediator over de landschildpad

Misschien kan je met behulp van dit verhaal over de landschildpad en de zeeschildpad uitleggen waarom jullie niet meer samen zullen zijn, ik vind het een mooi verhaal voor jonge kinderen:

https://zorgelooschscheiden.nl/blogs/kinderen-ouderschap/hoe-kan-je-op-een-goede-manier-aan-je-kinderen-vertellen-dat-je-gaat-scheiden/

Merel

Merel

06-02-2020 om 11:25

verhaal uit de link

Ach ik kan net zo goed even dat verhaal hierheen kopieren:

Wellicht één van de bekendste metaforen om een scheiding uit te leggen, is het verhaal van de landschildpad en de zeeschildpad. Dit verhaal gaat als volgt:
“Landschildpadden leven op het land en zeeschildpadden leven in de zee. De zeeschildpad legt alleen wel eieren op het land.
Op een mooie, zonnige dag kroop een mooie vrouwtjes zeeschildpad aan land. Ze zag daar toen een knappe landschildpad. Ze keken elkaar diep in de ogen aan en werden meteen verliefd. Ze wilden de hele dag alleen maar bij elkaar zijn, knuffelen en lieve woordjes zeggen. Een korte tijd later besloten ze dat ze altijd bij elkaar wilden blijven. Ze gingen trouwen. De ene dag leefde ze in de zee en de andere dag weer op het land.
Er volgde een tijdje later hele lieve babyschildpadjes. De schilpadjes familie was heel gelukkig en het was erg gezellig met elkaar.
Op een gegeven moment besefte de zeeschildpad alleen dat ze helemaal geen zin meer had om aan land te gaan, omdat ze zich daar niet thuis voelde. De zeeschildpad vertelde dit aan de landschildpad. De landschildpad begreep het niet en werd erg boos. Ze kregen hier hele erge ruzie over en zeiden nare dingen tegen elkaar. Uiteindelijk moesten ze allebei heel hard huilen.
De babyschildpadjes waren inmiddels kindschildpadjes geworden. Ze zaten tijdens de ruzies stilletjes verscholen in een hoekje. Ze waren verdrietig, bang en zelfs een beetje boos door de ruzies die hun ouders steeds hadden.
De landschildpad merkte na een tijdje dat hij het ook helemaal niet fijn meer vond om in de zee te leven. De landschildpad vertelde dit aan de zeeschildpad en opnieuw kregen ze hele erge ruzie. Ze zeiden dagen achter elkaar zelfs niets tegen elkaar.
Na enkele dagen niets tegen elkaar gezegd te hebben, waren ze wat rustiger geworden. Ze besloten naar de wijze uil te gaan om aan de uil om advies te vragen.
De uil zei dat de zeeschildpad en landschildpad niet tegen elkaar moesten schreeuwen en dat ze goed naar elkaar moesten luisteren. Na een goed gesprek, besloten ze dat het voor beide schildpadden beter was, als de landschildpad weer op het land ging leven en dat de zeeschildpad weer in zee ging leven.
Maar wat nu met de kindschildpadjes? Zij vonden het namelijk zowel fijn om op het land als in de zee te leven. De kindschildpadjes vinden het fijn bij zowel de vaderschildpad als de moederschildpad.
De uil zei dat de vader- en moederschildpad het op een goede manier konden oplossen, zodat ze allebei de kindschildpadjes konden blijven zien, waar ze zoveel van hielden. De kindschildpadjes leefden om de beurt in de zee en op het land. Ze wilden namelijk graag bij zowel hun vader als hun moeder zijn.”
Dit is een vrije vertaling en samenvatting van ‘The Turtle Story’, van Janet Johnston (1997)

Ad Hombre

Ad Hombre

06-02-2020 om 11:40

Merel

Ik vrees dat een 8 jarige al best weet dat schildpadden hun kindjes in een kuil flikkeren en zich vervolgens uit de voeten maken. Dus wees niet te verbaasd als ze dan niet meer met je naar het strand durven.

rode krullenbol

rode krullenbol

06-02-2020 om 12:21

Veer

Veer

06-02-2020 om 13:02

Oww

Dat filmpje is leuk! Dan voor.het delen!

Veerle

Veerle

06-02-2020 om 14:23

Ik zie een patroon

Man en vrouw gaan scheiden, vrouw noemt man een narcist. Dit is al het tweede draadje vandaag waarin een vrouw haar ex beschuldigt van narcisme. En in de scheidingsrubriek staat het er vol mee. Misschien moeten we er een term voor verzinnen.

vlinder72

vlinder72

06-02-2020 om 15:58

Veerle

Hoef niet.

Een paar jaar geleden waren alle exen autistisch. Nu zijn ze narcistisch.

