Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Oma

Oma

21-06-2020 om 16:38

Aandacht verdelen tussen dochter en kleinkinderen

Ik ben even benieuwd of hier mensen zijn die mijn situatie herkennen of tips hebben. Ik ben gescheiden en oma van een drie kleinkinderen. Ik vind het fijn om iedereen te zien natuurlijk. Ik merk wel dat ik het lastig vind om mijn aandacht te verdelen. Mijn dochter wil graag haar verhaal kwijt bij mij, maar als oma wil ik ook graag mijn aandacht aan de kleinkinderen geven. En als 'gastvrouw' ben ik dan ook nog bezig met het eten op tafel krijgen (bereid ik wel zoveel mogelijk voor, maar altijd nog laatste dingetjes). Naast dat ik het jammer vind dat ik het hebben van kleinkinderen niet met 'opa' kan delen, mis ik op die momenten eigenlijk ook gewoon een partner waarmee je samen de dingen kan verdelen. Herkenbaar? Tips?

Flavia

Flavia

21-06-2020 om 16:57

Alleen

Spreek je wel eens alleen met je dochter af?
Dan hoef je je aandacht niet te verdelen.

Nicole

Nicole

21-06-2020 om 16:59

Kleinkinderen

En heb je niet soms de kleinkinderen alleen (evt apart of twee van de drie, afwisselend dan), zodat je je lekker alleen met de kinderen kan bezighouden?

Mijntje

Mijntje

21-06-2020 om 17:03

Dat is nu eenmaal zo met kinderen, vooral als ze jong zijn, dat je dan meestal geen goed gesprek kan voeren. Dat is niet erg, je kan ook 's avonds telefoneren als de kinderen naar bed zijn of met je dochter apart afspreken. Dan heb je haar even helemaal voor je alleen (en zij jou ook)

ElenaH

ElenaH

21-06-2020 om 17:24

Oma

'Mijn dochter wil graag haar verhaal kwijt bij mij, maar als oma wil ik ook graag mijn aandacht aan de kleinkinderen geven. '

Dat klinkt alsof je liever (alleen) met je kleinkinderen wilt zijn. Misschien kun je dat afspreken? Of elkaar vaker bellen, zodat je minder bij te praten hebt als je elkaar ziet?

Jesse_1

Jesse_1

21-06-2020 om 18:04

Herkenbaar

maar van de andere kant .
Zodra wij kinderen kregen moest ik mijn moeder delen met onze kinderen. En die waren/zijn gek op oma.

Ik weet niet hoe lang het bezoek duurt en wat je dan allemaal doet, maar wat bijvoorbeeld leuk is dat als ze kunnen blijven slapen, dat als de kinderen naar bed zijn, dat je dan volledig aandacht voor je dochter hebt.

Blijkbaar komen ze vaak ook eten, misschien eens uit eten, waar ook een kinderhoek is. (Is momenteel wat lastiger).

Hoe oud zijn de kinderen? Jonge kinderen gaan vaak ook samen spelen op een gegeven moment, oudere kinderen kun je mee laten helpen met het avondeten.

Nb mijn ouders zijn niet gescheiden, maar mijn vader deed in deze niet echt wat.

Jesse_1

Jesse_1

21-06-2020 om 18:06

of naar de speeltuin, waar je kunt praten met je dochter als de kinderen spelen. Of naar het zwembad (ook afhankelijk of de kinderen al zelfstandig hun gang kunnen gaan).

Dan ga ik dus even voorbij aan de huidige corona maatregelen.

Valeria

Valeria

21-06-2020 om 18:28

Anders

Je dochter kan jou bellen als ze zoveel verhalen heeft die ze kwijt moet. En ze kan de kinderen iets te doen geven als ze bij jou zijn, een spelletje of zo. Of jij kan dat doen, maar zij heeft er voornamelijk problemen mee.
Ik kan me niets voorstellen bij 4 mensen die door elkaar heen tegen jou aan het praten zijn. Het moet toch mogelijk zijn om dat gewoon af te wisselen? En anders, ja, dan krijgt een kind maar minder aandacht deze keer, de volgende keer beter?

mijk

mijk

22-06-2020 om 10:08

Ik was echt even mijn moeder kwijt

Toen ze oma van mijn kinderen werd. Ze belde en vroeg hoe is het met de kinderen. Ik miste haar zo....

Dus ik zou daar toch wrl mijn best op doen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

22-06-2020 om 23:14

Eens met Mijk !

Niet dat mijn moeder zo was, die hield altijd veel belangstelling voor mij als persoon. Maar ik zie nogal eens grootouders zich helemaal verliezen in de kleinkinderen terwijl ze hun kinderen een beetje ‘ overslaan’.

De anderen geven al goeie suggesties. Ouders met kleine kinderen op bezoek Is een hectisch gebeuren. dan is het wijs geen uitgebreide volwassen gesprekken te verwachten. Een mens kan niet alles tegelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.