Het is denk ik voor sommige vrouwen een fijne verklaring waarom een relatie niet werkte. Ik geloof niet dat alle mannen narcistisch zijn. En ik geloof ook niet dat alle vrouwen engeltjes zijn die wel alles goed doen.

Besef

' Wanneer zou ze door hebben dat dat echt nooit meer gaat gebeuren?' Wanneer had jij het door? Mijn dochter was 2 toen we uit elkaar gingen, ze had niet eens het besef dat hij uit in hetzelfde huis had gewoond. Maar toen ze 16 was gingen we met z'n drie"en op vakantie en toen uitte mijn dochter ook de hoop dat we ooit samen zouden wonen. Na een paar dagen kwam het besef, dat ze begreep waarom dat nooit zou gebeuren.
Ik denk dat je tegen je dochtertje moet zeggen, dat ze dat ook niet kan begrijpen, omdat ze jullie nauwelijks samen in een huis heeft gezien. Vader is leuk, in zijn huis; en jij bent leuk, in jouw huis. Maar samen, dat gaat niet goed.

Tsjor

rode krullenbol

rode krullenbol

06-02-2020 om 17:53

Beste Veerle,

Je schrijft: "Misschien moeten we er een term voor verzinnen."

Wat dacht je van 'valse distinctiezucht'? Ik heb deze term overigens niet zelf verzonnen, hoor. Slechts overgenomen van mijn leermeester.

Rode krullenbol

Veerle

Veerle

06-02-2020 om 18:27

Valse distinctiezucht

Ik vind m goed. Dan kunnen beschuldigde mannen hier ook draadjes openen. “Mijn ex lijdt aan valse distinctiezucht en beschuldigt mij van narcisme. Alleen omdat ze mijn leven wil blijven beheersen en wil bepalen hoe ik mijn kind opvoed. Ook werkt ze tegen dat ik mijn kind de helft van de tijd bij mij heb en wil ze hem maar om het weekend bij mij laten zijn. Dus nu moet ik naar de rechter om dat voor elkaar te krijgen. Maar het is toch ook mijn kind?”

juf Ank

juf Ank

06-02-2020 om 18:42

marzo

Op sommige dingen moet je niet altijd met uitleg reageren.
Je kunt ook reageren met een opmerking als; 'Ja, wat zou dat fijn zijn, he, voor jou' en haar een vette knipoog geven. Ze heeft het namelijk allang begrepen, maar ze kan het nog niet accepteren.
Of maak er een grapje van:;'Ja, wat zou het fijn zijn he, als papa en ik weer bij elkaar komen: net zo fijn als dat de kerstman/sinterklaas echt bestaat' Of een andere metafoor.
Toon begrip; heb oog voor haar moeilijkheden dit te accepteren maar ook oog voor haar slimheid waarmee ze allang begrepen heeft dat dit niet gaat.

aleid

aleid

07-02-2020 om 10:46

Waarom

...zou je er een grapje van maken? Begrip tonen, altijd. En uitleg geven, keer op keer. Zo belangrijk. Ik weet nog goed dat zoon, toen 3, huilde toen zijn vader weer wegging na de wissel. Ik zei: het is verdrietig, maar over 4 dagen zie je hem weer. Waarop hij antwoordde: ja, maar als ik bij jou ben, mis ik papa en als ik bij papa ben, mis ik jou. Het verdriet van een kind van gescheiden ouders, door een 3 jarige kernachtig samengevat. Natuurlijk wil hij dat zijn ouders weer bij elkaar komen! En ja, die wens leeft diep in zijn hart nog steeds.

Wendelmoed

Wendelmoed

07-02-2020 om 11:34

DSM

Ik vind het ook wat jammer, dat gezwaai met DSM-termen voor vervelende ex-en. Er lopen heel wat empathische, vriendelijke en trouwe autisten rond op mijn werk en in de vriendenkring van mijn kinderen.
Dus dat iemand autist is, is geen garantie voor een slecht huwelijk en wellicht ook niet altijd de verklaring.
Met narcisten heb ik geen ervaring, want die vertellen dat niet van zichzelf en ze komen ook niet onder dat label in het speciaal onderwijs terecht.
(wel apart eigenlijk, dat je wel aparte scholen hebt voor ADHDers en autisten maar niet voor narcisten of psychopaten. Zou toch een markt voor moeten zijn).
Maar ik heb sowieso geen ervaring met echtscheiding (behalve dan uit de derde hand, van alle kinderen die hier wel eens langs komen) en eigenlijk wil ik dat ook zo houden, met of zonder DSM label.
Gezien de DSM-IV toch al nogal opgerekt is naar de DSM-V, misschien is de "valse distinctiezucht" wel een goede om toe te voegen in de DSM-VI.

rode krullenbol

rode krullenbol

07-02-2020 om 13:39

"Valse distinctiezucht" revisited

De meeste mensen proberen zich op een positieve manier waar te maken. Wie dat doet, lijdt aan een gezonde vorm van narcisme: het belangrijk (genoeg) vinden om goed voor jezelf op te komen. Een gebrek aan narcisme bestaat trouwens ook. Dan manifesteer je jezelf niet of nauwelijks en gaat als een soort van amoebe door het leven. De narcist aan het andere uiterste van het spectrum is per definitie een psychopaat; iemand zonder empathie en geweten.

Wie "valse distinctiezucht" aan de dag legt, vertoont daarmee narcistisch gedrag: jezelf op oneigenlijke gronden beter voordoen dan een ander/anderen en die ander(en) daarmee in een ondergeschikte positie manoeuvreren. Zulk gedrag draait om macht: het te vertellen krijgen. Over de ander(en).

Eenieder die als inferieur wordt behandeld door de zichzelf als superieur gedragende persoon ziet zich voor de taak gesteld om dit machtsspel te saboteren. Dat gaat in veel gevallen aanzienlijk makkelijker dan het zo op het eerste gezicht lijkt.

Wèl is het zaak om vooraf een afgewogen inschatting te maken van waar degene die zich zo misdraagt zo ongeveer te plaatsen is binnen het spectrum. Met een psychopaat is het uiteraard enorm oppassen geblazen, maar anders is het slechts een kwestie van rustig op je strepen gaan staan. Zo vaak als nodig.

Rode krullenbol

Marzo

Marzo

08-02-2020 om 08:10

Jammer dit

Ik vind het zeer teleurstellend hoe hier gereageerd wordt, had meer verwacht van dit forum.
Laten we vooropstellen dat de diagnose DSM-V door een professional is vastgesteld! Er wordt nogal al lollig over gedaan, hier is absoluut niks lolligs aan!

Bedankt voor de mensen die wel de moeite hebben genomen te reageren als een volwassen persoon!

Ik laat het hier bij.

Wendelmoed

Wendelmoed

08-02-2020 om 10:41

Nou kan ik

natuurlijk flauw opmerken dat de DSM-V geen diagnose is maar ach. Hier staat een mooie toelichting op de DSM-V, ontstaan, kritiek etc: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-is-de-dsm-5-v/

Ik geloof gerust dat er narcisten rondlopen. En ook dat het niet fijn is om daarmee getrouwd te zijn. Maar er lopen ook veel andere persoonlijkheidsstoornissen rond en dan is het toch apart dat ze hier op het forum in groepjes opduiken (de ex-en), dus inderdaad een tijdje de autisten en nu de narcisten.
Terwijl het je ook gedacht zal zijn om met een borderliner getrouwd te zijn, of met een schizofreen, of iemand die bipolair is danwel drankverslaafd of met een eetstoornis, om maar eens wat te noemen.
En mensen zijn wel meer dan hun stoornis. Zelfs ex-en.

OT diagnoses

Ik heb ook lang gedacht dat mijn ex asperger heeft/had/is en zeker klopt er iets niet aan hem. Maar een aantal jaar na de scheiding kan ik alleen maar zeggen dat er ook aan mij iets niet klopt. Dat ik zoo graag samen met hem oud wilde worden dat ik jaaaren bleef hopen dat het toch nog goed kwam terwijl ex steeds andere drogreden had waarom op dát moment het niet goed was. Maar ja, das allemaal achteraf. En hij had met zijn 'asperger' wel gelijk een ander terwijl ik nog regelmatig zit 'na te dreunen'. (overigens kunnen mensen met asperger heel leuke mensen zijn, een van mn kinderen heeft 't iig, en das echt een leukerd. Maar kind is in de 30 en heeft nog nooit een relatie gehad in tegenstelling tot zijn pa die dus zonder moeite verder wipt)

Niet zo raar

Het is helemaal niet zo raar dat er hier regelmatig mensen komen met een narcistische ex. Als je googlet op narcisme en forum staat dit forum op de tweede pagina.

Marzo, misschien moet je je als het gaat om narcisme schrijven in de topics die daar speciaal over gaan. En als je dan een topics open zoals deze, dat je dan ipv de term narcisme het gedrag van je ex beschrijft.

OokZo

OokZo

09-02-2020 om 12:28

Vriendin narcistische ex

Narcisten kiezen over het algemeen zachtaardige, empathische mensen als partner/slachtoffer. Waarschijnlijk zijn je kinderen beter af bij haar dan bij hem. Count your blessings.

OokZo

OokZo

09-02-2020 om 15:50

Excusse

Ik heb in het verkeerde draadje gereageerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.